Snel duidelijkheid Nieuwstraat-zuid Ook aan de dorpen denken De trein is vaak te laat Speeddealer krijgt 43 dagen cel en taakstraf Extra treinen Boodschap NS wil en mag niet investeren 2 ZEELAND Een snellere treinverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Het zou mooi zijn, maar de kans is klein. COMMENTAAR Het dagelijks provinciebestuur heeft in zijn mobiliteits plan de discussie over intercity's weer eens opgera keld. De bereikbaarheid van Zeeland zou erbij gebaat zijn als de treinen van en naar Amsterdam tussen Roosendaal en Vlissingen nog maar vier stations zouden aan doen, zodat reizigers sneller in de Randstad zijn, en vice versa. Aangezien de provincie niet wil dat kleine Zeeuwse stations wor den overgeslagen, is het idee om ook twee keer per uur een stop trein te laten rijden. Een lagere frequentie kan niet, omdat sta tions in Nederland minimaal twee keer per uur moeten worden bediend. Door niet te kiezen tussen de in tercity of de kleine stations over vraagt de provincie. Want het kost veel geld om extra treinen te laten rijden. Toch hoeft het plan niet kansloos te zijn. Er zijn name lijk varianten denkbaar. Waarom niet alleen tijdens de spits vier keer per uur een trein in Zeeland te laten rijden? Onder leiding van oud-premier Balkenende is onlangs een commissie aan de slag gegaan om de Zeeuwse economie te stimuleren. Bereikbaarheid hoort daarbij. Zou de commissie het idee van een snellere trein verbinding omarmen, dan kan ze ook een rekening neerleggen in Den Haag. Als er ooit een kans is, dan is het nu. Door niet te kiezen tussen de intercity of de kleine stations overvraagt de provincie Directeur Alexander Loontjens van Recreatieprojecten Zeeland koestert al jaren plannen om een automatenhal in combinatie met 'We hebben er nadrukkelijk bij gezegd dat het project een meerwaarde voor de stad moet hebben' een restaurant en een biljartcen trum in Terneuzen te vestigen. Na dat locaties als de skihal, Kenne- dylaan en het voormalige postkan toor op de kop van de Nieuwstraat niet haalbaar bleken, zette hij in op het verpauperde Nieuw straat-zuid. Hij werd daarbij tot nu toe gedwarsboomd door B en W van Terneuzen én de gemeente raad, die zich vooral lieten leiden door angst voor gokverslaving. Desondanks zijn er nu nieuwe plannen in de maak. Loontjens, Van der Poel en Clavis overleggen met elkaar op advies van het colle ge, dat uiterlijk in februari een uit gewerkt plan op tafel wil zien. Wethouder Frank van Hulle (ruimtelijke ordening): „We heb ben er nadrukkelijk bij gezegd dat het project een meerwaarde voor de stad moet hebben." Van Hulle wil de invuloefening in maart aan de gemeenteraad voorleggen. Als alles volgens plan verloopt, kan die dan kiezen tus sen een sobere invulling (de keu ze van het college: ruimte voor winkeltjes, kantoren en apparte menten) en het plan van Loont jens. „Het is allemaal nog in een pril stadium en de tijd is krap. We werken nu toe naar een andere in vulling, zonder bowlingcentrum. De exploitant die we op het oog hadden, heeft afgehaakt omdat het allemaal te lang duurde", zegt Loontjens. Het alternatief voor de geschrapte bowlingbanen wordt overigens ook gezocht in de hore casfeer. Almanak Onder het motto 'a man's got to do what a man's got to do' ging de Mid delburgse vijftiger het kleinste kamer tje binnen. Zich onbespied wanend deed hij wat hij moest doen. Toen was daar plots die stem. „U heeft nog twintig secon den om uw boodschap af te ronden", klonk het door de toiletruimte. Werd hij dan toch in de gaten gehouden? Na geschrokken alle hoekjes en mu ren goed bekeken te hebben werd dui delijk dat Big Brother toch niet op de loer lag. Het was zijn mobieltje. Dat vroeg hem om de voicemaïl in te spreken. Verlichting van Tractaatweg De afslag Terneuzen op de Tractaatweg ter hoogte van het verkeersknooppunt Koeischorre is te donker en daardoor gevaarlijk, vooral bij regen. Verlichting ontbreekt en daardoor zien automobilis ten de afslag soms over het hoofd. Het raadslid Marijke Hemelsoet (TOP/GB) kaart te de kwestie aan bij B en W van Terneuzen. Het col lege is het met haar eens en belooft de problemen voor te leggen aan de weg- beheerder, de NV Wester- scheldetunnel. Naam gezocht voor boomgaard De dorpsraad van Vogel waarde is op zoek naar een toepasselijke naam voor de dorpsboomgaard die zater dag is aangeplant aan de Amberboomstraat. Alle ideeëen zijn welkom, aldus de dorpsraad op zijn Face- book-pagina, 'dus roept u maar'. Suggesties zijn wel kom op de Facebook-pagi- na. De naam met de mees te 'vind ik leuk-reacties' wordt het. De dorpsraad plantte de boomgaard aan met de anti-varkensstallen- club SRBVI en Landschaps beheer Zeeland. Verbiest Kwartet in Vriendschap In het kader van de serie Jazz Behind the Dikes ('easy listing jazz') ver zorgt het Rony Verbiest Kwartet zondagmiddag een nieuwjaarsconcert in café De Vriendschap aan de Axelsedam in Terneu zen. Het kwartet bestaat, behalve uit multi-instru- mentalist Rony Verbiest, uit Hans van Oost (gitaar), Mario Vermandei (bas) en Aad Versteeg (drums). Het concert wordt gehouden tussen 15 en 18 uur. De toe gang is gratis. RTL-televisie over Zeldenrust Het RTL-televisieprogram- ma LifeStyleExperience zendt zondag beelden uit van het Zeldenrust- Steelantcollege in Terneu zen. Daarbij wordt vooral veel aandacht geschonken aan het tweetalig onder wijs dat op de school wordt gegeven. Het programma wordt zon dag om 14.20 uur uitgezon den op RTL4 en wordt her haald op zaterdag 30 janua ri om 15.10 uur. Dan is het programma te zien op RTL5. Zelfs reizigersorga nisatie Rover is sceptisch. „Twee intercity's en twee stoptreinen per uur in Zee land? Het zou mooi zijn, maar ik geeft het geen kans", zegt Gerda Spaander van de afdeling Zeeland. „Het is een soort lucht kasteel." Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) liet gis teren weten met de NS in ge sprek te zijn over een snellere treinverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Tot eind 2012 reed er elk uur één intercity en één stoptrein door de provin cie. Sindsdien stoppen de trei nen bij alle Zeeuwse stations, wat de reis richting de Rand stad met zo'n tien minuten ver lengt. Van der Maas wil het aan tal treinen het liefst verdubbe len: twee intercity's én twee stoptreinen per uur. „Dat is het ideaalbeeld." „Het is een onderwerp dat eens in de zoveel tijd terug komt", zegt NS-woordvoerster Inge Rijgersberg. Zij zegt dat er binnen de huidige concessie voor de NS twee opties zijn: handhaving van de bestaande situatie of sluiten van de kleine re Zeeuwse stations. Dat laatste is voor het provinciebestuur on aanvaardbaar. Meer treinen laten rijden is alleen denkbaar als het kosten dekkend kan worden gemaakt. Dat betekent dat er geld moet worden bijgelegd. „Voor ons is dat geen optie", zegt Rijgers berg. „Wij mogen dat ook niet doen." Als de provincie meer trei nen wil, moet zij dus zelf inves teren of bij het ministerie aan kloppen. Komende week praat de regiodirectie van de NS op nieuw met de provincie. Middelburger Jos Peters werkt bij een meubelzaak in Kapelle en is op het openbaar vervoer aangewe zen. Met zijn krantje onder de arm staat hij te wachten op het perron. Als de trein maar in Kapel- Ie blijft stoppen, vindt Peters alles best. „Er zitten daar ook best wat mensen op school. De mensen in de dorpen mogen er geen last van hebben dat er intercity's gaan rij den." Hij kijkt op de klok. 7.13 uur, maar de trein is nergens te beken nen. „Die zou nu dus moeten ver trekken, maar hij is te laat. Zoals altijd." 'Twee intercity's en twee stoptreinen per uur in Zeeland? Het zou mooi zijn, maar ik geef hetgeen kans' Hij heeft nog net tijd om even een beker koffie te halen vóór de trein gaat. Acht uur stipt moet Vlissinger Ahmad Shoja Ali elke dag op het Markiezaat College in Bergen op Zoom zijn. „Daar doe ik vanaf Middelburg drie kwar tier, soms vijftig minuten over. Die tijd gebruik ik maar om huis werk te doen, muziek te luiste ren of te telefoneren. De trein is vaak te laat, dus ik ook, helaas. Ik vind het hartstikke vervelend dat de trein bij elk station in Zee land stopt. Onzin toch? Prima plan, twee keer per uur een inter city." MIDDELBURG. Voor het bezit van 790 gram speed en het dealen daarin heeft de rechtbank in Mid delburg de 42-jarige Dirk C. uit het Belgische Erembodegem 43 dagen cel en een taakstraf van tachtig uur opgelegd. Tegen C„ die destijds in Axel woonde, was een straf van 48 dagen cel plus een taakstraf van 180 uur geëist. De politie kreeg op 18 april 2011 C. letterlijk en figuurlijk in beeld, toen zij aan de deur kwam en C. met een blikje speed in de hand de deur open de. Hij had de politie zelf gebeld, omdat hij het zat was dat zijn vriendin in bijzijn van hun doch tertje dealde. Het blikje met speed zou van haar zijn. De in middels ex-vriendin werd eind november 2014 veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur en een verblijf in de cel van 43 dagen. door Wout Bareman TERNEUZEN. Recreatieprojecten Zeeland uit Middelburg en aanne mer en projectontwikkelaar Van der Poel uit Terneuzen praten momen teel over de invulling van het ge bied Nieuwstraat-zuid in de Terneu- zense binnenstad. Ook woningstich ting Clavis is daarbij betrokken. Frank van Hulle, wethouder Tip? redactie@pzc.nl TERNEUZEN VOGELWAARDE TERNEUZEN TERNEUZEN Hoe lang NAAR KAPELLE Gerda Spaanderr, woordvoerster reizigersorganisatie Rover Zeeland NAAR BERGEN OP ZOOM foto's Marcelle Davidse tekst: Rolf Bosboom en Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 79