Vliegverbod boven gevaarlijk gebied'
13.000
4 NIEUWS
Wout, Menno,
Harm en Jeroen
geven niet op. Ze
dragen een korte
broek, ook in de
sneeuw. Voor een
weddenschap.
Lagere straf
voor overval
op bejaarde
Meer plastic
dan vis
Gates naar
Nederland
Eeuwige roem. Wout
(10) van basisschool
Het Lichtschip in Ens
doet het voor niets
minder. Samen met
drie klasgenootjes
gaat hij in korte broek naar school.
Zij trotseren het koude weer. Het
dragen van een lange broek staat
gelijk aan opgeven. „Zelfs als ik
het ijs op kan, wil ik in korte
broek schaatsen", klinkt het zelf
verzekerd bij Menno (11).
Ze dragen een dikke jas, een
muts en stevige handschoenen
om sneeuwballen te kunnen ma
ken. Alleen de blote knieën vallen
uit de toon middenin de winter.
De korte broeken zijn het gevolg
van een weddenschap. Op de eer
ste dag van het schooljaar daagde
leerkracht Freerk Postmus zijn
nieuwe klas uit. Wie draagt het
langst een korte broek? De uitda
ging begint een traditie te wor
den. Postmus houdt de wedden
schap al enkele jaren. „Het is een
geintje. De meesten haken afin
november maar nu zijn er vier
leerlingen die dapper voortdoen."
Wout, Menno, Harm en Jeroen
hebben de weddenschap met hun
Leerkracht Freerk
Postmus daagde zijn
nieuwe klas uit. Wie
draagt het langst een
korte broek?
leerkracht al een tijd geleden ge
wonnen. Postmus gaf er in de
herfstvakantie de brui aan. Hij
staat deze winter in een warme,
lange broek voor de klas.
„De kou doet mij niet veel", ver
telt Harm. Zelfs na de schooluren,
's avonds en in het weekend,
draagt hij zoveel mogelijk een kor
te broek. Al geeft hij toe dat hij
soms de lange spijkerbroek mist,
vooral tijdens het spelen in de
sneeuw. „Door het spelen krijgt
hij het niet koud", vertelt moeder
Lia Smit. Net als de andere ouders
is zij niet heel bezorgd. „Wout is
een gezonde Hollandse knaap. Hij
kan wel tegen een stootje", zegt
moeder Esther van der Linde. De
ouders houden wel een oogje in
het zeil. Zo dragen de kinderen
buiten school wel eens een trai
ningsbroek. Aan opgeven denken
de kinderen niet. Geen van de
vier wil als eerste toegeven. „Ik
ben al gewend aan de kou", stelt
Jeroen (11). „Dit wil ik een heel
schooljaar volhouden."
Duitsland en Frankrijk geven dit
soort aanwijzingen sinds MH17
wel aan hun vliegmaatschappijen,
constateert luchtvaartjurist Ar
thur Flieger. Hij spreekt morgen
tijdens een rondetafelgesprek met
Tweede Kamerleden over open
staande vragen rond de ramp met
MH17 boven Oost-Oekraïne. Een
van de discussiepunten is het vlie
gen over risicogebieden.
De Nederlandse overheid vindt
dat de vliegroutes een eigen keuze
zijn van luchtvaartmaatschappij
en en dat alleen het conflictland,
zoals Oekraïne, het eigen lucht
ruim kan sluiten. Dat is volgens
Flieger niet het hele verhaal. „Ui
teraard besluit alleen een land zelf
of het luchtruim veilig is, maar je
kunt wel degelijk besluiten om bij
twijfel een gebied te mijden. In de
VS is het heel gebruikelijk de ei
gen Amerikaanse vliegmaatschap
pijen te verbieden over bepaalde
risicovolle gebieden te vliegen."
Flieger vraagt zich waarom Ne
derland dit nog niet doet, juist als
land dat zo betrokken is bij MH17.
