Beurs Amsterdam zakt
door grens van 400 punten
Druk op VW voor compensatie
Werken vanaf een ver strand? Moet kunnen
ECONOMIE 23
IJzelcompensatie melkveehouders
Herstel vervoer
containers
FrieslandCampina compenseert
aangesloten melkveehouders
voor de inkomsten die ze zijn
misgelopen door de ijzel eerder
deze maand. Het gaat om een be
drag van in totaal i,6 miljoen eu
ro, maakte de zuivelcoöperatie
gisteren bekend. Door ijzel wa
ren de wegen in de provincies
Groningen, Friesland en Dren
the van 4 tot en met 7 januari
moeilijk begaanbaar. Uit veilig
heidsoverwegingen is daarom
besloten bij een aantal boeren
geen melk op te halen. De getrof
fen melkveehouders hebben
naar schatting zo'n 4,5 miljoen li
ter melk in de mestput gestort.
De Deense containervervoerder
Maersk ziet tekenen van herstel,
na een jaar waarin de markt leed
onder overcapaciteit en een zwak
kere wereldhandel. De vraag
neemt weer toe, zegt Nils Smede-
gaard Andersen van Maersk.
medewerkers kan wellicht elders
binnen het concern aan de slag,
zegt Blokker, maar gedwongen
ontslagen zullen er ook zeker val
len.
Onder de Blokker Holding val
len ook ketens als Blokker, Mars
kramer, Big Bazar, Cook&Co,
Leen Bakker en Bart Smit. De
holding leed in 2014 een verlies
van 20 miljoen euro. Een jaar eer
der werd nog een winst van 61
miljoen euro geboekt. De omzet
liep 1,1 procent terug tot een klei
ne 2,1 miljard euro. In de Rotter
damse Xenos werd het slechte
nieuws gisteren gelaten ontvan
gen. De winkel sluit dit jaar so
wieso om plaats te maken voor
een Primark. „Op een andere lo
catie zou een filiaal terugko
men", zegt een medewerkster.
„Het is de vraag of dat nu nog ge
beurt."
De verzameling van de 25 grootste
bedrijven aan het Damrak leverde
dit jaar al bijna 10 procent in. Ook
andere Europese aandelenmark
ten leden gisteren gevoelige verlie
zen. De beurzen in Frankfurt, Lon
den en Parijs doken tot 3,5 procent
omlaag.
Grondstofgerelateerde bedrij
ven als Shell en mijnbouwer BHP
Biliton, maar ook staalgigant Arce-
lorMittal kregen de hardste klap
pen te verwerken.
De malaise tekende zich al
vroeg op de dag af: de Japanse
beurs sloot 3,7 procent lager en zet
te daarmee de toon op de Europe
se beursvloeren. Wederom waren
de dalende grondstofprijzen de
grootste boosdoener en opnieuw
spande de olieprijs - in negatieve
zin - de kroon. Een vat ruwe Ame
rikaanse olie kostte gisteren nog
maar 28 dollar, terwijl een vat
Brentolie daar maar net boven zat.
De AEX zakte vorige week al
door de 400-puntengrens, maar
dat was slechts van korte duur.
Gisteren was er geen houden
meer aan. Vanaf 4 januari kelder-
Een vat ruwe Amerikaanse olie
kostte gisteren nog maar 28
dollar, terwijl een vat Brentolie
daar maar net boven zat
de de AEX zo'n 10 procent in waar
de. Een fors deel van het verlies
kan op het conto worden geschre
ven van Shell, dat tot overmaat
van ramp door voedings- en
schoonmaakmiddelenbedrijf Uni
lever is ingehaald én gepasseerd
als grootste beursgenoteerde on
derneming in Nederland.
Shell is desondanks nog niet
van plan van strategie te verande
ren. In een zogenoemde trading
update hield de oliemaatschappij
vast aan een (hoog) dividend van
1,88 dollar per aandeel. Shell gaat
ervan uit dat de maatschappij be
gin februari nog altijd een jaar
winst van meer dan 1,6 miljard
dollar aan de aandeelhouders kan
voorleggen. Ter vergelijking: vorig
jaar bedroeg de winst nog 3,3 mil
jard dollar. Shell is dankzij kosten
besparingen in staat zijn dividend
op peil te houden.
Olie is niet de enige grondstof
die aandeelhouders en beleggers
hoofdpijn bezorgt. Ook de prijs
van ijzererts staat zwaar onder
druk. Staalconcern ArcelorMittal
leverde vele procenten (min 8,8
procent) in op het Damrak. Ook el
ders in Europa behoorden olie-,
gas- en energiebedrijven tot de
grootste verliezers omdat hun
marge door de lage olieprijs ern
stig onder druk staat.
Bienkowska heeft een lijst met ei
sen aan Volkswagen (VW) ge
stuurd. Daarin staat onder meer
dat de 8,5 miljoen Europese
VW-bezitters van een wagen met
sjoemelsoftware gecompenseerd
moeten worden. Compensatie is
volgens haar cruciaal om het auto
bedrijf uit Wolfsburg nog als be
trouwbare partner te kunnen
zien. Door de frauduleus aangepas
te software kwamen de wagens
veel schoner uit testen dan ze in
werkelijkheid zijn.
