Apple verdient dik aan Google 60 Doek valt voor Malaysia Airlines op Schiphol ECONOMIE 23 Winkelpanden flink in trek Lagarde wil tweede termijn Lufthansa-cao cabinepersoneel De interesse van beleggers in win kelvastgoed is vorig jaar fors toe genomen, ondanks het recente faillissement van winkelketens. Investeerders staken een record bedrag van 2,8 miljard euro in pan den, een groei van 87 procent. Directeur Christine Lagarde (60) van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) stelt zich beschik baar voor een tweede termijn. Dat heeft Lagarde gisteren gezegd op het World Economie Forum in het Zwitserse Davos. Lufthansa heeft een cao afgeslo ten met het cabinepersoneel, waardoor verdere stakingen bij de Duitse luchtvaartmaatschappij voorlopig van de baan zijn. In het akkoord is een loonstijging van 2,2 procent overeengekomen. NEW YORK. Technologiebedrijf Apple verdient een vermogen aan het toestaan van Google's zoekdienst op z'n iPhones. In 2014 kon Apple zo liefst een miljard dollar bijschrijven, blijkt uit rechtbankgegevens. Volgens een getuige in een rechtszaak tussen Google en softwarebedrijf Oracle was de opbrengstverdeling 34 procent. Uit zijn verklaring werd niet duidelijk of dat het percentage is dat Google mocht houden van de advertentieopbrengsten of het percentage dat aan Apple moest worden betaald. Opvallend is dat Apple-topman Tim Cook eerder kritiek uitte op Google's businessmodel, om dat het inbreuk zou maken op de privacy van gebruikers. Google en Apple wilden niet reageren op de cijfers en heb ben geprobeerd de opmerkin gen tijdens de zaak uit de recht bankverslagen te laten schrap pen. Volgens de bedrijven gaat het om zeer concurrentiegevoe lige informatie. Een goudgele jongen van twaalf kilo ligt op de kan toortafel te wachten. Mar ten Bakker haalt zijn kaas boortje uit het leren foedraal. Met de proefboring begint de werkdag. Collega Marga Veenema begint over de structuur van de kaas. Ze wijzen naar de gaten en hebben het over 'oogvormen'. Ze kijken, en snuiven de nootachtige geur op. Ze voelen nog eens. En nemen dan een muizenhapje. Als het een geuzennaam is, mag je commercieel directeur Mar ten Bakker (49) en Trade Marke tingmanager Marga Veenema (36) Hollandse kaaskoppen noemen. De Vandersterre Groep in Bode graven verkoopt in zestig landen - van de Filipijnen en Zuid-Afrika tot Brazilië. Het liefst praten ze over de ziel van kaas. „Foliegerijpte kaas, recht uit het pekelbad in de verpakking, heeft geen ziel. Zo rijpt het niet. Het is een plofkip", zegt Bakker. „Wij hebben kazen die duizend dagen op houten planken liggen." Rijping bepaalt een groot deel van de smaak. Dit bedrijf is al ze ventig jaar bezig met kaas als am bacht, met boerenkaas, geiten kaas, biologische kaas en Goudse", weet Marga Veenema. „In een we reld waar alles 24 uur en zeven da gen per week is te krijgen, zeggen wij regelmatig tegen winkels: pas over drie weken is weer een partij rijp. Als een boerderij acht kazen per dag aankan, is op gewoon op. Gelukkig accepteert de consu ment dat tegenwoordig." Prima Donna en Landana bezet ten de meeste planken op de kaas zolders. Het zijn wereldmerken in forse aantallen, die op de wereld markt concurreren met Franse brie en Parmazaanse kaas. Ook met de kleinere kazen moet je op vallen, weet Marga Veenema. Dus scoort een naam als 'Slan ke Anke' al jaren in Duitsland en België. De blije geitjes op klein- schalige geitenhouderijen hielpen de 'Blije Geit' aan haar opvallende naam en de paarsverpakte Her- bert Excentrique - met op de ver pakking pale ale of beaujolais als borreladvies - scoort als hapje voor hipsters in San Francisco, ter wijl hier de oude jenever goed sa mengaat met, inderdaad, de ouder wets oude kaas: 'Ouwe Jongens'. Daarmee is elk product ook een concept, met consumentenpanels, grafisch ontwerpers en marketing- input. Dan gaat het over robuuste lettertypes en een stoere naam. Precies zo is 'Boer 'n Trots' op kan toor bedacht. Behalve de kaas zelf. Marten Bakker: „Dat is vooral een kwestie van veel praten en veel proeven bij en met de boer. Zoals: hoe ma ken we