zij springt in de bres vpor Podium Reimerswaal... Boei strandt op zeedijk Westkapelle Onderzoek naar andere opzet VAN LANGE MODE Vanaf 2019 lijkt een uurdienst met één groter schip een serieuze optie, als huidige boten kunnen worden verkocht. Heel betaalbaar! tot 70% KORTING 60% KORTING 60% KORTING 60% KORTING ...samen met andere Bekende Nederlanders Zeker in 2016 DAMESCOLLECTIE 50% KORTING 60% KORTING MIDDELBURG. De provincie zoekt naar mogelijkheden om kosten te besparen op het fietsvoetveer tus sen Vlissingen en Breskens. Jaar lijks is zij daaraan 6,7 miljoen eu ro kwijt, terwijl er maar anderhalf miljoen euro aan reizigersopbreng sten tegenover staan. Dat moer in de toekomst an- Veerdienst kost provincie jaarlijks 6,7 miljoen euro, daar staat maar 1,5 miljoen aan inkomsten tegenover ders. Daarom werkt het dagelijks provinciebestuur aan een aantal scenario's. Die zijn gisteren voor gelegd aan de Statencommissie Economie, met de vraag daar sug gesties aan toe te voegen. In grote lijnen zijn er vier mo gelijkheden. De dienstregeling kan worden aangepast, maar dat le vert te weinig op. De veerdienst kan ook worden vrijgegeven aan de markt, maar een commerciële exploitant zal de boten waarschijn lijk alleen maar in de zomermaan den laten varen. Zestig procent van de reizigers zijn namelijk re creanten. Om die reden lijkt een snelle busverbinding tussen Bres kens en Vlissingen ook geen aan trekkelijk alternatief. Die biedt wellicht de vaste gebruikers soe laas, maar in de zomer willen toe risten de oversteek juist varend maken. De meest interessante optie is daarom een uurdienstregeling met één schip. Dat kan niet met één van de huidige boten, want die kunnen maar 186 personen ver voeren en dat is te weinig. Een uurdienst met één schip dat 300 passagiers kan vervoeren biedt wel uitkomst. Dan zou flink wor den bespaard op personeel, brand stof en onderhoud. Probleem is dat de huidige sche pen pas in 2033 zijn afgeschreven. Ze zijn nagenoeg onverkoopbaar. „We hebben daar een enorme in vestering in gedaan. Dat is wat ons een beetje nekt", aldus gede puteerde Harry van der Maas. „Als ik ze morgen kon verkopen, deed ik het meteen. Maar ze zijn te spe cifiek ontworpen voor de mon ding van de Westerschelde." Van der Maas heeft de Statenle den vijf toekomstscenario's voor gespiegeld. Vier daarvan zijn va rianten op een uurdienst met één schip, op zijn vroegst in 2019 en op zijn laatst in 2033. Het vervan- 'Als ik de huidige schepen morgen kon verkopen, deed ik het meteen' gen van de veerdienst door een snelle busverbinding is de vijfde optie. Het zijn nog geen concrete voornemens. De Statenleden is gisteren om een eerste reactie ge vraagd. Ook konden zij suggesties doen voor mogelijke oplossingen. Dit voorjaar komt het provinciebe stuur met uitgewerkte voorstellen naar de Staten. PAGINA 2 3 Claudia de Breij. foto ANP PAGINA 4 5 www.pzc.nl walcheren@pzc.nl ZATERDAG 16 januari 2016 Zeelan Voor meer informatie: info@skow.nl H-ÏWTÉf! 0118-6145 32 www.kinderopvangwalcheren.nl o.a. Repeat Cashmere, High! damespantalons jeans o.a. Cambio, 7 for all Mankind, Jacob Cohën, S.O.S. damesjacks jassen o.a. Armani, Peuterey, Mabrun heren casuals schoenen o.a. Santoni, Tod's, Hogan o.a. Paul&Shark, Stone Island herenpantalons jeans 2 HALEN 1 BETALEN herenkostuums colberts o.a. Italian made, Corneliani, Canali, Pal Zileri New Arrivals Jacob Cohën, Stone Island, Parajumpers Paul Shark, Dsquared2, Santoni, 7 for all Mankind, Repeat Cashmere, Patrizia Pepe, by Malene Birger enz. Wilhelminastraat 5-7 Breda I Tel: 076 - 522 96 06 I www.vanlange-mode.nl a Veerdienst lijdt te veel verlies door Ernst Jan Rozendaal Harry van der Maas, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 33