Forens ten
voeten uit
Twee uur
is veel
Veel Zeeuwse vrouwen werkloos
in extra treinen voor betere verbinding met Randstad
ZEELAND 3
Vergroening van
bedrijventerrein
Roy Hildenbrant, directeur bij de
Onderwijsgroep Tilburg, reist al
26 jaar op en neer tussen zijn huis
en zijn werk. Vanaf zijn woon
plaats Sint Laurens, één uur en
drie kwartier. „Vandaag moet ik
om 9 uur in Tilburg zijn. Dan kan
ik kiezen: veertig minuten te
vroeg, of 6 minuten te laat ko
men." Zeeland wordt als een uit
hoek ervaren, weet hij, en dat
komt door de bereikbaarheid. „Ik
hoor vaak dat mensen jaloers zijn
dat ik hier woon. Ze zouden het
ook wel willen, net als ik kiezen
voor de rust, de afwezigheid van
files, de goedkope huizen. Maar de
dagelijkse belasting van het op en
neer reizen, zeker met de trein, is
een bezwaar. De auto is flexibeler,
maar op de weg is het ook niet al
tijd feest. De trein biedt als voor
deel comfort en gemak. Ik kan
werken, me ontspannen geduren
de de reis, toeleven naar mijn
werk, of juist afstand nemen. Als
je nu ook nog makkelijker op en
neer zou kunnen, is het ideaal."
Leon Lander reist vijf keer per
week voor zijn werk als program
meur bij een energiemaatschappij
van Middelburg naar Rotterdam of
naar Mechelen in België. „Dat doe
ik al een jaar of vijf. Ik heb het ook
een tijdje met de auto gedaan, maar
de trein bevalt beter. Dan kan ik stu
deren, lezen, een praatje maken
soms. Het kost me alles bij elkaar
twee uur heen en twee uur terug,
van huis naar werkplek dan." Hoe
nuttig hij zijn tijd ook besteedt, hij
zou heel blij zijn als er weer recht
streekse treinen gingen rijden. Hij
rekent voor: „Het scheelt een kwar
tier per rit, want ze mogen over het
stoptreintraject ook iets meer ver
traging hebben. Dat maal twee
maal vijf, dat is 2,5 uur per week.
Dan zit ik weer op de reistijd die ik
vroeger had, toen er nog intercity's
reden. Twee uur is veel. Een soort
psychologische grens ook, voor
mensen die overwegen heen en
weer te gaan reizen. Het is goed als
je daar ónder kunt blijven."
Volgens uitkeringsinstantie
UWV is de toename verklaarbaar.
Elk jaar loopt het aantal WW-uit-
keringen aan het eind van het
jaar op. Dan worden tijdelijke
contracten vaak beëindigd en zijn
er ook minder seizoensbanen. In
de winter is er in sommige secto
ren (landbouw en de bouw) min
der werk. Daarnaast stuwt de
Wet Werk en Zekerheid het aan
tal uitkeringen op.
In Zeeland hebben op dit mo
ment 400 mensen meer een
WW-uitkering dan een jaar te
rug. Het gaat een stijging van 5
procent. Vooral vrouwen van 50
jaar en ouder raken werkloos. Zij
zijn goed voor een toename van
het aantal uitkeringen van 12 pro
cent. Maar ook bij jongeren (on
der de 27 jaar) raken veel vrou
wen hun baan kwijt, terwijl man
nen juist uit hun uitkeringsitua
tie komen. Dat laatste is ook het
geval bij werknemers tussen de
27 en 50 jaar, waarbij het aantal
vrouwen dat werkloos raakt min
der explosief stijgt.
Landelijk is sprake van een stij
ging van 1 procent. Eind decem
ber zijn er landelijk 445.900 lo
pende WW-uitkeringen, een toe
name met 5000 uitkeringen ten
opzichte van een jaar geleden.
Procentueel is de toename van
het aantal WW'ers het grootst in
de landbouw, horeca en de bouw.
In absolute aantallen zijn er veel
WW'ers in financiële en zakelij
ke diensten. In het onderwijs
daalt het aantal WW'ers.
De Stichting Landschapsbeheer
Zeeland (SLZ) en de Zeeuwse Mi
lieufederatie (ZMF) gaan Zeeuwse
bedrijven helpen hun terreinen
natuurgericht in te richten en te
beheren. Dat is onderdeel van het
project 2B Connect voor biodiver
siteit op meer dan 70 bedrijventer
reinen in de grensstreek van Ne
derland en België. Voor het pro
ject, dat deze maand begint en tot
2018 duurt, is in totaal 3 miljoen
euro uit Europa beschikbaar.
VRIJDAG 22 JANUARI 2016
blijven
we
nog boemelen?
NAAR TILBURG
NAAR ROTTERDAM/MECHELEN
door Frank Balkenende
GOES. In december steeg het aan
tal Zeeuwen dat in de WW zat
met 8 procent tot 8900. Een forse
stijging - 600 uitkeringen - in een
maand tijd. Vooral vrouwen raken
werkloos. Landelijk belandden 4
procent meer mensen in de WW.