Treinen sneller in Randstad Autoluwe gebieden Parkings voor vrachtwagens Strandstroken, wisseldagen 'Op weg naar een wereld zonder uitlaatgassen' aansprekende plannen voor verkeer en vervoer in Zeeland ZEELAND 3 EOD laat bom springen Eind 2012 verdween de stop- 1 trein uit Zeeland en kwam er - twee keer per uur - een interci ty voor terug, van Vlissingen naar Lelystad. In naam, tenmin ste. Sindsdien wordt tussen Vlissingen en Roosendaal na melijk elk station aangedaan, waardoor de toch al niet geringe reistijd van en naar de Randstad alleen maar is op gelopen. En de bereikbaarheid van Zeeland dus is verslechterd. De provincie wil de treinver binding tussen Amsterdam en Vlissingen daarom versnellen. Daarover is ze in gesprek met de NS. Introductie van het nieuwe veiligheidssysteem ERMTS zou de huidige treinen sneller kunnen laten rijden. Maar liever nog ziet gedeputeer de Harry van der Maas de échte interci ty terugkeren, een trein die in Zeeland alleen stopt in Vlissingen, Middelburg en Goes. Voorwaarde is wel dat de klei ne stations ook bediend worden, bij voorbeeld door een interlokale trein. Twee intercity's per uur en twee stop treinen, dat is het ideaalbeeld. Zesender tig procent van de reizigers op het Zeeuwse spoor verplaatst zich binnen de provincie zelf, vierenzestig procent reist van of naar de Randstad en Brabant. In december antwoordde staatssecretaris Sharon Dijks- ma op schriftelijke vragen van Tweedekamerlid Albert de Vries (PvdA) dat goederentrei nen een obstakel kunnen zijn voor meer of snellere passagiers- treinen. „Ik weet niet of dat zo is", rea geert Van der Maas. „Hoeveel treinen kun je laten rijden op één spoorlijn? Dat moeten we onderzoeken." Als overal in Zeeland auto's mo 2 gen komen, maakt dat de pro vincie er niet aantrekkelijker op. Daarom wil de provincie au toluwe gebieden creëren. Behal ve bestemmingsverkeer wor den auto's daar geweerd. Door wegen an ders in te richten wordt het verkeer ge dwongen de snelheid aan te passen, maar daar blijft het niet bij. Op som mige plekken zal het autogebruik worden ontmoedigd, terwijl fietsers juist ruim baan krijgen. „We gaan gebiedsprofïelen op stellen", legt Van der Maas uit. „Daarin wijzen we voor bepaal de streken één of meer wegen aan voor het doorgaand verkeer. Daar naast heb je een aantal aftakkende we gen waarop we minder verkeer willen hebben. Samen vormen die deelgebie den waar je in feite niet of nauwelijks auto's wil zien." Dat zijn bij uitstek de gebieden waar mensen recreëren. Het accent, zo staat in het mobiliteitsplan, moet daar komen te liggen op beleving, gezondheid en ple zier. „Een van de doelstellingen van de mobiliteitsvisie is om Zeeland aantrek kelijker te maken. Dat betekent dat we mensen sneller op hun bestemming wil len laten aankomen, maar ook dat ze op die bestemming echt kun nen genieten. Dat is niet min der belangrijk. Denk aan de kustgebieden. Daar zullen we vooral de fietser meer ruimte willen geven." Regionale werkgroepen gaan aan de slag om dit voor elkaar te krijgen. Daarin zitten behalve gemeenten en wegbeheerders onder anderen ook ter reinbeheerders, natuurorganisaties, on dernemers en bewoners. Her en der in Zeeland zorgen 4 overnachtende vrachtwa genchauffeurs voor overlast. Vooral het vrachtverkeer van en naar de havens wordt steeds vaker uitgevoerd door interna tionale bedrijven. Vanwege het rijtijdenbesluit moeten chauffeurs hun rust nemen. Ze lopen dan het risico doelwit te worden van crimine len. Uit veiligheidsoverwegin gen parkeren ze hun trucks daarom vaak in de buurt van een kern. En waar ze ook gaan staan, sanitaire voorzieningen ontbreken vaak. „Dat is een pro bleem waaraan echt op korte ter mijn iets moet worden gedaan", al dus Van der Maas. Daarom wil de provincie samen met het havenbedrijf, ondernemers en ge meenten twee beveiligde parkeerplaat sen met goede voorzieningen laten aan leggen. „Misschien kunnen we iets com bineren met een tankstation of een res taurant. Mensen moeten er iets kunnen drinken, naar het toilet kunnen en er