Goed gemaakte
gekkigheid van
het Ro Theater
Zangeres stond
al op veel grote
podia in de
wereld
26
Violiste vergeet viool
van 2,4 miljoen euro
Vestdijk in beeld
voor Nobelprijs
Media Entertainment
Het was even schrikken voor een Duitse
violiste. Ze liet gisteren haar Stradivarius
viool uit 1727 ter waarde van 2,4 miljoen eu
ro in de trein liggen. In Saarbrücken werd
de trein aan een ander treinstel gekoppeld.
Vlak voor vertrek vond de gealarmeerde po
litie de viool in de treinwagon.
De Nederlandse schrijver Simon
Vestdijk (1898-1971) was in 1965
een van de genomineerden voor
de Nobelprijs voor de Literatuur.
Dat blijkt uit de archieven van de
Zweedse Academie. De prijs ging
naar een relatief onbekende Rus.
In thuisstad Rotterdam is het
al sinds jaar en dag een stijf
uitverkochte traditie: de ein-
dejaarsvoorstelling van het
Ro Theater, met een knipoog geïn
spireerd op bekende verhalen en
sprookjes. Maar ook in de rest van
het land worden de hilarische fa
milieproducties steeds meer om
armd. De Gelaarsde Poes, die na
drie weken Rotterdamse Schouw
burg nu het land ingaat, stevent af
op een record: er zijn inmiddels
44.000 kaarten verkocht.
Voor geboren Rotterdammer
Wart Kamps is De Gelaarsde Poes
de derde familieproductie van het
Ro Theater waarin hij speelt. Hij
neemt onder meer de rol van Ja
mes Blond, een over the top versie
van 007, voor zijn rekening. „Een
rol om je heerlijk in uit te leven."
De cabaretier werd door zijn
goede vriend Alex Klaasen bij het
theatergezelschap geïntroduceerd
voor de voorstelling Moord in de
Kerststal. Zijn eerste rol ervoer hij
als een feestje. „In Rotterdam zijn
de familievoorstellingen van het
Ro een traditie. Als kleine jongen
zat ik al in de zaal. Geweldig, je
krijgt er dat ouderwetse theaterge-
voel van."
De voorstellingen zijn ontroe
rend en humoristisch tegelijk, de
liedjes zijn herkenbaar en de grap
pen zijn zowel voor kinderen als
volwassenen. Tel daar talloze ver
kleedpartijen en een cast vol goe
de acteurs bij op, en een succesfor
mule is geboren. „Er is ook altijd
veel interactie met de zaal, dat
maakt het ook anders dan de tradi
tionele musical", aldus Kamp.
Toch oogsten de producties van
het Ro steeds vaker succes in de
musicalwereld. Voor de derde
keer op rij werden door het Ro
Theater Musical Awards binnenge
sleept. Niet alleen Kamps won
een prijs voor zijn aandeel in De
Zere Neus van Bergerac, ook Sylvia
Poorta en Arjan Ederveen werden
bekroond voor respectievelijk de
beste vrouwelijke en mannelijke
bijrol. „Sinds het grote succes van
de Woef Side Story is het Ro Thea
ter steeds meer gaan opvallen in
de musicalwereld."
Kamps moet wennen dat thuis
in de vensterbank nu een award
prijkt voor beste mannelijke
hoofdrol in een musical. „De basis
van mijn carrière is dat ik grappig
ben. Zingen en dansen is minder
mijn ding, al zaten in mijn cabaret
voorstellingen ook wel liedjes. Ik
zing niet vals, anders zou ik die
award niet eens aannemen. Maar
ik ben geen Jim Bakkum."
Aan het einde van het jaar
komt het Ro Theater met Snorro,
dat eerder al in 2009-2010 werd ge
speeld. Daar zit een financiële re
den achter: vanwege korting op de
subsidie moeten goedkopere pro
ducties worden gemaakt.
Cultuur
Wart Kamps in zijn bekroonde rol in de familievoorstelling De Zere Neus
van Bergerac van het Ro Theater, foto René Castelijn
door Yvonne Keunen
En weer gooide het Ro Theater ho
ge ogen bij de Musical Awards met
haar jaarlijkse familievoorstelling.
Drie awards sleepte het Rotterdam
se theatergezelschap dit keer bin
nen met De Zere Neus van Bergerac,
waaronder die voor de beste man
nelijke hoofdrol. Wat is het ge
heim?
Ro Theater: De Gelaarsde Poes.
Info: rotheater.nl