Duo-expositie Sandra van der Meulen en Gerdi Zwaan bij Covra 12 ZEELAND Kunstenaars Sandra van der Meulen en Gerdi Zwaan exposeren samen bij de Covra in Nieuwdorp. „Alles wat niet af is boeit." Tol Zondagopening Intercity Winkelwagens ook om het je verstaan met jezelf en het zoeken naar wie je in essen tie bent. Dat alles krijgt bij Van der Meu len meestal vorm in verstilde com posities, waarin donkere tekens van 'zijn', in transparante verf of inkt, uitwaaieren in het licht van het witte, hier en daar met tere tinten aangeraakt papier. Soms vloeien de tekens uit, of spetteren ze zich een plek in dat maagdelij ke wit. De gedrukte teksten die vaak deel uitmaken van de onder laag zijn in spiegelbeeld, maar wie goed kijkt ziet woorden als 'light', leest 'life is change' en 'signs of li fe'. De vlekken die voor even een gedachten en gevoelens. De beeldtaal van Gerdi Zwaan is robuuster, vooral in haar uit de len opgebouwde gestileerde mens figuren. Van alle tijden zijn ze. Al leen, in hoekige blokken weer stand biedend tegen wat op hun weg komt. Of samen, lijkend op natuurvormen, bewegend als bo men en bladeren, één met de aar de. De assemblages van Zwaan zijn speels. Met haar 'Karretjes' verbeeldt zij de levensreis die som migen met angst vervult zodat zij zich liever verbergen dan blootge ven. Andere assemblages zijn me tafoor voor gedachten die soms wel en soms niet komen. Aan 'Raakvlakken' zal dat niet liggen. Zwaan en Van der Meulen bieden stof genoeg. soms met tekst bedrukt. Ook stuk jes hout of metaal kunnen deel uit maken van haar composities. En vaak zie je draden en garens als strakke of losse lijnen de dia loog aangaan met de zwarte of bruine verfvegen die de meeste composities ken merken. Zwaan houdt van ruwe klei en maakt graag assemblages waar in zij steentjes, touw, een verroeste veer, een wijnglas, een blikje of een verroeste spuitbus verwerkt. Zo ontmoe ten natuur en cultuur elkaar, in beide geval len aangeraakt door de tijd die sporen achterlaat, zoals het leven rimpels in een huid trekt. Het onderliggende raakvlak van Zwaan en Van der Meulen is het voortdurende verande rende leven. De reis door het onbekende, met de onzekerheid, de verrassing én de vergezichten onder weg. Het besef deel te zijn van een groter geheel, de ervaring dat relaties het be staan betekenis ge ven, dat samen zijn, verbonden heid, belang rijk is. Dat het niet al leen gaat om het contact met de grote wereld en de ander, maar 'toevallige' vorm aannemen ver wijzen niet alleen naar het fysieke be- staan, maar ook naar het innerlijk, naar NIEUWDORP. 'Raakvlakken' noe men de Middelburgse kunste naars Sandra van der Meulen en Gerdi Zwaan hun duo-expositie in het Covra-gebouw in Nieuw dorp. Het basismateriaal van Van der Meulen is papier, terwijl Zwaan vooral met klei werkt. Van der Meulen heeft een Chi nese moeder en woonde lang in het Verre Oosten. Dat heeft haar visie gevormd. „Voor mij ligt de essentie van het werk niet in het streven naar schoonheid en perfec tie, maar meer in het uitdrukking willen geven aan denkbeelden en ideeën die betrekking hebben op het ervaren van het leven." Daarin speelt 'het Japanse idee over de schoonheid van het niet-perma- Het onderliggende raakvlak is het voort durende veranderende leven. De reis door het onbekende nente, niet-perfecte en niet-com- plete' een belangrijke rol. Op dat punt raakt haar visie aan die van Gerdi Zwaan. Die schrijft: „Alles wat niet af is boeit. Het geeft de ruimte voor een ei gen verhaal. Mijn sculpturen zijn vaak het resultaat van een lange ontdekkingstocht