Vlissingse ouderen uren in de kou Ook aan de dorpen denken De trein is vaak te laat Speeddealer krijgt 43 dagen cel en taakstraf Extra treinen Boodschap NS wil en mag niet investeren 2 ZEELAND Een snellere treinverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Het zou mooi zijn, maar de kans is klein. COMMENTAAR Het dagelijks provinciebestuur heeft in zijn mobiliteits plan de discussie over intercity's weer eens opgera keld. De bereikbaarheid van Zeeland zou erbij gebaat zijn als de treinen van en naar Amsterdam tussen Roosendaal en Vlissingen nog maar vier stations zouden aan doen, zodat reizigers sneller in de Randstad zijn, en vice versa. Aangezien de provincie niet wil dat kleine Zeeuwse stations wor den overgeslagen, is het idee om ook twee keer per uur een stop trein te laten rijden. Een lagere frequentie kan niet, omdat sta tions in Nederland minimaal twee keer per uur moeten worden bediend. Door niet te kiezen tussen de in tercity of de kleine stations over vraagt de provincie. Want het kost veel geld om extra treinen te laten rijden. Toch hoeft het plan niet kansloos te zijn. Er zijn name lijk varianten denkbaar. Waarom niet alleen tijdens de spits vier keer per uur een trein in Zeeland te laten rijden? Onder leiding van oud-premier Balkenende is onlangs een commissie aan de slag gegaan om de Zeeuwse economie te stimuleren. Bereikbaarheid hoort daarbij. Zou de commissie het idee van een snellere trein verbinding omarmen, dan kan ze ook een rekening neerleggen in Den Haag. Als er ooit een kans is, dan is het nu. Door niet te kiezen tussen de intercity of de kleine stations overvraagt de provincie Het duurde ruim een halve dag voor de cv-ketel weer naar beho ren functioneerde. Een woordvoer ster van l'Escaut, verhuurder van de appartementen, verklaarde dat het zo lang duurde voor het pro bleem werd opgelost 'omdat er iets is misgegaan met de melding'. Door problemen met een cv-ketel waren bewoners van appartementen bij Ter Reede waren uren verstoken van verwarming en warm water. Bewoners van de woningen kla gen overigens al langer over pro blemen met water en verwar ming. „Het lastige bij zulke com plexen is dat er verschillende par tijen bij betrokken zijn. Wij heb ben niet goed in beeld gehad dat deze problemen vaker zijn voorge komen", geeft Jan van Beekhuizen van '1 Escaut toe. „Na een intern onderzoekje hebben we geconsta teerd dat de ketel regelmatig druk verliest en dan uitvalt. We ver moeden dat er ergens een lek zit. Maar waar is nog niet duidelijk. We nemen nu een noodmaatregel en houden de druk op de ketel. Dat geeft ons ruimte om de die pere oorzaak te vinden en defini tief op te lossen. De bewoners krij gen van ons een brief waarin we uitleggen wat we nu gedaan heb ben en wat we gaan doen om het op te lossen." In noodgevallen stelt l'Escaut elektrische verwarmings plaatjes beschikbaar. „Maar dat is donderdag gelukkig niet nodig ge weest", aldus Van Beekhuizen. WVO-zorgdirecteur Jan de Graaf: „Er zijn geen problemen ge weest met de verwarming in het verpleeghuis Ter Reede. De appar tementen zijn zelfstandige wonin gen van l'Escaut. Maar als daar be woner in problemen was geraakt, hadden wij natuurlijk geholpen. Wij hebben gisteren geen vragen voor zorg gekregen." Almanak Onder het motto 'a man's got to do what a man's got to do' ging de Mid delburgse vijftiger het kleinste kamer tje binnen. Zich onbespied wanend deed hij wat hij moest doen. Toen was daar plots die stem. „U heeft nog twintig secon den om uw boodschap af te ronden", klonk het door de toiletruimte. Werd hij dan toch in de gaten gehouden? Na geschrokken alle hoekjes en mu ren goed bekeken te hebben werd dui delijk dat Big Brother toch niet op de loer lag. Het was zijn mobieltje. Dat vroeg hem om de voicemaïl in te spreken. Subsidie project Delta Cultureel De Stichting Delta Cultu reel in Veere krijgt een bij drage van ïooo euro van de gemeente Veere voor het project 'Van watersnood tot Veerse Meer'. Dit project bestaat uit een film en tentoonstelling. De film belicht werkzaamhe den rondom de aanleg van de Veerse Dam en de socia le gevolgen van de afslui ting van het Veere Gat be gin jaren zestig. Oudere Veerenaren vertellen over hun ervaringen in die tijd. De expositie bevat kunst werken uit die periode. Vlissingen-editie Zeeuws Tijdschrift Het Zeeuws Tijdschrift brengt een speciale editie over Vlissingen 700 jaar stad, in samenwerking met de Bibliotheek Vlissingen en het Gemeentearchief Vlissingen. De 80 pagina's tellende kleurenuitgave wordt maandag 29 februari ten doop gehouden in het stadhuis Vlissingen. De verhalen gaan over Vlis singen in heden, verleden en toekomst, met samen vattingen van de sympo siumreeks Vlissingen 700 en interviews met inwo ners. De