Vliegverbod boven gevaarlijk gebied' 13.000 4 NIEUWS Wout, Menno, Harm en Jeroen geven niet op. Ze dragen een korte broek, ook in de sneeuw. Voor een weddenschap. Lagere straf voor overval op bejaarde Meer plastic dan vis Gates naar Nederland Eeuwige roem. Wout (10) van basisschool Het Lichtschip in Ens doet het voor niets minder. Samen met drie klasgenootjes gaat hij in korte broek naar school. Zij trotseren het koude weer. Het dragen van een lange broek staat gelijk aan opgeven. „Zelfs als ik het ijs op kan, wil ik in korte broek schaatsen", klinkt het zelf verzekerd bij Menno (11). Ze dragen een dikke jas, een muts en stevige handschoenen om sneeuwballen te kunnen ma ken. Alleen de blote knieën vallen uit de toon middenin de winter. De korte broeken zijn het gevolg van een weddenschap. Op de eer ste dag van het schooljaar daagde leerkracht Freerk Postmus zijn nieuwe klas uit. Wie draagt het langst een korte broek? De uitda ging begint een traditie te wor den. Postmus houdt de wedden schap al enkele jaren. „Het is een geintje. De meesten haken afin november maar nu zijn er vier leerlingen die dapper voortdoen." Wout, Menno, Harm en Jeroen hebben de weddenschap met hun Leerkracht Freerk Postmus daagde zijn nieuwe klas uit. Wie draagt het langst een korte broek? leerkracht al een tijd geleden ge wonnen. Postmus gaf er in de herfstvakantie de brui aan. Hij staat deze winter in een warme, lange broek voor de klas. „De kou doet mij niet veel", ver telt Harm. Zelfs na de schooluren, 's avonds en in het weekend, draagt hij zoveel mogelijk een kor te broek. Al geeft hij toe dat hij soms de lange spijkerbroek mist, vooral tijdens het spelen in de sneeuw. „Door het spelen krijgt hij het niet koud", vertelt moeder Lia Smit. Net als de andere ouders is zij niet heel bezorgd. „Wout is een gezonde Hollandse knaap. Hij kan wel tegen een stootje", zegt moeder Esther van der Linde. De ouders houden wel een oogje in het zeil. Zo dragen de kinderen buiten school wel eens een trai ningsbroek. Aan opgeven denken de kinderen niet. Geen van de vier wil als eerste toegeven. „Ik ben al gewend aan de kou", stelt Jeroen (11). „Dit wil ik een heel schooljaar volhouden." Duitsland en Frankrijk geven dit soort aanwijzingen sinds MH17 wel aan hun vliegmaatschappijen, constateert luchtvaartjurist Ar thur Flieger. Hij spreekt morgen tijdens een rondetafelgesprek met Tweede Kamerleden over open staande vragen rond de ramp met MH17 boven Oost-Oekraïne. Een van de discussiepunten is het vlie gen over risicogebieden. De Nederlandse overheid vindt dat de vliegroutes een eigen keuze zijn van luchtvaartmaatschappij en en dat alleen het conflictland, zoals Oekraïne, het eigen lucht ruim kan sluiten. Dat is volgens Flieger niet het hele verhaal. „Ui teraard besluit alleen een land zelf of het luchtruim veilig is, maar je kunt wel degelijk besluiten om bij twijfel een gebied te mijden. In de VS is het heel gebruikelijk de ei gen Amerikaanse vliegmaatschap pijen te verbieden over bepaalde risicovolle gebieden te vliegen." Flieger vraagt zich waarom Ne derland dit nog niet doet, juist als land dat zo betrokken is bij MH17. „Het is nogal een urgente vraag of dit na MH17 niet met enige voort varendheid ook in Nederland moet worden geregeld." Volgens Flieger gaat het dan om nieuwe werkafspraken en is geen wetswij ziging nodig. Het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu ontkent dit: de re gels in de wet gaan alleen over het Nederlandse luchtruim. Er zijn geen plannen om de wet aan te passen, zegt een woordvoerder. 'Een land kan besluiten bij twijfel een gebied te mijden. In de VS is het heel gebruikelijk' „De sector heeft sinds MH17 een nationaal overleg om informatie over vliegveiligheid uit te wisse len. Daarin zitten luchtvaartmaat schappijen, de overheid en inlich tingendiensten, maar de uiteinde lijke keuze voor een vliegroute ligt bij de vliegmaatschappij zelf." Volgens Flieger zou Nederland er dus goed aan doen dit beleid te heroverwegen. „Nu kan de risico afweging van een luchtvaartmaat schappij voor een vlucht over con flictgebied vertrekkend uit bijvoor beeld Amsterdam in belangrijke mate verschillen van die voor vlucht uit London, Parijs of Frank furt. Dat is geen aanvaardbare si tuatie." Hij oppert dit desnoods in Europees verband te regelen. Op een congres op Schiphol werd gisteren ook gepleit voor een Europese aanpak. Een van de ideeën is het oprichten van een Europese organisatie, die vliegver boden kan opleggen. Hij overviel in 2012 een 81-jarige licht dementeren de man in diens woning in Capelle aan den IJssel. Er ontstond een worsteling en daarbij bracht hij de be jaarde man om het leven, onder meer door een kus sen op zijn hoofd te druk ken. Daarom moet de 23-ja- rige Saferio D. een celstraf van negen jaar uitzitten, besliste het gerechtshof in Den Haag gisteren. D. was eerder veroordeeld tot elf jaar celstraf. De industrieën produceren zoveel plastic en de mens dumpt er zoveel van, dat in 2050 vermoedelijk meer kunststof dan vis in de oceanen is te vinden. Dat schrijft de Ellen MacArt- hur Foundation in een rap port dat bij het World Eco nomie Forum is gepresen teerd. Slechts 5 procent van het plastic wordt gere cycled. De rest verdwijnt naar stortplaatsen of in het milieu, waarna het meren deel in de zee beland. Microsoft-oprichter Bill Ga tes houdt dinsdag een speech in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. Hij is door staatssecretaris Dek ker (Onderwijs) uitgeno digd in het kader van het EU-voorzitterschap. De speech gaat over het be lang van de toegankelijk heid van onderzoeksresul taten. Dekker is het eens met Gates, die aan zijn do naties de voorwaarde ver bindt dat resultaten voor ie dereen te zien moeten zijn. 'Kou doet mij niet veel' door Anton Coegebeur door Jeroen de Vreede DEN HAAG. In tegenstelling tot om liggende landen vaardigt Neder land sinds de MH17-ramp nog steeds geen vliegverboden af voor risiscovolle gebieden. Arthur Flieger luchtvaartjurist DEN HAAG Politie in Tadzjikistan heeft in 2015 de baarden van zo'n 13.000 mannen afgeschoren. Autoriteiten beschouwen baarden als teken van radicaal-islami tische overtuiging. Agenten haalden mannen van straat voor een gedwongen scheerbeurt. DAVOS Bill Gates foto Reuters AMSTERDAM Jeroen Mulders, Menno Veldman, Wout van der Linde en Harm Smit (vlnr). foto Freddy Schinkel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4