Snel duidelijkheid
Nieuwstraat-zuid
Ook aan de
dorpen denken
De trein is
vaak te laat
Speeddealer krijgt 43
dagen cel en taakstraf
Extra treinen
Boodschap
NS wil en mag niet investeren
2 ZEELAND
Een snellere
treinverbinding
tussen Zeeland
en de Randstad.
Het zou mooi
zijn, maar de
kans is klein.
COMMENTAAR
Het dagelijks provinciebestuur heeft in zijn mobiliteits
plan de discussie over intercity's weer eens opgera
keld. De bereikbaarheid van Zeeland zou erbij gebaat
zijn als de treinen van en naar Amsterdam tussen
Roosendaal en Vlissingen nog maar vier stations zouden aan
doen, zodat reizigers sneller in de Randstad zijn, en vice versa.
Aangezien de provincie niet wil dat kleine Zeeuwse stations wor
den overgeslagen, is het idee om ook twee keer per uur een stop
trein te laten rijden. Een lagere frequentie kan niet, omdat sta
tions in Nederland minimaal twee keer per uur moeten worden
bediend.
Door niet te kiezen tussen de in
tercity of de kleine stations over
vraagt de provincie. Want het
kost veel geld om extra treinen te
laten rijden. Toch hoeft het plan
niet kansloos te zijn. Er zijn name
lijk varianten denkbaar. Waarom
niet alleen tijdens de spits vier
keer per uur een trein in Zeeland
te laten rijden? Onder leiding van
oud-premier Balkenende is onlangs een commissie aan de slag
gegaan om de Zeeuwse economie te stimuleren. Bereikbaarheid
hoort daarbij. Zou de commissie het idee van een snellere trein
verbinding omarmen, dan kan ze ook een rekening neerleggen in
Den Haag. Als er ooit een kans is, dan is het nu.
Door niet te kiezen
tussen de intercity
of de kleine stations
overvraagt de
provincie
Directeur Alexander Loontjens
van Recreatieprojecten Zeeland
koestert al jaren plannen om een
automatenhal in combinatie met
'We hebben er nadrukkelijk
bij gezegd dat het project
een meerwaarde voor
de stad moet hebben'
een restaurant en een biljartcen
trum in Terneuzen te vestigen. Na
dat locaties als de skihal, Kenne-
dylaan en het voormalige postkan
toor op de kop van de Nieuwstraat
niet haalbaar bleken, zette hij in
op het verpauperde Nieuw
straat-zuid. Hij werd daarbij tot
nu toe gedwarsboomd door B en
W van Terneuzen én de gemeente
raad, die zich vooral lieten leiden
door angst voor gokverslaving.
Desondanks zijn er nu nieuwe
plannen in de maak. Loontjens,
Van der Poel en Clavis overleggen
met elkaar op advies van het colle
ge, dat uiterlijk in februari een uit
gewerkt plan op tafel wil zien.
Wethouder Frank van Hulle
(ruimtelijke ordening): „We heb
ben er nadrukkelijk bij gezegd dat
het project een meerwaarde voor
de stad moet hebben."
Van Hulle wil de invuloefening
in maart aan de gemeenteraad
voorleggen. Als alles volgens plan
verloopt, kan die dan kiezen tus
sen een sobere invulling (de keu
ze van het college: ruimte voor
winkeltjes, kantoren en apparte
menten) en het plan van Loont
jens. „Het is allemaal nog in een
pril stadium en de tijd is krap. We
werken nu toe naar een andere in
vulling, zonder bowlingcentrum.
De exploitant die we op het oog
hadden, heeft afgehaakt omdat
het allemaal te lang duurde", zegt
Loontjens. Het alternatief voor de
geschrapte bowlingbanen wordt
overigens ook gezocht in de hore
casfeer.
Almanak
Onder het motto 'a man's got to do
what a man's got to do' ging de Mid
delburgse vijftiger het kleinste kamer
tje binnen.
