Coesenaren gedupeerd door diefstal bakfiets Komst van Compakboard naar Tholen nog niet zeker SGB vervangt dankzij subsidie komende jaren vijf kilometer rails BEVELANDEN en THOLEN 7 Stoomtrein ziet aantal passagiers weer toenemen Stoomtrein Coes-Borsele begint tussen Kwadendamme en Hoedekenskerke met grootscheepse spoorvernieuwing. Het spoor bij Lange- weegje ligt er mis schien niet zo strak bij als de Be tuwelijn, maar wie als leek naar de rails van de Stoomtrein Goes- Borsele (SGB) kijkt, zal niet zo snel denken dat grote delen hoog nodig aan vervanging toe zijn. Toch zijn sinds begin van dit jaar grote kranen bezig om tussen Kwadendamme en Hoedekensker ke over ruim anderhalve kilome ter het spoor te vervangen. „Kijk, de koppen van de spoorstaven zijn helemaal vlak. En de rand voelt scherp aan. De wielen van onze treinen slijten daar enorm van, die moeten we daarom regel matig op gigantische draaibanken herstellen", vertelt SGB-woord- voerder Reinier Zondervan. In de spoorberm, die eerst is ontdaan van struiken en andere begroeiing, liggen de nieuwe rails al klaar. „Tweedehands, afkomstig van een lijn bij het Spoorwegmu seum in Utrecht. Maar deze zijn nog mooi rond en dik." Behalve dat de oude spoorstaven niet meer bij te slijpen zijn, zijn ook de biel zen in slechte staat en is het zoge heten 'ballastbed' aan vervanging toe. „Dat is nu een mengsel van het zand dat bij de aanleg van de lijn in 1927 is gebruikt en grind en steenslag die later bij opknapbeur ten onder de bielzen zijn aange bracht. Dat laat veel te weinig wa ter door, waardoor de houten dwarsliggers ook sneller rotten." Het oude spoorbed wordt niet verwijderd, maar dient als onder- Dit werk is niet heel ingewikkeld, maar wel groot, lomp en tijdrovend' grond voor een nieuwe laag grove grijze stenen. „Daardoor ligt het nieuwe spoor straks iets hoger." Het project wordt volledig door een aannemer uitgevoerd. „Onze vrijwilligers van het spooronder- houd doen ook veel zelf. Momen teel zijn ze bezig tussen Hoede kenskerke en Baarland. Dit werk is niet heel ingewikkeld, maar wel groot, lomp en tijdrovend. En als het allemaal op zaterdagmiddagen moet gebeuren, zijn we hier drie jaar bezig. Nu is het voor de Pasen klaar en kunnen we dan weer aan het rijseizoen beginnen." Het project is wel door vrijwilli gers voorbereid, zegt Zondervan. „Dat kost ook veel tijd. Als we dat ook aan de aannemer hadden ge vraagd, had het een veelvoud ge kost." Ook nu is de SGB veel geld kwijt, een groot deel wordt be taald met een half miljoen euro subsidie voor rijksmonumenten, die de provincie eind vorig jaar toekende. Met een deel van dit geld worden eind van dit jaar an dere delen van het spoor vervan gen. Voor het werk dat begin 2017 gepland staat, moet opnieuw sub sidie worden aangevraagd. GOES. Na enkele jaren van teruglo pende bezoekersaantallen, heeft de Stoomtrein Goes-Borsele vorig jaar weer beduidend meer passa giers mogen ontvangen. In totaal zijn er in 2015 zo'n 36.000 kaartjes verkocht, een stijging van 9 pro cent ten opzichte van 2014.Vol gens Reinier Zondervan heeft de SGB, net als andere attracties en musea, de afgelopen vijfjaar last gehad van de crisis. „Mensen be steedden minder aan uitjes." Een andere verklaring van de toe genomen interesse zijn de thema dagen die de SGB organiseerde. „Denk aan activiteiten rond Hallo- ween en de Kerstexpress. Ook dit jaar gaan we zulk soort themada gen door." Deze activiteiten wor den vooral door Zeeuwen be zocht. Zondervan: „In de zomer rijden we vooral met toeristen die hier vakantie