Treinen sneller in Randstad Autoluwe gebieden
Parkings voor vrachtwagens Strandstroken, wisseldagen
'Op weg naar een wereld
zonder uitlaatgassen'
aansprekende plannen voor verkeer en vervoer in Zeeland
ZEELAND 3
EOD laat
bom springen
Eind 2012 verdween de stop-
1 trein uit Zeeland en kwam er -
twee keer per uur - een interci
ty voor terug, van Vlissingen
naar Lelystad. In naam, tenmin
ste. Sindsdien wordt tussen
Vlissingen en Roosendaal na
melijk elk station aangedaan, waardoor
de toch al niet geringe reistijd van en
naar de Randstad alleen maar is op
gelopen. En de bereikbaarheid
van Zeeland dus is verslechterd.
De provincie wil de treinver
binding tussen Amsterdam en
Vlissingen daarom versnellen.
Daarover is ze in gesprek met de
NS. Introductie van het nieuwe
veiligheidssysteem ERMTS zou
de huidige treinen sneller kunnen laten
rijden. Maar liever nog ziet gedeputeer
de Harry van der Maas de échte interci
ty terugkeren, een trein die in Zeeland
alleen stopt in Vlissingen, Middelburg
en Goes. Voorwaarde is wel dat de klei
ne stations ook bediend worden, bij
voorbeeld door een interlokale trein.
Twee intercity's per uur en twee stop
treinen, dat is het ideaalbeeld. Zesender
tig procent van de reizigers op het
Zeeuwse spoor verplaatst zich binnen
de provincie zelf, vierenzestig procent
reist van of naar de Randstad en
Brabant.
In december antwoordde
staatssecretaris Sharon Dijks-
ma op schriftelijke vragen van
Tweedekamerlid Albert de
Vries (PvdA) dat goederentrei
nen een obstakel kunnen zijn
voor meer of snellere passagiers-
treinen. „Ik weet niet of dat zo is", rea
geert Van der Maas. „Hoeveel treinen
kun je laten rijden op één spoorlijn? Dat
moeten we onderzoeken."
Als overal in Zeeland auto's mo
2 gen komen, maakt dat de pro
vincie er niet aantrekkelijker
op. Daarom wil de provincie au
toluwe gebieden creëren. Behal
ve bestemmingsverkeer wor
den auto's daar geweerd. Door wegen an
ders in te richten wordt het verkeer ge
dwongen de snelheid aan te passen,
maar daar blijft het niet bij. Op som
mige plekken zal het autogebruik
worden ontmoedigd, terwijl
fietsers juist ruim baan krijgen.
„We gaan gebiedsprofïelen op
stellen", legt Van der Maas uit.
„Daarin wijzen we voor bepaal
de streken één of meer wegen aan
voor het doorgaand verkeer. Daar
naast heb je een aantal aftakkende we
gen waarop we minder verkeer willen
hebben. Samen vormen die deelgebie
den waar je in feite niet of nauwelijks
auto's wil zien."
Dat zijn bij uitstek de gebieden waar
mensen recreëren. Het accent, zo staat
in het mobiliteitsplan, moet daar komen
te liggen op beleving, gezondheid en ple
zier. „Een van de doelstellingen van de
mobiliteitsvisie is om Zeeland aantrek
kelijker te maken. Dat betekent dat we
mensen sneller op hun bestemming wil
len laten aankomen, maar ook dat
ze op die bestemming echt kun
nen genieten. Dat is niet min
der belangrijk. Denk aan de
kustgebieden. Daar zullen we
vooral de fietser meer ruimte
willen geven."
Regionale werkgroepen gaan aan
de slag om dit voor elkaar te krijgen.
Daarin zitten behalve gemeenten en
wegbeheerders onder anderen ook ter
reinbeheerders, natuurorganisaties, on
dernemers en bewoners.
Her en der in Zeeland zorgen
4 overnachtende vrachtwa
genchauffeurs voor overlast.
Vooral het vrachtverkeer van
en naar de havens wordt steeds
vaker uitgevoerd door interna
tionale bedrijven. Vanwege het
rijtijdenbesluit moeten chauffeurs hun
rust nemen. Ze lopen dan het risico
doelwit te worden van crimine
len. Uit veiligheidsoverwegin
gen parkeren ze hun trucks
daarom vaak in de buurt van
een kern. En waar ze ook gaan
staan, sanitaire voorzieningen
ontbreken vaak. „Dat is een pro
bleem waaraan echt op korte ter
mijn iets moet worden gedaan", al
dus Van der Maas.
