Goed gemaakte gekkigheid van het Ro Theater Zangeres stond al op veel grote podia in de wereld 26 Violiste vergeet viool van 2,4 miljoen euro Vestdijk in beeld voor Nobelprijs Media Entertainment Het was even schrikken voor een Duitse violiste. Ze liet gisteren haar Stradivarius viool uit 1727 ter waarde van 2,4 miljoen eu ro in de trein liggen. In Saarbrücken werd de trein aan een ander treinstel gekoppeld. Vlak voor vertrek vond de gealarmeerde po litie de viool in de treinwagon. De Nederlandse schrijver Simon Vestdijk (1898-1971) was in 1965 een van de genomineerden voor de Nobelprijs voor de Literatuur. Dat blijkt uit de archieven van de Zweedse Academie. De prijs ging naar een relatief onbekende Rus. In thuisstad Rotterdam is het al sinds jaar en dag een stijf uitverkochte traditie: de ein- dejaarsvoorstelling van het Ro Theater, met een knipoog geïn spireerd op bekende verhalen en sprookjes. Maar ook in de rest van het land worden de hilarische fa milieproducties steeds meer om armd. De Gelaarsde Poes, die na drie weken Rotterdamse Schouw burg nu het land ingaat, stevent af op een record: er zijn inmiddels 44.000 kaarten verkocht. Voor geboren Rotterdammer Wart Kamps is De Gelaarsde Poes de derde familieproductie van het Ro Theater waarin hij speelt. Hij neemt onder meer de rol van Ja mes Blond, een over the top versie van 007, voor zijn rekening. „Een rol om je heerlijk in uit te leven." De cabaretier werd door zijn goede vriend Alex Klaasen bij het theatergezelschap geïntroduceerd voor de voorstelling Moord in de Kerststal. Zijn eerste rol ervoer hij als een feestje. „In Rotterdam zijn de familievoorstellingen van het Ro een traditie. Als kleine jongen zat ik al in de zaal. Geweldig, je krijgt er dat ouderwetse theaterge- voel van." De voorstellingen zijn ontroe rend en humoristisch tegelijk, de liedjes zijn herkenbaar en de grap pen zijn zowel voor kinderen als volwassenen. Tel daar talloze ver kleedpartijen en een cast vol goe de acteurs bij op, en een succesfor mule is geboren. „Er is ook altijd veel interactie met de zaal, dat maakt het ook anders dan de tradi tionele musical", aldus Kamp. Toch oogsten de producties van het Ro steeds vaker succes in de musicalwereld. Voor de derde keer op rij werden door het Ro Theater Musical Awards binnenge sleept. Niet alleen Kamps won een prijs voor zijn aandeel in De Zere Neus van Bergerac, ook Sylvia Poorta en Arjan Ederveen werden bekroond voor respectievelijk de beste vrouwelijke en mannelijke bijrol. „Sinds het grote succes van de Woef Side Story is het Ro Thea ter steeds meer gaan opvallen in de musicalwereld." Kamps moet wennen dat thuis in de vensterbank nu een award prijkt voor beste mannelijke hoofdrol in een musical. „De basis van mijn carrière is dat ik grappig ben. Zingen en dansen is minder mijn ding, al zaten in mijn cabaret voorstellingen ook wel liedjes. Ik zing niet vals, anders zou ik die award niet eens aannemen. Maar ik ben geen Jim Bakkum." Aan het einde van het jaar komt het Ro Theater met Snorro, dat eerder al in 2009-2010 werd ge speeld. Daar zit een financiële re den achter: vanwege korting op de subsidie moeten goedkopere pro ducties worden gemaakt. Cultuur Wart Kamps in zijn bekroonde rol in de familievoorstelling De Zere Neus van Bergerac van het Ro Theater, foto René Castelijn door Yvonne Keunen En weer gooide het Ro Theater ho ge ogen bij de Musical Awards met haar jaarlijkse familievoorstelling. Drie awards sleepte het Rotterdam se theatergezelschap dit keer bin nen met De Zere Neus van Bergerac, waaronder die voor de beste man nelijke hoofdrol. Wat is het ge heim? Ro Theater: De Gelaarsde Poes. Info: rotheater.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26