I Kijken naar en lezen over koning Willem I Ooit Noorderduivel genoemd is Willem I bij zuiderburen aan herwaardering bezig 20 REPORTAGE Hij gaf Gent de universiteit, het kanaal naar Terneuzen, een bloeiende textielindustrie: koning Willem I. De stad durft hem na bijna twee eeuwen weer te waarderen en zelfs op een voetstuk te plaatsen. KONING WILLEM De koning wordt naar bui ten gerold. Het miezert een beetje, maar daar kan deze Willem wel te gen. „Ah, het is voor het eerst dat ik hem zo com pleet in brons zie. En dat op mijn 92ste verjaardag." Professor Alexander Evrard kijkt bij de bronsgieterij in Me- relbeke op naar het meer dan levensgro te beeld van koning Willem I, de vorst die vijftien jaar over het Verenigd Ko ninkrijk der Nederlanden regeerde. „Weet u hoe ze Willem noemden toen ik op het Jezuïetencollege zat: de Noorderduivel! We werden gehersen spoeld. Willem was de beste koning die wij ooit gehad hebben. De koning mecenas, de weldoener!" Met het laten vervaardigen van het beeld heeft Evrard, voormalig hoogle raar psychologie en psychiatrie, een be lofte ingelost die hij meer dan zestig jaar geleden deed in de Nieuwe Kerk in Delft, waar Willem I is bijgezet. „Ik heb toen gezworen te zorgen dat hij ten minste in zijn lievelingsstad Gent in ere zou worden hersteld." Enkele jaren geleden nam Evrard het initiatief voor het comité Willem Be dankt! In 2011 ging het aan het werk. Kunstenaar Guy De Cheyne kreeg de opdracht een 2,40 meter hoog beeld te ont werpen. Van waar al die passie voor een protestante Oran je-vorst? De eerste (en enige) koning van het Verenigd Koninkrijk der Ne derlanden is voor de stad Gent van groot belang ge weest. Hij gaf Gent haar univer siteit in 1817. Wil lem I steunde de opkomende tex tielnijverheid. De katoentjes voor Nederlands-Indië werden in deze stad vervaardigd. Willem I liet een netwerk van kanalen aanleggen: het Noordhollands Kanaal, de Zuid-Wil lemsvaart en, vandaag de dag mis schien wel zijn belangrijkste water weg, het Kanaal van Gent naar Terneu zen, dat in 1827 werd geopend. „Zonder Willem I had Gent er heel anders uitgezien", zegt curator Maria De Waele van het stadsmuseum STAM. Ze is één van de samenstellers van de tijdelijke expositie Willem I België, het verloren koninkrijk. De ex positie is één van de activiteiten in het kader van het culturele themajaar Gent kleurt Oranje. De tentoonstelling begint met Waterloo, waar Napoleon werd verslagen. In een zaal zijn voor werpen en afbeeldingen te zien van on dernemingen die door Willem werden gesteund. Voorbeeld is John Cockerill, de grondlegger van de staalindustrie rond Luik. Maar er lig ook een hoorn van de Brusselse blaasinstrumentenma ker Charles Sax. Deze hofleverancier was de vader van Adolph, de uitvinder van de saxofoon. Willem I, in het collectieve geheu gen der Belgen neergezet als een noor delijke dictator die het zuiden zijn wil op probeerde te leggen, heeft zijn her waardering gekregen. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor professor Els Witte. In haar baanbrekende stan daardwerk 'Het verloren koninkrijk' maakt ze definitief een einde aan het idee dat de Oranjes alleen stonden te genover een verenigde Belgische natie. Steden als Antwerpen en Gent liepen niet warm voor het opbreken van het koninkrijk. „Het had niet zo hoeven lopen. Heel dikwijls had men een andere weg in kunnen slaan", houdt Els Witte haar gehoor voor. Deze avond is ze in De Statie in Sas van Gent, op een boogscheut van Willems kanaal. Gestoken in een oranje blouse schildert ze de immens com plexe ontstaansge schiedenis van de soevereine staat België en het orangisme dat nog lange tijd aan hang vond in Bel gië. Gent was een bolwerk van oran gisme. Na 1830 is het grote Neder landse rijkswa pen met de spreuk Je Main- tiendrai met daar onder de initia len WI nooit uit de aula van de universiteit ver vangen door het Belgische wapen. Als geen ander hadden de Gent se industriëlen te lijden onder de Belgische afschei ding. De Gentse textielindustrie ver loor haar grootste afzetgebied: Neder- lands-Indië. En doordat de Nederlan ders de Westerschelde