NCB Sluis
wil behoud
volwaardig
voetveer
Zij tellen de vogels in hun tuin
Initiatiefnemer en gemeente komen er na lang onderhandelen niet uit
Weermannen
aan de slag
voor Navo
Voormalig complex Euregiotumen in
Oostburg brengt weinig geluk. Het
zoveelste plan voor die locatie strandt.
Faes presenteerde bijna twee
jaar geleden zijn plannen voor de
vestiging van een recreatieve fruit-
tuin met restaurant, winkel en
overnachtingsmogelijkheden op
het braakliggende terrein aan de
Nieuwstraat. Daar openden in
2003 de Euregiotuinen. Die gin
gen binnen een jaar failliet, waar
na plannen voor onder meer hui
zenbouw en de komst van een
wellnesscentrum op het terrein
strandden.
Faes, afkomstig uit Waterland
kerkje, is eigenaar van de Philips
Fruittuin in Eindhoven. Hij wilde
in Oostburg een soortgelijke at
tractie creëren. College en ge
meenteraad waren aanvankelijk
enthousiast. De raad kocht, spe
ciaal voor het plan, acht hectare
grond aan die nog in bezit was
van de failliete stichting Euregio
tuinen. Faes en de gemeente on
dertekenden daarna een intentie
overeenkomst en begonnen onder
handelingen.
Die verliepen niet vlekkeloos.
Faes het tijdens het proces al eens
weten dat 'de gemeente steeds de
voorwaarden verandert'. De inten-
'We hebben wél een overeen
komst We zijn immers uit
gegaan van huur, niet koop'
Carlos Faes, initiatiefnemer fruittuin
tieovereenkomst liep af op 31 de
cember. „We zijn er niet uitgeko
men", geeft wethouder Christiane
van de Vijver aan. „Wel over de
aankoop van het gebouw en de di
rect omliggende grond, maar niet
over het perceel ten westen daar
van. We willen dat verhuren aan
Faes, maar na verloop van tijd ook
verkopen. Over die verkoopprijs
werden we het niet eens."
Faes bestrijdt die lezing niet,
maar trekt een andere conclusie.
„Want we hebben naar mijn me
ning wél een overeenkomst. Er is
meer dan een jaar lang alleen ge
sproken over huur van het weste
lijke stuk grond. Over de prijs
daarvan zijn we het eens. Dat de
gemeente opeens eiste dat ik die
grond ook kóóp, daar heb ik geen
boodschap aan. In de intentieover
eenkomst staat ook 'huur'. En die
is juridisch bindend." Van de Vij
ver durft daar geen uitspraak over
te doen. „Daar moeten advocaten
maar over oordelen. En, als het
niet anders kan, de rechter."
Jammer is het wel, vindt Van
de Vijver. „We hadden dit heel
graag gewild. Maar niet ten koste
van allerlei risico's. Dat kunnen
we ons niet permitteren. Boven
dien, als overheid moeten wij
grond verkopen volgens een
marktconforme prijs. Anders over
treden we de wet. Een vrienden
prijsje, dat kunnen we niet ma
ken."
Faes besluit binnen een paar
weken of en welke stappen hij
neemt.
Fractievoorzitter Mare Rijk
springt daarmee in op de bekend
making, vrijdag, van het finan
ciële tekort waarmee het veer
kampt. De provincie, die het veer
exploiteert, wil daarom maatrege
len nemen. Dat zou, in het uiter
ste geval, zelfs kunnen leiden tot
het opheffen van de verbinding.
Rijk wijst erop dat bij de aanleg
van de Westerscheldetunnel de af
spraak is gemaakt dat het veer 'tot
in de lengte der dagen' zou blij
ven bestaan. Bovendien, geeft Rijk
aan, kost openbaar vervoer altijd
geld. „Maar zeker in een krimpre-
gio met een vergrijzende bevol
king is het wél essentieel om dat
in stand te houden."
B en W in Sluis kunnen daar
ook niet direct iets aan doen, er
kent Rijk. Wel roept hij het colle
ge op in gesprek te gaan met Gede
puteerde en Provinciale Staten om
daar te pleiten voor beter open
baar vervoer in en richting de ge
meente Sluis.
PAGINA 13
Vader Ted en zoon Maarten Sluijter in Burgh-Haamstede tijdens de nationale tuinvogeltelling.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Zeeland
walcheren@pzc.nl
Plan voor fruittuin gestrand
door Martijn de Koning
OOSTBURG. De komst van een fruit-
tuin op het voormalige Euregiocom-
plex bij Oostburg lijkt van de baan.
initiatiefnemer Carlos Faes en de
gemeente Sluis, eigenaar van de
grond, komen er niet uit. Een juridi
sche procedure dreigt.
door Martijn de Koning
OOSTBURG. De huidige problemen
bij het fietsvoetveer tussen Bres-
kens en Vlissingen zijn mede te wij
ten aan het inkrimpen van de
dienstverlening, vorig jaar. Het nog
verder inkrimpen van het aantal af
vaarten zou alleen maar leiden tot
meer problemen. Daarvoor waar
schuwt de fractie van Nieuw Ge
meentebelang in de Sluise gemeen
teraad in een brief aan B en W.