Beurs Amsterdam zakt door grens van 400 punten Druk op VW voor compensatie Werken vanaf een ver strand? Moet kunnen ECONOMIE 23 IJzelcompensatie melkveehouders Herstel vervoer containers FrieslandCampina compenseert aangesloten melkveehouders voor de inkomsten die ze zijn misgelopen door de ijzel eerder deze maand. Het gaat om een be drag van in totaal i,6 miljoen eu ro, maakte de zuivelcoöperatie gisteren bekend. Door ijzel wa ren de wegen in de provincies Groningen, Friesland en Dren the van 4 tot en met 7 januari moeilijk begaanbaar. Uit veilig heidsoverwegingen is daarom besloten bij een aantal boeren geen melk op te halen. De getrof fen melkveehouders hebben naar schatting zo'n 4,5 miljoen li ter melk in de mestput gestort. De Deense containervervoerder Maersk ziet tekenen van herstel, na een jaar waarin de markt leed onder overcapaciteit en een zwak kere wereldhandel. De vraag neemt weer toe, zegt Nils Smede- gaard Andersen van Maersk. medewerkers kan wellicht elders binnen het concern aan de slag, zegt Blokker, maar gedwongen ontslagen zullen er ook zeker val len. Onder de Blokker Holding val len ook ketens als Blokker, Mars kramer, Big Bazar, Cook&Co, Leen Bakker en Bart Smit. De holding leed in 2014 een verlies van 20 miljoen euro. Een jaar eer der werd nog een winst van 61 miljoen euro geboekt. De omzet liep 1,1 procent terug tot een klei ne 2,1 miljard euro. In de Rotter damse Xenos werd het slechte nieuws gisteren gelaten ontvan gen. De winkel sluit dit jaar so wieso om plaats te maken voor een Primark. „Op een andere lo catie zou een filiaal terugko men", zegt een medewerkster. „Het is de vraag of dat nu nog ge beurt." De verzameling van de 25 grootste bedrijven aan het Damrak leverde dit jaar al bijna 10 procent in. Ook andere Europese aandelenmark ten leden gisteren gevoelige verlie zen. De beurzen in Frankfurt, Lon den en Parijs doken tot 3,5 procent omlaag. Grondstofgerelateerde bedrij ven als Shell en mijnbouwer BHP Biliton, maar ook staalgigant Arce- lorMittal kregen de hardste klap pen te verwerken. De malaise tekende zich al vroeg op de dag af: de Japanse beurs sloot 3,7 procent lager en zet te daarmee de toon op de Europe se beursvloeren. Wederom waren de dalende grondstofprijzen de grootste boosdoener en opnieuw spande de olieprijs - in negatieve zin - de kroon. Een vat ruwe Ame rikaanse olie kostte gisteren nog maar 28 dollar, terwijl een vat Brentolie daar maar net boven zat. De AEX zakte vorige week al door de 400-puntengrens, maar dat was slechts van korte duur. Gisteren was er geen houden meer aan. Vanaf 4 januari kelder- Een vat ruwe Amerikaanse olie kostte gisteren nog maar 28 dollar, terwijl een vat Brentolie daar maar net boven zat de de AEX zo'n 10 procent in waar de. Een fors deel van het verlies kan op het conto worden geschre ven van Shell, dat tot overmaat van ramp door voedings- en schoonmaakmiddelenbedrijf Uni lever is ingehaald én gepasseerd als grootste beursgenoteerde on derneming in Nederland. Shell is desondanks nog niet van plan van strategie te verande ren. In een zogenoemde trading update hield de oliemaatschappij vast aan een (hoog) dividend van 1,88 dollar per aandeel. Shell gaat ervan uit dat de maatschappij be gin februari nog altijd een jaar winst van meer dan 1,6 miljard dollar aan de aandeelhouders kan voorleggen. Ter vergelijking: vorig jaar bedroeg de winst nog 3,3 mil jard dollar. Shell is dankzij kosten besparingen in staat zijn dividend op peil te houden. Olie is niet de enige grondstof die aandeelhouders en beleggers hoofdpijn bezorgt. Ook de prijs van ijzererts staat zwaar onder druk. Staalconcern ArcelorMittal leverde vele procenten (min 8,8 procent) in op het Damrak. Ook el ders in Europa behoorden olie-, gas- en energiebedrijven tot de grootste verliezers omdat hun marge door de lage olieprijs ern stig onder druk staat. Bienkowska heeft een lijst met ei sen aan Volkswagen (VW) ge stuurd. Daarin staat onder meer dat de 8,5 miljoen Europese VW-bezitters van een wagen met sjoemelsoftware gecompenseerd moeten worden. Compensatie is volgens haar cruciaal om het auto bedrijf uit Wolfsburg nog als be trouwbare partner te kunnen zien. Door de frauduleus aangepas te software kwamen de wagens veel schoner uit testen dan ze in werkelijkheid zijn. Volkswagen heeft toegezegd tienduizenden Amerikaanse klan ten een compensatie tot 1.000 dol lar te geven. In Europa zet het be drijf vooralsnog in op