Haven Gent boert achteruit in 2015 m Filmfestival en CineCity werken nauwer samen In onze achtertuin Walnoten Hof wijst claim slachtoffer af 2 ZEELAND Aan kanker lijdende oud-werknemer Zalco weet Haags gerechtshof niet te overtuigen van falen Arbeidsinspectie. COMMENTAAR In onze achtertuin verblijven mensen die dringend hulp no dig hebben. Dat heeft de Kledingbank Zeeland goed begre pen. Begin deze week was het eerste transport naar Calais en Duinkerken, slechts een paar uur verwijderd van Zee land. Kleding voor Calais, dekens voor Duinkerken. Dat luistert nauw, want de Franse regering bepaalt tamelijk willekeurig wat waar nodig is. Het zal wel iets te maken hebben met de Franse angst voor nog meer vluchtelingen. De grote kampen bij de Fran se veerhavens mogen niet al te aantrekkelijk worden. De Zeeuwse hulpverleners van de kledingbank hebben die terug houdendheid niet. Zij laten hun hart spreken en doen wat ze kun nen om het leven in de koude Franse modderpoelen draaglijk te maken. Misschien is dat wel dé manier om het vluchtelingenpro bleem aan te pakken: een burgerij die vooruitloopt op de overheid en duidelijk laat zien dat mede menselijkheid gaat boven gren zen en boven veronderstelde cul tuurverschillen. Dat de Franse overheid de rem erop moet hou den omdat vluchtelingen anders als lemmingen naar de zee ren nen, is duidelijk. Maar de ontredderde mensen die het Nauw van Calais halen, moeten worden geholpen. Om te beginnen door de winter. En daarna naar een nieuw leven. Zeeuwse helpers proberen het leven in de Franse modderpoelen draaglijk te maken Al met al daalde de totale goe derenoverslag in de Gentse haven met 1,25 miljoen ton tot 46,5 mil joen ton, oftewel met 2,6 procent. Opvallend is dat Gent al jaren ach- De overslag van containers daalt in Cent en met name in Zeebrugge, terwijl die in Antwerpen flink in de lift zit tereen minder zeeschepen ont vangt, terwijl die schepen samen dit jaar meer aan- en afvoeren. Dat heeft alles met de schaalver groting in de zeescheepvaart. Gent ontving in 2015 in totaal 2847 zeeschepen, 46 minder dan in 2014. Gent moet het als haven vooral hebben van de overslag van bulk goederen (landbouwproducten, producten van de metaalindustrie en oliën) en van gewoon stuk goed; dus niet in containers ver pakte vracht. Gent doet het rond uit slecht in de containeroverslag. In die tak van sport is de haven al niet groot en daar ging in 2015 nog eens 37,7 procent vanaf. Zeebrugge was juist sterk in de containeroverslag, maar moest vo rig jaar daarin ook een enorme veer laten. De enige grote Bel gische Noordzeehaven noteerde over 2015 een daling van maar liefst 23,8 procent in de container overslag. Zeebrugge versterkte de positie als autohaven en dringt daarom aan op de aanleg van een tweede sluis. Het verlies aan containerover slag in Gent en vooral in Zeebrug ge tekent de concentratie die gaan de is in de containervaart. De gro te containerrederijen werken nau wer samen en richten zich steeds meer op een beperkt aantal ha vens in Europa. Ook in de over- slagcijfers van Antwerpen is dat te rug te zien. Die haven zag in te genstelling tot Gent en Zeebrugge de containeroverslag in 2015 toene men, met acht procent. Almanak De regioverslaggeefster had afgelopen zaterdag en zondag voor het eerst weekenddienst. Daar maakte ze zich- vooraf logischerwijs best een beetje druk om. Koortsachtig zocht ze naar onderwerpen in een nieuwsluw week end. Een collega hielp haar een beetje. „Kijk, er worden walnoten geperst in Ovezande. Daar maken ze olie van. Leuk voor een verhaal, toch?" Ze knik te voorzichtig. „Jawel joh!", ging hij verder. „En je krijgt er ook nog wat lekkers bij." Hij wees daarbij op het onderste deel van het persbericht: 'noot voor de redactie'. Toekomst lijn 507 in gevaar Inwoners van Axel, Zuid- dorpe, Koewacht, Heikant en Sint Jansteen zouden vanaf mei wel eens versto ken kunnen zijn van open baar vervoer. Er zijn drin gend chauffeurs nodig voor lijn 507, die tussen de dorpen rijdt. De lijn voor ziet in een grote behoefte, er zijn zo'n driehonderd reizigers per maand op het traject. Daarom zet de pro vincie Zeeland tot 1 mei be taalde chauffeurs in. Als er in mei niet voldoende vrij willigers zijn, komt de lijn te vervallen. In dat geval zijn reizigers aangewezen op de haltetaxi. Aanmel den als vrijwilliger kan via buurtbuszeeland@connex xion.nl. Meer informatie via mbu@zeeland.nl. Nieuwbouw laat op zich wachten Nieuwbouw aan het Plein in Zaamslag, op de plek De Putter Auto's, laat nog wel even op zich wachten. Een plan voor de bouw van on der meer appartementen is vrijwel klaar, maar de ont wikkelaar geeft nog geen boter bij vis. Ondertussen heeft erfgoedvereniging Heemschut, afdeling Zee land, bij de gemeente Ter- neuzen aan de bel getrok ken. De panden waarin De Putter zit, bevatten histori sche elementen. Heem schut vraagt die vooraf in kaart te brengen en zo veel mogelijk te behouden