zij springt in
de bres vpor
Podium
Reimerswaal...
Boei strandt
op zeedijk
Westkapelle
Onderzoek naar andere opzet
VAN LANGE
MODE
Vanaf 2019 lijkt een uurdienst met één
groter schip een serieuze optie, als
huidige boten kunnen worden verkocht.
Heel betaalbaar!
tot 70% KORTING
60% KORTING
60% KORTING
60% KORTING
...samen met
andere
Bekende
Nederlanders
Zeker in 2016
DAMESCOLLECTIE
50% KORTING
60% KORTING
MIDDELBURG. De provincie zoekt
naar mogelijkheden om kosten te
besparen op het fietsvoetveer tus
sen Vlissingen en Breskens. Jaar
lijks is zij daaraan 6,7 miljoen eu
ro kwijt, terwijl er maar anderhalf
miljoen euro aan reizigersopbreng
sten tegenover staan.
Dat moer in de toekomst an-
Veerdienst kost
provincie jaarlijks 6,7
miljoen euro, daar staat
maar 1,5 miljoen aan
inkomsten tegenover
ders. Daarom werkt het dagelijks
provinciebestuur aan een aantal
scenario's. Die zijn gisteren voor
gelegd aan de Statencommissie
Economie, met de vraag daar sug
gesties aan toe te voegen.
In grote lijnen zijn er vier mo
gelijkheden. De dienstregeling
kan worden aangepast, maar dat le
vert te weinig op. De veerdienst
kan ook worden vrijgegeven aan
de markt, maar een commerciële
exploitant zal de boten waarschijn
lijk alleen maar in de zomermaan
den laten varen. Zestig procent
van de reizigers zijn namelijk re
creanten. Om die reden lijkt een
snelle busverbinding tussen Bres
kens en Vlissingen ook geen aan
trekkelijk alternatief. Die biedt
wellicht de vaste gebruikers soe
laas, maar in de zomer willen toe
risten de oversteek juist varend
maken.
De meest interessante optie is
daarom een uurdienstregeling
met één schip. Dat kan niet met
één van de huidige boten, want
die kunnen maar 186 personen ver
voeren en dat is te weinig. Een
uurdienst met één schip dat 300
passagiers kan vervoeren biedt
wel uitkomst. Dan zou flink wor
den bespaard op personeel, brand
stof en onderhoud.
Probleem is dat de huidige sche
pen pas in 2033 zijn afgeschreven.
Ze zijn nagenoeg onverkoopbaar.
„We hebben daar een enorme in
vestering in gedaan. Dat is wat
ons een beetje nekt", aldus gede
puteerde Harry van der Maas. „Als
ik ze morgen kon verkopen, deed
ik het meteen. Maar ze zijn te spe
cifiek ontworpen voor de mon
ding van de Westerschelde."
Van der Maas heeft de Statenle
den vijf toekomstscenario's voor
gespiegeld. Vier daarvan zijn va
rianten op een uurdienst met één
schip, op zijn vroegst in 2019 en
op zijn laatst in 2033. Het vervan-
'Als ik de huidige
schepen morgen kon
verkopen, deed ik het
meteen'
gen van de veerdienst door een
snelle busverbinding is de vijfde
optie.
Het zijn nog geen concrete
voornemens. De Statenleden is
gisteren om een eerste reactie ge
vraagd. Ook konden zij suggesties
doen voor mogelijke oplossingen.
Dit voorjaar komt het provinciebe
stuur met uitgewerkte voorstellen
naar de Staten.
PAGINA 2 3
Claudia de Breij. foto ANP
PAGINA 4 5
www.pzc.nl walcheren@pzc.nl ZATERDAG 16 januari 2016
Zeelan
Voor meer informatie:
info@skow.nl
H-ÏWTÉf! 0118-6145 32
www.kinderopvangwalcheren.nl
o.a. Repeat Cashmere, High!
damespantalons jeans
o.a. Cambio, 7 for all Mankind,
Jacob Cohën, S.O.S.
damesjacks jassen
o.a. Armani, Peuterey, Mabrun
heren casuals schoenen
o.a. Santoni, Tod's, Hogan
o.a. Paul&Shark, Stone Island
herenpantalons jeans
2 HALEN 1 BETALEN
herenkostuums colberts
o.a. Italian made, Corneliani,
Canali, Pal Zileri
New Arrivals Jacob Cohën, Stone Island, Parajumpers Paul Shark, Dsquared2,
Santoni, 7 for all Mankind, Repeat Cashmere, Patrizia Pepe, by Malene Birger enz.
Wilhelminastraat 5-7 Breda I Tel: 076 - 522 96 06 I www.vanlange-mode.nl a
Veerdienst
lijdt te veel
verlies
door Ernst Jan Rozendaal
Harry van der Maas, gedeputeerde