Zich onbespied wanend deed hij wat
hij moest doen. Toen was daar plots
die stem. „U heeft nog twintig secon
den om uw boodschap af te ronden",
klonk het door de toiletruimte. Werd
hij dan toch in de gaten gehouden?
Na geschrokken alle hoekjes en mu
ren goed bekeken te hebben werd dui
delijk dat Big Brother toch niet op de
loer lag.
Het was zijn mobieltje. Dat vroeg
hem om de voicemaïl in te spreken.
Verlichting van
Tractaatweg
De afslag Terneuzen op de
Tractaatweg ter hoogte van
het verkeersknooppunt
Koeischorre is te donker
en daardoor gevaarlijk,
vooral bij regen.
Verlichting ontbreekt en
daardoor zien automobilis
ten de afslag soms over het
hoofd. Het raadslid Marijke
Hemelsoet (TOP/GB) kaart
te de kwestie aan bij B en
W van Terneuzen. Het col
lege is het met haar eens
en belooft de problemen
voor te leggen aan de weg-
beheerder, de NV Wester-
scheldetunnel.
Naam gezocht
voor boomgaard
De dorpsraad van Vogel
waarde is op zoek naar een
toepasselijke naam voor de
dorpsboomgaard die zater
dag is aangeplant aan de
Amberboomstraat. Alle
ideeëen zijn welkom, aldus
de dorpsraad op zijn Face-
book-pagina, 'dus roept u
maar'. Suggesties zijn wel
kom op de Facebook-pagi-
na. De naam met de mees
te 'vind ik leuk-reacties'
wordt het. De dorpsraad
plantte de boomgaard aan
met de anti-varkensstallen-
club SRBVI en Landschaps
beheer Zeeland.
Verbiest Kwartet
in Vriendschap
In het kader van de serie
Jazz Behind the Dikes
('easy listing jazz') ver
zorgt het Rony Verbiest
Kwartet zondagmiddag
een nieuwjaarsconcert in
café De Vriendschap aan
de Axelsedam in Terneu
zen. Het kwartet bestaat,
behalve uit multi-instru-
mentalist Rony Verbiest,
uit Hans van Oost (gitaar),
Mario Vermandei (bas) en
Aad Versteeg (drums). Het
concert wordt gehouden
tussen 15 en 18 uur. De toe
gang is gratis.
RTL-televisie
over Zeldenrust
Het RTL-televisieprogram-
ma LifeStyleExperience
zendt zondag beelden uit
van het Zeldenrust-
Steelantcollege in Terneu
zen. Daarbij wordt vooral
veel aandacht geschonken
aan het tweetalig onder
wijs dat op de school
wordt gegeven.
Het programma wordt zon
dag om 14.20 uur uitgezon
den op RTL4 en wordt her
haald op zaterdag 30 janua
ri om 15.10 uur. Dan is het
programma te zien op
RTL5.
Zelfs reizigersorga
nisatie Rover is
sceptisch. „Twee
intercity's en
twee stoptreinen
per uur in Zee
land? Het zou mooi zijn, maar
ik geeft het geen kans", zegt
Gerda Spaander van de afdeling
Zeeland. „Het is een soort lucht
kasteel."
Gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP, mobiliteit) liet gis
teren weten met de NS in ge
sprek te zijn over een snellere
treinverbinding tussen Zeeland
en de Randstad. Tot eind 2012
reed er elk uur één intercity en
één stoptrein door de provin
cie. Sindsdien stoppen de trei
nen bij alle Zeeuwse stations,
wat de reis richting de Rand
stad met zo'n tien minuten ver
lengt. Van der Maas wil het aan
tal treinen het liefst verdubbe
len: twee intercity's én twee
stoptreinen per uur. „Dat is het
ideaalbeeld."
