Campagne VW werpt vruchten af ZEEBAD UW EIGEN LUXE LODGE JK 25 jaar Galerie van den Berge in Goes 12 ZEELAND Galerie brengt als enige in Zeeland internationale hedendaagse kunst. Maar of ze toekomst heeft in Goes is onzeker. Natuurlijk helpen drie mooie zo mers het toeristisch bedrijfsleven, maar zon alleen was onvoldoende om de trend van dalende vakantie boekingen om te buigen. Volgens VW-directeur Patrick Polie leiden de campagnes op de landelijke tele- Televisiespots van de VW Zeeland rond het achtuurjournaal werken. Het aantal boekingen is gestegen. visie en op internet (website, socia le media) ertoe dat meer Nederlan ders, Belgen en Duitsers kiezen voor een vakantie aan de Zeeuwse kust. Het aantal gasten steeg van bijna 1,9 miljoen in 2012 naar 2,3 miljoen in 2014. Cijfers zijn er nog niet, maar 2015 scoort waarschijn lijk nog hoger. „Sinds de vorming van één VW Zeeland kunnen we meer mens kracht vrijmaken voor campagnes en het actueel houden van en reage ren op sociale media. In 2013 heb ben we bovendien een nieuwe web site gelanceerd. Daarnaast hebben we de zoekmachinebewerking op internet verbeterd." De WV Zeeland spendeert elk jaar 150.000 tot 175.000 euro aan tv-spots, die vaak rond het achtuur journaal zijn geprogrammeerd. Dat heeft in drie jaar 981 spots opgele verd, die goed zijn voor 356 miljoen kijkmomenten. Dat spoort meer mensen aan naar de website van de VW Zeeland te surfen: 1,3 miljoen in 2012 tot 2,8 miljoen in (medio) 2015. Verder is het bezoek op het Twit- ter-account van de VVV meer dan verdubbeld. De facebookpagina Fan van Zeeland laat een explosieve groei zien: 1232 bezoekers in 2012 naar bijna 1,7 miljoen in 2015. Ten opzichte van 2012 bezoeken bijna twee keer zoveel Nederlanders de digitale podia van de VVV Zeeland. Het zijn er nu 1,6 miljoen. Het aan tal Duitse internetbezoekers is in die tijdspanne met 238 procent toe genomen naar ruim 700.000. Van uit België is er 76 procent meer res pons (345.000 bezoekers in 2015). De VW nodigt vaak vakjourna listen uit, die worden rondgeleid in Zeeland. Die marketing levert een reeks aan verhalen in vakbladen en op internet op. Dat leidde in 2014 tot een flinke toename van het aan tal buitenlandse toeristen in Zee land (plus 31 procent). In 2015 vrij wel zeker nog meer. AAN DE ZEEUWSE KUST VANAF 113.725,- arcus omp MELD U NU AAN! www.kustparkzeebad.nl VERKOOPDAG Zondag 24 januari 2016 Let op! U belegt buiten AFM-toezicht. Geen vergunningplicht voor deze activiteit. Midden jaren tachtig waren Joyce van El- zakker en Tom van den Berge klaar met hun studie. Joyce had Duits en Engels gedaan, Tom beeldende vakken. Zij verhuisden naar Goes en gin gen aan de slag als docent. Eén van de passies die zij deelden was beeldende kunst. Tom had geen kunstenaarsroeping, maar wilde het intensieve contact met de kunst niet missen. Zij beslo ten tentoonstellingen te gaan houden. De eerste was in Zierik- zee, in de Noordhavenpoort. Ex posities organiseren is arbeidsin tensief, zeker als je dat steeds op een andere locatie doet. Een vas te plek, liefst in hun woonplaats Goes, zou beter zijn. Een gesprek met wethouder Gerard Heere bout bood perspectief. Een goede galerie kon Goes wel gebruiken en Tom en Joyce mochten een ruimte huren boven het toenma lige gemeentearchief aan de Wijngaardstraat. In 2003 kwam Westwal 45 in beeld. Een ideale locatie, waar Galerie van den Ber ge zeven tentoonstellingen per jaar organiseert. De galerie brengt als enige in Zeeland inter nationale hedendaagse kunst en staat op toonaangevende beurzen als Art Amsterdam en Art Rotter dam. Een culturele Zeeuwse pa rel dus, die na 25 jaar een zilveren