Vlissingse ouderen
uren in de kou
Ook aan de
dorpen denken
De trein is
vaak te laat
Speeddealer krijgt 43
dagen cel en taakstraf
Extra treinen
Boodschap
NS wil en mag niet investeren
2 ZEELAND
Een snellere
treinverbinding
tussen Zeeland
en de Randstad.
Het zou mooi
zijn, maar de
kans is klein.
COMMENTAAR
Het dagelijks provinciebestuur heeft in zijn mobiliteits
plan de discussie over intercity's weer eens opgera
keld. De bereikbaarheid van Zeeland zou erbij gebaat
zijn als de treinen van en naar Amsterdam tussen
Roosendaal en Vlissingen nog maar vier stations zouden aan
doen, zodat reizigers sneller in de Randstad zijn, en vice versa.
Aangezien de provincie niet wil dat kleine Zeeuwse stations wor
den overgeslagen, is het idee om ook twee keer per uur een stop
trein te laten rijden. Een lagere frequentie kan niet, omdat sta
tions in Nederland minimaal twee keer per uur moeten worden
bediend.
Door niet te kiezen tussen de in
tercity of de kleine stations over
vraagt de provincie. Want het
kost veel geld om extra treinen te
laten rijden. Toch hoeft het plan
niet kansloos te zijn. Er zijn name
lijk varianten denkbaar. Waarom
niet alleen tijdens de spits vier
keer per uur een trein in Zeeland
te laten rijden? Onder leiding van
oud-premier Balkenende is onlangs een commissie aan de slag
gegaan om de Zeeuwse economie te stimuleren. Bereikbaarheid
hoort daarbij. Zou de commissie het idee van een snellere trein
verbinding omarmen, dan kan ze ook een rekening neerleggen in
Den Haag. Als er ooit een kans is, dan is het nu.
Door niet te kiezen
tussen de intercity
of de kleine stations
overvraagt de
provincie
Het duurde ruim een halve dag
voor de cv-ketel weer naar beho
ren functioneerde. Een woordvoer
ster van l'Escaut, verhuurder van
de appartementen, verklaarde dat
het zo lang duurde voor het pro
bleem werd opgelost 'omdat er
iets is misgegaan met de melding'.
Door problemen met een
cv-ketel waren bewoners van
appartementen bij Ter Reede
waren uren verstoken van
verwarming en warm water.
Bewoners van de woningen kla
gen overigens al langer over pro
blemen met water en verwar
ming. „Het lastige bij zulke com
plexen is dat er verschillende par
tijen bij betrokken zijn. Wij heb
ben niet goed in beeld gehad dat
deze problemen vaker zijn voorge
komen", geeft Jan van Beekhuizen
van '1 Escaut toe. „Na een intern
onderzoekje hebben we geconsta
teerd dat de ketel regelmatig druk
verliest en dan uitvalt. We ver
moeden dat er ergens een lek zit.
Maar waar is nog niet duidelijk.
We nemen nu een noodmaatregel
en houden de druk op de ketel.
Dat geeft ons ruimte om de die
pere oorzaak te vinden en defini
tief op te lossen. De bewoners krij
gen van ons een brief waarin we
uitleggen wat we nu gedaan heb
ben en wat we gaan doen om het
op te lossen." In noodgevallen stelt
l'Escaut elektrische verwarmings
plaatjes beschikbaar. „Maar dat is
donderdag gelukkig niet nodig ge
weest", aldus Van Beekhuizen.
WVO-zorgdirecteur Jan de
Graaf: „Er zijn geen problemen ge
weest met de verwarming in het
verpleeghuis Ter Reede. De appar
tementen zijn zelfstandige wonin
gen van l'Escaut. Maar als daar be
woner in problemen was geraakt,
hadden wij natuurlijk geholpen.
Wij hebben gisteren geen vragen
voor zorg gekregen."
