Wegen Is weten 2 I &GOI Je nooit meer druk hoeven maken om het kopen van kleding en tóch goed gekleed gaan. Een droom voor veel mannen. Het kan met de online personal shopper. e?tekst cintha rood i fotos shody careman Test 1, 2, 3 I)e online personal shopper De website van Outfittery is op een wat ouder publiek gericht. Ze vragen niet naar je leeftijd, maar naar hoe oud je je voélt Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek met weegschalen. Toch benieuwd of er met de jaarlijkse polonaise aan goede voornemens sprake is van een run op de witgoed- boeren voor de meest recente en luxe weegschalen. Want je kunt nog zo kopje ondergaan in je sherry-, sap-, Sonja Bak ker-, burrito-, Montignac-, in secten- en rawfooddiëten; ook in het land van de ver mageringskuren geldt dat meten weten is. Dat een goede weegschaal belangrijk is bij de edele kunst van het diëten, lijkt een open deur. Maar lang niet elke weeg schaal is precies, zo blijkt uit een test van de Consumen tenbond dat acht verschil lende, goed verkrijgbare apparaten onder de loep nam. De analoge varianten van Medisana en Aquanova scoorden slecht en zaten er gemiddeld respectievelijk 0,47 en 0,75 kilo naast. De di gitale varianten scoorden dikke voldoendes, met de hierna genoemde Tefal PP 1200 als kampioen betrouw baarheid. TEFAL PPI200 Iaat maar," zegt mijn vriend stellig. We zijn nog niet eens A in de buurt van de kledingwinkel gekomen of hij is er al weer klaar mee. „Maar je ndt die jas toch leuk?!," roep ik lichtelijk radeloos. „We zijn hier for crying out loud speci aal voor omgelopen!" Het mag niet baten. Er hoeft maar iets niet naar zijn zin te zijn of meneer is de winkel in kwestie al weer zat. Eerlijk gezegd snap ik hem wel. In veel kledingwinkels is het bedroevend moeilijk om tot een geslaagde aankoop over te gaan. Wat aan de etalagepoppen hangt is onvindbaar of het perso neel werkt niet mee. En dan moet je maar net weten of wat je in alle hectiek hebt aangeschaft, eenmaal thuisgekomen nog steeds bevalt. Dan heb ik het als vrouw een stuk makkelijker. De keuze is zowel in winkelstraten als online stukken groter. Valt de ene shop tegen, dan is er zo een alternatief te vinden. Maar wat doet de gemiddelde man als er gaten in het ondergoed val len en de winterjas motregen doorlaat? Een droomscenario is een personal shopper. Iemand die je smaak van haver tot gort kent en op afspraak jouw toekomstige garderobe voor je uitstalt. Maar voordatje ook maar een sok extra in de kast hebt liggen, kun je reke nen op een flinke rekening. Voor een dag werk - een personal shop per moet voorkeuren, stijl en per- soonlijkheid van de klant in kwes tie in kaart brengen en potentiële outfits aanschaffen - ben je min stens 500 euro kwijt. Roze overhemden Stukken minder kostbaar zijn de, meestal kosteloze, online personal shoppingservices. Eén van de marktleiders in Europa is het uit Berlijn overgewaaide Outfittery, dat in 2012 werd opgericht en sinds vorig jaar ook in Nederland zijn diensten aanbiedt. Minder groot zijn de uit Nederland af komstige varianten zoals het in respectievelijk 2012 en 2013 opge richte House of Einstein en The Cloakroom. Waarom de sites zich op mannen richten is simpel. „Vrouwen vin den shoppen over het algemeen leuk, in tegenstelling tot de meeste mannen," zegt Peter Ga- melkoorn, 'countrymanager' - lees: hoofdverantwoordelijk voor de Nederlandse afdeling - van Outfit tery. „Mannen zijn minder gecom pliceerd en sturen minder snel iets terug." In principe is de werkwijze het zelfde. Wie zich aanmeldt voor een van de aanbieders doet eerst een stijlquiz, waarin je onder meer aangeeft welke merken je voorkeur hebben en welke kle- dingstijlen je in je vrije tijd en naar het werk draagt. Bij Outfit tery zijn ze niet alleen iets speci fieker op de website - je kunt aangeven of je van statements zoals roze overhemden of heftige prints houdt - de website is dui delijk op een iets breder en vooral ouder publiek gericht dan de an dere twee. Zo vragen ze niet naar je leeftijd, maar naar hoe oud je je voélt. De vragen zijn bedoeld als inleiding, het echte werk doet de personal shopper. Na het aanma ken van een online profiel, neemt hij of zij contact met je op voor een uitgebreider gesprek over maten, kleuren en voorkeuren. Op basis van het gesprek met deze stylist wordt een kledingbox met outfits thuisgestuurd. Wat je be sluit te houden reken je af, de rest kan kosteloos worden terugge stuurd. Strakke broeken Maar wordt de gemiddelde Neder landse man hier blij van? Vriend lief schudt, enthousiast als altijd, z'n hoofd als ik 'm vraag of hij een personal shopper wil uitproberen. Z'n kast barst van limited edition sneakers en belachelijk dure T- shirts afkomstig van obscure Ja- woensdag 13 januari 2016 BO MARK ROOS Vanaf €48,50 Zeer nauwkeurig, goed af te lezen display, mooie vormgeving. Niet de goedkoopste. .^OUTFITTER* .^OUTFITTER* SHOPPEN ZONDER sores Joshua Rood: onder de indruk van Outfittery, maar toch niets gekocht. 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46