27
Justin Bieber stoot
zichzelf van troon
Beyoncé
zipgt
bij Super
Bowl
Lone van Roosendaal oogstte deze week
bewondering en lof bij de uitreiking van de
Musical Awards. Ze nam het op voor Annie
M.G. Schmidt en Harry Bannink.
Media Entertainment
Justin Bieber heeft zijn derde nummer ï-hit
te pakken in de Top 40. Hij stoot deze week
met Love Yourself zijn eigen Sorry van de eer
ste positie en is daarmee de eerste solozan
ger die dat lukt. Hij treedt in de voetsporen
van The Beatles, Mud en Adele.
Beyoncé treedt op
tijdens de vijftigste
finale van de Ameri
kaanse Super Bowl op
7 februari. De zangeres
zingt er met Coldplay. Ze
is ook te horen op het nieu
we album van Coldplay.
„Ik zou graag hebben ge-
wild dat dit lied gedateerd
zou zijn", zegt Van Roosen- ^L.'
daal. „Maar wat zij toen schets- NjS,
te, geldt nog altijd voor ons he
den. Ik wilde in elk geval deze avond
van een persoonlijke noot voorzien.
Duidelijk maken dat er in de wereld wel
wat aan de hand is. Een klein pleidooi hou
den voor tolerantie en tegen de heftigheid
in het debat. Ik wil niet de moraalridder
uithangen, maar mag toch wel constate
ren dat we in een angstige en onzekere
tijd leven.
„Mensen zijn bang. Neem de gebeurtenis
sen in Keulen waar vele tientallen vrouwen
zijn aangerand en beroofd. Dat er waarschijn
lijk vluchtelingen bij betrokken zijn, gooit
olie op het vuur, polariseert enorm. Natuur
lijk, wat die vrouwen is overkomen, is vre
selijk. En de daders, daar ben ik heel rigi- j,
de in, moeten zware straffen krijgen. Je
mag dit soort excessen nooit tolereren.
Ook niet onder het mom van cultuur
verschillen. Maar om iedereen over ft
een kam te scheren? Vergeet niet dat
voetbalhooligans, slechts een klein JÊ
percentage van wat in een stadion
zit, het ook voor rest verpesten."
Het zijn uitlatingen die in de -
dikwijls wurgend opgewekte we- fj?
reld van de musical verrassend
authentiek klinken. In die zin is w
Van Roosendaal een prettige
atypische verschijning in een Js?
omgeving waar glamour en kla- 2§|
tergoud domineren.
„Ik kreeg na afloop veel bij- f
val van collega's, maar ook van
mensen op Twitter." Toch was
ze nog om een andere reden blij dat
haar bescheiden, maar trefzekere speech
indruk maakte. Tijdens het Musical
Awards Gala in 2011, waar ze werd be
kroond voor haar hoofdrol in Zorro, hield
ze 'een rampzalige' toespraak. „Ik had
niets voorbereid. Ging er vanuit dat
Kim-Lian van der Meij zou winnen. Die
was zó goed. Ik was dusdanig verrast, dat
ik daar naar mijn idee wat heb staan
stommelen. Ik heb in elk geval gezegd
dat ik blij was dat Wicked met Wille-
mijn Verkaik pas het jaar daarop in pre
mière zou gaan. Later realiseerde ik me
dat het onaardig klonk ten overstaan
van Kim-Lian en Chantal Janzen, die
met mij waren genomineerd." 1
Haar dankwoord duurde minder dan
een minuut, maar maakte afgelopen
woensdag tijdens het Musical
Awards Gala 2016 aanzienlijk langer
indruk bij de aanwezigen en de kij
kers thuis.
„Je krijgt op zo'n gelegenheid 30 seconden om je
praatje af te raffelen", zegt Lone van Roosendaal (46).
„Dus besloot ik mijn producenten DommelGraaf
Cornelissen, collega-acteurs en livebandje, mijn man
en mijn monsters van dochters die toch lieve schat
ten zijn, niet met naam en toenaam bij naam te be
danken, maar uit een liedje van Annie M.G. Schmidt
te citeren. Omdat je dat, veertig jaar later, zó naar on
ze tijd kan halen."
De musicalster, die al eerder met haar rollen in
Sweet Charity (2006) en Zorro (2011) musicalprijzen
binnensleepte, zette die opvatting kracht bij door
haar korte rede te besluiten met een welgemeend:
'Wie vindt dat Annie M.G. Schmidt gedateerd is, sla
ik op zijn smoel'. „Tja, mensen zullen die laatste zin
wellicht iets te heftig hebben gevonden, maar ik ben
nu eenmaal een flapuit. Maar een die wél meent wat
ze zegt."
Lone van Roosendaal citeerde enige coupletten uit
De laatste dans van Annie M.G. Schmidt (1911-1995),
een van de liedjes uit de musical Foxtrot (1977).
Holland op zijn smalst
De verzorgingsmaatschappij
Volledig platgewalst
En niemand is ooit blij
Tekort aan energie
We hebben nog zeven jaar
En de hele westerse economie
Die lazert in mekaar
Allemaal om de krater
We komen ieder uur
Weer een stapje nader
Tot de dictatuur
Die van links of die van rechts
Dat kunnen we nog niet weten
Door de kat of door de hond
Maar we worden gebeten
ZATERDAG 9 JANUARI 2016
Cultuur
Lone van
Roosendaal.
foto Koen van Weel/ANP
meent
door Arno Gelder