„Het is een onderwerp dat
eens in de zoveel tijd terug
komt", zegt NS-woordvoerster
Inge Rijgersberg. Zij zegt dat er
binnen de huidige concessie
voor de NS twee opties zijn:
handhaving van de bestaande
situatie of sluiten van de kleine
re Zeeuwse stations. Dat laatste
is voor het provinciebestuur on
aanvaardbaar.
Meer treinen laten rijden is
alleen denkbaar als het kosten
dekkend kan worden gemaakt.
Dat betekent dat er geld moet
worden bijgelegd. „Voor ons is
dat geen optie", zegt Rijgers
berg. „Wij mogen dat ook niet
doen."
Als de provincie meer trei
nen wil, moet zij dus zelf inves
teren of bij het ministerie aan
kloppen. Komende week praat
de regiodirectie van de NS op
nieuw met de provincie.
Middelburger Jos Peters werkt bij
een meubelzaak in Kapelle en is
op het openbaar vervoer aangewe
zen. Met zijn krantje onder de
arm staat hij te wachten op het
perron. Als de trein maar in Kapel-
Ie blijft stoppen, vindt Peters alles
best. „Er zitten daar ook best wat
mensen op school. De mensen in
de dorpen mogen er geen last van
hebben dat er intercity's gaan rij
den." Hij kijkt op de klok. 7.13 uur,
maar de trein is nergens te beken
nen. „Die zou nu dus moeten ver
trekken, maar hij is te laat. Zoals
altijd."
'Twee intercity's en
twee stoptreinen per
uur in Zeeland? Het
zou mooi zijn, maar ik
geef hetgeen kans'
Hij heeft nog net tijd om even
een beker koffie te halen vóór de
trein gaat. Acht uur stipt moet
Vlissinger Ahmad Shoja Ali elke
dag op het Markiezaat College in
Bergen op Zoom zijn. „Daar doe
ik vanaf Middelburg drie kwar
tier, soms vijftig minuten over.
Die tijd gebruik ik maar om huis
werk te doen, muziek te luiste
ren of te telefoneren. De trein is
vaak te laat, dus ik ook, helaas. Ik
vind het hartstikke vervelend
dat de trein bij elk station in Zee
land stopt. Onzin toch? Prima
plan, twee keer per uur een inter
city."
MIDDELBURG. Voor het bezit van
790 gram speed en het dealen
daarin heeft de rechtbank in Mid
delburg de 42-jarige Dirk C. uit
het Belgische Erembodegem 43
dagen cel en een taakstraf van
tachtig uur opgelegd. Tegen C„
die destijds in Axel woonde, was
een straf van 48 dagen cel plus
een taakstraf van 180 uur geëist.
De politie kreeg op 18 april
2011 C. letterlijk en figuurlijk in
beeld, toen zij aan de deur
kwam en C. met een blikje
speed in de hand de deur open
de. Hij had de politie zelf gebeld,
omdat hij het zat was dat zijn
vriendin in bijzijn van hun doch
tertje dealde. Het blikje met
speed zou van haar zijn. De in
middels ex-vriendin werd eind
november 2014 veroordeeld tot
een taakstraf van 180 uur en een
verblijf in de cel van 43 dagen.
door Wout Bareman
TERNEUZEN. Recreatieprojecten
Zeeland uit Middelburg en aanne
mer en projectontwikkelaar Van der
Poel uit Terneuzen praten momen
teel over de invulling van het ge
bied Nieuwstraat-zuid in de Terneu-
zense binnenstad. Ook woningstich
ting Clavis is daarbij betrokken.
Frank van Hulle, wethouder
Tip? redactie@pzc.nl
TERNEUZEN
VOGELWAARDE
TERNEUZEN
TERNEUZEN
Hoe lang
NAAR KAPELLE
Gerda Spaanderr, woordvoerster
reizigersorganisatie Rover Zeeland
NAAR BERGEN OP ZOOM
foto's Marcelle Davidse
tekst: Rolf Bosboom
en Ondine van der Vleuten