naar en de ver rassing van iets wat ik niet zocht en toch vond." Een ande re overeen komst tus sen beiden zit in het combineren van materia len. Van der Meulen schil dert met acrylverf op linnen, maar plakt er vaak papier op, brieven Na minstens dertig jaar steggelen over wel of geen tunnel onder de Westerschelde (14 januari) werd een tunnel gebouwd op de plaats waar de rivierarm het breedst is! Daardoor viel de investering wat duur uit in een tijd met krapte op de kapitaalmarkt. Het Rijk zat er een beetje mee en besloot tot een deal, zodat ze van de financiële molensteen verlost zouden zijn. Het Rijk verkocht de tunnel aan de provincie Zeeland, die daar wel raad mee zou weten en besloot eerst nog even, dat er tolheffing moest komen. De bewoners van Zeeuws-Vlaan- deren mochten hun paspoort be houden en krijgen dertig jaar de tijd om ook Nederlander te wor den, net als al de andere gebrui kers van tunnels zonder tol. Met gefronste wenkbrauwen heb ik het gelezen de familie Buyl in Colijnsplaat (19 januari) en hun bakkerij. Deze mensen willen met hard werken hun zaak opbouwen en 's zondags hun winkel openstel len om onder anderen recreanten ook 's zondags van brood te voor zien. Maar er dreigt een verbod. Blijkbaar wordt in Noord-Beve land met twee maten gemeten, want op andere plaatsen mag er wel brood verkocht worden. Pietluttigheid is troef wanneer er gebieden worden vastgesteld waar zondagopening wel of niet is toe gestaan. Gelijke monniken, gelijke kappen, vooral in zo een klein gebied. Uit wiens hoofd deze rare criteria komen weet ik niet, maar wel dat er wel naar de letter van de wet wordt gehandeld, maar niet naar de geest ervan. Een stelling, die het conservatieve deel van de be volking goed kent en waar waar schijnlijk ook de weerstand tegen zondagopening vandaan komt. Over tolerantie gesproken! Gedeputeerde Van der Maas (21 ja nuari) is kennelijk niet erg op de hoogte. Minister Schulz heeft eer der bekend gemaakt dat het ERTMS-systeem voorlopig niet verder ingevoerd wordt. Maar Van der Maas verwacht dat door de in voering daarvan de huidige trei nen sneller op de Zeeuwse lijn zouden kunnen gaan rijden. Klets praat dus. Overigens, waar gaat het over: acht a tien minuten eer der in de Randstad zijn! Mis schien kunnen de gedeputeerden zich beter bezig houden met de geldsmijterij van de provincie, zo als Sloeweg, het NK-tegenwind fietsen, een nieuw logo enz. Het echte belang van de Zeeuwse inwoners is ieder half uur een trein die overal stopt in dit krimp- gebied, zodat het niet nog onaan trekkelijker wordt om in Zeeland te wonen voor bijvoorbeeld men sen met kinderen en mensen die in een andere plaats een baan heb ben. Schone winkelwagentjes? Wat te denken van die voortgetrokken winkelmandjes bij AH. Daar loop ik, net in de hondenpoep getrapt. Al die mandjes rijden door mijn voetstappen maar ze worden net zo vrolijk bij de kassa weer in el kaar gestapeld. Wel eens onder zoek naar gedaan? Mij zie je niet met een mandje winkelen. 'Signs of life', gemengde techniek, Sandra van der Meulen. Kunstenaars tonen het leven in klei en papier Sandra van der Meulen en Gerdi Zwaan: tot en met 23 maart, Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Ma. t/m vr. 8.30-17.00 uur. 'Karretje', keramiek, Gerdi Zwaan. door Nico Out Brieven van maximaal 150 woor den richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen Frans Courtin Kievitstraat 2, Hulst W. J. van Cilst Boogerdlaan 23, Kortgene Rob Swaak Statenhove 17, Middelburg P. A. Heuff Vliedberg 3, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44