Smaakvol concert Zeeuws Orkest Expositie 'Leven in een stromenland van beelden' in Goes 12 ZEELAND De vorm, kleur en compositie van schilderijen van beeldend kunstenaar ademen de sfeer van de École de Paris. Jorien Brugmans is beeldend kunstenaar en dichter. Ze woont in Terneuzen, de stad aan de Schelde. En is als ve len geboeid door die brede stroom van water, waarop het licht zo mooi kan vallen. Zij kijkt vaak naar dat water en de lucht er boven, een tafereel dat een extra dimensie krijgt door de kleuren en vormen van de passerende schepen die Zeeland verbinden met plekken uit alle windstreken. Zij fietst ook graag het Zeeuws- Vlaamse land in, langs dijken en kreken, waar opnieuw het licht kleur geeft aan het riet, de spiege- De 'Zeeuwse portretten' zijn nóg een voorbeeld van het Zeelandgevoel dat Jorien Brugmans uitdraagt. ling van wolken in water. Verder weg, in Frankrijk zoekt zij in feller licht de stilte van een oud dorpje tussen immense velden zonne bloemen. Zij is niet de enige. Maar wel één van de weinigen die haar ervaringen verbeeldt in een einde loze reeks beelden en woorden. En dat levensgevoel deelt op een manier die voor anderen te her kennen is. Haar werk straalt vreugde uit en levenslust en verwondering. In landschappen, maar ook in stille vens en portretten. Die klassieke onderwerpen zijn voor Brugmans de kapstokken waaraan ze haar be leving kan ophangen. Vaardig en fraai gedrapeerd. Want zij be heerst het idioom van de op mo derne leest geschoeide beeldtaal perfect. Vorm, kleur en composi tie ademen de sfeer van de 'Ecole de Paris'. Waarin abstrahering en ritme belangrijke zijn. Je ziet in het werk van Brugmans een per soonlijke verwerking van de stile ring van Nicolas de Staël en een vroeg 2oe-eeuwse voorganger als Albert Gleizes. Ook de fragmente ring die de schilderijen van Jean Bazaine en Alfred Manessier ken merkt, krijgen een echo in haar bruisende en toch beheerste com posities. Brugmans werkt zorgvuldig. Je ziet soms de ondertekening nog door of tussen de met gouache- verf geschilderde, strakke vlakken. Zo komen chaos en orde samen in harmonie. Het ritme dat in veel van haar werk de compositie be paalt, heeft naast een esthetische ook een inhoudelijke betekenis. Het maakt de onderliggende bewe ging zichtbaar die in de materiele werkelijkheid verborgen is en ver bindt die met innerlijk bewogen zijn. Zij laat je als het ware opgaan in dat ritme, zoals zij - zo valt te lezen in één van haar gedichten - graag water wil zijn om zo eeuwig te kunnen voortbestaan. Naast de gouaches, de acryl- schilderijen en de linosneden in de tentoonstellingszaal is er meer. In het trappenhuis geprinte com binaties van beeld en tekst. Ze gaan over het beleven van de na tuur en het leven van het leven. Over kwetsbaarheid, kracht, liefde en verlangen. Zij presenteert ook een reeks in wording: 'Zeelandin- druk'. Rake lino's in de grote gang vitrine tonen markante blikvan gers uit elke Zeeuwse gemeente. Kleur wordt met transparante verf losjes toegevoegd. De 'Zeeuw se portretten' zijn nóg een voor beeld van het Zeelandgevoel dat Brugmans uitdraagt. Het gaat om een grote serie in vier kleuren ge drukte linosneden met gestileerd weergegeven vrouwen in karakte ristieke dracht. Ook op deze ma nier heeft Jorien Brugmans de tra ditie een eigen gezicht. Het Zeeuws Orkest (HZO) bracht een nieuwjaarsconcert vol verrassingen. Ge kozen was voor muzikaal enter tainment en een reeks van goed in het gehoor liggende werken. De Ouverture La Gaz- za Ladra van Rossini werd vlot en in een stevig tempo ge speeld met herkenbaar getrip pel van de diefachtige ekster. Dirigent Ivan Meylemans leid de 'zijn' orkest met straffe hand, maar hij zorgde er ook voor dat er ontspannen en met zichtbaar plezier gemusiceerd werd. De jonge Zeeuwse violist in spé, Quintijn van Heek (13 jaar) speelde Légende voor viool en orkest van Wieniaws- ki; een langzaam, ietwat wee moedig werk met een midden deel waarin al een gedegen techniek vereist was. Hoopge vend is dat Zeeland dus jonge talenten levert en dat in de goed gevulde zaal ook veel jon ge mensen zaten. Unter Donner und Blitz van Strauss en de Champagner-ga- lopp van Lumbey werden met brio gebracht door HZO. De kurken knalden en het was vro lijkheid troef. Meylemans deel de daarna zijn bezorgdheid over het voortbestaan van dit orkest 'dat zo goed op dreef is. „Het zou jammer zijn als de provincie Zeeland het HZO niet meer (voldoende) zou sub sidiëren. Met Capprioccio Es- pagnol van Rimsky-Korsakov vol pittige Spaanse ritmes en dansante passages bewees HZO dat het inderdaad niet voor an dere orkesten hoeft onder te doen. De slagwerksessie kreeg Hoopgevend is dat Zeeland jonge talenten levert en dat in de goed gevulde zaal ook veel jonge mensen zaten. veel werk tijdens dit concert en sloeg zich daar met brio door heen. Ook de kleine soli van viool, fluit, klarinet en harp werden smaakvol gebracht. In het tweede deel bracht het komische duo Stenzei en Kivits een act die doorspekt was met droge humor. De in houd verraden kan niet, maar het publiek genoot van het knappe pianospel en de orkes tbegeleiding, de gadgets rond om Don Quichotte, de minus cule, fijne vertolking van Eine kleine Nachtmuzik van Mozart en het subtiele marionetten spel. Een humorrijke voorstel ling waarin de piano diende als instrument, speeltuig, verhuis- object en paard. Jorien Brugmans wil graag als water zijn door Nico Out T/m 3/4. 'Leven in een stromenland van beelden. Jorien Brugmans. Histo risch Museum de Bevelanden. Singel straat 13, Goes. Ma. t/m vr. 11.00 - 17.00 uur. Za. en zo. 13.00 -17.00 uur. Tournesol 6 van Jorien Brugmans, gouache 40 bij 50 centimeter. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Nieuwjaar concert HZO 2016 Werken van Strauss, Rossini, Wieni- aski, Rimsky-Korsakov e.a.. Door Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan Meyle mans, m.m.v. Quintijn van Heek (viool) en Stenzei en Kivits. Ge hoord donderdag 14 januari in het Scheldetheater in Terneuzen. Nog te horen zaterdag in Vlissingen. Mijn rivier 1 van Jorien Brugmans, gouache 90 bij 110 centimeter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44