'Mijn instrument is niet zoet en saai' 26 CULTUUR SHOW Remy van Kesteren doet mee aan "Wie is de Mol?' Hij spot met het beeld van de bedaagde klassieke musicus. „Het woordje klassiek verpest zo veel." Die gesloten houding, die elitai re kijk brokkelt langzaam af. Ik zou er voor zijn het woordje klassiek te laten vallen. Dat ver pest zo veel." Remy van Kesteren speelt vanaf zijn 6e jaar harp. Zijn moe der luisterde veel naar Ierse mu ziek, de Keltische bakermat van het instrument, en stimuleerde zijn muzikaliteit. Hij was 10 toen hij in de jonge talentenklas van het conservatorium zat. „Ja, een jongen op de harp. Maar ik voetbalde ook, was bloedfanatiek. Ooit zei iemand tegen mijn moeder: 'Wil je soms dat je zoon homo wordt met dat spelen op die harp?' Nou, antwoordde ze, waarom niet? Homo's zijn erg lief voor hun moeder. Ach, het is alle maal zo'n onzin. Ik heb ook nog op ballet gezeten." Lachend: „Meisjes de lucht in tillen vond ik alleen maar leuk." Op het conservatorium werk te hij naar eigen zeggen 'idioot hard.' Zeven uur per dag, zeven dagen per week. „Ik sloot me compleet af. Eten, slapen, spe len. Wilde echt de allerbeste worden, de Janine Jansen van de harp. Met alle grote orkesten op treden..." Gaandeweg zijn studie kwam hij los van het door hem geïde aliseerde beeld van de klassieke harpspeler. „In het jeugdorkest telde je soms tweehonderd ma ten rust. Gek werd ik ervan. Ik was zo ver met mijn gedachten weg, dat ik op het moment su prème vergat in te zetten. Ik zou nu diep ongelukkig in een or kest zijn. Ze moeten me niet meer vragen het concert voor fluit en harp van Mozart uit te voeren. Fantastische mu ziek hoor, maar niet voor mij." Toch zal de harp, hij bezit vier grote harpen en een kleine elektri sche waar mee hij over het podium kan lopen, altijd zijn in strument zijn. „Ik ontwikkel nu zelf een harp en onderzoek met een Italiaanse bouwer de moge lijkheden. Hij is groter dan de 1.80 bij 1 meter die de normale harp meet en kent een extra pe daal en snaren. Bovendien schrijf ik momenteel een stuk voor harp voor groot orkest." Juist door een populair pro gramma als Wie is de mol? ('Ik heb nagenoeg alle seizoenen ge zien, ben een enorme fan') hoopt Van Kesteren de diversi teit van harp onder de aandacht van een groot publiek te breng en. „Ik ben gek op die opdrach ten, dan komt mijn fanatisme naar boven. Al zullen veel men sen denken: wie in hemelsnaam is die harpist?" Met zijn optredens tijdens de Night of the Proms kreeg hij tien duizenden, hoofdzakelijk pop- fans muisstil. Ook in de tv-quiz De slimste mens maakte hij zijn opwachting. „Ik sta niet voor mezelf op het podium", zegt hij. „Ik vind het leuk, maar ik speel voor pu bliek. Ik grijp alles aan om de harp bekendheid te geven. En er zijn mensen die naar mijn uitvoeringen komen om te zien of die jongen die zo zat te stuntelen bij De slimste mens nu wél wat kan." ij had een harp bij zich tijdens de opnamen van de tv-serie Wie is de mol1 „Een kleintje, waar ik elke ochtend op speelde. Om het hoofd lekker luchtig te houden." Harpist Remy van Kesteren (26) lijkt in niets op de klassieke musicus die in verheven termen over zijn passie spreekt. „Er wor den weinig mensen 's ochtends wakker die denken: laat ik van avond eens naar een harpcon- cert gaan. Mijn instrument wordt snel geassocieerd met een zekere zoetheid en saaiheid." Wie inderdaad bij de harp in termen denkt van lieflijke cheru bijntjes met krullenkopjes die hoog aan de hemel op hun harp jes tokkelen, moet zijn zojuist verschenen album Tomorrow eyes beluisteren. Dat zorgt voor een uiterst aangename ontnuch tering. Op de cd, verschenen bij het gezaghebbende Deutsche Gram- mophon, klinken zijn eigen com posities. En die slaan, aldus de maker, 'het clichébeeld dat er van harpmuziek bestaat aan dig gelen.' De vermenging van pop, jazz en klassiek, instrumentaal inge kleurd met onder meer saxo foon, drums en hammondorgel, zorgt inderdaad voor een revolu tie binnen het conventionele harprepertoire. Het klinkt soms weemoedig ('Ik ben nogal me lancholisch') en virtuoos als hij a la een flamencogitarist zijn vingers over de harpsnaren laat gaan, dan weer opgewekt. „Mu ziek moet hoop uitstralen. Dat heb ik geprobeerd." Hij beseft dat hij zijn eigen le ven 'hiermee overhoop heeft ge gooid.' „Dit jaar speel ik niet klassieke programma's in kerk jes, maar in theaters, popzalen en festivals. In de zomer zelfs in Paradiso. Spannend, want ik heb mijn publiek opgebouwd in klassieke wereld. „Maar, deze tijd is ideaal voor deze plaat. Ik merk dat de klas sieke muziekwereld zich reali seert dat we uit onze cocon moeten kruipen. Op het conservatorium krijg je toch mee: je hebt mu ziek en daarboven zweeft de klassie ke muziek. Liefde voor de harp, lak aan clichés door Arno Celder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26