sloten, had het kanaal naar Terneuzen geen nut meer. In 1831 werd nog in Gent een poging ge daan tot een contra-revolutie, maar die mislukte. In het STAM liggen oranje schorten en doeken met het wapen die na de afscheiding van 1830 in Gent wer den gemaakt. Curator De Waele heeft zelf nog les gehad van Witte. „Het is ei genlijk ongelooflijk dat Els Witte de eerste is die in het Koninklijk Huisar chief onderzoek is gaan doen naar de rol van het orangisme in België." Belangstelling voor deze vergeten periode is er zeker, merkt De Waele. Al bij de aankondiging van de exposi tie stroomden de aanvragen voor groepsbezoeken binnen. Willem I krijgt eerherstel. De koning krijgt in de stad Gent ook een laan of plein. Dit zou moeten komen in een stads ontwikkelingsplan in de buurt van de oude havendokken. Symbolisch een mooie plek: aan het begin van het ka naal naar Terneuzen. Het Gentse stadsbestuur heeft een plaats voor het standbeeld bedacht. Het moet aan de Reep komen, vlak bij de Sint Baafskathedraal. Daar wordt een oude waterweg hersteld. Het wachten is totdat dit werk voltooid is. Herman De Mulder van het comité Willem Bedankt! hoopt nu op 2017, het jaar dat de universiteit 200 jaar be staat. Wie het beeld gaat onthullen? Zijn verre achterkleinzoon uit Den Haag? „Het is geen politiek state ment", zegt De Mulder, en lacht: „Ik ben zelf republikein." EXPOSITIE BOEKEN 'Wij Belgen hebben nooit door Theo Giele Willem Frederik, de latere koning Wil lem I, wordt op 24 augustus 1772 in Den Haag geboren. Hij is de zoon van de laatste stadhouder Willem V en Wil- helmina van Pruisen. Hij huwt in 1791 met zijn volle nicht, die ook Wilhelmina van Pruisen heet. Na de komst van de Fransen vlucht hij naar Engeland. In 1813 keert hij terug naar Nederland en wordt uitgeroepen tot soeverein vorst. Na de Slag bij Waterloo in 1815 worden de Oostenrijkse Nederlanden (grofweg het huidige België) aan het Koninkrijk der Nederland toegevoegd. In 1830 scheurt het koninkrijk in twee ën en wordt België, mede door de ster ke militaire steun uit Frankrijk een onaf hankelijk koninkrijk. Willem I legt zich pas in 1839 neer bij het verlies van België. In 1840 treedt hij af. Zijn zoon Willem II volgt hem op. Hij overlijdt op 12 december 1843 in Berlijn. Op 2 januari 1844 wordt hij bij gezet in de koninklijke grafkelder in Delft. r: In het STAM, het stadsmuseum van Gent, is tot eind maart de expositie Het Verloren Koninkrijk, Willem I en België, te zien. Aanleiding voor de tentoonstelling is het feit dat 200 jaar geleden het huidige Bel gië en Luxemburg met Nederland samen gevoegd werden in het Verenigd Konink rijk der Nederland. De expositie geeft een beeld van de regeerperiode van koning Willem I. De nadruk van de expositie ligt op de betekenis van Willem I op de econo mische ontwikkelingen: het Kanaal van Gent naar Terneuzen, de stichting van de universiteit, de industrie. Ook is er aan dacht voor de periode vlak na de Belgische afscheiding. Fotograaf Michiel Hendryckx heeft voor de expositie sporen uit de pe riode van Willem I vastgelegd in België en Nederland. STAM, Bijlokesite, Godshuizenlaan 2, Gent; geopend di-zo 10.00-18.00 uur; gesloten op maandag). Zie: www.stamgent.be Het Verloren Koninkrijk, Els Witte, Het Har de verzet van de Belgische orangisten te gen de revolutie 1828-1850, Bezige Bij, 688 pag. 39,99 euro Het Verlies van België, de strijd tussen de Nederlandse koning en de Belgische revolu tionairen in 1830, Horizon, 464 pag 29,99. Het (on)Verenigd Koninkrijk, een politiek experiment in de Lage Landen 1815-1830, Remieg Aerts en Gita Deneckere, New Book Collective, 240 p., 29,00 euro Van boven naar beneden: bord met een afbeelding van de Vrijdagmarkt te Gent afkomstig van de eerste Nijverheidsten toonstelling in 1820; het Nederlandse rijkswapen met daaron der de initialen WI in de aula van de Uni versiteit Gent; de troffel waarmee de eerste steen van de aula werd gelegd; het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Bord en de troffel maken deel uit van de expositie in het STAM.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 21