Apple
verdient
dik aan
Google
60
Doek valt voor Malaysia Airlines op Schiphol
ECONOMIE 23
Winkelpanden
flink in trek
Lagarde wil
tweede termijn
Lufthansa-cao
cabinepersoneel
De interesse van beleggers in win
kelvastgoed is vorig jaar fors toe
genomen, ondanks het recente
faillissement van winkelketens.
Investeerders staken een record
bedrag van 2,8 miljard euro in pan
den, een groei van 87 procent.
Directeur Christine Lagarde (60)
van het Internationaal Monetair
Fonds (IMF) stelt zich beschik
baar voor een tweede termijn.
Dat heeft Lagarde gisteren gezegd
op het World Economie Forum in
het Zwitserse Davos.
Lufthansa heeft een cao afgeslo
ten met het cabinepersoneel,
waardoor verdere stakingen bij
de Duitse luchtvaartmaatschappij
voorlopig van de baan zijn.
In het akkoord is een loonstijging
van 2,2 procent overeengekomen.
NEW YORK. Technologiebedrijf
Apple verdient een vermogen
aan het toestaan van Google's
zoekdienst op z'n iPhones.
In 2014 kon Apple zo liefst
een miljard dollar bijschrijven,
blijkt uit rechtbankgegevens.
Volgens een getuige in een
rechtszaak tussen Google en
softwarebedrijf Oracle was de
opbrengstverdeling 34 procent.
Uit zijn verklaring werd niet
duidelijk of dat het percentage
is dat Google mocht houden
van de advertentieopbrengsten
of het percentage dat aan Apple
moest worden betaald.
Opvallend is dat Apple-topman
Tim Cook eerder kritiek uitte
op Google's businessmodel, om
dat het inbreuk zou maken op
de privacy van gebruikers.
Google en Apple wilden niet
reageren op de cijfers en heb
ben geprobeerd de opmerkin
gen tijdens de zaak uit de recht
bankverslagen te laten schrap
pen.
Volgens de bedrijven gaat
het om zeer concurrentiegevoe
lige informatie.
Een goudgele jongen van
twaalf kilo ligt op de kan
toortafel te wachten. Mar
ten Bakker haalt zijn kaas
boortje uit het leren foedraal. Met
de proefboring begint de werkdag.
Collega Marga Veenema begint
over de structuur van de kaas. Ze
wijzen naar de gaten en hebben
het over 'oogvormen'. Ze kijken,
en snuiven de nootachtige geur
op. Ze voelen nog eens. En nemen
dan een muizenhapje.
Als het een geuzennaam is,
mag je commercieel directeur Mar
ten Bakker (49) en Trade Marke
tingmanager Marga Veenema (36)
Hollandse kaaskoppen noemen.
De Vandersterre Groep in Bode
graven verkoopt in zestig landen -
van de Filipijnen en Zuid-Afrika
tot Brazilië.
Het liefst praten ze over de ziel
van kaas. „Foliegerijpte kaas, recht
uit het pekelbad in de verpakking,
heeft geen ziel. Zo rijpt het niet.
Het is een plofkip", zegt Bakker.
„Wij hebben kazen die duizend
dagen op houten planken liggen."
Rijping bepaalt een groot deel
van de smaak. Dit bedrijf is al ze
ventig jaar bezig met kaas als am
bacht, met boerenkaas, geiten
kaas, biologische kaas en Goudse",
weet Marga Veenema. „In een we
reld waar alles 24 uur en zeven da
gen per week is te krijgen, zeggen
wij regelmatig tegen winkels: pas
over drie weken is weer een partij
rijp. Als een boerderij acht kazen
per dag aankan, is op gewoon op.
Gelukkig accepteert de consu
ment dat tegenwoordig."
Prima Donna en Landana bezet
ten de meeste planken op de kaas
zolders. Het zijn wereldmerken in
forse aantallen, die op de wereld
markt concurreren met Franse
brie en Parmazaanse kaas. Ook
met de kleinere kazen moet je op
vallen, weet Marga Veenema.
Dus scoort een naam als 'Slan
ke Anke' al jaren in Duitsland en
België. De blije geitjes op klein-
schalige geitenhouderijen hielpen
de 'Blije Geit' aan haar opvallende
naam en de paarsverpakte Her-
bert Excentrique - met op de ver
pakking pale ale of beaujolais als
borreladvies - scoort als hapje
voor hipsters in San Francisco, ter
wijl hier de oude jenever goed sa
mengaat met, inderdaad, de ouder
wets oude kaas: 'Ouwe Jongens'.
Daarmee is elk product ook een
concept, met consumentenpanels,
grafisch ontwerpers en marketing-
input. Dan gaat het over robuuste
lettertypes en een stoere naam.
Precies zo is 'Boer 'n Trots' op kan
toor bedacht.
Behalve de kaas zelf. Marten
Bakker: „Dat is vooral een kwestie
van veel praten en veel proeven
bij en met de boer. Zoals: hoe ma
ken we een kaas die zoet én hartig
tegelijk is. Dat werd uiteindelijk
onze geitenkaas met honing. Deze
'Boer 'n Trots' won Gold op de
World Cheese Awards 2015", zegt
de ondernemer niet zonder trots.
