De e-bike zou wel eens dé oplossing kunnen zijn voor het wegvallen van bussen op
Schouwen-Duiveland, denkt Ilse Kloet (17) uit Scharendijke. Sinds ze er één heeft, reist ze
nooit meer met het openbaar vervoer, want hiermee is ze een stuk sneller. Wat haar
betreft verdient het elektrisch aangedreven rijwiel meer positieve aandacht.
OS.OO uur> op de fiets naar school
Gezond en snel
'Ik kan er zo'n veertig
kilometer mee fietsenj
maar daarna doet-ie
Wet echt niet meer'
Oplossing
Op mijn e-bike
ik veel sneller dan
met de bus'
TEKST: SHARON VAN OOST
p het eerste gezicht lijkt de Sparta van Ilse
W I een heel gewone fiets. En dat is nu precies
R f haar punt: „De e-bike heeft niet bepaald een
hip imago, veel leeftijdsgenoten vinden het
iets voor 65-plussers, maar daar ben ik het inmiddels
niet meer mee eens." Ze werd aangestoken door haar
moeder, die het zat was om met de auto naar haar
werk te gaan. „Iemand raadde haar een e-bike aan en
ze was er meteen blij mee. Hoewel het ook mij erg
handig leek - ik woon twaalf kilometer van school in
Zierikzee af- liep ik niet meteen over van enthousi
asme. Ik zag mezelf nog niet op een elektrische fiets
het schoolplein oprijden, had, net als veel anderen
het idee dat zo'n ding voor oude mensen bedoeld is."
Toch schafte ze er eentje aan, een tweedehands: „Ziet
er nog uit als nieuw toch? We wilden een goede, maar
niet al te dure. Er zijn veel tweedehands e-bikes te
koop. Nieuw kosten ze al snel meer dan duizend euro,
die van mij was rond de zevenhonderd, dat scheelt."
Volgens Ilse is het een fabeltje dat je helemaal niets
hoeft te doen als je op een e-bike rijdt. „Ie trapt
gewoon zelf en voelt weerstand, het motortje is
bedoeld als extra hulpje. En dat is hartstikke fijn als
je minimaal één keer per dag vol tegen de wind in
fietst, kan ik je vertellen. En het klinkt misschien
vreemd, maar sinds ik een e-bike heb, beweeg ik juist
veel meer. Toen ik nog een 'gewone' fiets had, ging ik
er 's zomers wel mee naar school, maar in de winter
pakte ik toch de bus. Nu fiets ik het hele jaar door." En
ze ziet nog een voordeel: „Op mijn e-bike ben ik veel
sneller dan met de bus. In het slechtste geval kost het
me nu dertig minuten van deur tot deur, maar dan
heb ik ook echt flinke tegenwind. Als ik de bus neem
ben ik minimaal veertig minuten onderweg, want die
maakt een omweg langs de dorpen."
Toch kan ze ook wel een nadeel bedenken, zo gaat de
accu best snel leeg, vertelt ze: „Ik kan er zo'n veertig
kilometer mee fietsen, maar daarna doet-ie het echt
niet meer. Ik laad hem dus elke avond op, anders heb
ik de kans dat ik ergens halverwege het helemaal zelf
moet doen. Handig is wel dat je hem gewoon aan het
stopcontact kunt hangen."
Ilse zit in de leerlingenraad, elektrische fietsen komen
regelmatig voorbij in vergaderingen. „Het busver
voer wordt hier steeds slechter. Dat is niet goed voor
deze school, ik hoor steeds vaker dat jongeren uit
Burgh-Haamstede kiezen voor een middelbare school
in bijvoorbeeld Middelburg. Ligt verder weg, maar is
gek genoeg beter bereikbaar met de bus dan Zierikzee.
Dat is heel anders dan toen ik vijfjaar geleden op deze
school kwam, toen hoorde ik van veel leerlingen dat
ze - net als ik - onder andere voor de Pontes kozen,
omdat het lekker dichtbij en makkelijk bereikbaar
is. Dat is niet meer zo. Een e-bike kan de oplossing
zijn, zo'n fiets is makkelijk, snel, je bent bezig met je
gezondheid en is uiteindelijk ook nog goedkoper dan
een busabonnement." In ons fietsenrek zijn de e-bikes
op één hand te tellen. Dat heeft deels met het imago te
maken, maar hier ligt ook een taak voor haar school,
vindt Ilse. „We hebben geen overdekte fietsenstalling
en oplaadpunten, dat zou al meehelpen."
Ilse Kloet uit
Scharendijke
5asx.-'";
•9 JANUARI 2016
■.'Ö1' '-V V* J .I."..
W