De e-bike zou wel eens dé oplossing kunnen zijn voor het wegvallen van bussen op Schouwen-Duiveland, denkt Ilse Kloet (17) uit Scharendijke. Sinds ze er één heeft, reist ze nooit meer met het openbaar vervoer, want hiermee is ze een stuk sneller. Wat haar betreft verdient het elektrisch aangedreven rijwiel meer positieve aandacht. OS.OO uur> op de fiets naar school Gezond en snel 'Ik kan er zo'n veertig kilometer mee fietsenj maar daarna doet-ie Wet echt niet meer' Oplossing Op mijn e-bike ik veel sneller dan met de bus' TEKST: SHARON VAN OOST p het eerste gezicht lijkt de Sparta van Ilse W I een heel gewone fiets. En dat is nu precies R f haar punt: „De e-bike heeft niet bepaald een hip imago, veel leeftijdsgenoten vinden het iets voor 65-plussers, maar daar ben ik het inmiddels niet meer mee eens." Ze werd aangestoken door haar moeder, die het zat was om met de auto naar haar werk te gaan. „Iemand raadde haar een e-bike aan en ze was er meteen blij mee. Hoewel het ook mij erg handig leek - ik woon twaalf kilometer van school in Zierikzee af- liep ik niet meteen over van enthousi asme. Ik zag mezelf nog niet op een elektrische fiets het schoolplein oprijden, had, net als veel anderen het idee dat zo'n ding voor oude mensen bedoeld is." Toch schafte ze er eentje aan, een tweedehands: „Ziet er nog uit als nieuw toch? We wilden een goede, maar niet al te dure. Er zijn veel tweedehands e-bikes te koop. Nieuw kosten ze al snel meer dan duizend euro, die van mij was rond de zevenhonderd, dat scheelt." Volgens Ilse is het een fabeltje dat je helemaal niets hoeft te doen als je op een e-bike rijdt. „Ie trapt gewoon zelf en voelt weerstand, het motortje is bedoeld als extra hulpje. En dat is hartstikke fijn als je minimaal één keer per dag vol tegen de wind in fietst, kan ik je vertellen. En het klinkt misschien vreemd, maar sinds ik een e-bike heb, beweeg ik juist veel meer. Toen ik nog een 'gewone' fiets had, ging ik er 's zomers wel mee naar school, maar in de winter pakte ik toch de bus. Nu fiets ik het hele jaar door." En ze ziet nog een voordeel: „Op mijn e-bike ben ik veel sneller dan met de bus. In het slechtste geval kost het me nu dertig minuten van deur tot deur, maar dan heb ik ook echt flinke tegenwind. Als ik de bus neem ben ik minimaal veertig minuten onderweg, want die maakt een omweg langs de dorpen." Toch kan ze ook wel een nadeel bedenken, zo gaat de accu best snel leeg, vertelt ze: „Ik kan er zo'n veertig kilometer mee fietsen, maar daarna doet-ie het echt niet meer. Ik laad hem dus elke avond op, anders heb ik de kans dat ik ergens halverwege het helemaal zelf moet doen. Handig is wel dat je hem gewoon aan het stopcontact kunt hangen." Ilse zit in de leerlingenraad, elektrische fietsen komen regelmatig voorbij in vergaderingen. „Het busver voer wordt hier steeds slechter. Dat is niet goed voor deze school, ik hoor steeds vaker dat jongeren uit Burgh-Haamstede kiezen voor een middelbare school in bijvoorbeeld Middelburg. Ligt verder weg, maar is gek genoeg beter bereikbaar met de bus dan Zierikzee. Dat is heel anders dan toen ik vijfjaar geleden op deze school kwam, toen hoorde ik van veel leerlingen dat ze - net als ik - onder andere voor de Pontes kozen, omdat het lekker dichtbij en makkelijk bereikbaar is. Dat is niet meer zo. Een e-bike kan de oplossing zijn, zo'n fiets is makkelijk, snel, je bent bezig met je gezondheid en is uiteindelijk ook nog goedkoper dan een busabonnement." In ons fietsenrek zijn de e-bikes op één hand te tellen. Dat heeft deels met het imago te maken, maar hier ligt ook een taak voor haar school, vindt Ilse. „We hebben geen overdekte fietsenstalling en oplaadpunten, dat zou al meehelpen." Ilse Kloet uit Scharendijke 5asx.-'"; •9 JANUARI 2016 ■.'Ö1' '-V V* J .I.".. W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 69