Het succes van 'Boer 'n Trots'
kwam overigens niet snel, aldus
Marten Bakker. „Eerst plakte de
kaas veel te veel aan de plank en la
ter was de smaak er net naast.
Steeds maakte boer Herbert een
nieuwe en dan kwamen wij na
dertien weken rijpen weer langs.
Dat duurde twee jaar. Lang? Nee
joh. Wat is er nou mooier dan pra
ten over kaas?"
Het wordt best een emotioneel
weekend, verwacht Huib Gorter,
topman van Malaysia Airlines Eu
ropa dat is gevestigd op Schiphol.
Gisteren gingen de ontslagbrieven
voor zeventien medewerkers op
Schiphol de deur uit, maandag ver
trekt de laatste Boeing 777 van de
maatschappij. De 27 medewerkers
gaan maandagochtend aan de gate
cadeautjes uitdelen aan de laatste
reizigers die met vlucht MH19
naar Maleisië vertrekken. En dan,
tien over half twaalf, staan ze en-
tre nous langs de baan waar de 'tri
ple seven' het luchtruim zal kie
zen.
Gorter schreef tien jaar geleden
de plannen voor de Europese uit
rol van de Maleisische luchtvaart
maatschappij en werd daarna Eu
ropees topman van Malaysian. Nu
moet hij het boek sluiten. „Ik kan
de keuze volledig begrijpen, maar
het voelt verdrietig. Malaysia Airli
nes heeft me vijftien jaar veel ge
geven."
Het besluit te stoppen met de
vluchten naar Schiphol, maakt
deel uit van een rigoureuze sane
ring bij de door financiële proble
men en twee kapitale vliegram
pen geplaagde luchtvaartmaat
schappij.
„De maatschappij heeft, met in
stemming van de Maleisische over
heid, ervoor gekozen zich te con
centreren op Azië en Australië,"
zegt Gorter. „Dat heeft ook te ma
ken met de vloot. De Boeings 777
'ik was liever op een positieve
noot vertrokken. Ik wil het nu
eerst goed afronden.'
waarmee we naar onder meer Am
sterdam vliegen, zijn aan het ein
de van hun economisch rendabele
levensduur. Er wordt geïnvesteerd
in andere vliegtuigtypes om zo de
kosten omlaag te brengen. Dat
heeft gevolgen voor veel bestem
mingen. We blijven in Europa al
leen naar Londen vliegen, met de
Airbus A380."
Malaysian heeft zich nu deels
in handen geworpen van een con
current uit de Golfstaten.
Voortaan vervoert Etihad reizigers
met MH-vluchtnummer van
Schiphol naar Kuala Lumpur, met
een overstap in Abu Dhabi. De in
nige samenwerking met KLM, dat
rechtstreeks zal blijven vliegen
naar Maleisië, is opgebroken.
Gorter werkte vijftien jaar voor
de maatschappij, onder meer in
Kuala Lumpur en op Schiphol. Hij
noemt de acceptatie van de door
hem geschreven Europese groei
plannen als hoogtepunt. Diepte
punt was de ramp boven
Oost-Oekraïne met MH17, 17 juli
2014, waarbij onder de 298 slacht
offers ook een kantoorgenoot en
zijn gezin zaten. Gorter trad in de
dagen en weken na de ramp
steeds zelf naar buiten, zowel naar
de pers als naar de nabestaanden.
Enkele medewerkers blijven op
Schiphol werken voor de vracht-
tak en marketingafdeling van de
maatschappij. De resterende werk
nemers komen gemakkelijk elders
aan de bak, verwacht hij.
De in Nieuw-Zeeland opge
groeide Gorter zou - '65 en een
paar maanden oud' - sowieso in
april met pensioen gegaan. „Maar
ik was liever op een positieve
noot vertrokken. Ik wil het nu
eerst goed afronden. Ook de na
sleep van MH17."
ZATERDAG 23 JANUARI 2016
140
De regio Amsterdam heeft
een recordaantal nieuwe
buitenlandse bedrijven
verwelkomd. In 2015
vestigden zich er 140 firma's.
Tim Cook van Apple, foto AFP
Eén kaasconcept betekent
twee jaar puzzelen
door Bart van Eldert
Pas als de hipsterkaas drie weken
niet leverbaar is, zijn ze voor hun
gevoel pas écht goed bezig bij de
VanderSterre Groep.
De Vandersterre
Groep verkoopt
in zestig landen -
van de Filipijnen
tot Brazilië.
Marga Veenema en Marten Bakker tussen hun kazen, foto Marco Okhuizen
door Herman Stil
SCHIPHOL Malaysia Airlines, de
maatschappij van het rampzalige
vluchtnummer MH17, stopt de
vluchten vanaf Schiphol. Maandag
valt het doek definitief.
Huib Gorter Malaysia Airlines