Coesenaren gedupeerd
door diefstal bakfiets
Komst van Compakboard
naar Tholen nog niet zeker
SGB vervangt dankzij subsidie komende jaren vijf kilometer rails
BEVELANDEN en THOLEN 7
Stoomtrein ziet
aantal passagiers
weer toenemen
Stoomtrein Coes-Borsele begint tussen
Kwadendamme en Hoedekenskerke met
grootscheepse spoorvernieuwing.
Het spoor bij Lange-
weegje ligt er mis
schien niet zo
strak bij als de Be
tuwelijn, maar
wie als leek naar
de rails van de Stoomtrein Goes-
Borsele (SGB) kijkt, zal niet zo
snel denken dat grote delen hoog
nodig aan vervanging toe zijn.
Toch zijn sinds begin van dit
jaar grote kranen bezig om tussen
Kwadendamme en Hoedekensker
ke over ruim anderhalve kilome
ter het spoor te vervangen. „Kijk,
de koppen van de spoorstaven
zijn helemaal vlak. En de rand
voelt scherp aan. De wielen van
onze treinen slijten daar enorm
van, die moeten we daarom regel
matig op gigantische draaibanken
herstellen", vertelt SGB-woord-
voerder Reinier Zondervan.
In de spoorberm, die eerst is
ontdaan van struiken en andere
begroeiing, liggen de nieuwe rails
al klaar. „Tweedehands, afkomstig
van een lijn bij het Spoorwegmu
seum in Utrecht. Maar deze zijn
nog mooi rond en dik." Behalve
dat de oude spoorstaven niet meer
bij te slijpen zijn, zijn ook de biel
zen in slechte staat en is het zoge
heten 'ballastbed' aan vervanging
toe. „Dat is nu een mengsel van
het zand dat bij de aanleg van de
lijn in 1927 is gebruikt en grind en
steenslag die later bij opknapbeur
ten onder de bielzen zijn aange
bracht. Dat laat veel te weinig wa
ter door, waardoor de houten
dwarsliggers ook sneller rotten."
Het oude spoorbed wordt niet
verwijderd, maar dient als onder-
Dit werk is niet heel
ingewikkeld, maar
wel groot, lomp
en tijdrovend'
grond voor een nieuwe laag grove
grijze stenen. „Daardoor ligt het
nieuwe spoor straks iets hoger."
Het project wordt volledig door
een aannemer uitgevoerd. „Onze
vrijwilligers van het spooronder-
houd doen ook veel zelf. Momen
teel zijn ze bezig tussen Hoede
kenskerke en Baarland. Dit werk
is niet heel ingewikkeld, maar wel
groot, lomp en tijdrovend. En als
het allemaal op zaterdagmiddagen
moet gebeuren, zijn we hier drie
jaar bezig. Nu is het voor de Pasen
klaar en kunnen we dan weer aan
het rijseizoen beginnen."
Het project is wel door vrijwilli
gers voorbereid, zegt Zondervan.
„Dat kost ook veel tijd. Als we dat
ook aan de aannemer hadden ge
vraagd, had het een veelvoud ge
kost." Ook nu is de SGB veel geld
kwijt, een groot deel wordt be
taald met een half miljoen euro
subsidie voor rijksmonumenten,
die de provincie eind vorig jaar
toekende. Met een deel van dit
geld worden eind van dit jaar an
dere delen van het spoor vervan
gen. Voor het werk dat begin 2017
gepland staat, moet opnieuw sub
sidie worden aangevraagd.
GOES. Na enkele jaren van teruglo
pende bezoekersaantallen, heeft
de Stoomtrein Goes-Borsele vorig
jaar weer beduidend meer passa
giers mogen ontvangen. In totaal
zijn er in 2015 zo'n 36.000 kaartjes
verkocht, een stijging van 9 pro
cent ten opzichte van 2014.Vol
gens Reinier Zondervan heeft de
SGB, net als andere attracties en
musea, de afgelopen vijfjaar last
gehad van de crisis. „Mensen be
steedden minder aan uitjes."
Een andere verklaring van de toe
genomen interesse zijn de thema
dagen die de SGB organiseerde.
