'Mijn instrument is niet zoet en saai'
26 CULTUUR SHOW
Remy van Kesteren doet mee aan "Wie is de Mol?' Hij
spot met het beeld van de bedaagde klassieke
musicus. „Het woordje klassiek verpest zo veel."
Die gesloten houding, die elitai
re kijk brokkelt langzaam af. Ik
zou er voor zijn het woordje
klassiek te laten vallen. Dat ver
pest zo veel."
Remy van Kesteren speelt
vanaf zijn 6e jaar harp. Zijn moe
der luisterde veel naar Ierse mu
ziek, de Keltische bakermat van
het instrument, en stimuleerde
zijn muzikaliteit. Hij was 10
toen hij in de jonge talentenklas
van het conservatorium
zat. „Ja, een jongen op de harp.
Maar ik voetbalde ook, was
bloedfanatiek. Ooit zei iemand
tegen mijn moeder: 'Wil je
soms dat je zoon homo wordt
met dat spelen op die harp?'
Nou, antwoordde ze, waarom
niet? Homo's zijn erg lief voor
hun moeder. Ach, het is alle
maal zo'n onzin. Ik heb ook nog
op ballet gezeten." Lachend:
„Meisjes de lucht in tillen vond
ik alleen maar leuk."
Op het conservatorium werk
te hij naar eigen zeggen 'idioot
hard.' Zeven uur per dag, zeven
dagen per week. „Ik sloot me
compleet af. Eten, slapen, spe
len. Wilde echt de allerbeste
worden, de Janine Jansen van de
harp. Met alle grote orkesten op
treden..."
Gaandeweg zijn studie kwam
hij los van het door hem geïde
aliseerde beeld van de klassieke
harpspeler. „In het jeugdorkest
telde je soms tweehonderd ma
ten rust. Gek werd ik ervan. Ik
was zo ver met mijn gedachten
weg, dat ik op het moment su
prème vergat in te zetten. Ik zou
nu diep ongelukkig in een or
kest zijn. Ze moeten me niet
meer vragen het concert voor
fluit en harp van Mozart uit
te voeren. Fantastische mu
ziek hoor, maar niet voor
mij."
Toch zal de harp, hij
bezit vier grote
harpen en een
kleine elektri
sche waar
mee hij
over
het
podium kan lopen, altijd zijn in
strument zijn. „Ik ontwikkel nu
zelf een harp en onderzoek met
een Italiaanse bouwer de moge
lijkheden. Hij is groter dan de
1.80 bij 1 meter die de normale
harp meet en kent een extra pe
daal en snaren. Bovendien
schrijf ik momenteel een stuk
voor harp voor groot orkest."
Juist door een populair pro
gramma als Wie is de mol? ('Ik
heb nagenoeg alle seizoenen ge
zien, ben een enorme fan')
hoopt Van Kesteren de diversi
teit van harp onder de aandacht
van een groot publiek te breng
en. „Ik ben gek op die opdrach
ten, dan komt mijn fanatisme
naar boven. Al zullen veel men
sen denken: wie in hemelsnaam
is die harpist?"
Met zijn optredens tijdens de
Night of the Proms kreeg hij tien
duizenden, hoofdzakelijk pop-
fans muisstil. Ook in de tv-quiz
De slimste mens maakte hij zijn
opwachting.
„Ik sta niet voor mezelf op
het podium", zegt hij. „Ik vind
het leuk, maar ik speel voor pu
bliek. Ik grijp alles aan om de
harp bekendheid te geven.
En er zijn mensen die
naar mijn uitvoeringen
komen om te zien of
die jongen die zo
zat te stuntelen
bij De slimste
mens nu
wél wat
kan."
ij had een harp
bij zich tijdens
de opnamen
van de tv-serie
Wie is de mol1
„Een kleintje,
waar ik elke ochtend op speelde.
Om het hoofd lekker luchtig te
houden."
Harpist Remy van Kesteren
(26) lijkt in niets op de klassieke
musicus die in verheven termen
over zijn passie spreekt. „Er wor
den weinig mensen 's ochtends
wakker die denken: laat ik van
avond eens naar een harpcon-
cert gaan. Mijn instrument
wordt snel geassocieerd met een
zekere zoetheid en saaiheid."
Wie inderdaad bij de harp in
termen denkt van lieflijke cheru
bijntjes met krullenkopjes die
hoog aan de hemel op hun harp
jes tokkelen, moet zijn zojuist
verschenen album Tomorrow
eyes beluisteren. Dat zorgt voor
een uiterst aangename ontnuch
tering.
Op de cd, verschenen bij het
gezaghebbende Deutsche Gram-
mophon, klinken zijn eigen com
posities. En die slaan, aldus de
maker, 'het clichébeeld dat er
van harpmuziek bestaat aan dig
gelen.'
De vermenging van pop, jazz
en klassiek, instrumentaal inge
kleurd met onder meer saxo
foon, drums en hammondorgel,
zorgt inderdaad voor een revolu
tie binnen het conventionele
harprepertoire. Het klinkt soms
weemoedig ('Ik ben nogal me
lancholisch') en virtuoos als hij
a la een flamencogitarist zijn
vingers over de harpsnaren laat
gaan, dan weer opgewekt. „Mu
ziek moet hoop uitstralen. Dat
heb ik geprobeerd."
Hij beseft dat hij zijn eigen le
ven 'hiermee overhoop heeft ge
gooid.' „Dit jaar speel ik niet
klassieke programma's in kerk
jes, maar in theaters, popzalen
en festivals. In de zomer zelfs in
Paradiso. Spannend, want ik
heb mijn publiek opgebouwd in
klassieke wereld.
„Maar, deze tijd is ideaal voor
deze plaat. Ik merk dat de klas
sieke muziekwereld zich reali
seert dat we uit onze cocon
moeten kruipen. Op het
conservatorium krijg je
toch mee: je hebt mu
ziek en daarboven
zweeft de klassie
ke muziek.
Liefde voor de harp,
lak aan clichés
door Arno Celder