Almanak
Onder het motto 'a man's got to do
what a man's got to do' ging de Mid
delburgse vijftiger het kleinste kamer
tje binnen.
Zich onbespied wanend deed hij wat
hij moest doen. Toen was daar plots
die stem. „U heeft nog twintig secon
den om uw boodschap af te ronden",
klonk het door de toiletruimte. Werd
hij dan toch in de gaten gehouden?
Na geschrokken alle hoekjes en mu
ren goed bekeken te hebben werd dui
delijk dat Big Brother toch niet op de
loer lag.
Het was zijn mobieltje. Dat vroeg
hem om de voicemaïl in te spreken.
Subsidie project
Delta Cultureel
De Stichting Delta Cultu
reel in Veere krijgt een bij
drage van ïooo euro van de
gemeente Veere voor het
project 'Van watersnood
tot Veerse Meer'.
Dit project bestaat uit een
film en tentoonstelling. De
film belicht werkzaamhe
den rondom de aanleg van
de Veerse Dam en de socia
le gevolgen van de afslui
ting van het Veere Gat be
gin jaren zestig. Oudere
Veerenaren vertellen over
hun ervaringen in die tijd.
De expositie bevat kunst
werken uit die periode.
Vlissingen-editie
Zeeuws Tijdschrift
Het Zeeuws Tijdschrift
brengt een speciale editie
over Vlissingen 700 jaar
stad, in samenwerking met
de Bibliotheek Vlissingen
en het Gemeentearchief
Vlissingen. De 80 pagina's
tellende kleurenuitgave
wordt maandag 29 februari
ten doop gehouden in het
stadhuis Vlissingen.
De verhalen gaan over Vlis
singen in heden, verleden
en toekomst, met samen
vattingen van de sympo
siumreeks Vlissingen 700
en interviews met inwo
ners. De prijs is vijf euro.
zeeuwstijdschrift@dezb.nl.
Martin Simek in
Dorpshuis
Radio-en televisiepresenta
tor, cartoonist en colum
nist Martin Simek (foto)
komt op zaterdag 20 februa
ri naar het Dorpshuis in
Renesse met zijn voorstel
ling 'Enkelspel'.
De voorstelling begint om
20.15 uur. Kaarten kosten
18 euro.
Vijf zeehonden
krijgen vrijheid
Zeehondenopvang A Seal
in Stellendam laat zaterdag
in Renesse vijf herstelde
dieren vrij. Dat gebeurt om
14.00 uur op het strand bij
strandpaviljoen de Haven
van Renesse. Potter, Otto,
Harley-Karly, Joep en Con
fidence werden als huilers
binnengebracht bij A Seal
en zijn weer voldoende op
gewicht.
Belangstellenden wordt
verzocht honden aan de
lijn te houden. Er is vol
doende parkeerplaats voor
hotel De Zeeuwse Stromen
aan de Jan van Renesse-
weg.
Zelfs reizigersorga
nisatie Rover is
sceptisch. „Twee
intercity's en
twee stoptreinen
per uur in Zee
land? Het zou mooi zijn, maar
ik geeft het geen kans", zegt
Gerda Spaander van de afdeling
Zeeland. „Het is een soort lucht
kasteel."
Gedeputeerde Harry van der
Maas (SGP, mobiliteit) liet gis
teren weten met de NS in ge
sprek te zijn over een snellere
treinverbinding tussen Zeeland
en de Randstad. Tot eind 2012
reed er elk uur één intercity en
één stoptrein door de provin
cie. Sindsdien stoppen de trei
nen bij alle Zeeuwse stations,
wat de reis richting de Rand
stad met zo'n tien minuten ver
lengt. Van der Maas wil het aan
tal treinen het liefst verdubbe
len: twee intercity's én twee
stoptreinen per uur. „Dat is het
ideaalbeeld."
