Haven Gent boert
achteruit in 2015
m
Filmfestival en CineCity
werken nauwer samen
In onze achtertuin
Walnoten
Hof wijst claim slachtoffer af
2 ZEELAND
Aan kanker lijdende oud-werknemer
Zalco weet Haags gerechtshof niet te
overtuigen van falen Arbeidsinspectie.
COMMENTAAR
In onze achtertuin verblijven mensen die dringend hulp no
dig hebben. Dat heeft de Kledingbank Zeeland goed begre
pen. Begin deze week was het eerste transport naar Calais
en Duinkerken, slechts een paar uur verwijderd van Zee
land. Kleding voor Calais, dekens voor Duinkerken. Dat luistert
nauw, want de Franse regering bepaalt tamelijk willekeurig wat
waar nodig is. Het zal wel iets te maken hebben met de Franse
angst voor nog meer vluchtelingen. De grote kampen bij de Fran
se veerhavens mogen niet al te aantrekkelijk worden.
De Zeeuwse hulpverleners van de kledingbank hebben die terug
houdendheid niet. Zij laten hun
hart spreken en doen wat ze kun
nen om het leven in de koude
Franse modderpoelen draaglijk te
maken. Misschien is dat wel dé
manier om het vluchtelingenpro
bleem aan te pakken: een burgerij
die vooruitloopt op de overheid
en duidelijk laat zien dat mede
menselijkheid gaat boven gren
zen en boven veronderstelde cul
tuurverschillen. Dat de Franse overheid de rem erop moet hou
den omdat vluchtelingen anders als lemmingen naar de zee ren
nen, is duidelijk. Maar de ontredderde mensen die het Nauw van
Calais halen, moeten worden geholpen. Om te beginnen door de
winter. En daarna naar een nieuw leven.
Zeeuwse helpers
proberen het leven
in de Franse
modderpoelen
draaglijk te maken
Al met al daalde de totale goe
derenoverslag in de Gentse haven
met 1,25 miljoen ton tot 46,5 mil
joen ton, oftewel met 2,6 procent.
Opvallend is dat Gent al jaren ach-
De overslag van containers
daalt in Cent en met name in
Zeebrugge, terwijl die in
Antwerpen flink in de lift zit
tereen minder zeeschepen ont
vangt, terwijl die schepen samen
dit jaar meer aan- en afvoeren.
Dat heeft alles met de schaalver
groting in de zeescheepvaart.
Gent ontving in 2015 in totaal
2847 zeeschepen, 46 minder dan
in 2014.
Gent moet het als haven vooral
hebben van de overslag van bulk
goederen (landbouwproducten,
producten van de metaalindustrie
en oliën) en van gewoon stuk
goed; dus niet in containers ver
pakte vracht. Gent doet het rond
uit slecht in de containeroverslag.
In die tak van sport is de haven al
niet groot en daar ging in 2015 nog
eens 37,7 procent vanaf.
Zeebrugge was juist sterk in de
containeroverslag, maar moest vo
rig jaar daarin ook een enorme
veer laten. De enige grote Bel
gische Noordzeehaven noteerde
over 2015 een daling van maar
liefst 23,8 procent in de container
overslag. Zeebrugge versterkte de
positie als autohaven en dringt
daarom aan op de aanleg van een
tweede sluis.
Het verlies aan containerover
slag in Gent en vooral in Zeebrug
ge tekent de concentratie die gaan
de is in de containervaart. De gro
te containerrederijen werken nau
wer samen en richten zich steeds
meer op een beperkt aantal ha
vens in Europa. Ook in de over-
slagcijfers van Antwerpen is dat te
rug te zien. Die haven zag in te
genstelling tot Gent en Zeebrugge
de containeroverslag in 2015 toene
men, met acht procent.
Almanak
De regioverslaggeefster had afgelopen
zaterdag en zondag voor het eerst
weekenddienst. Daar maakte ze zich-
vooraf logischerwijs best een beetje
druk om. Koortsachtig zocht ze naar
onderwerpen in een nieuwsluw week
end.