vieren en ande re dagjesmensen." Ook wijst hij op de samenwerking met Berken hof Tropical Zoo en de investe ring in de attracties rond het sta tionnetje in Hoedekenskerke. Van de komst van de producent van agrovezelplaten naar Tholen is al meer dan twee jaar sprake. Het bedrijf heeft onlangs een eer ste vestiging in Heerenveen opge zet en zou in Tholen een tweede fabriek willen bouwen. Daar zou den op termijn 130 mensen aan het werk kunnen gaan. In het 'wijzigingsplan Welgele gen II', dat onlangs door de ge meente ter inzage is gelegd, wordt de verwachting uitgespro ken dat op korte termijn grond zal worden verkocht aan Compak board. Er wordt ook al gesproken over een verdere uitbreiding. De directie zou zelfs van plan zijn om van Tholen de hoofdvesti ging in Nederland te maken. In dat geval wordt ook een hoofd kantoor gebouwd en komen er extra productielijnen en opslagfa ciliteiten. Volgens wethouder Frank Hommel had dit niet zo in het door adviesbureau Rho opge stelde plan mogen staan. „Dit is veel te stellig", vindt hij. De mo gelijke komst van het bedrijf is volgens Hommel zeker nog aan de orde, maar er is nog geen defi nitieve klap op gegeven. Onlangs wist de gemeente met het bedrijf Alternate al een grote vis binnen te hengelen. De webwinkel in onder meer compu ters en elektronica gaat op Welge legen een groot distributiecen trum bouwen. GOES De bakfiets die sinds enkele maanden als koffietafel en met sport- en spelmateriaal door de Goese wijken reed, is gestolen. Niels Slager van het SMWO baalt er stevig van. „We gebruik ten de bakfiets vooral voor plein tjesactiviteiten. Daarvoor was hij helemaal aangepast. Zo zat er een deksel op om materialen zoals hockeysticks, ballen en pionnen veilig naar de wijken en dorpen van Goes te brengen." Het deksel diende tevens als tafel, om koffie te kunnen schenken in de wijken. Het SMWO schafte de bakfiets eind vorig jaar aan. „We hebben een breedtesportbus, maar sommi ge activiteiten vielen tegelijk. De bakfiets was dan een uitkomst." Niels had geen halve maatrege len genomen om diefstal te voor komen. „De bakfiets stond in het afgesloten fietsenhok bij ons hoofdkantoor. Hij stond op slot met een fietsslot én een zware ket ting Het deksel was ook nog ver grendeld met een hangslot." Wanneer de bakfiets van het merk Johnny Loco precies is gesto len, weet Niels niet. „In de kerstva kantie is hij niet gebruikt en de week daarna was het ook te slecht weer. Toen ik hem wilde opmeten om te bestickeren, was hij weg." Niels heeft inmiddels aangifte gedaan en de diefstal bij de verze kering gemeld. „Maar het mooiste zou zijn als hij gewoon terug komt. Ik hoop dat iemand hem er gens heeft gezien en dat wil mel den bij het SMWO." 'De mogelijke komst van Compakboard is nog aan de orde, maar er moet nog een klap op worden gegeven' DONDERDAG 21 JANUARI 2016 Oud spoor vernieuwd door Joeri Wisse Reinier Zondervan, SGB Legenda Treinstation Spoor dat over een jaar wordt vernieuwd Spoor dat nu wordt vernieuwd -Gravenpolder Nisse Kwadendamme Hoedekenskerke Baarland door Rob Paardekam THOLEN. De komst van het bedrijf Compakboard naar Tholen is nog helemaal niet beklonken. Dat zegt wethouder Frank Hommel. In een plan dat momenteel ter inzage ligt, is volgens hem te stellig neer gezet dat het bedrijf een vestiging op Welgelegen zal bouwen. Frank Hommel, wethouder Tholen door Joeri Wisse i.. Reinier Zondervan van de Stoomtrein Goes-Borsele tussen het oude spoor en de nieuwe rails die al klaarliggen, foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 77