L Ouderorganisatie krijgt honderden klachten binnen van boze partners i NIEUWS 11 Het onderwijs worstelt met scheidingen, zeker als er ruzie in het spel is. Experts willen dat het onderwerp bespreekbaar wordt. paar jaar geleden, het staat rector bestuurder Berend Buddingh van het Schoonhovens College nog helder voor de geest. Een ouder belde laaiend op. Hij kreeg geen enkele informatie over zijn kind, dat toch echt naar het Schoonho vens Lyceum ging. De informatie ging allemaal naar zijn ex, maar die speelde niet alles door. „Na een verzoek aan de school om zelf ook informatie te ontvan gen, ging het weer mis", zegt Bud dingh. En dus kon de rector niet anders dan bij de vader op bezoek gaan om zijn welgemeende excu ses aan te bieden. „Deze ouder moest ook de informatie over zijn kind van school krijgen." Sommige scholen kunnen boek werken vol schrijven over wat ze hebben meegemaakt met geschei den ouders van leerlingen. Ouders willen niet samen naar een rap portavond komen. Of vader en moeder zijn het niet eens over een ontwikkelingsplan van het kind. Wie te volgen? „Scholen staan voortdurend voor dilem ma's", constateert Petra van Ha ren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders. Vechtscheiding Zo'n zeventigduizend kinderen per jaar zien hun ouders uit elkaar gaan. Van alle scheidingen eindigt to procent in een vechtscheiding. Vooral op basisscholen zitten lera ren nogal eens met de handen in het haar over hoe ze met de ge scheiden ouders moeten omgaan. Het contact is daar nauwer dan op middelbare scholen. Wat te doen als beide ouders ineens op het schoolplein staan om hun kind te halen en elkaar in de haren vlie gen? Het gebeurt niet vaak, vertelt Anneke Verheij van basisschool 't Klankbord in Leiden, maar het komt voor. „We maken ook wel eens mee dat moeder een kind komt halen, maar opa en oma van vaders kant ineens op de stoep staan. We geven een kind alleen aan een ander mee als we daar over van beide ouders bericht heb ben gehad." Nieuwe partners bezorgen de scholen helemaal kopzorgen. „Er zijn zoveel gescheiden ouders die vol spanning bij schoolactivitei ten zitten", weet Corrie Haver kort, filosoof en specialist op het gebied van nieuwe gezinsvormen. Want hoe reageren ze als ex met zijn of haar nieuwe vlam de zaal DE REGELS Exen willen niet samen naar een rapportavond komen of maken ruzie over de schoolkeuze van hun kind binnenloopt? Om nog maar niet te spreken over de to-minutenge- sprekken. Formeel hebben stiefou ders geen recht op informatie, maar sommige vaders of moeders willen hun nieuwe partner per se meenemen. Eigenlijk moet de an dere ouder daarvoor toestemming geven, maar scholen verzuimen vaak die vraag voor te leggen. Met scheidingsprotocollen, soms A4tjes vol regels, proberen scholen problemen voor te zijn. Die protocollen blijken echter lang niet altijd te werken, stelt pe dagoog Angelique van der Pluijm. „Die afspraken blijven te vaak in de kast liggen en ouders weten niet wat de school van hen ver wacht." Taboe Juristen constateren dat scholen liever de deur dicht houden voor alles wat met scheidingen te ma ken heeft. „Er rust te veel een ta boe op", stelt Dianne Kroezen, voorzitter van de vereniging van Familierechtadvocaten Scheidings mediators (vFAS). „Ze weten niet goed aan welke verplichtingen ze moeten voldoen, welke ouder het gezag heeft. Veel scholen houden zich er het liefst helemaal buiten." Maar dat gaat niet, vinden juris ten, want een scheiding heeft ook impact op de leerlingen. Bij alles wat leraren beslissen, moeten ze het belang van het kind voor ogen houden. „Een leraar denkt: ik heb geen tijd voor twee tafeltjesavon den. Dat kost extra werk. Of die weet niet beter dan dat het kind bij moeder woont en zij de con tactpersoon is. Scholen moeten duidelijk zijn over hoe ver ze gaan naar ouders", beschrijft advocate Marion Scholtes van Brussee