prijs is vijf euro. zeeuwstijdschrift@dezb.nl. Martin Simek in Dorpshuis Radio-en televisiepresenta tor, cartoonist en colum nist Martin Simek (foto) komt op zaterdag 20 februa ri naar het Dorpshuis in Renesse met zijn voorstel ling 'Enkelspel'. De voorstelling begint om 20.15 uur. Kaarten kosten 18 euro. Vijf zeehonden krijgen vrijheid Zeehondenopvang A Seal in Stellendam laat zaterdag in Renesse vijf herstelde dieren vrij. Dat gebeurt om 14.00 uur op het strand bij strandpaviljoen de Haven van Renesse. Potter, Otto, Harley-Karly, Joep en Con fidence werden als huilers binnengebracht bij A Seal en zijn weer voldoende op gewicht. Belangstellenden wordt verzocht honden aan de lijn te houden. Er is vol doende parkeerplaats voor hotel De Zeeuwse Stromen aan de Jan van Renesse- weg. Zelfs reizigersorga nisatie Rover is sceptisch. „Twee intercity's en twee stoptreinen per uur in Zee land? Het zou mooi zijn, maar ik geeft het geen kans", zegt Gerda Spaander van de afdeling Zeeland. „Het is een soort lucht kasteel." Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) liet gis teren weten met de NS in ge sprek te zijn over een snellere treinverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Tot eind 2012 reed er elk uur één intercity en één stoptrein door de provin cie. Sindsdien stoppen de trei nen bij alle Zeeuwse stations, wat de reis richting de Rand stad met zo'n tien minuten ver lengt. Van der Maas wil het aan tal treinen het liefst verdubbe len: twee intercity's én twee stoptreinen per uur. „Dat is het ideaalbeeld." „Het is een onderwerp dat eens in de zoveel tijd terug komt", zegt NS-woordvoerster Inge Rijgersberg. Zij zegt dat er binnen de huidige concessie voor de NS twee opties zijn: handhaving van de bestaande situatie of sluiten van de kleine re Zeeuwse stations. Dat laatste is voor het provinciebestuur on aanvaardbaar. Meer treinen laten rijden is alleen denkbaar als het kosten dekkend kan worden gemaakt. Dat betekent dat er geld moet worden bijgelegd. „Voor ons is dat geen optie", zegt Rijgers berg. „Wij mogen dat ook niet doen." Als de provincie meer trei nen wil, moet zij dus zelf inves teren of bij het ministerie aan kloppen. Komende week praat de regiodirectie van de NS op nieuw met de provincie. Middelburger Jos Peters werkt bij een meubelzaak in Kapelle en is op het openbaar vervoer aangewe zen. Met zijn krantje onder de arm staat hij te wachten op het perron. Als de trein maar in Kapel- Ie blijft stoppen, vindt Peters alles best. „Er zitten daar ook best wat mensen op school. De mensen in de dorpen mogen er geen last van hebben dat er intercity's gaan rij den." Hij kijkt op de klok. 7.13 uur, maar de trein is nergens te beken nen. „Die zou nu dus moeten ver trekken, maar hij is te laat. Zoals altijd." 'Twee intercity's en twee stoptreinen per uur in Zeeland? Het zou mooi zijn, maar ik geef hetgeen kans' Hij heeft nog net tijd om even een beker koffie te halen vóór de trein gaat. Acht uur stipt moet Vlissinger Ahmad Shoja Ali elke dag op het Markiezaat College in Bergen op Zoom zijn. „Daar doe ik vanaf Middelburg drie kwar tier, soms vijftig minuten over. Die tijd gebruik ik maar om huis werk te doen, muziek te luiste ren of te telefoneren. De trein is vaak te laat, dus ik ook, helaas. Ik vind het hartstikke vervelend dat de trein bij elk station in Zee land stopt. Onzin toch? Prima plan, twee keer per uur een inter city." MIDDELBURG. Voor het bezit van 790 gram speed en het dealen daarin heeft de rechtbank in Mid delburg de 42-jarige Dirk C. uit het Belgische Erembodegem 43 dagen cel en een taakstraf van tachtig uur opgelegd. Tegen C„ die destijds in Axel woonde, was een straf van 48 dagen cel plus een taakstraf van 180 uur geëist. De politie kreeg op 18 april 2011 C. letterlijk en figuurlijk in beeld, toen zij aan de deur kwam en C. met een blikje speed in de hand de deur open de. Hij had de politie zelf gebeld, omdat hij het zat was dat zijn vriendin in bijzijn van hun doch tertje dealde. Het blikje met speed zou van haar zijn. De in middels ex-vriendin werd eind november 2014 veroordeeld tot een taakstraf van 180 uur en een verblijf in de cel van 43 dagen. door Annemarie Zevenbergen VLISSINGEN. Bewoners van apparte menten in Rooseveltstaete en Hans Warren bij verzorgingstehuis Ter Reede in Vlissingen hebben het donderdag geruime tijd zonder ver warming en warm water moeten stellen. De centrale CV-ketel gaf er 's ochtend vroeg de brui aan. Tip? redactie@pzc.nl VEERE VLISSINGEN RENESSE RENESSE Hoe lang NAAR KAPELLE Gerda Spaanderr, woordvoerster reizigersorganisatie Rover Zeeland NAAR BERGEN OP ZOOM foto's Marcelle Davidse tekst: Rolf Bosboom en Ondine van der Vleuten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 34