L
Ouderorganisatie krijgt honderden klachten binnen van boze partners
i
NIEUWS 11
Het onderwijs
worstelt met
scheidingen,
zeker als er ruzie
in het spel is.
Experts willen
dat het onderwerp
bespreekbaar wordt.
paar jaar geleden, het staat rector
bestuurder Berend Buddingh van
het Schoonhovens College nog
helder voor de geest. Een ouder
belde laaiend op. Hij kreeg geen
enkele informatie over zijn kind,
dat toch echt naar het Schoonho
vens Lyceum ging. De informatie
ging allemaal naar zijn ex, maar
die speelde niet alles door.
„Na een verzoek aan de school
om zelf ook informatie te ontvan
gen, ging het weer mis", zegt Bud
dingh. En dus kon de rector niet
anders dan bij de vader op bezoek
gaan om zijn welgemeende excu
ses aan te bieden. „Deze ouder
moest ook de informatie over zijn
kind van school krijgen."
Sommige scholen kunnen boek
werken vol schrijven over wat ze
hebben meegemaakt met geschei
den ouders van leerlingen. Ouders
willen niet samen naar een rap
portavond komen. Of vader en
moeder zijn het niet eens over
een ontwikkelingsplan van het
kind. Wie te volgen? „Scholen
staan voortdurend voor dilem
ma's", constateert Petra van Ha
ren, voorzitter van de Algemene
Vereniging Schoolleiders.
Vechtscheiding
Zo'n zeventigduizend kinderen
per jaar zien hun ouders uit elkaar
gaan. Van alle scheidingen eindigt
to procent in een vechtscheiding.
Vooral op basisscholen zitten lera
ren nogal eens met de handen in
het haar over hoe ze met de ge
scheiden ouders moeten omgaan.
Het contact is daar nauwer dan op
middelbare scholen. Wat te doen
als beide ouders ineens op het
schoolplein staan om hun kind te
halen en elkaar in de haren vlie
gen? Het gebeurt niet vaak, vertelt
Anneke Verheij van basisschool
't Klankbord in Leiden, maar het
komt voor. „We maken ook wel
eens mee dat moeder een kind
komt halen, maar opa en oma van
vaders kant ineens op de stoep
staan. We geven een kind alleen
aan een ander mee als we daar
over van beide ouders bericht heb
ben gehad."
Nieuwe partners bezorgen de
scholen helemaal kopzorgen. „Er
zijn zoveel gescheiden ouders die
vol spanning bij schoolactivitei
ten zitten", weet Corrie Haver
kort, filosoof en specialist op het
gebied van nieuwe gezinsvormen.
Want hoe reageren ze als ex met
zijn of haar nieuwe vlam de zaal
DE REGELS
Exen willen niet samen
naar een rapportavond
komen of maken ruzie
over de schoolkeuze
van hun kind
binnenloopt? Om nog maar niet
te spreken over de to-minutenge-
sprekken. Formeel hebben stiefou
ders geen recht op informatie,
maar sommige vaders of moeders
willen hun nieuwe partner per se
meenemen. Eigenlijk moet de an
dere ouder daarvoor toestemming
geven, maar scholen verzuimen
vaak die vraag voor te leggen.
Met scheidingsprotocollen,
soms A4tjes vol regels, proberen
scholen problemen voor te zijn.
Die protocollen blijken echter
lang niet altijd te werken, stelt pe
dagoog Angelique van der Pluijm.
„Die afspraken blijven te vaak in
de kast liggen en ouders weten
niet wat de school van hen ver
wacht."
Taboe
Juristen constateren dat scholen
liever de deur dicht houden voor
alles wat met scheidingen te ma
ken heeft. „Er rust te veel een ta
boe op", stelt Dianne Kroezen,
voorzitter van de vereniging van
Familierechtadvocaten Scheidings
mediators (vFAS). „Ze weten niet
goed aan welke verplichtingen ze
moeten voldoen, welke ouder het
gezag heeft. Veel scholen houden
zich er het liefst helemaal buiten."
Maar dat gaat niet, vinden juris
ten, want een scheiding heeft ook
impact op de leerlingen. Bij alles
wat leraren beslissen, moeten ze
het belang van het kind voor ogen
houden. „Een leraar denkt: ik heb
geen tijd voor twee tafeltjesavon
den. Dat kost extra werk. Of die
weet niet beter dan dat het kind
bij moeder woont en zij de con
tactpersoon is. Scholen moeten
duidelijk zijn over hoe ver ze gaan
naar ouders", beschrijft advocate
Marion Scholtes van Brussee Lin
deboom Advocaten.
