die de rampvlucht vermeden 16 NIEUWS Ze overleefden de vliegtuigcrash met Germanwings. In hetzelfde jaar werd het elftal van Dalkurd FF ongeslagen kampioen. Crash was doordacht plan tot zelfmoord In een koffietentje in het Centraal Station van Stockholm praten vier mannen uitgelaten met elkaar, in een ingewikkelde mengelmoes van Zweeds, Koerdisch en Engels. Ze lachen, dollen, slaan elkaar op de schouder. Weg is de stress, de druk, de spanning. Met Dalkurd FF werden ze kampioen van Division 1. On geslagen. Zonder één nederlaag zelfs, als enige team in alle Zweedse profcompeti ties. Volgend jaar spelen ze in de Superet- tan, zeg maar de Zweedse Jupiler League. Deze mannen - spelers, trainer en team arts van Dalkurd FF - hadden allen in het ramptoestel van Germanwings moeten zit ten, van Barcelona naar Düsseldorf. Copi- loot Andreas Lubitz liet de Airbus op 24 maart 2015 tegen een Franse bergwand te pletter slaan. Hij sleurde alle inzittenden (144 passagiers en 5 collega's) mee in zijn doodswens. Toeval beschikte anders over het lot van de mannen van Dalkurd FF. Of God. Of Al lah. Of Ezid, zoals de Koerden God noe men. Uiteindelijk hebben ze vooral aan teammanager Adil te danken dat ze er nog zijn. Hij had voor de ploeg en de begelei ders tickets geboekt voor de horrorvlucht, na een trainingskamp in Catalonië, maar draaide de reservering op het laatste mo ment terug. Engels De robuuste verdedigers Peshraw (27, Koerd) en George (27, Libanees), de zwijgza me teamarts Joan (27, Syriër) en de felle hoofdtrainer Poya (30, Iraniër) zitten nu in het koffietentje. Poya praat en praat, laat zich alleen heel soms kort onderbreken door Peshraw en zwijgt zelfs niet na een compliment over zijn feilloze Engels. „Ik werk bij Dalkurd FF met veertien verschil lende nationaliteiten. Er zijn ook Bosniërs en Afrikanen. Dus ik moet wel een beetje Engels kunnen, snap je?" Natuurlijk zijn ze geluksvogels, die blij ven vliegen en storten niet neer. Maar de mannen hebben nogal wat moeite met alle termen en symbolen die verband houden met eren en huldigen. Als dat om hun kam pioenschap in Division 1 gaat is het prima en ook best terecht, leggen ze uit. Als het maar niets met de neergestorte German- wingsvlucht te maken heeft. Want dat ze daar toch niet aan boord stapten, dat is voor al toeval. Bovendien, zegt coach Poya: „Sommige media wilden ons huldigen, terwijl op on ze geboortegrond dagelijks duizenden men sen worden afgeslacht. Waarom zouden wij wel moeten worden geëerd en zij niet? Dat is niet uit te leggen." En dan is er ook nog dit: hun leven is toch niet meer waard dan dat van hen die wel aan boord stapten? Door een 'overlevingsfeest' te bouwen zorg je wel voor dat gevoel. Om exact die reden hebben ze teammanager Adil ook geen ca deau gegeven, als dankbetuiging. Geen bloe men, geen boek, geen taart. Niets. Adil vond de wachttijd van zes uur op het vliegveld van Düsseldorf, voor de aan sluiting naar Stockholm, toch wat te gortig. Dus besloot Adil de tickets, die hij al ge kocht had om te boeken. Ze konden alleen niet meer in één groep naar huis: één deel reisde via Zürich, een andere stapte in Mün- chen over. Het bleek nog te kunnen, zo'n grote groep omboeken. Tot op de dag van vandaag vragen ze zich af of de groep Duitse scholieren, die wel in het ramptoestel stapte, voor hen in de plaats is gekomen. Zestien leerlingen en twee docenten van het Joseph König Gym nasium uit Haltern am See, op terugreis van een uitwisseling met Spaanse leeftijds genoten, behoren tot de slachtoffers. Peshraw: „We zien ze nog zo voor ons staan." Joan: „Hun gezichten blijven we zien als we onze ogen sluiten." George: „Onvergetelijk." Peshraw: „Nog niet zo lang geleden wa ren we zelf zo jong en gingen we ook op reis met school." Poya: „We hebben een beetje naar ze staan lachen, bij het inchecken. Jonge men sen, met een heel leven voor zich. Die net lijk wordt gedacht aan een 'normaal' on geluk, maar al snel rij zen er vragen over de oorzaak. Naarmate de tijd vordert, komt er steeds meer bewijs boven tafel dat de crash het gevolg is van een zelfmoordac tie van copiloot Andreas Lubitz. Uit de afgeluisterde cock- pitgesprekken blijkt hij de piloot, die even naar het toilet is ge weest, te hebben bui tengesloten. Bij huis zoekingen worden aanwijzingen gevon den, dat het neerstor ten van het vliegtuig met voorbedachte ra de is uitgevoerd. Lu bitz vertelde zijn art sen dat hij niet meer vloog en zocht in de dagen voor de ramp op internet naar cock pitdeuren en hun vei ligheidssystemen. Met zijn actie nam hij alle 149 inzittenden, 144 passagiers en 5 be manningsleden, mee de dood in. Op 24 maart 2015 boort de Airbus A320-211 van German wings zich zo'n 100 kilometer ten noord westen van Nice in de zijkant van een bergwand in de Fran se Alpen. Aanvanke- geluksvogels door Jeroen Schmale Bergingswerkers zijn in de Franse Al pen op zoek naar slachtoffers van de ramp en resten van de Airbus van Ger manwings. foto Reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 17