Daarom wil de provincie samen met
het havenbedrijf, ondernemers en ge
meenten twee beveiligde parkeerplaat
sen met goede voorzieningen laten aan
leggen. „Misschien kunnen we iets com
bineren met een tankstation of een res
taurant. Mensen moeten er iets kunnen
drinken, naar het toilet kunnen en er
moet toezicht zijn. De vraag is natuur
lijk wel waar we dat gaan doen en wie
dat gaat betalen. Vrachtwagenchauf
feurs kunnen een bijdrage betalen voor
een overnachting, maar voor
zo'n parkeerplaats hebben we
echt een exploitant nodig."
Eén geschikte plek kent Van
der Maas al. „We kijken se
rieus naar het nieuwe tracé
van de Tractaatweg in
Zeeuws-Vlaanderen. Midden in
de Kanaalzone, op de doorgaande
weg naar België. Dat ligt voor de hand."
Een tweede parkeerplaats zou ergens in
de buurt van de A58 kunnen worden ge
situeerd.
De Zeeuwse stranden trekken
5 veel toeristen. Op topdagen
staan die te lang in de file. Hoe
sneller ze op hun plek van be
stemming zijn, hoe meer ze
het naar hun zin hebben en des
te meer geld ze uitgeven. Daarom is op
het provinciehuis gebrainstormd op
ideeën voor een snellere doorstroom.
Eén daarvan is de strandstrook, naar
analogie van de spits stroken in
de Randstad. „Daar gaan we
geen extra asfalt voor aanleg
gen", haast Van der Maas zich
te zeggen. Het idee is om te
kijken of op hoogtijdagen, als
er kilometerslange files staan
richting de stranden, bijvoor
beeld de vluchtstrook van de A58
open te stellen. „Of het haalbaar is, we
ten we niet. Het is een van de ideeën
die we willen onderzoeken."
naar apparte
Een andere ingreep die de verkeersdruk
te zou kunnen verlichten is variatie in
wisseldagen, als toeristen in- en
uitchecken in huisjes en op campings.
„Wij gaan daar natuurlijk niet over",
zegt Van der Maas. „Maar het lijkt ons
de moeite waard te onderzoeken of de
toerist ertoe te bewegen is op een ander
tijdstip te reizen." De vrijdagen (voor
appartementen) en zaterdagen (voor
campings) zijn nu de belangrijk
ste wisseldagen. De provincie
wil met een aantal recreatieon
dernemers een pilot opzetten
met andere wisseldagen. Voor
VW-directeur Patrick Polie is
het idee 'helemaal nieuw'.
„Voor ons staat de gast centraal.
Die moet dit willen. Ik denk dat dit
maar een paar keer per jaar een pro
bleem is en dan heeft het eerder te ma
ken met wegwerkzaamheden."
GOES. Oud-premier Jan Peter Bal
kenende zette gisteren een stap
op weg naar 'een wereld zonder
uitlaatgassen', zoals de slogan van
Fastned luidt. Onder grote belang
stelling van vertegenwoordigers
uit de auto- en energiesector knip
te hij bij tankstation de Vliedberg
langs de A58 bij Goes een lint
door voor het vijftigste snellaadsta-
tion van Fastned en stak een stek
ker in een elektrische auto.
In feite is het voor Zeeland een
dubbele openstelling. Aan de an
dere kant van de snelweg richting
Vlissingen is bij tankstation Selnis-
se ook een nieuw Fastned snel-
laadstation in gebruik genomen.
De stations zijn herkenbaar aan
de gele bogen waartussen panelen
met zonnecellen zijn geplaatst.
Balkenende gaf aan dat de ont
wikkelingen snel gaan. In 2009
schetste hij tijdens de Autorai een
toekomst met 1 miljoen elektri
sche auto's in 2020. Dat aantal zal
niet worden gehaald. Toch is er al
veel bereikt. In 2011 werden de eer
ste concessies voor de vestiging
van snellaadstations verleend. In
2013 kwam de eerste Fastned. Gis
teren werd dus het vijftigste sta
tion feestelijk geopend.
CADZAND. De Explosieven Opspo
ringsdienst Defensie (EOD) heeft
woensdag een explosief tot ont
ploffing gebracht in Cadzand. Het
gaat om een relatief klein explo
sief dat is gevonden tijdens een
niet-gesprongen explosievenon-
derzoek.
De vliegtuigbom uit de Tweede
Wereldoorlog die half december
bij niet-gesprongen explosieven-
onderzoek werd gevonden op va
kantiepark Zeebad in Breskens
wordt volgende week, op 27 janua
ri, geruimd.
In dit geval gaat het om een
groot explosief: een duizendpon
der. Het gebied rond de vindplaats
zal op die dag moeten worden ont
ruimd.
DONDERDAG 21 JANUARI 2016
u van hel mobiliteitsplan
File op de A58 bij Kruiningen. foto Marco de Zwart/ANP
door jan van Damme
Zeeland 5: Balkenende:
'Zeeland zit in mijn DNA'
Oud-premier Jan Peter Balkenende opent langs de A58 bij Goes het vijf
tigste Fastned snellaadstation. foto Marcelle Davidse