14 NIEUWS
DUBBELINTERVIEW MET MEESTER EN LEERLING
De één reist met zijn helikopter, de ander heeft niet eens
een auto. Pretparkbouwer Hennie van der Most (65) en
oprichter Pascal Ontijd (34 van autodeelplatform
Snappcar leven in totaal verschillende werelden.
Een gesprek over ondernemen met de koning van het
volksvermaak en de profeet van de deeleconomie.
'Je ziet een
oude fabriek,
iedereen denkt:
wat een bende.
Maar jij maakt er
een pretpark van.
Dat is de uitdaging'
et is niet makke
lijk om de twee
drukbezette on
dernemers bij el
kaar te krijgen.
Op een centrale
plek afspreken, in Utrecht, is geen
optie: daar kan Hennie van der
Most zijn helikopter niet parke
ren. Dus wordt het zijn bedrijven
terrein in Rotterdam Charlois,
maar daar kan Pascal Ontijd dan
weer niet met het openbaar ver
voer komen. Hij is aangewezen op
een lift vanaf station Rotterdam
Centraal.
Hier aan de oever van de Maas
bouwt Van der Most een oude af-
valfabriek om tot pretpark. De lo
catie is prachtig, met uitzicht op
de Erasmusbrug en de skyline van
de havenstad. Maar er is nog wel
enige fantasie nodig om hier een
ronddraaiend reuzenrad te zien.
Hetzelfde geldt voor de zwevende
restaurants en de 600 meter lange
glijbaan, die nu nog louter op de
bouwtekeningen staan.
Hennie van der Most is een on
dernemer van de oude stempel.
Begon als lasser, groef een zwem
badje in zijn schuur in Slagharen
en vroeg dorpsgenoten daar en
tree voor. Dat bedrijfje bouwde
hij uit tot een imperium van vijf
tien bedrijven.
Zijn recept: koop een afgedankt
pand - een watertoren, een kern
centrale - en bouw daar attracties
in. Kartbaan, bioscoop, bowling
baan, sauna, hotel. Combineer dat
met onbeperkt eten en drinken in
de indoorcaféstraat en de mensen
Hennie van der Most
komen vanzelf. De koning van het
volksvermaak wordt door de me
dia graag geportretteerd als een
simpele boer uit de provincie en
zelf doet hij geen enkele moeite
om dat beeld te veranderen. „Als
ze maar over je praten, dan leef je
nog."
Van der Most laat tijdens het ge
sprek nog maar eens vallen dat hij
geen enkel diploma heeft, noch
Engels spreekt. Met studiebollen
en managers heeft hij niets op.
„Handjes, die hebben we nodig in
dit land."
Precies dat door Van der Most
gehekelde carrièrepad volgde Pas
cal Ontijd. Een universitaire stu
die bedrijfskunde, banen bij multi
nationals Heineken en DSM. Maar
na een paar jaar begon het onder-
nemersbloed te borrelen. Ontijd
zegde zijn baan op, sloot een per
soonlijke lening af en startte
Snappcar, samen met compagnon
Victor van Tol. Zoals je via Airbnb
je huis tijdelijk kunt verhuren aan
toeristen, kun je via Snappcar je ei
gen auto verhuren aan je buren
als je hem zelf niet nodig hebt.
Het autodeelplatform heeft in
middels t50.ooo gebruikers. Via
crowdfunding haalde Ontijd 1,2
miljoen op voor internationale ex
pansie. Afgelopen jaar nam het be
drijf branchegenoten over in De-
nemarken en Zweden, komend
jaar staat uitbreiding naar Duits
land en België gepland. De jaarom
zet bedraagt ongeveer 1 miljoen
euro, zegt hij. Op de loonlijst
staan dertig mensen.
Daar kijkt Van der Most van
op. „Oeh! Dat kost wat", consta
teert hij, terwijl hij een sigaartje
opsteekt en achteroverleunt. Zijn
interesse is gewekt. Met de idea
len van de deeleconomie - min
der bezit, minder auto's op de
weg - heeft hij niets op. Maar te
genover hem zit blijkbaar een se
rieuze ondernemer, die banen
'Ondernemen
is een gevoel,
het gevoel dat j e
succes krijgt'
H
door Annemieke van Dongen