Volkswagen heeft toegezegd
tienduizenden Amerikaanse klan
ten een compensatie tot 1.000 dol
lar te geven. In Europa zet het be
drijf vooralsnog in op reparatie
van de betreffende auto's, omdat
VW-rijders volgens het concern
geen schade hebben geleden.
Het bedrijf heeft nu 6,7 miljard eu
ro opzijgezet voor wereldwijde re
paratiekosten, maar Volkswagen
kan zich opmaken voor veel hoge
re kosten als gevolg van boetes en
proceskosten. In de VS alleen al
hangt de automaker voor 46 mil
jard dollar (42 miljard euro) aan
milieuboetes boven het hoofd. In
Europa zijn de kosten door andere
regelgeving nog onduidelijk.
Daarnaast is de reputatieschade
voor VW enorm. In veel landen,
behalve in Nederland, heeft de ver
koop van auto's van het merk for
se klappen opgelopen.
Menig ondernemer zal
het jaloersmakend in
de oren klinken.
Drukzo, een e-com-
mercebedrijf begon in 2013 met 4
man en heeft nu 75 medewerkers.
Het telt 50 openstaande vacatures,
en is actief in zes landen. De om
zetcijfers zijn ook niet mis: in
twee jaar gestegen naar 15 miljoen
euro.
Het bedrijf groeit als kool. Toch
zijn er volgens de oprichter en di
recteur Hans Scheffer maar wei
nig ondernemingen die de nieu
we aanpak van Drukzo aandur
ven. Wat ze anders doen?
Zoiets als de traditionele ar
beidsovereenkomst kennen ze er
niet. Nieuwe werknemers krijgen
op een A4'tje de samenwerkings
overeenkomst, er is geen dik ar
beidsreglement dus. De oprichter
gelooft niet in het opleggen van al
lerlei regels en procedures. Het du
wen van personeel in een keurslijf
is volgens hem funest voor creati
viteit, werkplezier en productivi
teit. „Door mensen vrijheid, ver
antwoordelijkheid en vertrouwen
te geven, schiet de productiviteit
omhoog", vertelt Scheffer. „Dat la
ten ook tal van wetenschappelijke
onderzoeken zien."
Scheffer is ervan overtuigd dat
met name jongere generaties
moeite hebben met hiërarchisch
Het duwen van personeel in
een keurslijf vindt Scheffer
funest voor creativiteit,
werkplezier en productiviteit.
geleide organisaties en daar bin
nen de kortste keren opgebrand ra
ken. „Waarom zouden werkne
mers per se op kantoor moeten zit
ten? Of op gezette tijden moeten
werken? Waarom zou de baas zich
als een meerdere moeten opstel
len? Ik geloof in een gelijkwaardi
ge relatie. Mensen willen het ge
voel hebben het maximale uit
zichzelf te kunnen halen en gelijk
waardig behandeld te worden."
Bij het bedrijf staat het de werk
nemers vrij om hun werk te doen
van elke plek ter wereld, zoals van
af een strand in Brazilië om maar
wat te noemen. Maar het is er
lang niet alleen leuk en gezellig
bij Drukzo, het is een ambitieus
bedrijf, beklemtoont Scheffer.
De medewerkers - teammem-
bers geheten - worden enerzijds
afgerekend op harde, meetbare re
sultaten, als productie en ander
zijds op zachte kanten als drive en
betrokkenheid. Al die flexibiliteit
houdt overigens niet in dat het al
leen werkt met flexibele contrac
ten. Bij wederzijds welbevinden
krijgt iemand 'gewoon' een con
tract voor onbepaalde tijd. „Jonge
ren zijn misschien individueler in
gesteld, maar zij hebben net zo
goed behoefte aan binding."
Overigens zijn het lang niet al
leen jongeren die bij deze Rotter
damse onderneming aan de slag
zijn. De gemiddelde leeftijd is wel
iswaar 26 jaar, maar er zitten ook
mensen van 40 en 50 jaar tussen.
Scheffer verwacht het ver te
gaan schoppen met zijn 'nieuw ge
dreven' bedrijf. Hij wil de koers
van internationalisering vasthou
den en verwacht binnen een jaar
of vijf al een omzet van 100 mil
joen te kunnen behalen.
DONDERDAG 21 JANUARI 2016
211
België moet 211 miljoen euro
terugvorderen van staalbedrijf
Duferco. Het geld dat de Waalse
autoriteiten betaalden, komt
neer op illegale staatssteun.
door Leo Roggeveen
AMSTERDAM. De AEX is gisteren
door de 400-puntengrens 'gezakt'
tot 395 punten. Dat is niet meer
het geval geweest sinds 27 okto
ber 2014. Dalende grondstofprij-
zen zijn de oorzaak van het verlies.
BRUSSEL. Alle consumenten die de
dupe zijn geworden van de sjoe-
meldiesels van Volkswagen moe
ten op een passende manier wor
den gecompenseerd. Dat zegt Euro
commissaris voor industrie Elzbieta
Bienkowska. Ze heeft met die
boodschap de druk op de Duitse
autofabrikant vergroot.
door Natasja de Groot
Bij het Rotterdamse Drukzo, doch
terbedrijfvan Helloprint, hebben
ze niets op met traditionele ar
beidsverhoudingen. Medewerkers
kennen geen opgelegde werktij
den, geen vast aantal vakantieda
gen of een verplichte aanwezig
heid. „We werken hier vanuit ver
trouwen en vrijheid. En dat werkt."