Boei strandt
op zeedijk
Westkapelle
Blikschade
door
hagelbuien
sse Suikerh
Onderzoek naar andere opzet fietsvoetveer Vlissingen-Breskens
Vanaf 2019 lijkt een uurdienst met één
groter schip een serieuze optie, als
huidige boten kunnen worden verkocht.
MIDDELBURG. De provincie zoekt
naar mogelijkheden om kosten te
besparen op het fietsvoetveer tus
sen Vlissingen en Breskens. Jaar
lijks is zij daaraan 6,7 miljoen eu
ro kwijt, terwijl er maar anderhalf
miljoen euro aan reizigersopbreng
sten tegenover staan.
Dat moet in de toekomst an
ders. Daarom werkt het dagelijks
provinciebestuur aan een aantal
scenario's. Die zijn gisteren voor
gelegd aan de Statencommissie
Economie, met de vraag daar sug
gesties aan toe te voegen.
In grote lijnen zijn er vier mo
gelijkheden. De dienstregeling
kan worden aangepast, maar dat le
vert te weinig op. De veerdienst
kan ook worden vrijgegeven aan
de markt, maar een commerciële
exploitant zal de boten waarschijn
lijk alleen maar in de zomermaan
den laten varen. Zestig procent
van de reizigers zijn namelijk re
creanten. Om die reden lijkt een
snelle busverbinding tussen Bres
kens en Vlissingen ook geen aan
trekkelijk alternatief. Die biedt
wellicht de vaste gebruikers soe
laas, maar in de zomer willen toe
risten de oversteek juist varend
maken.
De meest interessante optie is
daarom een uurdienstregeling
met één schip. Dat kan niet met
één van de huidige boten, want
die kunnen maar 186 personen ver
voeren en dat is te weinig. Een
uurdienst met één schip dat 300
passagiers kan vervoeren biedt
wel uitkomst. Dan zou flink wor
den bespaard op personeel, brand
stof en onderhoud.
Probleem is dat de huidige sche
pen pas in 2033 zijn afgeschreven.
Ze zijn nagenoeg onverkoopbaar.
„We hebben daar een enorme in
vestering in gedaan. Dat is wat
ons een beetje nekt", aldus gede
puteerde Harry van der Maas. „Als
ik ze morgen kon verkopen, deed
Veerdienst kost provincie
jaarlijks 6,7 miljoen euro, daar
staat maar 1,5 miljoen aan
inkomsten tegenover
ik het meteen. Maar ze zijn te spe
cifiek ontworpen voor de mon
ding van de Westerschelde."
Van der Maas heeft de Statenle
den vijf toekomstscenario's voor
gespiegeld. Vier daarvan zijn va
rianten op een uurdienst met één
schip, op zijn vroegst in 2019 en
op zijn laatst in 2033. Het vervan
gen van de veerdienst door een
snelle busverbinding is de vijfde
optie. Het zijn nog geen concrete
voornemens. De Statenleden is
gisteren om een eerste reactie ge
vraagd. Ook konden zij suggesties
doen voor mogelijke oplossingen.
Dit voorjaar komt het provinciebe
stuur met uitgewerkte voorstellen
naar de Staten.
VLISSINGEN. Het regende gisteren
niet alleen hagelstenen, maar ook
meldingen van auto's die door
plaatselijke gladheid van de weg
waren geraakt of met een ander
voertuig in botsing waren geko
men.
„Op een gemiddelde dag komen
er vier meldingen binnen van scha
de door ongevallen. Gisteren ging
het om zo'n twintig gevallen", zegt
Marcel de Moor van autobergings
bedrijf De Moor in Goes en Wissen-
kerke. De eerste melding kwam 's
ochtends om 8.45 uur bij het ber
gingsbedrijf binnen en pas na 14.00
uur keerde de rust terug.
De gladheid veroorzaakte vooral
problemen op de A58 tussen Hein-
kenszand en Arnemuiden, op de
N62 (Sloeweg) en in de polders. Op
de Westerscheldetunnelweg ter
hoogte van Borssele belandde een
auto in de sloot. Hetzelfde gebeur
de op de Oost-Westweg bij Kam
perland. Op de N62 bij Heinkens-
zand raakte een bestelbus van de
weg en op de A58 ter hoogte van Le-
wedorp ontstond blikschade bij
meerdere auto's door een aanrij
ding in een hagelbui.
Volgens De Moor bleef het in de
meeste gevallen bij (forse) blikscha
de aan de voertuigen. „Een geluk
bij een ongeluk."
bp
SAS VAN CENT. Hagelbuien, veel regen: ze hebben het gisteren
allemaal getrotseerd, de mannen van de stadsraad Sas van Cent
en andere vrijwilligers. „Op het laatst ging het wel erg tekeer,
maar toen moesten we nog maar twee bomen", vertelde
voorzitter Huib Cunst. Sas van Gent heeft nu een eigen stads-
boomgaard, de Sasse Suikerhof, vlakbij het Suikerplein, langs
het spoor. Eddy Dobbelaar uit Vogelwaarde leverde de vijftien
bomen. „Volgend jaar kunnen de eerste al vrucht dragen."
Stichting Landschapsbeheer Zeeland probeert in elk dorp en
stad een eigen boomgaard te krijgen. Vandaag wordt er alweer
één aangeplant, in Vogelwaarde, foto Peter Nicolai
PAGINA 4 Sc 5
www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 16 januari 2016
Zeelan
Veerdienst lijdt te veel verlies
door Ernst jan Rozendaal
door Ellen Jobse