„Het is een onderwerp dat
eens in de zoveel tijd terug
komt", zegt NS-woordvoerster
Inge Rijgersberg. Zij zegt dat er
binnen de huidige concessie
voor de NS twee opties zijn:
handhaving van de bestaande
situatie of sluiten van de kleine
re Zeeuwse stations. Dat laatste
is voor het provinciebestuur on
aanvaardbaar.
Meer treinen laten rijden is
alleen denkbaar als het kosten
dekkend kan worden gemaakt.
Dat betekent dat er geld moet
worden bijgelegd. „Voor ons is
dat geen optie", zegt Rijgers
berg. „Wij mogen dat ook niet
doen."
Als de provincie meer trei
nen wil, moet zij dus zelf inves
teren of bij het ministerie aan
kloppen. Komende week praat
de regiodirectie van de NS op
nieuw met de provincie.
Middelburger Jos Peters werkt bij
een meubelzaak in Kapelle en is
op het openbaar vervoer aangewe
zen. Met zijn krantje onder de
arm staat hij te wachten op het
perron. Als de trein maar in Kapel-
Ie blijft stoppen, vindt Peters alles
best. „Er zitten daar ook best wat
mensen op school. De mensen in
de dorpen mogen er geen last van
hebben dat er intercity's gaan rij
den." Hij kijkt op de klok. 7.13 uur,
maar de trein is nergens te beken
nen. „Die zou nu dus moeten ver
trekken, maar hij is te laat. Zoals
altijd."
'Twee intercity's en
twee stoptreinen per
uur in Zeeland? Het
zou mooi zijn, maar ik
geef hetgeen kans'
Hij heeft nog net tijd om even
een beker koffie te halen vóór de
trein gaat. Acht uur stipt moet
Vlissinger Ahmad Shoja Ali elke
dag op het Markiezaat College in
Bergen op Zoom zijn. „Daar doe
ik vanaf Middelburg drie kwar
tier, soms vijftig minuten over.
Die tijd gebruik ik maar om huis
werk te doen, muziek te luiste
ren of te telefoneren. De trein is
vaak te laat, dus ik ook, helaas. Ik
vind het hartstikke vervelend
dat de trein bij elk station in Zee
land stopt. Onzin toch? Prima
plan, twee keer per uur een inter
city."
MIDDELBURG. Voor het bezit van
790 gram speed en het dealen
daarin heeft de rechtbank in Mid
delburg de 42-jarige Dirk C. uit
het Belgische Erembodegem 43
dagen cel en een taakstraf van
tachtig uur opgelegd. Tegen C„
die destijds in Axel woonde, was
een straf van 48 dagen cel plus
een taakstraf van 180 uur geëist.
De politie kreeg op 18 april
2011 C. letterlijk en figuurlijk in
beeld, toen zij aan de deur
kwam en C. met een blikje
speed in de hand de deur open
de. Hij had de politie zelf gebeld,
omdat hij het zat was dat zijn
vriendin in bijzijn van hun doch
tertje dealde. Het blikje met
speed zou van haar zijn. De in
middels ex-vriendin werd eind
november 2014 veroordeeld tot
een taakstraf van 180 uur en een
verblijf in de cel van 43 dagen.
door Annemarie Zevenbergen
VLISSINGEN. Bewoners van apparte
menten in Rooseveltstaete en Hans
Warren bij verzorgingstehuis Ter
Reede in Vlissingen hebben het
donderdag geruime tijd zonder ver
warming en warm water moeten
stellen. De centrale CV-ketel gaf er
's ochtend vroeg de brui aan.
Tip? redactie@pzc.nl
VEERE
VLISSINGEN
RENESSE
RENESSE
Hoe lang
NAAR KAPELLE
Gerda Spaanderr, woordvoerster
reizigersorganisatie Rover Zeeland
NAAR BERGEN OP ZOOM
foto's Marcelle Davidse
tekst: Rolf Bosboom
en Ondine van der Vleuten