6.500 mensen nemen kijkje achter de schermen van nieuwsorganisatie
25
'Laat pup Arthur
Utopia verlaten'
Lemmy Kilmister
gecremeerd
Show Sc Entertainment
Een weerman komt niet pas om half 8
's avonds binnen, maar veel eerder, bleek
gister tijdens het open huis.
Aan de poort van Utopia hebben zich giste
ren verontwaardigde dierenvrienden ge
meld. In SBS-programma Utopia schopte be
woner Ivan de pup Arthur. Het leidde tot
een groot aantal aangiften. Mensen eisen
dat de hond uit het huis wordt gehaald.
Lemmy Kilmister, zanger van
hardrockband Motörhead, is zater
dag gecremeerd in Los Angeles.
Het afscheid was live te volgen op
YouTube. Er keken wereldwijd
250.000 mensen, volgens de BBC.
k zie iemand van het
W Jeugdjournaal" Een
I meisje van hooguit 7
jaar oud kan haar ogen
I nauwelijks geloven. Di-
reet wordt mama mee
getrokken, zó de gigantisch lange
wachtrij voor de meet greet-
stand in.
Een half uur wachten op een
handtekening van een bekend ge
zicht, en met een beetje geluk
zelfs nog een selfie: zondagmid
dag is het in Het Nederlands Insti
tuut voor Beeld Geluid heel ge
woon. Op de uitnodiging om een
kijkje in de keuken te nemen van
de NOS komen vele duizenden be
zoekers af. Gerrit Hiemstra, Hen-
ny Stoel, Erwin Kroll, Kees van
Dam, Tim Overdiek: die middag
zijn ze heel even popster.
„We willen graag laten zien
hoe onze dagen eruitzien", vertelt
weerman Marco Verhoef. In een
stampvol zaaltje, waarin elke stoel
is bezet en de temperatuur stijgt
tot broeierige hoogte, doet hij uit
de doeken hoe het er achter de
schermen aan toe gaat.
Het publiek, veel hele gezinnen
vooral, hangt aan zijn lippen.
„Sommige mensen denken dat ik
om zes uur 's avonds de studio in
loop, maar zo zit het natuurlijk
niet in elkaar. Het verhaal dat we
vertellen in het Journaal maken
we zelf en moet natuurlijk wel ge
loofwaardig overkomen. Daar is
dus veel voorbereiding voor no
dig."
Daarom begint de werkdag van
Verhoef al om één uur 's middags.
Op schermen staren, weerkaarten
bekijken, met de nieuwslezer over
leggen. Zo ziet zijn werkritme er
vervolgens zo'n beetje uit. „Het
plaatje dat we maken, moet na
tuurlijk kloppen, en wij moeten
daar ook iets leuks over kunnen
vertellen."
Een vraag uit de zaal dan, die
meteen verraadt hoe betrokken
veel bezoekers zich voelen. Want
een vlotte dertiger die net nog
een handtekening van nieuwsleze
res Dionne Stax heeft gescoord
wil weten: het decor van het Jour
naal is veranderd, waarom de
weerplaatjes eigenlijk niet? „De
weersymbolen die we gebruiken
zien er inderdaad niet zo levens
echt uit", bekent Verhoef meteen.
„Dat is een keuze geweest. Jaren
geleden waren ze wel zeer realis
tisch, nu zijn ze gigantisch versim
peld. Daar waren wij als weermen
sen eerst op tegen, we vonden dat
nieuwe werk maar Nijntjesymbo-
len. Ik ben er nu aan gewend en ik
vind dat ze heel duidelijk zijn."
Even later schuifelen de tiental
len toehoorders het snikhete zaal
tje uit de drukte weer in. Op weg
naar een nieuwe meet-and-greet,
een workshop of een wachtrij.
Om half drie 's middags worden
er 6.500 bezoekers geteld.
Dat is een gigantisch aantal,
vindt NOS-hoofdredacteur Marcel
Gelauff, die net als de presentato
ren herkend wordt en handteke
ningen uitdeelt. „Er is blijkbaar
héél veel belangstelling voor ons.
Mensen willen simpelweg weten
hoe het er bij ons aan toe gaat. Ik
vind het geweldig dat er zo veel
mensen hierop af zijn gekomen."
MAANDAG 11 JANUARI 2016
Cultuur
Handtekeningen
jagen bij de NOS
door Anton Slotboom
Bezoekers tijdens het NOS Festival van het Nieuws. De NOS zette gisteren
de deuren open voor iedereen die een kijkje achter de schermen wilde ne
men. 6.500 nieuwsgierige kijkers maakten hier gebruik van.
foto's Robin van Lonkhuijsen/ANP