Illustrator, kunstenaar en schrijfster zoekt de duistere rand op 12 PORTRET Iris Compiet is het best bewaarde geheim van Terneuzen. In het buitenland wordt haar werk verzameld. Hier in Zeeland koestert ze haar rust. Ze zou het liefst in een oud, krakend huis wo nen. Met schemerige kamers en suite, kelder gewelven vol reiskis ten met geheimzinni ge inhoud, afgesloten kamertjes en een toren. Met veel oud fluweel, schilderijen aan de muur en open vuur in een enorme schouw. Iris Compiet zegt het spijtig, gezeten in haar L-vormige woonkamer. Open keuken, laminaat op de vloer, centra le verwarming. Niet bepaald een omgeving die inspireert tot het creëeren van fanta siewerelden, zou je zeggen. Toch is Iris Compiet uit Terneuzen interna tionaal naam aan het maken met haar soms verontrustende, intrige rende en altijd prachtig uitgewerkte 'Wat er ook gebeurt, Make Good Art. Dat is wat een creatieveling doet: slechte dingen omzetten in goede kunst' illustraties. Bovendien is ze als crea tief brein onderdeel van schrijvers duo The Grimm Collective, verant woordelijk voor de bekroonde fan- tasyboeken Heksenkind en Heksen waan. Haar vriend is uit werken. Dwerg papegaai Bob Marley zit veilig in zijn kooi. „Bob Marley is echt een terrorist. Hangt aan mijn penseel als ik schil der, loopt over mijn werk. Ondertus sen liggen die twee...", ze wijst op de katten Jekyll en Hyde, ...op mijn bureau, zitten met hun snuit in de aquarelverf en drinken van het penseelwater." Wat hangt hier toch allemaal aan de muur? „Oh... dat daar is werk van mij. Een ingelijst portret van Spock in dandy outfit. De kastjes zijn rariteitenkabi netjes. Een opgezette vleermuis, ge mummificeerde kikkers, opgeprikte kevers, slangen en spinnen op sterk water, een gekko. In die vitrine daar heb ik daguerrotypes. Dat zijn foto's van rond 1800 op glasplaat. Mijn col lectie Tim Burton-poppetjes, sche dels. En kunstboeken. Véél kunst boeken." Favoriete film? Boek? Filmster? Tat toos? „Labyrinth. Lord of the Rings, Gary Oldman als Dracula. Ik heb drie tat toos. Make Good Art, dat is een uit spraak van schrijver Neil Gaiman. Hij hield een toespraak voor de kunstacademie met de strekking: 'Wat er ook gebeurt in je leven, Ma ke Good Art'. Dat is wat een creatie veling doet: slechte dingen omzet ten in goede kunst. Doe er iets mee, loop niet te mauwen. Ik heb hem la ten zetten bij New York Ink." Memento Mori Memento Vivere. Die heb ik laten zetten na de dood van mijn vader. Gedenk te leven, ge denk te sterven. Juist degenen die beseffen dat het leven eindig is, le ven intenser. Mijn vader dacht dat er een 'later' zou zijn, maar dat kwam vroeger dan gedacht. Zijn laat ste woorden waren: 'Ik hou van je. En ik ben trots op je'." Ze pauzeert. „Dat is rijkdom." En de derde tattoo? „Een fenix, op mijn rug. De fenix, de mythische vogel die uit zijn as herrijst, mooier dan voorheen. Voor mij betekent het: je komt er altijd sterker uit. Die heb ik laten zetten toen ik tien jaar uit de rolstoel was." Iris Compiet was elf toen ze strui kelde over een boomstronk. Het liet zich aanzien als een klein ongeluk je- „Datzelfde jaar nog liep ik op krukken. Posttraumatische dystro- fie, was de diagnose. Uiteindelijk be landde ik in een rolstoel. Omdat ik geen taxivervoer kreeg voor de ge wone school, twee straten verderop, kwam ik op de mytylschool terecht. Er is veel gebeurd, dat jaar. Ik had al tijd al iets eigenwijs, maar ben een nóg grotere doorzetter geworden. Als de hele wereld tegen je zegt: jij stelt je aan, en je weet zelf dat je 24 uur per dag pijn hebt..." Als minder valide ontdekte ze een andere wereld. Een wrede we reld. „Vriendjes en vriendinnetjes kwamen niet meer langs. Ik werd heel veel gepest. Er werden liedjes over me gezongen, mijn krukken werden onder me vandaan getrapt. Je bent anders en dus word je het mikpunt. Als je in een rolstoel komt, verandert je leven drama tisch. Alles wordt opeens heel se rieus. Ik was elf en mijn been stierf af. Dus ik mocht beslissen: gaat het eraf? Of niet?" Je been zit er nog aan, zie ik. „Ik wilde geen amputatie, geen mor- finepomp. Ik had een droom en wil de daar keihard voor knokken. Mijn vader was fabrieksarbeider bij Car- gill, mijn moeder huisvrouw, maar 'Ikwas elfen mijn been stierf af. Dus ik mocht beslissen: gaat het eraf? Of niet?' IRIS COMPIET ik, het kakkenisje, wilde naar de Kunstacademie." „In mijn droomwereld was alles goed. Die wereld werd bevolkt door elfen, trollen, reuzen, zeemeermin nen, alle magische, mythische we zens. Voor mezelf had ik al besloten dat ik voor De Efteling ging werken als imagineer. Dat is het creatieve brein achter de attracties, die de we relden en de wezens erin bedenkt. Op mijn twaalfde stuurde ik een brief: wat moet ik doen om bij jullie te komen werken? Ton van de Ven, de hoofdontwerper, schreef terug: grafische school of kunstacademie. Toen was het zeker." Waar is die rolstoel nu? „Bij het