Een collega hielp haar een beetje.
„Kijk, er worden walnoten geperst in
Ovezande. Daar maken ze olie van.
Leuk voor een verhaal, toch?" Ze knik
te voorzichtig. „Jawel joh!", ging hij
verder. „En je krijgt er ook nog wat
lekkers bij." Hij wees daarbij op het
onderste deel van het persbericht:
'noot voor de redactie'.
Toekomst lijn
507 in gevaar
Inwoners van Axel, Zuid-
dorpe, Koewacht, Heikant
en Sint Jansteen zouden
vanaf mei wel eens versto
ken kunnen zijn van open
baar vervoer. Er zijn drin
gend chauffeurs nodig
voor lijn 507, die tussen de
dorpen rijdt. De lijn voor
ziet in een grote behoefte,
er zijn zo'n driehonderd
reizigers per maand op het
traject. Daarom zet de pro
vincie Zeeland tot 1 mei be
taalde chauffeurs in. Als er
in mei niet voldoende vrij
willigers zijn, komt de lijn
te vervallen. In dat geval
zijn reizigers aangewezen
op de haltetaxi. Aanmel
den als vrijwilliger kan via
buurtbuszeeland@connex
xion.nl. Meer informatie via
mbu@zeeland.nl.
Nieuwbouw laat
op zich wachten
Nieuwbouw aan het Plein
in Zaamslag, op de plek De
Putter Auto's, laat nog wel
even op zich wachten. Een
plan voor de bouw van on
der meer appartementen is
vrijwel klaar, maar de ont
wikkelaar geeft nog geen
boter bij vis. Ondertussen
heeft erfgoedvereniging
Heemschut, afdeling Zee
land, bij de gemeente Ter-
neuzen aan de bel getrok
ken. De panden waarin De
Putter zit, bevatten histori
sche elementen. Heem
schut vraagt die vooraf in
kaart te brengen en zo veel
mogelijk te behouden bij
nieuwbouw. Richard Len-
sen van stichting 850 jaar
Zaamslag laat weten die op
roep te ondersteunen.
Sint Bavo wil
groter plein
De gemeente Sluis moet
nog eens goed kijken naar
de verdeling van de school
pleinruimte bij de nieuwe
brede school in Oostburg.
Marc van Vlierberghe (fo
to), directeur van katholie
ke basisschool Sint Bavo,
doet die oproep in een
brief aan het college van B
en W. De Sint Bavo huist
sinds enkele maanden met
obs De Berenburcht in het
nieuwe pand. Het school
plein is nog niet af, maar er
is relatief weinig ruimte
voor de Sint Bavo voor
zien, stelt Van Vlierberghe.
De katholieke school is
met 192 leerlingen twee
keer zo groot als De Beren
burcht, terwijl het plein
van de Sint Bavo maar iets
groter wordt. Van Vlier
berghe vindt het logischer
dezelfde verhoudingen te
nemen als het verschil in
leerlingenaantal.
DEN HAAG. De Nederlandse staat
hoeft asbestslachtoffer Klaas Jas-
perse geen schadevergoeding te
betalen. De zestigjarige Vlissin-
ger heeft volgens het gerechts
hof in Den Haag niet bewezen
dat de Arbeidsinspectie te wei
nig toezicht heeft gehouden op
zijn voormalige werkgever, alu
miniumsmelter Zalco.
„Teleurgesteld? We zagen de
ze uitspraak eigenlijk al aanko
men", reageert de Vlissinger op
de afwijzing van zijn verzoek
de Nederlandse staat te veroor
delen tot het betalen van een
schadevergoeding. „De bewijs
last lag bij ons. Wij moesten
aantonen dat de inspectie niets
had gedaan. Maar probeer maar
eens te bewijzen dat een instan
tie iets niet heeft gedaan", aldus
advocaat Bob Ruers.