„Denk aan activiteiten rond Hallo-
ween en de Kerstexpress. Ook dit
jaar gaan we zulk soort themada
gen door." Deze activiteiten wor
den vooral door Zeeuwen be
zocht. Zondervan: „In de zomer
rijden we vooral met toeristen
die hier vakantie vieren en ande
re dagjesmensen." Ook wijst hij
op de samenwerking met Berken
hof Tropical Zoo en de investe
ring in de attracties rond het sta
tionnetje in Hoedekenskerke.
Van de komst van de producent
van agrovezelplaten naar Tholen
is al meer dan twee jaar sprake.
Het bedrijf heeft onlangs een eer
ste vestiging in Heerenveen opge
zet en zou in Tholen een tweede
fabriek willen bouwen. Daar zou
den op termijn 130 mensen aan
het werk kunnen gaan.
In het 'wijzigingsplan Welgele
gen II', dat onlangs door de ge
meente ter inzage is gelegd,
wordt de verwachting uitgespro
ken dat op korte termijn grond
zal worden verkocht aan Compak
board. Er wordt ook al gesproken
over een verdere uitbreiding. De
directie zou zelfs van plan zijn
om van Tholen de hoofdvesti
ging in Nederland te maken. In
dat geval wordt ook een hoofd
kantoor gebouwd en komen er
extra productielijnen en opslagfa
ciliteiten. Volgens wethouder
Frank Hommel had dit niet zo in
het door adviesbureau Rho opge
stelde plan mogen staan. „Dit is
veel te stellig", vindt hij. De mo
gelijke komst van het bedrijf is
volgens Hommel zeker nog aan
de orde, maar er is nog geen defi
nitieve klap op gegeven.
Onlangs wist de gemeente
met het bedrijf Alternate al een
grote vis binnen te hengelen. De
webwinkel in onder meer compu
ters en elektronica gaat op Welge
legen een groot distributiecen
trum bouwen.
GOES De bakfiets die sinds enkele
maanden als koffietafel en met
sport- en spelmateriaal door de
Goese wijken reed, is gestolen.
Niels Slager van het SMWO
baalt er stevig van. „We gebruik
ten de bakfiets vooral voor plein
tjesactiviteiten. Daarvoor was hij
helemaal aangepast. Zo zat er een
deksel op om materialen zoals
hockeysticks, ballen en pionnen
veilig naar de wijken en dorpen
van Goes te brengen." Het deksel
diende tevens als tafel, om koffie
te kunnen schenken in de wijken.
Het SMWO schafte de bakfiets
eind vorig jaar aan. „We hebben
een breedtesportbus, maar sommi
ge activiteiten vielen tegelijk. De
bakfiets was dan een uitkomst."
Niels had geen halve maatrege
len genomen om diefstal te voor
komen. „De bakfiets stond in het
afgesloten fietsenhok bij ons
hoofdkantoor. Hij stond op slot
met een fietsslot én een zware ket
ting Het deksel was ook nog ver
grendeld met een hangslot."
Wanneer de bakfiets van het
merk Johnny Loco precies is gesto
len, weet Niels niet. „In de kerstva
kantie is hij niet gebruikt en de
week daarna was het ook te slecht
weer. Toen ik hem wilde opmeten
om te bestickeren, was hij weg."
Niels heeft inmiddels aangifte
gedaan en de diefstal bij de verze
kering gemeld. „Maar het mooiste
zou zijn als hij gewoon terug
komt. Ik hoop dat iemand hem er
gens heeft gezien en dat wil mel
den bij het SMWO."
'De mogelijke komst van
Compakboard is nog aan de
orde, maar er moet nog een
klap op worden gegeven'
DONDERDAG 21 JANUARI 2016
Oud spoor vernieuwd
door Joeri Wisse
Reinier Zondervan, SGB
Legenda
Treinstation
Spoor dat over
een jaar wordt
vernieuwd
Spoor dat nu
wordt vernieuwd
-Gravenpolder
Nisse
Kwadendamme
Hoedekenskerke
Baarland
door Rob Paardekam
THOLEN. De komst van het bedrijf
Compakboard naar Tholen is nog
helemaal niet beklonken. Dat zegt
wethouder Frank Hommel. In een
plan dat momenteel ter inzage
ligt, is volgens hem te stellig neer
gezet dat het bedrijf een vestiging
op Welgelegen zal bouwen.
Frank Hommel, wethouder Tholen
door Joeri Wisse
i..
Reinier Zondervan van de Stoomtrein Goes-Borsele tussen het oude spoor en de nieuwe rails die al klaarliggen, foto Marcelle Davidse