6.500 mensen nemen kijkje achter de schermen van nieuwsorganisatie 25 'Laat pup Arthur Utopia verlaten' Lemmy Kilmister gecremeerd Show Sc Entertainment Een weerman komt niet pas om half 8 's avonds binnen, maar veel eerder, bleek gister tijdens het open huis. Aan de poort van Utopia hebben zich giste ren verontwaardigde dierenvrienden ge meld. In SBS-programma Utopia schopte be woner Ivan de pup Arthur. Het leidde tot een groot aantal aangiften. Mensen eisen dat de hond uit het huis wordt gehaald. Lemmy Kilmister, zanger van hardrockband Motörhead, is zater dag gecremeerd in Los Angeles. Het afscheid was live te volgen op YouTube. Er keken wereldwijd 250.000 mensen, volgens de BBC. k zie iemand van het W Jeugdjournaal" Een I meisje van hooguit 7 jaar oud kan haar ogen I nauwelijks geloven. Di- reet wordt mama mee getrokken, zó de gigantisch lange wachtrij voor de meet greet- stand in. Een half uur wachten op een handtekening van een bekend ge zicht, en met een beetje geluk zelfs nog een selfie: zondagmid dag is het in Het Nederlands Insti tuut voor Beeld Geluid heel ge woon. Op de uitnodiging om een kijkje in de keuken te nemen van de NOS komen vele duizenden be zoekers af. Gerrit Hiemstra, Hen- ny Stoel, Erwin Kroll, Kees van Dam, Tim Overdiek: die middag zijn ze heel even popster. „We willen graag laten zien hoe onze dagen eruitzien", vertelt weerman Marco Verhoef. In een stampvol zaaltje, waarin elke stoel is bezet en de temperatuur stijgt tot broeierige hoogte, doet hij uit de doeken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Het publiek, veel hele gezinnen vooral, hangt aan zijn lippen. „Sommige mensen denken dat ik om zes uur 's avonds de studio in loop, maar zo zit het natuurlijk niet in elkaar. Het verhaal dat we vertellen in het Journaal maken we zelf en moet natuurlijk wel ge loofwaardig overkomen. Daar is dus veel voorbereiding voor no dig." Daarom begint de werkdag van Verhoef al om één uur 's middags. Op schermen staren, weerkaarten bekijken, met de nieuwslezer over leggen. Zo ziet zijn werkritme er vervolgens zo'n beetje uit. „Het plaatje dat we maken, moet na tuurlijk kloppen, en wij moeten daar ook iets leuks over kunnen vertellen." Een vraag uit de zaal dan, die meteen verraadt hoe betrokken veel bezoekers zich voelen. Want een vlotte dertiger die net nog een handtekening van nieuwsleze res Dionne Stax heeft gescoord wil weten: het decor van het Jour naal is veranderd, waarom de weerplaatjes eigenlijk niet? „De weersymbolen die we gebruiken zien er inderdaad niet zo levens echt uit", bekent Verhoef meteen. „Dat is een keuze geweest. Jaren geleden waren ze wel zeer realis tisch, nu zijn ze gigantisch versim peld. Daar waren wij als weermen sen eerst op tegen, we vonden dat nieuwe werk maar Nijntjesymbo- len. Ik ben er nu aan gewend en ik vind dat ze heel duidelijk zijn." Even later schuifelen de tiental len toehoorders het snikhete zaal tje uit de drukte weer in. Op weg naar een nieuwe meet-and-greet, een workshop of een wachtrij. Om half drie 's middags worden er 6.500 bezoekers geteld. Dat is een gigantisch aantal, vindt NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff, die net als de presentato ren herkend wordt en handteke ningen uitdeelt. „Er is blijkbaar héél veel belangstelling voor ons. Mensen willen simpelweg weten hoe het er bij ons aan toe gaat. Ik vind het geweldig dat er zo veel mensen hierop af zijn gekomen." MAANDAG 11 JANUARI 2016 Cultuur Handtekeningen jagen bij de NOS door Anton Slotboom Bezoekers tijdens het NOS Festival van het Nieuws. De NOS zette gisteren de deuren open voor iedereen die een kijkje achter de schermen wilde ne men. 6.500 nieuwsgierige kijkers maakten hier gebruik van. foto's Robin van Lonkhuijsen/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 25