reparatie van de betreffende auto's, omdat VW-rijders volgens het concern geen schade hebben geleden. Het bedrijf heeft nu 6,7 miljard eu ro opzijgezet voor wereldwijde re paratiekosten, maar Volkswagen kan zich opmaken voor veel hoge re kosten als gevolg van boetes en proceskosten. In de VS alleen al hangt de automaker voor 46 mil jard dollar (42 miljard euro) aan milieuboetes boven het hoofd. In Europa zijn de kosten door andere regelgeving nog onduidelijk. Daarnaast is de reputatieschade voor VW enorm. In veel landen, behalve in Nederland, heeft de ver koop van auto's van het merk for se klappen opgelopen. Menig ondernemer zal het jaloersmakend in de oren klinken. Drukzo, een e-com- mercebedrijf begon in 2013 met 4 man en heeft nu 75 medewerkers. Het telt 50 openstaande vacatures, en is actief in zes landen. De om zetcijfers zijn ook niet mis: in twee jaar gestegen naar 15 miljoen euro. Het bedrijf groeit als kool. Toch zijn er volgens de oprichter en di recteur Hans Scheffer maar wei nig ondernemingen die de nieu we aanpak van Drukzo aandur ven. Wat ze anders doen? Zoiets als de traditionele ar beidsovereenkomst kennen ze er niet. Nieuwe werknemers krijgen op een A4'tje de samenwerkings overeenkomst, er is geen dik ar beidsreglement dus. De oprichter gelooft niet in het opleggen van al lerlei regels en procedures. Het du wen van personeel in een keurslijf is volgens hem funest voor creati viteit, werkplezier en productivi teit. „Door mensen vrijheid, ver antwoordelijkheid en vertrouwen te geven, schiet de productiviteit omhoog", vertelt Scheffer. „Dat la ten ook tal van wetenschappelijke onderzoeken zien." Scheffer is ervan overtuigd dat met name jongere generaties moeite hebben met hiërarchisch Het duwen van personeel in een keurslijf vindt Scheffer funest voor creativiteit, werkplezier en productiviteit. geleide organisaties en daar bin nen de kortste keren opgebrand ra ken. „Waarom zouden werkne mers per se op kantoor moeten zit ten? Of op gezette tijden moeten werken? Waarom zou de baas zich als een meerdere moeten opstel len? Ik geloof in een gelijkwaardi ge relatie. Mensen willen het ge voel hebben het maximale uit zichzelf te kunnen halen en gelijk waardig behandeld te worden." Bij het bedrijf staat het de werk nemers vrij om hun werk te doen van elke plek ter wereld, zoals van af een strand in Brazilië om maar wat te noemen. Maar het is er lang niet alleen leuk en gezellig bij Drukzo, het is een ambitieus bedrijf, beklemtoont Scheffer. De medewerkers - teammem- bers geheten - worden enerzijds afgerekend op harde, meetbare re sultaten, als productie en ander zijds op zachte kanten als drive en betrokkenheid. Al die flexibiliteit houdt overigens niet in dat het al leen werkt met flexibele contrac ten. Bij wederzijds welbevinden krijgt iemand 'gewoon' een con tract voor onbepaalde tijd. „Jonge ren zijn misschien individueler in gesteld, maar zij hebben net zo goed behoefte aan binding." Overigens zijn het lang niet al leen jongeren die bij deze Rotter damse onderneming aan de slag zijn. De gemiddelde leeftijd is wel iswaar 26 jaar, maar er zitten ook mensen van 40 en 50 jaar tussen. Scheffer verwacht het ver te gaan schoppen met zijn 'nieuw ge dreven' bedrijf. Hij wil de koers van internationalisering vasthou den en verwacht binnen een jaar of vijf al een omzet van 100 mil joen te kunnen behalen. DONDERDAG 21 JANUARI 2016 211 België moet 211 miljoen euro terugvorderen van staalbedrijf Duferco. Het geld dat de Waalse autoriteiten betaalden, komt neer op illegale staatssteun. door Leo Roggeveen AMSTERDAM. De AEX is gisteren door de 400-puntengrens 'gezakt' tot 395 punten. Dat is niet meer het geval geweest sinds 27 okto ber 2014. Dalende grondstofprij- zen zijn de oorzaak van het verlies. BRUSSEL. Alle consumenten die de dupe zijn geworden van de sjoe- meldiesels van Volkswagen moe ten op een passende manier wor den gecompenseerd. Dat zegt Euro commissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska. Ze heeft met die boodschap de druk op de Duitse autofabrikant vergroot. door Natasja de Groot Bij het Rotterdamse Drukzo, doch terbedrijfvan Helloprint, hebben ze niets op met traditionele ar beidsverhoudingen. Medewerkers kennen geen opgelegde werktij den, geen vast aantal vakantieda gen of een verplichte aanwezig heid. „We werken hier vanuit ver trouwen en vrijheid. En dat werkt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23