Tientallen ouders dienden de
afgelopen jaren een klacht in bij
de Landelijke Klachtencommissie
Onderwijs (LKC). De meeste
klachten gaan over een gebrek aan
informatie. Directeur Rob de Jong
van SKO Wassenaar herkent dat.
„We maken wel eens mee dat een
ouder op hoge poten naar een le
raar komt: ik heb het rapport hele
maal niet gezien. Dan heeft de an
dere ouder dat niet doorgegeven",
beschrijft hij. „Zo'n ouder ge
bruikt een leerkracht als praat
paal. Die komt tussen beiden in te
staan, maar die positie wil je als
school helemaal niet hebben."
Het is de angst van scholen: wor
den meegesleurd in de scheiding.
Leraren proberen koste wat kost
het kind centraal te stellen. De
Jong: „Wij zien vaak dat een schei
ding echt van invloed is op het
welbevinden van het kind. Als
school wil je daarin je rol vervul
len in het belang van het kind,
maar het komt voor dat wat je
doet wordt uitgelegd als partij kie
zen voor de één of ander."
Partijdig
Ouderorganisatie Ouders On
derwijs kreeg vorig jaar honder
den klachten binnen van geschei
den ouders. „Ze zijn vaak heel geë
motioneerd. Het gaat om hun
kind", merkt medewerker Petra
Hietbrink. „Ze hebben het gevoel
dat de school partijdig is en de an
der meer informatie geeft."
Scheidingsexperts roepen scho
len op vooral geen partij te kie
zen, duidelijke regels op te stellen
voor de ouders en het onderwerp
scheidingen in de school bespreek
baar te maken.
Haverkort: „Een scheiding is
een hele ingrijpende gebeurtenis.
„Het is belangrijk dat ze zich ge
kend voelen, zodat het contact tus
sen school en gescheiden ouders
goed blijft."
Het onderwerp simpelweg ne
geren, is volgens de experts niet
de oplossing. „Je kunt niet zeggen:
we hebben niets met de ouders te
maken", verklaart filosoof Haver
kort. „Een kind neemt ook zijn of
haar herkomst mee de klas in."
Met kennis over de effecten
van scheidingen kunnen leraren
eerder zien welke ondersteuning
ouders en leerlingen nodig heb
ben. Haverkort: „Het is niet meer
van deze tijd dat kinderen van
gescheiden ouders minder preste
ren dan kinderen uit een kernge
zin."
Een greep uit ons
zomeraanbod
va 399
va. 479
va. 529
WOENSDAG 13 JANUARI 2016
Scholen weten zich geen
raad met gescheiden ouders
door Ellen van Gaaien
illustratie Flos Vingerhoets
SCHOONHOVEN. Ook al is het een
Ouders met gedeeld gezag
hebben recht op evenveel
informatie.
Meestal krijgt de ouder
waar het kind de meeste
tijd doorbrengt alle post, te
lefoontjes en uitnodigingen.
Die vader of moeder wordt
geacht de informatie met
de ex te delen, maar dat
gebeurt lang niet altijd.
Ouders kunnen zelf om
informatie vragen bij de
school. Zeker elektronische
informatie is eenvoudig
naar beiden te sturen.
Ouders zonder gezag hoe
ven niet actief te worden
geïnformeerd. Zij mogen
wel om informatie over hun
kind vragen. De school mag
hen informeren tenzij de
rechter dat heeft verboden.
Stiefouders hebben geen
enkele positie. Zij mogen
officieel alleen aanschuiven
als de andere ouder toestem
ming geeft.
Bekijk ons totale aanbod op Oad.nl
1^,0547 28 44 88 (ma t/m zo) of ga naar uw reisbureau
Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., excl. reserveringskosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typ-, druk-, zetfouten.
oad.nl/BENL07
oad.nl/BEDE07
oad.nl/BEAT03
Ik hou van Holland NIEUW
S-daagse busreis; all-inclusive light
O.a. bezoek aan Keukenhof, Volendam en Kinderdijk
Inclusief boottocht over de Biesbosch
Vertrek: 28/3, 4/4, 23/5
Sauerland, zo dichtbij maar zo anders
5-daagse busreis; all-inclusive
O.a. Dillenburg en druipsteengrotten Atta-Höhle
Huifkartocht en bezoek aan Winterberg
Diverse data met gegarandeerd vertrek!
Drie alpenlanden in één reis, Nauders
I O-daagse busreis; halfpension
O.a. bezoek aan schilderachtig Merano
Treinrit Bernina Express (optioneel)
Diverse data met gegarandeerd vertrek!