MW mèmMfa^&rv wmsm.f« iËÉÉÉMfll NIEUWS 15 In Benin vindt tot 23 januari het grootste voodoofestival ter wereld plaats. Een gesprek met de spirituele leider van het oergeloof, paus Dada Daagbo Hounon Hounan II. Nederlanders zijn geen onbeken den in de haven stad Ouidah. Toen Benin nog 'Koninkrijk Da homey' heette, haalden Holland se en Zeeuwse slavenschepen er hun levende koopwaar op. Ze voeren ermee naar De Nieuwe Wereld. En voodoo, het geloof van al die slaven, reisde mee naar Haïti, Brazilië en Cuba. De eerste Nederlandse koop man die in Ouidah aankwam be taalde de lokale koning 1.000 gul den en wat flessen jenever om hier handel te kunnen drijven. Wij moeten ook betalen voor de audiëntie bij Le Chef Spirituel Suprème Vodoun Majesté Dada Daagbo Hounon Hounan II, zeg maar de spirituele majesteit van voodoo. Net als bij onze verre voorvaderen komen er flessen graanjenever aan te pas. Voor plengoffers vooral. Er zal rijkelijk met Schiedams vocht worden ge spuwd en gesprenkeld over - voor ons - wat lugubere beeld jes en hompen van uitgespuwd maïs, offerbloed en veren. Het is het decor van de voodoopaus. Het zit zo best wat ongemakke lijk tegenover de hoogste aller voodoopriesters die ook zijn kabi net aan adviseurs en een mara- boet (geestelijke) heeft meege bracht. Ouidah is waar de slangengod in de pythontempel voorspoed brengt. Het is de stad waar jaar lijks het voodoofestival wordt ge houden. Hier resideert ook de 23e majesteit van het voodoo- VOODOOFESTIVAL geloof opleggen, hun eigen reli gie. Ons geloof is door de Unesco erkend een volwaardige religie. Ik leg dat uit als ik over de we reld trek." VOODOO IN BENIN geloof. De man met de indruk wekkende hoed is de zittende ge zagsdrager in een lange lijn van geestelijke leiders. U bent de zoon van Daagbo Hou- nou Hounan, die tot zijn 90e voo- doomajesteit was en is ontvangen door de paus, de dalai lama en ande re kerkleiders. U was bankier toen hij in 2004 plots overleed. Stond het vast dat u hem zou opvolgen? „Wie de geestelijke leider wordt, is aan de geesten van onze voor ouders en hun keuze moet wor den bevestigd door het orakel. Voordat het tot een inwijding komt, moeten er veel stappen worden gezet. Er waren verschil lende kandidaten, ik was niet de enige. Maar het lot heeft mij aan gewezen als de geschikte per soonlijkheid voor deze functie." „Het is geen kwestie van modern zijn of niet. Onze religie is er, net als de wijsheid van onze voorou ders. Dat is traditie. Mijn vader is niet naar school gegaan en toch heeft hij ons geloof op een inter nationaal niveau vertegenwoor digd. Het gaat om religieuze intel ligentie, mythische intelligentie en het zijn de geesten die u daar in de weg wijzen. We moeten de wijsheid van onze noemen het zelf vodoun. Vanuit Benin is het geloof met de sla venschepen naar Haïti en Brazi lië gegaan. Er zijn veel lokale in vloeden bijgekomen. Europea nen beschouwen voodoo vaak als wat ze er in Hollywood van heb ben gemaakt met bangmakerij, vervloekingen en speldenkus sens. Laat ik zeggen dat er in naam van voodoo nooit oorlogen zijn gevoerd of aanslagen ge pleegd, zoals door het christen dom of de islam. Voodoo heeft geen expansiedrift zoals veel an dere geloven wel hebben. Wij willen niet evangeliseren. Dat is hier wel gebeurd. Toen de missio narissen kwamen, was het land honderd procent voodoo. Nu zijn veel mensen naar andere religies overgestapt maar toch hebben we daar geen last van." „Dat is geen geheim. Dit is een authentieke religie. Voodoo zit in je, of je wilt of niet. Hier is de voodoo thuis, waarom zouden we naar andere continenten gaan? Aangetoond is dat Afrika de moeder is