GOI 3 Oorlog rond de oohtendpappen DE KLANT IS KLOOTWIJK Ik dacht dat Brinta allang niet meer bestond. Naar werd ik van die ochtendpap eertijds Brinta, gespecialiseerd in tarweachtige zaken, zag tol grote schrik klanten massaal aan de haver gaan. Dus wat doet Brinta? Het verkoopt havervlokken in een doos. We kanen weer granen. Net uit bed een bord pap. Of iets moderner: muesli met platgewalste granen. Maar er is meer. Een verschuiving naar haver. Het begon bij bodybuilders, toen kwamen de och tendhardlopers en wielrenners. Nu hebben ook gewone mensen haver ont dekt. Het zou beter zijn voor lijf, leden en leven. Iets beter dan tarwe. Brinta, van tarwe gemaakt, zegt het zelf in een bericht. 'De markt van ontbijtgranen groeit flink, vooral in de verantwoorde producten.' want die kun je moeilijk verantwoord noemen. Vermomde suiker. Maar dan Brinta in een mededeling aan de hoofd kantoren van de kruidenierderij: 'Haver mout is de belangrijkste groeier in het verantwoorde ontbijtsegment. De consu ment ervaart havermout als een heel ge zond product.' waarschijnlijk, zo naar als ik werd van die verplichte och tendpap eer tijds. Maar wat blijkt, het be staat nog en er zijn zelfs mensen die denken dat van dat merk ook havermout te koop is. Mooi niet. Tot voor kort. Brinta zag zijn klan ten van zijn tarwe afkicken om aan de haver te gaan. Dus wat doet Brinta: ha vervlokken in een doos. Bereiding kost twee minuten. Dat laat haverspecialist Quaker Oats niet op zich zitten. Vrijwel gelijk met de snelle Brinta havermout weet Quaker Oats met een doos even snelle paphaver een plek op het ontbijtgranenschap in de winkel te veroveren. En dringen is het daar toch al. Huismerkhavervlokken in varianten zijn er en Albert Heijn zet er nog vlokken tus sen van spelt, wat een tarwesoort is die het niet haalt bij haver in de sector over- levingsvoedsel. Onlangs kreeg ik een tip van een lezeres die wees op de excellente biologische ha vervlokken van Aldi. 3 euro per kilo. Pas als je omrekent wat de spullen per kilo kosten, vallen je de schellen van de ogen. Ik vond in supers beetje onderin wegge zet: Hahne Haferflocken. Wat kost een hele kilo? 80 cent (Supercoop). Onbegrijpelijk dan: de nieuwe snelle ha vermout van Quaker kost meer dan zeven keer zoveel. 2INVENTUM HW3I2 4 TEFAL BF2I30 4 12.000 abonnees. Inmiddels is de klantenkring aangezwollen tot 2,4 miljoen, harkt het bedrijf jaarlijks 135 miljoen euro omzet binnen en is het aanbod uitgebreid met abonne menten in scheerschuim, haargel en hygiënische billendoekjes. „Dollar Shave Club was toch wel het voor beeld," erkent De Geus van Smartass Club. Zelf schuwt de wc-rollenleve- rancier dan ook evenmin de humor met zinsnedes als "Veeg voor weinig, nooit chagrijnig'. „Dollar Shave Club inspireert. Hun filmpje is tijdens de brainstorm zeker voorbijgekomen", vertelt ook Luuk Balhauss van Random Records. De kersverse start-up is het resultaat van een uit de hand gelopen studiepro ject en levert abonnees binnen di verse muziekgenres maandelijks drie willekeurige elpees. „Onze klanten worden niet zozeer gedreven door gemakzucht, maar door het verras singseffect. We mikten vooral op be ginnende muziekliefhebbers. Maar we hebben ook best veel ervaren vi- nylverzamelaars die via ons gewoon nieuwe smaken hopen te ontdekken." Om diezelfde reden vinden ook on line (verrassings)abonnementen in whisky, bier, wijn, thee, koffie, cho cola, magazines en zelfs doktersro- mannetjes in ons land inmiddels gre tig aftrek. Net als bloemen: abonnee- dienst Bloomon haalde dit najaar 3,5 miljoen euro aan investeringen bin nen en hoopt de komende twee jaar twee miljoen boeketten te bezorgen. Bloomon en Random Records onder scheiden zich dan ook nadrukkelijk van ECI, de welbekende boekenclub die op zijn hoogtepunt in 1995 elke maand maar liefst 1,8 miljoen abon nees verplicht liet kiezen uit meer dan 500.000 boeken, cd's en films. „Toen internet begon werd bena drukt: alles watje wilt is online te bestellen," herinnert Hurenkamp zich. „Maar er is een kentering gaande. Mensen denken: ik vind het gaaf om een boeket in huis te heb ben, maar heb er niet per se verstand van en kom tussen die honderddui zenden keuzes altijd bij hetzelfde uit. Daar springen wij op in. Zo'n online abonneesysteem leent zich perfect voor een rol als curator." Drempel Maar is er bij de consument dan geen angst meer voor de kleine let tertjes en onmogelijke opzegprocedu res? „Jawel, de grootste drempel die wij moeten overwinnen is het wan trouwen richting abonnementen," be aamt Leenders. „Telefoon- en elektriciteitsbedrijven hebben het vertrouwen in het verleden flink be schadigd." Het is een van de redenen waarom webgigant Bol.com zijn vingers nog altijd niet aan de abonnementenhan- del durft te branden en waarom Hema geen vervolg heeft gegeven aan een proef met wijn- en koffie- abonnementen, vorig jaar. „Het woord abonnement roept nu een maal weerstand op," erkent ook Hu renkamp van Bloomon. „Maar dat dwingt ons alleen maar om een beter product te leveren. De consument kan achterover leunen. Wij niet." Wouter Klootwijk proeft en test producten ■I! =j: J; ^1 J: *- U lr.'^ woensdag 20 januari 2016 Ik denk dat ze hopen, of al weten uit onder zoek, dat cornflakes er uit komen te liggen, Ik dacht dat Brinta allang niet meer bestond, verdrongen Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl 44 Vanaf €21,98 11,2 liter Mooi design, redelijk snel, lichtgewicht, uitneembaar waterfilter, redelijk stil Lichte kalkaanslag, geen automatische afslag bij tussentijds afhalen van draaiplateau Vanaf €27,90 II liter Geen kalkaanslag, snel apparaat, grote vulopening, kijkgat aan de zijkant Erg groot handvat, maakt flink lawaai Jorn de Geus van wc-papierabonne- mentendienst Smartass Club. Veeg voor weinig, nooit chagrijnig, is het motto.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47