14 NIEUWS DUBBELINTERVIEW MET MEESTER EN LEERLING De één reist met zijn helikopter, de ander heeft niet eens een auto. Pretparkbouwer Hennie van der Most (65) en oprichter Pascal Ontijd (34 van autodeelplatform Snappcar leven in totaal verschillende werelden. Een gesprek over ondernemen met de koning van het volksvermaak en de profeet van de deeleconomie. 'Je ziet een oude fabriek, iedereen denkt: wat een bende. Maar jij maakt er een pretpark van. Dat is de uitdaging' et is niet makke lijk om de twee drukbezette on dernemers bij el kaar te krijgen. Op een centrale plek afspreken, in Utrecht, is geen optie: daar kan Hennie van der Most zijn helikopter niet parke ren. Dus wordt het zijn bedrijven terrein in Rotterdam Charlois, maar daar kan Pascal Ontijd dan weer niet met het openbaar ver voer komen. Hij is aangewezen op een lift vanaf station Rotterdam Centraal. Hier aan de oever van de Maas bouwt Van der Most een oude af- valfabriek om tot pretpark. De lo catie is prachtig, met uitzicht op de Erasmusbrug en de skyline van de havenstad. Maar er is nog wel enige fantasie nodig om hier een ronddraaiend reuzenrad te zien. Hetzelfde geldt voor de zwevende restaurants en de 600 meter lange glijbaan, die nu nog louter op de bouwtekeningen staan. Hennie van der Most is een on dernemer van de oude stempel. Begon als lasser, groef een zwem badje in zijn schuur in Slagharen en vroeg dorpsgenoten daar en tree voor. Dat bedrijfje bouwde hij uit tot een imperium van vijf tien bedrijven. Zijn recept: koop een afgedankt pand - een watertoren, een kern centrale - en bouw daar attracties in. Kartbaan, bioscoop, bowling baan, sauna, hotel. Combineer dat met onbeperkt eten en drinken in de indoorcaféstraat en de mensen Hennie van der Most komen vanzelf. De koning van het volksvermaak wordt door de me dia graag geportretteerd als een simpele boer uit de provincie en zelf doet hij geen enkele moeite om dat beeld te veranderen. „Als ze maar over je praten, dan leef je nog." Van der Most laat tijdens het ge sprek nog maar eens vallen dat hij geen enkel diploma heeft, noch Engels spreekt. Met studiebollen en managers heeft hij niets op. „Handjes, die hebben we nodig in dit land." Precies dat door Van der Most gehekelde carrièrepad volgde Pas cal Ontijd. Een universitaire stu die bedrijfskunde, banen bij multi nationals Heineken en DSM. Maar na een paar jaar begon het onder- nemersbloed te borrelen. Ontijd zegde zijn baan op, sloot een per soonlijke lening af en startte Snappcar, samen met compagnon Victor van Tol. Zoals je via Airbnb je huis tijdelijk kunt verhuren aan toeristen, kun je via Snappcar je ei gen auto verhuren aan je buren als je hem zelf niet nodig hebt. Het autodeelplatform heeft in middels t50.ooo gebruikers. Via crowdfunding haalde Ontijd 1,2 miljoen op voor internationale ex pansie. Afgelopen jaar nam het be drijf branchegenoten over in De- nemarken en Zweden, komend jaar staat uitbreiding naar Duits land en België gepland. De jaarom zet bedraagt ongeveer 1 miljoen euro, zegt hij. Op de loonlijst staan dertig mensen. Daar kijkt Van der Most van op. „Oeh! Dat kost wat", consta teert hij, terwijl hij een sigaartje opsteekt en achteroverleunt. Zijn interesse is gewekt. Met de idea len van de deeleconomie - min der bezit, minder auto's op de weg - heeft hij niets op. Maar te genover hem zit blijkbaar een se rieuze ondernemer, die banen 'Ondernemen is een gevoel, het gevoel dat j e succes krijgt' H door Annemieke van Dongen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14