De dood van David Bowie stort een hele generatie in diepe rouw. Verslaggever Arno Gelder was als 11-jarige fan van het eerste uur en volgde later vakmatig de carrière van de popster op podium, plaat en tijdens interviews. NIEUWS 13 'Lazarus' dag na dood populairste Bowie-song 'Zijn muziek was een inspiratie voor velen' Tim Peake (astronaut, vanuit de ruimte) Lazarus en Blackstar zijn di rect na zijn dood de twee meest gedownloade Bo- wie-songs. Het zijn allebei nieuwe liedjes: de tweede is het titelnummer van zijn teren 20 nummers van Bo- nog maar net gepresenteer- wie. Na Lazarus (op 5) en de album, waarop ook Laza- Blackstar (op 11) volgen Bo- rus staat. In de Nederlandse wie-klassiekers Space Oddi- iTunes-top 100 stonden gis- ty, Heroes en Let's Dance. et was een verbijsterend moment voor ons, jonge, onvoorwaardelijke fans van David Bowie, waarbij verdriet en verbittering om voorrang vochten. Op 3 juli 1973 sloot ons idool zijn Ziggy Stardust and the Spiders from Mars-tournee afin het vermaarde Hammersmith Odeon in Lon den. Voor zijn laatste toegift sprak hij de ij- selijke woorden: „Deze show zal het langst in onze herinnering blijven. Het is niet al leen het einde van de tournee, maar ook on ze laatste show ooit!" Daarop zette hij Rock 'n'Roll Suicide in, het huiveringwekkende requiem dat ver haalt over de teloorgang van een uitgewoon de popster. Uit de zaal, zo valt op de live registratie te beluisteren, klinkt een dierlijk gejank op, waarin ongeloof, woede en inten se treurnis zijn samengebald. En wij, thuis in Nederland, vochten tegen onze tranen toen we het nieuws vernamen. David Bo wie, onze held die de popmuziek van zijn braafheid en middelmatigheid ontdeed, nooit meer op het podium? En hoe zat het op de plaat? Onze wereld stortte in. En op school ging het ook al niet best. Terugkijkend zette Bowie ons op het ver keerde been, zoals zijn loopbaan altijd werd getypeerd door moedwil en misverstand. Wij, puisterige pubers van 15, geloofden ge woon in zijn alter ego, de excentrieke roek- god Ziggy Stardust. Nu die ten grave was ge dragen, keerde hij eenvoudigweg terug in een nieuwe gedaante. We konden het we ten - was Major Tom, de astronaut uit Spa ce Oddity, immers ook niet in de ruimte op gegaan? Op school liep ik ineens wat onwennig op mijn plateauschoenen, een beetje schich tig om mij heen kijkend met mijn oorring waaraan een rode veer hing. En mijn roze glitterjasje zat plots ook niet zo lekker meer. Een ooglapje, dat ging ons net te ver. Maar een likje oogschaduw en het achte loos, licht verwijfd laten bungelen van een filtersigaret tussen de vingers in de fietsen- stalling - daarmee wilden wij graag tot de exclusieve wereld van de androgyne Bowie- behoren. Hij pronkte, onze ouders noemden het provoceren, met zijn biseksualiteit. De foto uit 1973 waarop hij Lou Reed op de mond lijkt te gaan kussen, was ons relikwie in de strijd tegen de hippiecultuur, waarvan een onwelriekend restant over de rand van de ja ren zestig was gegooid, pardoes in ónze Se venties. Donder op met je love, peace and understanding. En je stinkende Afghaanse jassen. Wij dompelden ons liever onder in het escapisme van de glamrock, ook wel nich- tenrock genoemd, door Bowies feminiene kleding en zwaar opgemaakte gezicht. Een geuzennaam vonden we, zolang we maar niet onder invloed van kruidige rookwaar de wereld hoefden te verbeteren. Over de gelukkige jeugdherinneringen hangt nu een onbestemde, doffe waas. Da vid Bowie overleden? Bij de dood van John Lennon in 1980 pinkte ik nog een traantje weg, maar bij het verscheiden van Bowie overheerst verslagenheid. Het gevoel van een volstrekt misplaatste grap. De rede wint het vooralsnog van de emotie. Alsof ik mijn jeugd held, de unieke artiest die ik volgde tot de dag van gisteren, My Death hoor zingen, zijn aan grijpende versie van Jacques Brels La MortMy death waits to allow my friends/afew good times before it ends/so let's drink to that and the passing ti me'. Zijn bijna achteloze constatering dat we, terwijl de tijd verglijdt, op de dood moeten drinken. Tijdens de keren dat ik in David Bowies omgeving verkeerde, in professionele zin, was de Rebel Rebel van toen stijlicoon ge worden. In het maatpak, every inch a gentle man. Zijn naar voren gepunte hoektanden net jes gemodelleerd in een blinkend witte reeks. Zijn haar, ooit bloedrood en sinaasap peloranje tegelijk, nu blond en gelikt in de lak gezet. Een uiterst innemend mens, niet moe de zoveelste vraag over zijn zoveelste imago te beantwoorden. Toch bleef ik altijd de jongen die op zijn kamer een manshoge poster had hangen van Ziggy Stardust. Zijn zwarte sjaaltje met witte stippen, dat om zijn dunne, melkwit te Britse witte nek was geknoopt, werd de talisman van mijn vlegeljaren. 'Doe dat lap je eens af, je lijkt wel een wijf!' 'Nou, liever een wijf dan een lui met collegeshawl.' Ziggy bleef mijn hartsvriend tot het eind. Daar konden Major Tom, The Jean Ge nie (van Alladin Sane of was het A lad insa ne?), de Thin White Duke, de Berlijnse Bo wie (Heroes), de soulzanger Golden Years) de weemoedige Pierrot (Ashes to ashes) en de travestieten van Boys keep swinging, niets aan veranderen. Je eerste jeugdliefde blijft je dierbaarste, ook al gaat ze soms vreselijk vreemd. Want zolang Ziggy Stardust de maat der dingen bleef, haalde je je natuurlijk je neus op voor zijn belachelijke duet met Mick Jag- ger, de cover Dancing in the street: twee man nen in de prepenopauzedie eens lekker gek deden. En was zijn project met Tin Machine niet het tijdverdrijf van een ongeïnspireer de man, die ver van zijn artistieke idealen leek te zijn afgedreven? Maar toch, je vergaf hem. Altijd weer. Omdat Bowie zich altijd revancheerde, steeds weer verraste, nooit Meneer Modaal was. En omdat hij, anders dan ikzelf, nooit ouder leek te worden. Fysiek, maar even zeer creatief bleef hij boeien. Tot het bittere einde. Het laatste optreden dat ik van David Bo wie bijwoonde was in 2003. Zijn Reali- ty-tour bracht hem in Ahoy in Rotterdam - een jaar later zou hij in de Amsterdam Are na zijn laatste concert op Nederlandse bo dem geven. Daar besloot hij zijn show met zijn mag num opus Ziggy Stardust. Wij, Bowie-adep- ten, verrezen als werd het Wilhelmus inge zet. We wachtten op die heerlijke uithaal 'And Ziggy played. Guitaaaaaar!' En een ge neratie van veertigers en vijftigers werd weer even jongen. DINSDAG 12 JANUARI 2016 Bowie zette je altijd op het verkeerde been H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13