Het gerechtshof wees giste
ren in hoger beroep zijn vorde
ring af. Jasperse werkte van 1977
tot 2009 bij Zalco, voorheen Pe-
chiney, in de gieterij. Daarbij
werd hij blootgesteld aan as
best. Zes jaar geleden werd bij
hem asbestkanker vastgesteld.
Zalco erkende aansprakelijk te
zijn, maar ging kort daarna fail
liet. Sindsdien moet hij het met
een bescheiden uitkering zien
te redden. De oud-Zalco-werk-
nemer verwijt de Arbeidsinspec
tie dat ze onvoldoende heeft toe
gezien op naleving van de re
gels rond het gebruik van as
best. Volgens het Gerechtshof is
Jasperse er niet in geslaagd dat
te bewijzen. „Het enkele feit dat
individuele werknemers het toe
zicht niet hebben waargeno
men, betekent niet dat de Ar
beidsinspectie zijn toezichthou
dende taak niet of niet naar be
horen heeft uitgeoefend", aldus
het hof. Verder is niet gebleken
dat de Arbeidsinspectie meldin
gen heeft gekregen over overtre
dingen van het asbestverbod bij
Zalco.
Jasperse's advocaat Ruers,
specialist op het gebied van as
best, zet grote vraagtekens bij
de uitspraak van het gerechts
hof. „De Arbeidsinspectie is tij
dens het proces niet gevraagd
aan te tonen dat zij wél voldoen-
'De inspectie is niet
gevraagd aan te tonen
dat zij wél toezicht
hebben gehouden'
de toezicht hebben gehouden.
Als je weet dat asbest een ui
terst gevaarlijke stof is die in
1993 is verboden, moet daar
toch op worden gehandhaafd.
De Arbeidsinspectie is de enige
instantie die dat kon doen. Het
hof wijst op de beleidsvrijheid
die de Arbeidsinspectie heeft.
Maar als die vrijheid zo ver
strekt dat ze achterover kan leu
nen, kun je de Arbeidsinspectie
net zo goed opdoeken." Jasperse
heeft drie maanden de tijd om
de zaak aan de Hoge Raad voor
te leggen en kan daarna nog
naar het Europese Hof.
VUSSINGEN. Bioscoop CineCity
in Vlissingen en het jaarlijkse fes
tival Film by the Sea gaan nau
wer samenwerken. Tot nu toe
huurde het filmfestival zalen en
daarbij behorend kassa- en on
derhoudspersoneel van de bio
scoop. Nu de twee organisaties
een 'publiek-private samenwer
king' zijn overeengekomen ver
andert die situatie.
Directeur Leo Hannewijk van
het filmfestival: „Met alle bezui
nigingen zijn we niet in staat om
als Film by the Sea op onszelf te
blijven staan. CineCity kwam als
de beste partner bovendrijven."
Hannewijk blijft het gezicht van
Film by the Sea, maar zal zich
voortaan uitsluitend met de in
houdelijke kant bezig houden.
CineCity verzorgt alle organisato
rische zaken: planning, appara
tuur, personeel, ontvangst gas
ten. Ook het financiële risico
komt bij de bioscoop te liggen.
Hannewijk verwacht dat het
festival op deze manier toekomst-
bestendig is. En voldoende ver
trouwen uitstraalt om overhe
den en sponsors, die nu 4 ton be
talen, binnen boord te houden.
De achttiende editie van Film
by the Sea wordt dit jaar gehou
den van 9 tot en met 18 septem
ber. De kaartverkoop voor de ga
la-openingsavond begint 1 fe
bruari op www.filmbythesea.nl
door Harmen van der Werf
CENT De haven van Gent heeft vo
rig jaar een lichte stijging van 1,8
procent in de overslag van goede
ren via de zeevaart mogen note
ren, waartegenover een forse da
ling (min 7,9 procent) staat van de
overslag via de binnenvaart.
Tip? redactie@pzc.nl
AXEL
ZAAMSLAC
OOSTBURC
Inspectie
vrijuit in
asbestzaak
door Theo Giele
Bob Ruevers, advocaat slachtoffer