lijst krijgt. Maar tegelijkertijd niet weet of er in Goes nog een toekomst is. De huidige ruimte moet muziekschool worden en de besprekingen met de gemeen te over alternatieven zijn nog niet afgerond. Met twee groepstentoonstellin gen onder de titel Argentum viert de galerie toch zijn jubileum. Ar gentum 2 toont werk van tien van de vaste kunstenaars die Van den Berge vertegenwoordigt. Een deel van het werk van de tien uit Argentum 1 is in de bovenzaal naast de Kunstuitleen te zien. „Wij brengen kunst die vanuit een sterke gedrevenheid wordt gemaakt en die zowel iets toe voegt aan onze kijk op de werke lijkheid als aan onze kijk op kunst", vertelt Tom van den Ber- 'Wij brengen kunst die zowel iets toevoegt aan onze kijk op de werkelijkheid als aan onze kijk op kunst' ge. „Die kunst kan abstract zijn of figuratief. In praktijk vaker ab stract, omdat figuratie nogal eens een verhaal vertelt en wij liever kunst zien die op het kijken zelf is gericht." Toch is de figuratieve afdeling ruim voorzien. Subtiele tekenin gen van architectuur en interi eurs (Nanda Runge), intrigeren de textielcollages van flatgebou wen (Mirjam Hagoort); hyperrea listische ogende reliëfs en kleine installaties van huizen en tuinen (Maurice van Tellingen); strak ge stileerde sculpturen van Oosterse vrouwen met Westerse attribu ten (Ingrid van der Hoeven) en zelfs speelse sieraden met nep-suikerklontjes en snoepjes (Marie-José Hoeboer). Elk van de ze kunstenaars laten je inderdaad opnieuw kijken naar wat je al dacht te kennen. Of reiken je door onverwachte combinaties een ander gezichtspunt aan. Het vakmanschap zie je onder andere af aan de manier waarop zij hun materiaal gebruiken. Zo roept Mirjam Hagoort met lapjes een bijna tastbare wereld op, die tege lijkertijd haar geconstrueerd zijn niet verbergt. En bouwt Ingrid van der Hoeven uit polyurethaan- schuim, acryl, glasvezel en glaspa rels beelden die fysiek sterk aan wezig zijn en tevens iets ongrijp baars hebben. Met zijn geraffineerde collages van papier en bladgoud staat Wolfgang Ellenrieder in tussen deze en zijn puur abstracte colle ga's. Die gemeenschappelijk heb ben dat zij via een intensief werk proces tot een uitgepuurd beeld komen. Dave Meijer, Shawn Sti- pling en Paul Raguenes marke ren ieder een eigen positie in dit genre. Peter Morrens tenslotte, is een conceptueel kunstenaar die zich noch op beeld noch op mate riaal laat vastpinnen. Zijn werk ontmantelt lichtvoetig alle moge lijke denkbeelden en manieren van kijken. En past zo naadloos in het sprankelende ensemble dat Argentum 2 is. VERHUUR GESTART! door Frank Balkenende MIDDELBURG De mediacampagnes die de VW Zeeland sinds 2013 voert, zorgen voor meer vakantie boekingen. Dat blijkt uit cijfers en een analyse van de VVV Zeeland. KUSTPARK V.O.N. EXCL. BTW Middelburg Vlissingen ^^^Kustpark Zeebad Vrijstaande luxe lodges (4 tot 6 personen) Geschikt voor eigen recreatief gebruik en/of verhuur Top belegging aan de Noordzeekust Waardevaste bestemming voor spaartegoed Royale kavels eigen grond Uitgebreide recreatiemogelijkheden in de omgeving Uitstekende verhuurmogelijkheden via Roompot Vakanties Verkoop: RESORTS Verhuur, beheer en styling: info@kustparkzeebad.nl 1 +31(0)118-641500 Locatie: Nieuwesluisweg 1, Breskens Meld u nu aan en reserveer een kavel! Werk van Argentum 1 - Jus Juchtmans (schilderij) en Paul Gees (beeld). Toekomst onzeker voor jarige galerie door Nico Out T/m 19/2, Argentum 2, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. Gesloten tijdens Art Rotterdam (11 t/m 14/2). Opening en nieuwjaars borrel vandaag 15.00-18.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 45