Lin deboom Advocaten. Tientallen ouders dienden de afgelopen jaren een klacht in bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). De meeste klachten gaan over een gebrek aan informatie. Directeur Rob de Jong van SKO Wassenaar herkent dat. „We maken wel eens mee dat een ouder op hoge poten naar een le raar komt: ik heb het rapport hele maal niet gezien. Dan heeft de an dere ouder dat niet doorgegeven", beschrijft hij. „Zo'n ouder ge bruikt een leerkracht als praat paal. Die komt tussen beiden in te staan, maar die positie wil je als school helemaal niet hebben." Het is de angst van scholen: wor den meegesleurd in de scheiding. Leraren proberen koste wat kost het kind centraal te stellen. De Jong: „Wij zien vaak dat een schei ding echt van invloed is op het welbevinden van het kind. Als school wil je daarin je rol vervul len in het belang van het kind, maar het komt voor dat wat je doet wordt uitgelegd als partij kie zen voor de één of ander." Partijdig Ouderorganisatie Ouders On derwijs kreeg vorig jaar honder den klachten binnen van geschei den ouders. „Ze zijn vaak heel geë motioneerd. Het gaat om hun kind", merkt medewerker Petra Hietbrink. „Ze hebben het gevoel dat de school partijdig is en de an der meer informatie geeft." Scheidingsexperts roepen scho len op vooral geen partij te kie zen, duidelijke regels op te stellen voor de ouders en het onderwerp scheidingen in de school bespreek baar te maken. Haverkort: „Een scheiding is een hele ingrijpende gebeurtenis. „Het is belangrijk dat ze zich ge kend voelen, zodat het contact tus sen school en gescheiden ouders goed blijft." Het onderwerp simpelweg ne geren, is volgens de experts niet de oplossing. „Je kunt niet zeggen: we hebben niets met de ouders te maken", verklaart filosoof Haver kort. „Een kind neemt ook zijn of haar herkomst mee de klas in." Met kennis over de effecten van scheidingen kunnen leraren eerder zien welke ondersteuning ouders en leerlingen nodig heb ben. Haverkort: „Het is niet meer van deze tijd dat kinderen van gescheiden ouders minder preste ren dan kinderen uit een kernge zin." Een greep uit ons zomeraanbod va 399 va. 479 va. 529 WOENSDAG 13 JANUARI 2016 Scholen weten zich geen raad met gescheiden ouders door Ellen van Gaaien illustratie Flos Vingerhoets SCHOONHOVEN. Ook al is het een Ouders met gedeeld gezag hebben recht op evenveel informatie. Meestal krijgt de ouder waar het kind de meeste tijd doorbrengt alle post, te lefoontjes en uitnodigingen. Die vader of moeder wordt geacht de informatie met de ex te delen, maar dat gebeurt lang niet altijd. Ouders kunnen zelf om informatie vragen bij de school. Zeker elektronische informatie is eenvoudig naar beiden te sturen. Ouders zonder gezag hoe ven niet actief te worden geïnformeerd. Zij mogen wel om informatie over hun kind vragen. De school mag hen informeren tenzij de rechter dat heeft verboden. Stiefouders hebben geen enkele positie. Zij mogen officieel alleen aanschuiven als de andere ouder toestem ming geeft. Bekijk ons totale aanbod op Oad.nl 1^,0547 28 44 88 (ma t/m zo) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. reserveringskosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typ-, druk-, zetfouten. oad.nl/BENL07 oad.nl/BEDE07 oad.nl/BEAT03 Ik hou van Holland NIEUW S-daagse busreis; all-inclusive light O.a. bezoek aan Keukenhof, Volendam en Kinderdijk Inclusief boottocht over de Biesbosch Vertrek: 28/3, 4/4, 23/5 Sauerland, zo dichtbij maar zo anders 5-daagse busreis; all-inclusive O.a. Dillenburg en druipsteengrotten Atta-Höhle Huifkartocht en bezoek aan Winterberg Diverse data met gegarandeerd vertrek! Drie alpenlanden in één reis, Nauders I O-daagse busreis; halfpension O.a. bezoek aan schilderachtig Merano Treinrit Bernina Express (optioneel) Diverse data met gegarandeerd vertrek!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11