We malven op zijn minst 108 buigingen 0 •'I 2 I HART& 4 0 ZET PESTER EN SLACHTOFFER NIETTEGENOVER ELKAAR Lekker in balans Pester Het was geen vooropgezet plan, om klasgenoot Maaikel te pesten. Samen. Twee tegen één. Sanne van der Kolk (39) was een pester. Nu vraagt ze zich af: waarom? En: hoe is het met mijn slachtoffers? i Ik zie mezelf als puber lopen, handen in de boeien. En zeven tevreden gezichten in de rechtszaal Inspannen om daarna beter te ontspannen? Dat kan bij Powerzen, een Nederlandse uitvinding op basis van eeuwenoude tradities. Toegegeven, het voelt raar: 25 minuten lang door je knieën buigen, je voorhoofd op de mat leggen en dan je handen omhoog bren gen. En dat alles in ge wijde stilte. Moet dit? Nee, niets moet, daar is zenleraar Freek Tur- lings duidelijk over. Ook niet dat je je ge dachten stopzet, bij voorbeeld. 'Merk op wat er gebeurt, verder niet.' Na een buiging of vijftien ga ik mee in de kadans van de groep. Dit is sporten, voel ik aan mijn pro testerende spieren, maar de flow van de groep geeft energie. 108 buigingen heet deze oefening, maar volgens Freek buigen we in 25 minuten vaker. De naam is symbolisch, en hij weet niet waar die 108 vandaan komt. „Net als mediteren, komt deze oefening uit de eeuwenoude zentradi tie. De combinatie, in een strak opgebouwd programma van een dik uur, in stilte en sportkleding, is nieuw." Rients Ritskes van de landelijke zen- school Zen.nl heeft de formule ontwikkeld. Inspanning vooraf maakt de ontspanning intenser, is het idee. In de groep vind ik de stilte ongemakkelijk, maar de nawerking is aangenaam. De rest van de dag lijkt stilte oproepbaar zodra ik er behoefte aan heb. f*ANKEWELTEN SFEER IN DELES SNEL AAN TE HAKEN ILLUSTRATIE RUBEN L. OPPENHEIMER Of ze hem iets persoon lijks mocht vragen. Met haar liefste blik keek Saskia hem aan. Of hij zichzelf wel eens bevre digde. Ze wilde weten hoe dat moest, zei ze. Voor als ze een vriendje zou krijgen. We fluister den, wonnen Maaikels vertrouwen door te zeggen dat we zo onzeker waren. Ja, wé. Ik vroeg hoe hij het verborgen hield voor zijn moeder, waar hij dat dan deed en Saskia wilde vooral weten: hóe! Maaikel was mollig, had een bleke huid en donkerblonde krulletjes. Droeg merkloze spijkerbroeken en dito truien. Het is 25 jaar geleden, maar ik weet nog precies hoe hij keek toen wij onze vragen op hem afvuurden. In zijn ogen zag ik wan trouwen, argwaan. Toch begon hij te vertellen. Dus zo gemakkelijk is het, dacht ik. Het gaf een kick, een machtig gevoel. En dus gingen we door. Nóg een vraag. Nu denk ik: hoe moet Maaikel zich hebben gevoeld, ingeklemd tussen twee meisjes die de klas regeerden. Hij koos voor de enige optie die hij had: meebuigen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Vervolgens schalden we door het lokaal dat Maaikel zichzelf wel eens bevredigde. We lachten. Als puber was ik een pestkop. Niet alleen Maaikel moest het ontgel den. Ook Karin, die haar benen niet schoor. Irene, die deed alsof ze flauwviel. En Marco, met zijn ha- zentanden en slungelige lijf. Hij leende me geld, dat ik niet terugbe taalde. Ook niet toen hij het vroeg. Medestanders Desiree blufte nog al eens. Irritant, vond ik, en dus fietste ik soms ex pres zonder haar naar school, een tocht van 12 kilometer. Als ze toch in het groepje meefietste, negeerde ik haar als me dat uitkwam. En dan was er Marianne, die af en toe kort sluiting kreeg en dan vreemde ge luiden maakte. Dat konden we uitlokken; lachen. Ik deed het nooit alleen, pesten. Met z'n tweeën ben je sterker, het is veiliger, je weet dat je wint. Je hebt medestanders, in tegenstelling tot je slachtoffer. Ik was niet alleen een pain in the ass voor leerlingen, ook voor do centen. Voor Mieke bijvoorbeeld, mijn docent Frans. Ze sliste. Vlak voor het examen kregen mijn ouders een brief: 'Sanne is in geen enkele les meer welkom.' Ik was trots, dat ik het lerarencorps in mijn greep had. Bovendien haalde ik alle toetsen. Ik had het reuze naar mijn zin op school, elke dag was een feestje. Het voelde goed om de baas te zijn. Nu denk ik: ze waren bang voor me. Ik heb nooit sorry gezegd. Ook niet toen ik Karin laatst terugzag in het zwembad omdat onze kinderen in dinsdag 19 januari 2016 so De traditionele oorsprong, het buigen, de stilte en het groepsritme geven de oefeningen een extra dimensie. Van de strakke inrichting tot en met de buiging voor het af sluitende kopje thee in stilte - zenrituelen kunnen streng overkomen. De oefeningen zijn eenvoudig te volgen, mits je geen fysieke beperking hebt. Je kunt ze ook gemakkelijk thuis doen. Maar doe je dat ook? Geduld is belangrijk. Regelmatig lessen volgen zal helpen. HET GAF EEN KICK macht Pesten is natuurlijk gedrag en moeilijk uit te roeien, zegt evolutionair psycho loog Mark van Vugt. „Het is zelfs lonend. Met pesten verwerfje status in de groep. Een pestkop is later vaker succesvol en staat hoger op de maatschappe lijke ladder." Uit biologisch onderzoek blijkt dat er voor delen zitten aan een domi nante positie. „Dominante dieren zijn gezonder, leven langer en hebben meer te eten. Uit Medisch onderzoek blijkt dat pesters meer ontstekings- remmende stoffen in hun lichaam hebben." Omdat er maar enkele plekken aan de top zijn, zijn vooral jonge mensen bereid soms extreme dingen te doen om daar te komen. Of het ge weten van pubers voldoende is ontwikkeld om te beseffen wat ze doen, vraagt Van Vugt zich af. „Je morele brein be gint zich te vormen rond het tiende levensjaar." Hoewel pesten natuurlijk ge drag is, hoeven we het niet te tolereren. „Maar hoe ga je met pestkoppen om? Niet door pester en slachtoffer met elkaar te confronteren. Beter is een hele groep te sturen en een andere invul ling aan status te geven. Sta tus kun je ook krijgen met sport of een bepaald vak. De school kan punten uitdelen aan een groep, die terugko men op je rapport of di ploma." Ook pleit Van Vugt voor het wisselen van groepsamenstelling per les. „Zo voorkom je een sterke sociale druk." 44 >Had er maar ie mand op mijn rem getrapt, denkt Sanne van der Kolk te rugkijkend op haar schoolja ren. Had ie mand me maar aan gekeken en gevraagd: waar ben jij mee bezig?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47