In een week vol David Bowie-verhalen bleef één wonderlijke episode onderbelicht: zijn weken in Nederhorst den Berg. In het Noord-Hollandse dorp ontstond in 1974 een van Bowies meest iconische nummers, 'Rebel Rebel'. Een terugblik. NIEUWS 19 De Machineweg in Nederhorst den Berg is nooit om gedoopt tot 'Da vid Bowielaan'. Er staat geen borst beeld van de superster, er hangt geen plaquette. Zelfs de buren van het pand waar het allemaal gebeur de, een voormalig schoolgebouw- tje van vooroorlogs baksteen, we ten van niks. En toch is hier, in dit polder dorpje bij de Loosdrechtse Plas sen, muziekgeschiedenis geschre ven. „De mensen hier zijn met an dere dingen bezig", zegt Jeroen van Kooten, de huidige eigenaar van de studio. „Prince is hier ook geweest. Toen ik dat de buren ver telde, zeiden ze: prins wie? Neder landers zijn nuchter, Neder- horsters nog een graadje erger." Luc Ludolph, die de studio eind jaren '6o heeft opgezet, krijgt in januari 1974 een mysterieus te lefoontje. De boodschap: er komt een Engelse artiest naar Neder horst, hij gaat je studio een paar weken gebruiken, we vertellen nog niet wie het is en je mag er niks over zeggen. „Pas een dag te voren hoorden we dat het Bowie was", vertelt Lues zoon Jan-Wil lem, destijds 22 jaar. „Toen zei m'n vader: dat doet mijn zoon maar. Hier ben ik te oud voor." Limousine En zo staat de jonge Ludolph op een koude ochtend voor de studio van zijn vader, te wachten op één van zijn helden. „Ik had wel arties ten geproduceerd hoor, Peter Sjar- din bijvoorbeeld. Maar Bowie! Na tuurlijk was ik nerveus." Als een reusachtige zwarte li mousine het straatje in rijdt, we ten de Ludolphs dat het zover is. „Eerst stapte zijn chauffeur uit, he lemaal in uniform", vertelt Jacque line Ludolph, Jan-Willems echtge note. „Daarna Bowie, in normale kleren, zonder ooglapje. En toen een echte nurse, ook in uniform, met Bowies zoontje in haar ar men. Zowie. We wisten niet dat die mee zou komen. Ik heb die kleine nog in m'n armen gehad." Ludolphs eerste woorden tegen de superster weet hij nog: 'So you are David Bowie.' „Een hand, een gesprekje, en toen zijn we meteen de studio ingedoken. Geïntimi deerd heb ik me daarna geen se conde meer gevoeld: zo'n aardige vent. Er was helemaal geen ver schil tussen ons, terwijl dat er na tuurlijk wel was. Begrijp je? Ik heb met veel kleinere artiesten dan Bo wie gewerkt, die een stuk voller van zichzelf waren." Pielen Van opnames is in de eerste dagen geen sprake. Bowie wil simpelweg 'pielen', en Ludolph mag mee doen. „Nieuwe geluiden uitprobe ren, melodieën zoeken. Hij had al lemaal rare apparatuur bij zich, moderne synthesizers, en zelfs een gitaar-synthesizer. Ik bedien de de apparatuur, maar mocht ook meedoen. Op een van de eerste avonden zei hij: Ik ga naar Amster dam, zoek jij maar 's uit hoe dat ding werkt. Nou, de volgende dag kon ik het 'm uitleggen." Bowie logeert met zijn zoontje in Amsterdam, in het Amstel Ho tel, maar de dagen brengt hij gro tendeels door in het studiootje aan de Machineweg. Bowie is pro fessioneel: van drugsgebruik merkt Ludolph niks. Uitspattin gen zijn er, maar wel hele nette. „Op een avond zei hij: do you like a chateaubriand1 Maar om elf uur 's avonds vind je in Nederhorst echt geen chateaubriand meer. Zijn we met z'n chauffeur naar het Amstel Hotel gereden, heerlijk gegeten, en weer terug de studio in." Jacqueline: „Eén keer stond hij midden in de nacht voor onze deur, toen had 'ie in het hotel in eens een idee gekregen. Of we schrokken? Wij hebben jaren met Herman Brood gewerkt. Dan schrik je niet zo snel." Al pielend ontstaat langzaam iets wat op een goede song lijkt. De tekst van Rebel Rebel, die won derlijke ode aan een jongen die een meisje wil zijn (of andersom), heeft Bowie al geschreven. De rest van het nummer moet nog ont staan. Jan-Willem Ludolph: „Hij had een cassettebandje bij zich vol ideeën. Allemaal melodieën, gezongen en gespeeld. Daar gin gen we in de studio op door. Dan vroeg hij: What do you think1. En dan zei ik: misschien kun je het dat coupletje ook zó beginnen. Heel rustig. Zo ontstond de struc tuur van die song." En ineens, na een paar dagen pielen, is er die riff - elf noten, ge speeld op Bowies elektrische gi taar. De mannen weten het: dit is het begin van de song, dit is de ba sis die het nummer gaat dragen. „Pang!", zegt Ludolph. „Het was zo'n sterk intro, joh. Een beetje als 'Satisfaction', van de Stones, waar hij goed naar had geluisterd. Zo iets gebeurt je een paar keer in je leven: dat iemand iets speelt en dat je denkt: wauw! Dit is gewel dig. Dat ik hier bij mag zijn. En hij wist zelf ook dat het sterk was." Na een paar weken oefenen en repeteren is Bowie klaar. Voor een paar andere nummers heeft hij een basis gelegd, maar veel belang rijker: Rebel Rebel, het nummer dat zijn nieuwe plaat moet gaan dragen, en waarmee hij afscheid wil nemen van de glamrock, is af. De eindmix vindt plaats in Lon den, maar op de single en de late re lp staat het keurig vermeld: Re corded at Ludolph Studios, Neder horst den Berg. Wereldhit In de lente van 1974 groeit Rebel Rebel uit tot een wereldhit, en daarna tot een lijflied van miljoe nen onbegrepen tieners, een klas sieker in Bowies oeuvre. Door de tekst, natuurlijk, maar toch vooral vanwege die onverwoestbare riff, die anno 2016 nog in elk café ter wereld de vuisten automatisch in de lucht doet gaan. En dat alle maal dankzij een paar weken in Nederhorst den Berg. Hoe het verder ging? Ludolph haalt de schouders op. „De volgen de morgen kwam er gewoon weer een nieuwe artiest naar de studio. Rogier van Otterloo, of The Cats, of iets met kinderliedjes. Het werk ging door en ik besefte toen niet dat er iets waanzinnigs was gebeurd. Ik heb ook nooit meer contact met hem gehad." De studio van zijn vader wordt niet veel later verkocht, gaat fail liet en begin jaren '80 gekocht door toenmalig dj Willem van Kooten, die de naam verandert in Bullet Sound Studios. Zijn zoon Jeroen werkt er nog altijd. „Na tuurlijk ben ik er trots op", zegt die. „Er zijn hier nog wel meer bij zondere dingen gebeurd, maar Bo wie... Dat is de eredivisie, hè." ZATERDAG 16 JANUARI 2016 Rebel in de polder door Peter Groenendijk V David Bowie met vrouw Angie en zoon Zowie in Amsterdam. Foto links: De Bullet Sound Studios (voorheen Ludolph Studios) anno 2016. foto's Marco Okhuizen, Gijsbert Hanekroot/Getty Images en Barry Schultz Photography

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19