„Het is nogal een urgente vraag of
dit na MH17 niet met enige voort
varendheid ook in Nederland
moet worden geregeld." Volgens
Flieger gaat het dan om nieuwe
werkafspraken en is geen wetswij
ziging nodig.
Het ministerie van Infrastruc
tuur en Milieu ontkent dit: de re
gels in de wet gaan alleen over het
Nederlandse luchtruim. Er zijn
geen plannen om de wet aan te
passen, zegt een woordvoerder.
'Een land kan besluiten bij
twijfel een gebied te mijden. In
de VS is het heel gebruikelijk'
„De sector heeft sinds MH17 een
nationaal overleg om informatie
over vliegveiligheid uit te wisse
len. Daarin zitten luchtvaartmaat
schappijen, de overheid en inlich
tingendiensten, maar de uiteinde
lijke keuze voor een vliegroute
ligt bij de vliegmaatschappij zelf."
Volgens Flieger zou Nederland
er dus goed aan doen dit beleid te
heroverwegen. „Nu kan de risico
afweging van een luchtvaartmaat
schappij voor een vlucht over con
flictgebied vertrekkend uit bijvoor
beeld Amsterdam in belangrijke
mate verschillen van die voor
vlucht uit London, Parijs of Frank
furt. Dat is geen aanvaardbare si
tuatie." Hij oppert dit desnoods in
Europees verband te regelen.
Op een congres op Schiphol
werd gisteren ook gepleit voor
een Europese aanpak. Een van de
ideeën is het oprichten van een
Europese organisatie, die vliegver
boden kan opleggen.
Hij overviel in 2012 een
81-jarige licht dementeren
de man in diens woning in
Capelle aan den IJssel. Er
ontstond een worsteling
en daarbij bracht hij de be
jaarde man om het leven,
onder meer door een kus
sen op zijn hoofd te druk
ken. Daarom moet de 23-ja-
rige Saferio D. een celstraf
van negen jaar uitzitten,
besliste het gerechtshof in
Den Haag gisteren. D. was
eerder veroordeeld tot elf
jaar celstraf.
De industrieën produceren
zoveel plastic en de mens
dumpt er zoveel van, dat in
2050 vermoedelijk meer
kunststof dan vis in de
oceanen is te vinden. Dat
schrijft de Ellen MacArt-
hur Foundation in een rap
port dat bij het World Eco
nomie Forum is gepresen
teerd. Slechts 5 procent
van het plastic wordt gere
cycled. De rest verdwijnt
naar stortplaatsen of in het
milieu, waarna het meren
deel in de zee beland.
Microsoft-oprichter Bill Ga
tes houdt dinsdag een
speech in het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam. Hij is
door staatssecretaris Dek
ker (Onderwijs) uitgeno
digd in het kader van het
EU-voorzitterschap. De
speech gaat over het be
lang van de toegankelijk
heid van onderzoeksresul
taten. Dekker is het eens
met Gates, die aan zijn do
naties de voorwaarde ver
bindt dat resultaten voor ie
dereen te zien moeten zijn.
'Kou doet mij niet veel'
door Anton Coegebeur
door Jeroen de Vreede
DEN HAAG. In tegenstelling tot om
liggende landen vaardigt Neder
land sinds de MH17-ramp nog
steeds geen vliegverboden af voor
risiscovolle gebieden.
Arthur Flieger luchtvaartjurist
DEN HAAG
Politie in Tadzjikistan heeft
in 2015 de baarden van
zo'n 13.000 mannen
afgeschoren. Autoriteiten
beschouwen baarden als
teken van radicaal-islami
tische overtuiging. Agenten
haalden mannen van straat
voor een gedwongen
scheerbeurt.
DAVOS
Bill Gates foto Reuters
AMSTERDAM
Jeroen Mulders, Menno Veldman, Wout van der Linde en Harm Smit (vlnr). foto Freddy Schinkel