Slechtnieuwsshow in de winkelstraten is nog lang niet ten einde Winkelcentra in middelgrote steden en buurtcentra moeten zich opmaken voor een leegloop. Overblijvers klonteren samen in grote steden. 12 NIEUWS Wie is de volgende in de rij? Welke winkelke tens zul len het einde van dit jaar niet ha len? Aan het noemen van namen willen de meeste branchevolgers hun vingers niet branden. „Dat zou niet alleen een voorspellen de, maar ook een versnellende werking hebben. Maar dat er nog meer grote ketens zullen omval len, is zeker", zegt Frank Quix, docent retail-marketing aan de UvA en directeur van retailonder- zoeksbureau Q&A. Iedereen heeft wel een lijstje in zijn hoofd, zo ook Rupert Par ker Brady, hoofdredacteur van het blad Retail Visie. „Ik zie ge noeg winkels in provinciesteden waar de verf van de muren bla dert, het tapijt is versleten en de letters op de pui los zitten. Voor mij zegt dat genoeg." De econo mie mag dan weer aantrekken, voor winkelketens die kleding, schoenen, elektronica, speelgoed, huishoudelijke artikelen en bij voorbeeld boeken verkopen is de onzekerheid nog lang niet voor bij. In de branches die de winkel straten nu nog domineren, wordt gemidddeld al 20 procent van de artikelen via internet ge kocht, verklaart Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit. „Dat gebeurt niet alleen in webshops van de ketens die ste- Ook Hema, Blokker en Miss Etam, die eerder in de problemen kwamen, zijn er nog lang niet bovenop ro's in het laatje. Voor een deel van de winkeliers komt de bo dem in 2016 in zicht, voorspelt ook Parker Brady. Hij voorziet vooral een slagveld bij de zelf standige ketens. „Familiebedrij ven die in een regio vijf of mis schien wel vijftien winkels heb ben, maar nog geen goede web winkel hebben. Er komt een mo ment waarop zij moeten investe ren, terwijl de marges onder druk blijven staan. Zij kunnen lang niet zo goedkoop inkopen als de grote ketens en missen de KETENS DIE AFGELOPEN TWEE JAAR FAILLIET GINGEN nen winkels hebben. Pure web winkels als bol.com, Coolblue, Zalando en Wehkamp maken veel reclame en groeien snel." El ke jas, stofzuiger of barbiepop die deze webgrootmachten verko pen, gaat rechtstreeks ten koste van de traditionele ketens in de winkelstraat. Die ontwikkeling heeft al 30 procent van de huidige opper vlakte aan winkels in Nederland overbodig gemaakt, zegt Quix. „Dat is pure overcapaciteit, geba seerd op de omzet die is afge vloeid naar online." Per vierkan te meter winkelvloer komen ge middeld dus steeds minder eu- Ketens die filialen sluiten, doen dat vooral in de kleine en middel grote winkelcentra. Die trend zet volgens de retaildeskundigen on verminderd voort. Voor de kle dingzaak in het lokale buurtwin kelcentrum ziet Molenaar de toe komst somber in. „In de kleinere gemeenten wordt de supermarkt het nieuwe middelpunt, aange vuld met wat winkels voor de da gelijkse aankopen: een Kruidvat, een Action, een Blokker of een Hema." Die trend ziet ook onderzoeks bureau Locatus, dat jaarlijks de veranderingen in alle winkelge bieden in kaart brengt. De pak weg dertig grootste steden hoe ven zich over winkelleegstand in hun stadshart weinig zorgen te maken, zegt directeur Gert jan Slob. „In de zeventien grootste stedelijke centra is de leegstand afgelopen jaar zelfs gedaald. Dankzij internet hóeven mensen niet meer naar een fysieke win kel. Doen ze dat toch, dan is win kelen echt een dagje uit." Of ze het nu leuk vinden of niet, gemeenten met minder dan 50.000 inwoners moeten zich op maken voor een flinke krimp van hun winkelgebieden, waar schuwt Molenaar. Na een faillis- sementsgolf rond de feestdagen wordt maart voor de winkelstra ten opnieuw een spannende tijd. Dan moeten de modeketens hun inkopen gaan doen voor het vol gende winterseizoen, verklaart Rupert Parker Brady. „Dan zal blijken wie hun bedrijfsvoering niet op orde hebben." kennis en middelen om online een goed figuur te slaan." Veel winkelketens die de laatste jaren failliet gingen, zijn overgenomen door grote spelers. Ze zijn nog steeds te vinden in de winkelstra ten, maar met minder filialen en minder personeel. Zo zal het meer ketens vergaan, verwacht Molenaar. „Bij ketens als Kwan tum, Kijkshop, Intertoys, Bart Smit, Bristol, BCC en Hunkemöller moet op korte ter mijn een hoop gebeuren." Ook Hema, Blokker en Miss Etam, die eerder in de problemen kwa men, zijn er volgens hem nog lang niet bovenop. Wie is door Annemieke van Dongen V&D DA Scapino, Manfield, Dolcis, Invito, Schoenenreus, House of Shoes, Miss Etam en Promiss, Van Dalen schoenen, Dr. Adam, Bitter Telstar Sports Dixons, iCentre en MyCom, Ceddes Gillmore, Thom Broekman, Thaft, Mexx, Hal fords, Polare, Free Record Shop, Siebel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12