Boei strandt op zeedijk Westkapelle Blikschade door hagelbuien sse Suikerh Onderzoek naar andere opzet fietsvoetveer Vlissingen-Breskens Vanaf 2019 lijkt een uurdienst met één groter schip een serieuze optie, als huidige boten kunnen worden verkocht. MIDDELBURG. De provincie zoekt naar mogelijkheden om kosten te besparen op het fietsvoetveer tus sen Vlissingen en Breskens. Jaar lijks is zij daaraan 6,7 miljoen eu ro kwijt, terwijl er maar anderhalf miljoen euro aan reizigersopbreng sten tegenover staan. Dat moet in de toekomst an ders. Daarom werkt het dagelijks provinciebestuur aan een aantal scenario's. Die zijn gisteren voor gelegd aan de Statencommissie Economie, met de vraag daar sug gesties aan toe te voegen. In grote lijnen zijn er vier mo gelijkheden. De dienstregeling kan worden aangepast, maar dat le vert te weinig op. De veerdienst kan ook worden vrijgegeven aan de markt, maar een commerciële exploitant zal de boten waarschijn lijk alleen maar in de zomermaan den laten varen. Zestig procent van de reizigers zijn namelijk re creanten. Om die reden lijkt een snelle busverbinding tussen Bres kens en Vlissingen ook geen aan trekkelijk alternatief. Die biedt wellicht de vaste gebruikers soe laas, maar in de zomer willen toe risten de oversteek juist varend maken. De meest interessante optie is daarom een uurdienstregeling met één schip. Dat kan niet met één van de huidige boten, want die kunnen maar 186 personen ver voeren en dat is te weinig. Een uurdienst met één schip dat 300 passagiers kan vervoeren biedt wel uitkomst. Dan zou flink wor den bespaard op personeel, brand stof en onderhoud. Probleem is dat de huidige sche pen pas in 2033 zijn afgeschreven. Ze zijn nagenoeg onverkoopbaar. „We hebben daar een enorme in vestering in gedaan. Dat is wat ons een beetje nekt", aldus gede puteerde Harry van der Maas. „Als ik ze morgen kon verkopen, deed Veerdienst kost provincie jaarlijks 6,7 miljoen euro, daar staat maar 1,5 miljoen aan inkomsten tegenover ik het meteen. Maar ze zijn te spe cifiek ontworpen voor de mon ding van de Westerschelde." Van der Maas heeft de Statenle den vijf toekomstscenario's voor gespiegeld. Vier daarvan zijn va rianten op een uurdienst met één schip, op zijn vroegst in 2019 en op zijn laatst in 2033. Het vervan gen van de veerdienst door een snelle busverbinding is de vijfde optie. Het zijn nog geen concrete voornemens. De Statenleden is gisteren om een eerste reactie ge vraagd. Ook konden zij suggesties doen voor mogelijke oplossingen. Dit voorjaar komt het provinciebe stuur met uitgewerkte voorstellen naar de Staten. VLISSINGEN. Het regende gisteren niet alleen hagelstenen, maar ook meldingen van auto's die door plaatselijke gladheid van de weg waren geraakt of met een ander voertuig in botsing waren geko men. „Op een gemiddelde dag komen er vier meldingen binnen van scha de door ongevallen. Gisteren ging het om zo'n twintig gevallen", zegt Marcel de Moor van autobergings bedrijf De Moor in Goes en Wissen- kerke. De eerste melding kwam 's ochtends om 8.45 uur bij het ber gingsbedrijf binnen en pas na 14.00 uur keerde de rust terug. De gladheid veroorzaakte vooral problemen op de A58 tussen Hein- kenszand en Arnemuiden, op de N62 (Sloeweg) en in de polders. Op de Westerscheldetunnelweg ter hoogte van Borssele belandde een auto in de sloot. Hetzelfde gebeur de op de Oost-Westweg bij Kam perland. Op de N62 bij Heinkens- zand raakte een bestelbus van de weg en op de A58 ter hoogte van Le- wedorp ontstond blikschade bij meerdere auto's door een aanrij ding in een hagelbui. Volgens De Moor bleef het in de meeste gevallen bij (forse) blikscha de aan de voertuigen. „Een geluk bij een ongeluk." bp SAS VAN CENT. Hagelbuien, veel regen: ze hebben het gisteren allemaal getrotseerd, de mannen van de stadsraad Sas van Cent en andere vrijwilligers. „Op het laatst ging het wel erg tekeer, maar toen moesten we nog maar twee bomen", vertelde voorzitter Huib Cunst. Sas van Gent heeft nu een eigen stads- boomgaard, de Sasse Suikerhof, vlakbij het Suikerplein, langs het spoor. Eddy Dobbelaar uit Vogelwaarde leverde de vijftien bomen. „Volgend jaar kunnen de eerste al vrucht dragen." Stichting Landschapsbeheer Zeeland probeert in elk dorp en stad een eigen boomgaard te krijgen. Vandaag wordt er alweer één aangeplant, in Vogelwaarde, foto Peter Nicolai PAGINA 4 Sc 5 www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl ZATERDAG 16 januari 2016 Zeelan Veerdienst lijdt te veel verlies door Ernst jan Rozendaal door Ellen Jobse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 79