26 Keelontsteking velt Paul de Leeuw Carice van Houten kruipt in de Amerikaanse speelfilm Race in de huid van de omstreden nazi-cineaste Leni Riefenstahl. Bekend vanwege haar bijzondere cameravormgeving. Media Entertainment Paul de Leeuw zit thuis met een keelont steking. Hij heeft zijn theatershow gis teravond in Almere moeten afzeggen en verplaatsen naar 20 maart. Zijn wekelijk se tv-show Pauls Puber Kookshow komt niet in gevaar. De uitzending van van daag is al opgenomen. 'Ik heb al een plek naast mijn vader gereserveerd' Het is een bizar tafereel. In het Olympia- stadion van Berlijn, waar doorgaans de plaatselijke voetbalclub Hert- ha BSC zijn thuiswedstrijden speelt, galmt om de haverklap 'Heil Hitier!' over de tribunes. Voor de camera's in het im mense, bijna lege stadion, goed voor 100.000 zitplaatsen, krijgen een paar honderd figu ranten van een Amerikaanse filmploeg een middag lang de opdracht om zo enthousiast mogelijk de Führer toe te jui chen. Later zal via computer technieken het stadion tot de nok toe gevuld zijn met een joelende menigte. Hitier (gespeeld door Adrian Zwicker) zit pontifi caal in zijn box om getuige te zijn van de Olympische Spe len van 1936. Het prestigieuze sportevenement is omstreden. De nazi's willen de reeks sportwedstrijden voor propa gandadoeleinden gebruiken. De banieren met hakenkrui zen wapperen overal, olympi sche vlaggen zijn in de minder heid. Spelbreker wordt de zwarte Amerikaans atleet Jes se Owens (in de film gespeeld door Stephan James) die vier gouden medailles wint, wat niet bepaald strookt met de Arische grondbeginselen. Over de opmerkelijke pres tatie van Owens voor het oog van een vijandig publiek gaat de film Race, een titel met een dubbele betekenis. Het Berlijn- se stadion vormt een belang rijk decor voor de apotheose. In de box van Hitier en zijn partijbonzen is Carice van Houten de enige vrouw die be roepshalve aanwezig mag zijn. Zij speelt Leni Riefenstahl, de favoriete en omstreden filmre gisseur van de nazi's die de op dracht heeft een propaganda film over de Olympische Spe len te maken. Haar film Olym piad zal later opvallen door niet eerder gebruikte registra tietechnieken die ook nu nog weieens worden gebruikt. Van Houten staat, gekleed in een donker broekpak, gecon centreerd naast haar camera man om Hitier zo voordelig mogelijk in beeld te brengen. Haar pose is bijna een kopie van de foto's die van de cineas- te tijdens haar draaiperiode in Berlijn in omloop zijn. Als de scène is gelukt, krijgt de actrice de gelegenheid haar rol toe te lichten. „Het was be hoorlijk koud in die box. Het 'Riefenstahl was er duidelijk niet op uit om elegant door het leven te gaan' duurde een uurtje om op te warmen", vertelt ze in de cata comben van het Olympiasta- dion. „Maar dat heeft volgens mij ook te maken met het ge voel dat een gebouw uitstraalt. In dit stadion is dat toch een beetje creepy." Ter voorbereiding op haar rol bekeek Van Houten onder meer een documentaire over Riefenstahl. Zij was aanvanke lijk actrice, maar werd al snel door de nazi's werd ingelijfd voor het maken van propagan dafilms, zoals Triumph des Wil lens (1934). Van Houten heeft deze be smette klassieker niet gezien, maar verdiepte zich wel in het leven van de Duitse cineaste die nog altijd omstreden is. „Eerlijk gezegd, wist ik niet al te veel over haar. Na het zien van een documentaire begrijp ik haar wel beter. Zij was ambi tieus, intelligent, gedreven. Maar ze was natuurlijk wel een nazi, hoewel niet precies duidelijk is geworden hoe fana tiek zij was. Ik heb me meer in de artistieke kant van haar le ven verdiept. Ze was enorm ge talenteerd en heeft als regis seur zeker baanbrekend werk verricht. Als zij natuurdocu- mentaires had gemaakt, en niet voor de nazi's had ge werkt, keek men nu heel an ders tegen haar oeuvre aan. Ik vraag me wel af of zij inder daad wist hoe goed zij eigen lijk was met haar films. Mis schien was ze wel heel naïef, ook in haar omgang met de na zipartij." Wat kleding betreft, was Riefenstahl op de filmset niet bepaald een glamourpoes. „Zij droeg het liefst mannenkle ren", weet Carice die daarom in een soort veredelde overall moet acteren. „Ze was er dui delijk niet op uit om als elegan te vrouw door het leven te gaan." Of er ooit een aparte speel film over haar leven gemaakt gaat worden, is twijfelachtig. Pogingen van gerenommeerde filmmakers zoals Jodie Foster en Steven Soderbergh om iets van de grond te tillen, stuitten op veel verzet van de joodse gemeenschap in Hollywood. De plannen verdwenen in een onderste bureaulade. Van Houten: „Ik zou wel een langere speelfilm over haar willen zien. Ik begeef me nu misschien op glad ijs, maar het is opmerkelijk dat Hitier een vrouw de kans gaf deze films te maken. Wat daar de re den van was, is duister geble ven. Misschien is het zo sim pel: Riefenstahl was heel goed in haar werk." Cultuur Frans Bauer zanger Carice speelt Hitiers door Ab Zagt Carice van Houten actrice Race gaat in Nederland eind april in première.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26