moet toezicht zijn. De vraag is natuur lijk wel waar we dat gaan doen en wie dat gaat betalen. Vrachtwagenchauf feurs kunnen een bijdrage betalen voor een overnachting, maar voor zo'n parkeerplaats hebben we echt een exploitant nodig." Eén geschikte plek kent Van der Maas al. „We kijken se rieus naar het nieuwe tracé van de Tractaatweg in Zeeuws-Vlaanderen. Midden in de Kanaalzone, op de doorgaande weg naar België. Dat ligt voor de hand." Een tweede parkeerplaats zou ergens in de buurt van de A58 kunnen worden ge situeerd. De Zeeuwse stranden trekken 5 veel toeristen. Op topdagen staan die te lang in de file. Hoe sneller ze op hun plek van be stemming zijn, hoe meer ze het naar hun zin hebben en des te meer geld ze uitgeven. Daarom is op het provinciehuis gebrainstormd op ideeën voor een snellere doorstroom. Eén daarvan is de strandstrook, naar analogie van de spits stroken in de Randstad. „Daar gaan we geen extra asfalt voor aanleg gen", haast Van der Maas zich te zeggen. Het idee is om te kijken of op hoogtijdagen, als er kilometerslange files staan richting de stranden, bijvoor beeld de vluchtstrook van de A58 open te stellen. „Of het haalbaar is, we ten we niet. Het is een van de ideeën die we willen onderzoeken." naar apparte Een andere ingreep die de verkeersdruk te zou kunnen verlichten is variatie in wisseldagen, als toeristen in- en uitchecken in huisjes en op campings. „Wij gaan daar natuurlijk niet over", zegt Van der Maas. „Maar het lijkt ons de moeite waard te onderzoeken of de toerist ertoe te bewegen is op een ander tijdstip te reizen." De vrijdagen (voor appartementen) en zaterdagen (voor campings) zijn nu de belangrijk ste wisseldagen. De provincie wil met een aantal recreatieon dernemers een pilot opzetten met andere wisseldagen. Voor VW-directeur Patrick Polie is het idee 'helemaal nieuw'. „Voor ons staat de gast centraal. Die moet dit willen. Ik denk dat dit maar een paar keer per jaar een pro bleem is en dan heeft het eerder te ma ken met wegwerkzaamheden." GOES. Oud-premier Jan Peter Bal kenende zette gisteren een stap op weg naar 'een wereld zonder uitlaatgassen', zoals de slogan van Fastned luidt. Onder grote belang stelling van vertegenwoordigers uit de auto- en energiesector knip te hij bij tankstation de Vliedberg langs de A58 bij Goes een lint door voor het vijftigste snellaadsta- tion van Fastned en stak een stek ker in een elektrische auto. In feite is het voor Zeeland een dubbele openstelling. Aan de an dere kant van de snelweg richting Vlissingen is bij tankstation Selnis- se ook een nieuw Fastned snel- laadstation in gebruik genomen. De stations zijn herkenbaar aan de gele bogen waartussen panelen met zonnecellen zijn geplaatst. Balkenende gaf aan dat de ont wikkelingen snel gaan. In 2009 schetste hij tijdens de Autorai een toekomst met 1 miljoen elektri sche auto's in 2020. Dat aantal zal niet worden gehaald. Toch is er al veel bereikt. In 2011 werden de eer ste concessies voor de vestiging van snellaadstations verleend. In 2013 kwam de eerste Fastned. Gis teren werd dus het vijftigste sta tion feestelijk geopend. CADZAND. De Explosieven Opspo ringsdienst Defensie (EOD) heeft woensdag een explosief tot ont ploffing gebracht in Cadzand. Het gaat om een relatief klein explo sief dat is gevonden tijdens een niet-gesprongen explosievenon- derzoek. De vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog die half december bij niet-gesprongen explosieven- onderzoek werd gevonden op va kantiepark Zeebad in Breskens wordt volgende week, op 27 janua ri, geruimd. In dit geval gaat het om een groot explosief: een duizendpon der. Het gebied rond de vindplaats zal op die dag moeten worden ont ruimd. DONDERDAG 21 JANUARI 2016 u van hel mobiliteitsplan File op de A58 bij Kruiningen. foto Marco de Zwart/ANP door jan van Damme Zeeland 5: Balkenende: 'Zeeland zit in mijn DNA' Oud-premier Jan Peter Balkenende opent langs de A58 bij Goes het vijf tigste Fastned snellaadstation. foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35