bij nieuwbouw. Richard Len- sen van stichting 850 jaar Zaamslag laat weten die op roep te ondersteunen. Sint Bavo wil groter plein De gemeente Sluis moet nog eens goed kijken naar de verdeling van de school pleinruimte bij de nieuwe brede school in Oostburg. Marc van Vlierberghe (fo to), directeur van katholie ke basisschool Sint Bavo, doet die oproep in een brief aan het college van B en W. De Sint Bavo huist sinds enkele maanden met obs De Berenburcht in het nieuwe pand. Het school plein is nog niet af, maar er is relatief weinig ruimte voor de Sint Bavo voor zien, stelt Van Vlierberghe. De katholieke school is met 192 leerlingen twee keer zo groot als De Beren burcht, terwijl het plein van de Sint Bavo maar iets groter wordt. Van Vlier berghe vindt het logischer dezelfde verhoudingen te nemen als het verschil in leerlingenaantal. DEN HAAG. De Nederlandse staat hoeft asbestslachtoffer Klaas Jas- perse geen schadevergoeding te betalen. De zestigjarige Vlissin- ger heeft volgens het gerechts hof in Den Haag niet bewezen dat de Arbeidsinspectie te wei nig toezicht heeft gehouden op zijn voormalige werkgever, alu miniumsmelter Zalco. „Teleurgesteld? We zagen de ze uitspraak eigenlijk al aanko men", reageert de Vlissinger op de afwijzing van zijn verzoek de Nederlandse staat te veroor delen tot het betalen van een schadevergoeding. „De bewijs last lag bij ons. Wij moesten aantonen dat de inspectie niets had gedaan. Maar probeer maar eens te bewijzen dat een instan tie iets niet heeft gedaan", aldus advocaat Bob Ruers. Het gerechtshof wees giste ren in hoger beroep zijn vorde ring af. Jasperse werkte van 1977 tot 2009 bij Zalco, voorheen Pe- chiney, in de gieterij. Daarbij werd hij blootgesteld aan as best. Zes jaar geleden werd bij hem asbestkanker vastgesteld. Zalco erkende aansprakelijk te zijn, maar ging kort daarna fail liet. Sindsdien moet hij het met een bescheiden uitkering zien te redden. De oud-Zalco-werk- nemer verwijt de Arbeidsinspec tie dat ze onvoldoende heeft toe gezien op naleving van de re gels rond het gebruik van as best. Volgens het Gerechtshof is Jasperse er niet in geslaagd dat te bewijzen. „Het enkele feit dat individuele werknemers het toe zicht niet hebben waargeno men, betekent niet dat de Ar beidsinspectie zijn toezichthou dende taak niet of niet naar be horen heeft uitgeoefend", aldus het hof. Verder is niet gebleken dat de Arbeidsinspectie meldin gen heeft gekregen over overtre dingen van het asbestverbod bij Zalco. Jasperse's advocaat Ruers, specialist op het gebied van as best, zet grote vraagtekens bij de uitspraak van het gerechts hof. „De Arbeidsinspectie is tij dens het proces niet gevraagd aan te tonen dat zij wél voldoen- 'De inspectie is niet gevraagd aan te tonen dat zij wél toezicht hebben gehouden' de toezicht hebben gehouden. Als je weet dat asbest een ui terst gevaarlijke stof is die in 1993 is verboden, moet daar toch op worden gehandhaafd. De Arbeidsinspectie is de enige instantie die dat kon doen. Het hof wijst op de beleidsvrijheid die de Arbeidsinspectie heeft. Maar als die vrijheid zo ver strekt dat ze achterover kan leu nen, kun je de Arbeidsinspectie net zo goed opdoeken." Jasperse heeft drie maanden de tijd om de zaak aan de Hoge Raad voor te leggen en kan daarna nog naar het Europese Hof. VUSSINGEN. Bioscoop CineCity in Vlissingen en het jaarlijkse fes tival Film by the Sea gaan nau wer samenwerken. Tot nu toe huurde het filmfestival zalen en daarbij behorend kassa- en on derhoudspersoneel van de bio scoop. Nu de twee organisaties een 'publiek-private samenwer king' zijn overeengekomen ver andert die situatie. Directeur Leo Hannewijk van het filmfestival: „Met alle bezui nigingen zijn we niet in staat om als Film by the Sea op onszelf te blijven staan. CineCity kwam als de beste partner bovendrijven." Hannewijk blijft het gezicht van Film by the Sea, maar zal zich voortaan uitsluitend met de in houdelijke kant bezig houden. CineCity verzorgt alle organisato rische zaken: planning, appara tuur, personeel, ontvangst gas ten. Ook het financiële risico komt bij de bioscoop te liggen. Hannewijk verwacht dat het festival op deze manier toekomst- bestendig is. En voldoende ver trouwen uitstraalt om overhe den en sponsors, die nu 4 ton be talen, binnen boord te houden. De achttiende editie van Film by the Sea wordt dit jaar gehou den van 9 tot en met 18 septem ber. De kaartverkoop voor de ga la-openingsavond begint 1 fe bruari op www.filmbythesea.nl door Harmen van der Werf CENT De haven van Gent heeft vo rig jaar een lichte stijging van 1,8 procent in de overslag van goede ren via de zeevaart mogen note ren, waartegenover een forse da ling (min 7,9 procent) staat van de overslag via de binnenvaart. Tip? redactie@pzc.nl AXEL ZAAMSLAC OOSTBURC Inspectie vrijuit in asbestzaak door Theo Giele Bob Ruevers, advocaat slachtoffer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 69