een kaas die zoet én hartig tegelijk is. Dat werd uiteindelijk onze geitenkaas met honing. Deze 'Boer 'n Trots' won Gold op de World Cheese Awards 2015", zegt de ondernemer niet zonder trots. Het succes van 'Boer 'n Trots' kwam overigens niet snel, aldus Marten Bakker. „Eerst plakte de kaas veel te veel aan de plank en la ter was de smaak er net naast. Steeds maakte boer Herbert een nieuwe en dan kwamen wij na dertien weken rijpen weer langs. Dat duurde twee jaar. Lang? Nee joh. Wat is er nou mooier dan pra ten over kaas?" Het wordt best een emotioneel weekend, verwacht Huib Gorter, topman van Malaysia Airlines Eu ropa dat is gevestigd op Schiphol. Gisteren gingen de ontslagbrieven voor zeventien medewerkers op Schiphol de deur uit, maandag ver trekt de laatste Boeing 777 van de maatschappij. De 27 medewerkers gaan maandagochtend aan de gate cadeautjes uitdelen aan de laatste reizigers die met vlucht MH19 naar Maleisië vertrekken. En dan, tien over half twaalf, staan ze en- tre nous langs de baan waar de 'tri ple seven' het luchtruim zal kie zen. Gorter schreef tien jaar geleden de plannen voor de Europese uit rol van de Maleisische luchtvaart maatschappij en werd daarna Eu ropees topman van Malaysian. Nu moet hij het boek sluiten. „Ik kan de keuze volledig begrijpen, maar het voelt verdrietig. Malaysia Airli nes heeft me vijftien jaar veel ge geven." Het besluit te stoppen met de vluchten naar Schiphol, maakt deel uit van een rigoureuze sane ring bij de door financiële proble men en twee kapitale vliegram pen geplaagde luchtvaartmaat schappij. „De maatschappij heeft, met in stemming van de Maleisische over heid, ervoor gekozen zich te con centreren op Azië en Australië," zegt Gorter. „Dat heeft ook te ma ken met de vloot. De Boeings 777 'ik was liever op een positieve noot vertrokken. Ik wil het nu eerst goed afronden.' waarmee we naar onder meer Am sterdam vliegen, zijn aan het ein de van hun economisch rendabele levensduur. Er wordt geïnvesteerd in andere vliegtuigtypes om zo de kosten omlaag te brengen. Dat heeft gevolgen voor veel bestem mingen. We blijven in Europa al leen naar Londen vliegen, met de Airbus A380." Malaysian heeft zich nu deels in handen geworpen van een con current uit de Golfstaten. Voortaan vervoert Etihad reizigers met MH-vluchtnummer van Schiphol naar Kuala Lumpur, met een overstap in Abu Dhabi. De in nige samenwerking met KLM, dat rechtstreeks zal blijven vliegen naar Maleisië, is opgebroken. Gorter werkte vijftien jaar voor de maatschappij, onder meer in Kuala Lumpur en op Schiphol. Hij noemt de acceptatie van de door hem geschreven Europese groei plannen als hoogtepunt. Diepte punt was de ramp boven Oost-Oekraïne met MH17, 17 juli 2014, waarbij onder de 298 slacht offers ook een kantoorgenoot en zijn gezin zaten. Gorter trad in de dagen en weken na de ramp steeds zelf naar buiten, zowel naar de pers als naar de nabestaanden. Enkele medewerkers blijven op Schiphol werken voor de vracht- tak en marketingafdeling van de maatschappij. De resterende werk nemers komen gemakkelijk elders aan de bak, verwacht hij. De in Nieuw-Zeeland opge groeide Gorter zou - '65 en een paar maanden oud' - sowieso in april met pensioen gegaan. „Maar ik was liever op een positieve noot vertrokken. Ik wil het nu eerst goed afronden. Ook de na sleep van MH17." ZATERDAG 23 JANUARI 2016 140 De regio Amsterdam heeft een recordaantal nieuwe buitenlandse bedrijven verwelkomd. In 2015 vestigden zich er 140 firma's. Tim Cook van Apple, foto AFP Eén kaasconcept betekent twee jaar puzzelen door Bart van Eldert Pas als de hipsterkaas drie weken niet leverbaar is, zijn ze voor hun gevoel pas écht goed bezig bij de VanderSterre Groep. De Vandersterre Groep verkoopt in zestig landen - van de Filipijnen tot Brazilië. Marga Veenema en Marten Bakker tussen hun kazen, foto Marco Okhuizen door Herman Stil SCHIPHOL Malaysia Airlines, de maatschappij van het rampzalige vluchtnummer MH17, stopt de vluchten vanaf Schiphol. Maandag valt het doek definitief. Huib Gorter Malaysia Airlines

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23