van de mensheid. Ze hebben nog niet bewezen dat de wieg van de mensheid ergens anders stond. Eigenlijk is ieder een dus Afrikaan. Je zou willen dat iedereen dat onderschreef, dat scheelde veel strijd, maar zo zit de wereld niet in elkaar. Men sen willen anderen hun eigen „Dat bestaat ook, maar het is een klein aspect van het geloof. Het kwaad kan zich tegen degene ke ren die het aan een ander toe wenst. Voodoo is in de basis juist een godsdienst van licht, dicht bij de natuur. Niet van duister. Belangrijk is dat we er open over zijn. Tijdens het festival wordt over het geloof gesproken, er zijn ceremoniën en iedereen kan zien wat we doen." „Wij respecteren de natuur om dat we de hele kosmos erbij be trekken. Onze voorouders leven voort in de elementen. Ze kun nen voortbestaan in dieren of in bomen. Wij mensen komen uit het water, uit de zee. De Hounon in mijn naam betekent zee. Wij mensen richten grote schade aan door te vissen met netten met te fijne mazen. We lozen stoffen in zee waar vissen aan sterven. We zouden meer naar de natuur kun nen luisteren. Er is behoefte aan respect voor traditionele wijshe den. De ervaring van de ouderen. In zekere zin zijn wij de avant garde van de ecologie. We moe ten terug naar wetten die heel het duidelijk maken dat je geen water vervuilt en de zee niet leeg vist." voorouders uitdragen. Principes van tolerantie en respect zijn be langrijk. Je mag best twijfel heb ben over dingen in het leven, maar er is een aantal basiswaar den die je moet weten en uitdra gen. Dat geldt voor elke religie. Het gaat om respect van de men sen, hun principes en de regels. Je moet niet bang zijn voor pro blemen. Die moet je bestuderen en de oplossing vinden die nodig is." 'Voodoo is niet wat Hollywood ervan heeft gemaakt: met vervloekingen en speldenkussens' U zit in het internationale parle ment voor wereldreligies weieens naast de dalai lama die altijd lacht en door iedereen lief en aardig ge vonden wordt. Voodoo heeft een andere reputatie. We zijn er vaak wel een beetje bang voor. „Missionarissen zijn daarmee be gonnen. Ze hebben al vroeg over ons geschreven als waren we bar baren en wat geschreven is, ligt vast. Voodoo is hier ontstaan, wij VRIJDAG 8 JANUARI 2016 Voodoo lokt nooit oorlog uit door Bob van Huët Voor 17 procent van de Beniners is wat de spirituele wereld wil - uitgelegd door priesters en tove naars - nog altijd wet. De rest van de bevolking is for meel christen (grofweg de helft, in clusief protestantse sekten) of moslim (een kwart) maar nooit voor de volle honderd procent. Al tijd blijft nog een deel voodoo. Niemand kan in Benin om voodoo heen. Bomen, dode voorouders, schedels van dieren, ze kunnen al lemaal worden geraadpleegd voor het leven van alledag. De voodoopaus, naast hem een zijn entourage U wordt omschreven als iemand die het voodoogeloof toegankelijker wil maken. Is dit interview is daar een voorbeeld van? Waarom niet? Maar mensen zijn bang gemaakt door hekserij en vervloeking. De zee, de lucht, bomen en planten zijn essentieel in uw geloof. Dat is erg actueel. We maken ons alle maal zorgen om de planeet. Vele duizenden bezoekers worden tot 23 januari verwacht in Ouidah, de voodoohoofdstad van de we reld, voor een festival. Aan de zuidkust van het West-Afri kaanse land Benin, komen tot 23 januari alle (opper-) priesters, ora kels en tovenaars samen voor het grootste evenement in zijn soort. Speciale gast is dit jaar de in Benin geboren Hollywood acteur Djimon Hounsou, bekend van de films Blood Diamond en Gladiator. Hounsou draait nu de documentai re Op zoek naar Voodoo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15