oud vuil gezet, toen ik zes tien was. Direct ingeruild voor een scooter. Ik ben ervan afgekomen door de kracht van de geest in com binatie met allerlei therapieën. Na vijfjaar begonnen de spieren weer te werken. Absurd. Alles begon te krampen en te trekken, ik viel flauw van de pijn, maar ik zette door. Uit eindelijk heb ik met achten en ne gens de havo afgerond en heb zege vierend mijn entree gemaakt op de kunstacademie. Veel gebakken lucht, daar. Mensen die totaal niet kunnen schilderen, geen anatomi sche kennis hebben en zeggen: ik maak Kunst. Dan zeg ik: okee, maar ik vind het niet mooi. Ik ben van de oude meesters. Hoe Rembrandt met licht en donker speelt... Dat is ma gisch. Kunst is voor mij een am bacht." Eens in de zoveel tijd gaat ze zich te buiten: dan koopt Compiet voor tweehonderd euro aan aquarelverf van Daniël Smith. „Gemaakt met halfedelstenen. Groen met jade, paars met amethist - dat geeft bijzondere kleurschake ringen. Een piepklein tubetje kost 25 euro, maar de kwaliteit is dan ook bijzonder. Ik hou van goede ma terialen. Nu wil ik kijken of ik wal- noteninkt kan maken. Ik ben graag ambachtelijk bezig. Kijken wat alco hol doet op verf, of zeezout. Zelf verf of kwasten maken. Ik doe ook digitale kunst, maar voor mij is dat dood. Het zit in een scherm. Ik maak graag mijn handen vies." Kleurige fantasiewezens bevol ken haar kinderboekenillustraties. Het werk voor volwassenen is voor de liefhebber. Duister, macaber soms. „In Chicago hing een portret van een vrouwelijke piraat. Pearl, heet ze. Haar ogen lijken op parels. Ze heeft geen irissen. De lijst erom heen, van octopusarmen, heb ik zelf gegoten. Het is de lijst die bepaalde wat erin kwam." „Dark Art vind ik heel interes sant. Het duistere randje van de kunst. Niet lief, leuk en aardig, maar dat onderhuidse gevoel, de rafel rand. Ik kijk graag om het hoekje naar dingen. Niks is honderd pro cent slecht, of goed; en dat grijze ge bied, daar neus ik graag in rond. Ik ben niet van de afgehakte hoofden, van het overduidelijke zwart-wit. Maar ik zoom graag in op wat we niet zo graag laten zien. Op dat wat we wegstoppen." Heb je fans? „Ja. Haters ook, trouwens. Ik krijg mailtjes van mensen die zeggen: mijn kind tekent jouw tekeningen precies na. Soms dagelijks. Er zijn mensen die mijn werk verzamelen, mensen die mij willen ontmoeten en mij volgen naar plaatsen waar ik signeer of teken. Dat doe ik niet veel. Te weinig tijd voor. Ik ben be zig voet aan de grond te krijgen in de internationale gallerywereld, en dat gaat goed. Deze of volgende maand werk ik mee aan een show in Seattle. Ik ga voor de vierde keer deelnemen aan de Illuxcom in Rea ding PA, de beste kunstenaarscon ventie die er is, binnen het genre fantasy art/imaginative realism. Zo juist heb ik te horen gekregen dat mijn werk voor het vierde jaar op rij door een jury is uitgekozen om in het art annual Infected By Art gepu- 'Mijn wereld werd bevolkt door elfen, trollen, reuzen, zeemeerminnen, alle magische, mythische wezens' bliceerd te worden. En ik heb net een aanvraag gekregen van een be drijf in Canada; dat wil dat ik verha len van Inuits illustreer. Facebook en websites zijn heel belangrijk als je contact wil leggen met de buiten wereld. Ik post heel veel, laat men sen zien wat ik doe, haal ze bij me." Wat was je mooiste opdracht? „Elke opdracht is geweldig en is eventjes 'de mooiste', tot de volgen de zich weer aankondigt. Voor de ex positie Pracht en Praal van de Paus, in het Catharijneconvent in Utrecht, heb ik logo, flyers en posters ontwor pen. Alles moest kloppen met de symboliek van de katholieke kerk. Het Vaticaan moest alles goedkeu ren. Dat vond ik wel speciaal. Het was ook geweldig om artwork te le veren voor een Nederlandse horror film, en om illustraties te maken voor de Duitse schrijver Michael Peinkofer." Is Zeeland nog interessant voor jou? „Ik kan overal in de wereld werken, maar ik hou van Zeeland. De na tuur, de rust - dat vooral. Niks ho ren, of de zee. Bos en zee zijn mijn ankers. Het ruisen van de blaadjes, het slaan van de golven op de dijk. De stad is geweldig voor inspiratie. Maar Zeeland geeft me een rust die ik nergens anders kan vinden." De mythische wereld van Iris Compiet door Ondine van der Vleuten Iris Margareta Com piet werd op 1 april 1979 geboren in Sluiskil en woont nu in Terneuzen. Na de mavo (mytylschool De Sprienke, Goes) en havo (De Rede, Terneuzen) ging Compiet naar de Kunstacademie St. Joost in Breda. Sinds dien was werk van haar te zien op ten toonstellingen, on der meer in Amerika (Kosart Gallery; Alexi Era Gallery; II- luxcom) en stond di verse malen in het jaarboek voor fan tasy art Infected By Art. Als deel van het schrijversduo The Grim Collective won ze twee keer de Heb ban Fantasy Award in de categorie best Dutch Fantasy novel (2014: Heksenwaan, 2015: Heksenkind). www.eyeris.eu

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 12