MW
mèmMfa^&rv
wmsm.f«
iËÉÉÉMfll
NIEUWS 15
In Benin vindt tot 23 januari het grootste voodoofestival ter
wereld plaats. Een gesprek met de spirituele leider van het
oergeloof, paus Dada Daagbo Hounon Hounan II.
Nederlanders zijn
geen onbeken
den in de haven
stad Ouidah.
Toen Benin nog
'Koninkrijk Da
homey' heette, haalden Holland
se en Zeeuwse slavenschepen er
hun levende koopwaar op. Ze
voeren ermee naar De Nieuwe
Wereld. En voodoo, het geloof
van al die slaven, reisde mee naar
Haïti, Brazilië en Cuba.
De eerste Nederlandse koop
man die in Ouidah aankwam be
taalde de lokale koning 1.000 gul
den en wat flessen jenever om
hier handel te kunnen drijven.
Wij moeten ook betalen voor
de audiëntie bij Le Chef Spirituel
Suprème Vodoun Majesté Dada
Daagbo Hounon Hounan II, zeg
maar de spirituele majesteit van
voodoo. Net als bij onze verre
voorvaderen komen er flessen
graanjenever aan te pas. Voor
plengoffers vooral. Er zal rijkelijk
met Schiedams vocht worden ge
spuwd en gesprenkeld over
- voor ons - wat lugubere beeld
jes en hompen van uitgespuwd
maïs, offerbloed en veren. Het is
het decor van de voodoopaus.
Het zit zo best wat ongemakke
lijk tegenover de hoogste aller
voodoopriesters die ook zijn kabi
net aan adviseurs en een mara-
boet (geestelijke) heeft meege
bracht.
Ouidah is waar de slangengod
in de pythontempel voorspoed
brengt. Het is de stad waar jaar
lijks het voodoofestival wordt ge
houden. Hier resideert ook de
23e majesteit van het voodoo-
VOODOOFESTIVAL
geloof opleggen, hun eigen reli
gie. Ons geloof is door de Unesco
erkend een volwaardige religie.
Ik leg dat uit als ik over de we
reld trek."
VOODOO IN BENIN
geloof. De man met de indruk
wekkende hoed is de zittende ge
zagsdrager in een lange lijn van
geestelijke leiders.
U bent de zoon van Daagbo Hou-
nou Hounan, die tot zijn 90e voo-
doomajesteit was en is ontvangen
door de paus, de dalai lama en ande
re kerkleiders. U was bankier toen
hij in 2004 plots overleed. Stond
het vast dat u hem zou opvolgen?
„Wie de geestelijke leider wordt,
is aan de geesten van onze voor
ouders en hun keuze moet wor
den bevestigd door het orakel.
Voordat het tot een inwijding
komt, moeten er veel stappen
worden gezet. Er waren verschil
lende kandidaten, ik was niet de
enige. Maar het lot heeft mij aan
gewezen als de geschikte per
soonlijkheid voor deze functie."
„Het is geen kwestie van modern
zijn of niet. Onze religie is er, net
als de wijsheid van onze voorou
ders. Dat is traditie. Mijn vader is
niet naar school gegaan en toch
heeft hij ons geloof op een inter
nationaal niveau vertegenwoor
digd. Het gaat om religieuze intel
ligentie, mythische intelligentie
en het zijn de geesten die u daar
in de weg wijzen. We moeten de
wijsheid van onze
noemen het zelf vodoun. Vanuit
Benin is het geloof met de sla
venschepen naar Haïti en Brazi
lië gegaan. Er zijn veel lokale in
vloeden bijgekomen. Europea
nen beschouwen voodoo vaak als
wat ze er in Hollywood van heb
ben gemaakt met bangmakerij,
vervloekingen en speldenkus
sens. Laat ik zeggen dat er in
naam van voodoo nooit oorlogen
zijn gevoerd of aanslagen ge
pleegd, zoals door het christen
dom of de islam. Voodoo heeft
geen expansiedrift zoals veel an
dere geloven wel hebben. Wij
willen niet evangeliseren. Dat is
hier wel gebeurd. Toen de missio
narissen kwamen, was het land
honderd procent voodoo. Nu zijn
veel mensen naar andere religies
overgestapt maar toch hebben
we daar geen last van."
„Dat is geen geheim. Dit is een
authentieke religie. Voodoo zit in
je, of je wilt of niet. Hier is de
voodoo thuis, waarom zouden
we naar andere continenten
gaan? Aangetoond is dat Afrika
de moeder is van de mensheid.
Ze hebben nog niet bewezen dat
de wieg van de mensheid ergens
anders stond. Eigenlijk is ieder
een dus Afrikaan. Je zou willen
dat iedereen dat onderschreef,
dat scheelde veel strijd, maar zo
zit de wereld niet in elkaar. Men
sen willen anderen hun eigen
„Dat bestaat ook, maar het is een
klein aspect van het geloof. Het
kwaad kan zich tegen degene ke
ren die het aan een ander toe
wenst. Voodoo is in de basis juist
een godsdienst van licht, dicht
bij de natuur. Niet van duister.
Belangrijk is dat we er open over
zijn. Tijdens het festival wordt
over het geloof gesproken, er zijn
ceremoniën en iedereen kan zien
wat we doen."
„Wij respecteren de natuur om
dat we de hele kosmos erbij be
trekken. Onze voorouders leven
voort in de elementen. Ze kun
nen voortbestaan in dieren of in
bomen. Wij mensen komen uit
het water, uit de zee. De Hounon
in mijn naam betekent zee. Wij
mensen richten grote schade aan
door te vissen met netten met te
fijne mazen. We lozen stoffen in
zee waar vissen aan sterven. We
zouden meer naar de natuur kun
nen luisteren. Er is behoefte aan
respect voor traditionele wijshe
den. De ervaring van de ouderen.
In zekere zin zijn wij de avant
garde van de ecologie. We moe
ten terug naar wetten die heel
het duidelijk maken dat je geen
water vervuilt en de zee niet leeg
vist."
voorouders uitdragen. Principes
van tolerantie en respect zijn be
langrijk. Je mag best twijfel heb
ben over dingen in het leven,
maar er is een aantal basiswaar
den die je moet weten en uitdra
gen. Dat geldt voor elke religie.
Het gaat om respect van de men
sen, hun principes en de regels.
Je moet niet bang zijn voor pro
blemen. Die moet je bestuderen
en de oplossing vinden die nodig
is."
'Voodoo is niet wat
Hollywood ervan heeft
gemaakt: met
vervloekingen en
speldenkussens'
U zit in het internationale parle
ment voor wereldreligies weieens
naast de dalai lama die altijd lacht
en door iedereen lief en aardig ge
vonden wordt. Voodoo heeft een
andere reputatie. We zijn er vaak
wel een beetje bang voor.
„Missionarissen zijn daarmee be
gonnen. Ze hebben al vroeg over
ons geschreven als waren we bar
baren en wat geschreven is, ligt
vast. Voodoo is hier ontstaan, wij
VRIJDAG 8 JANUARI 2016
Voodoo lokt nooit oorlog uit
door Bob van Huët
Voor 17 procent van de Beniners
is wat de spirituele wereld wil -
uitgelegd door priesters en tove
naars - nog altijd wet.
De rest van de bevolking is for
meel christen (grofweg de helft, in
clusief protestantse sekten) of
moslim (een kwart) maar nooit
voor de volle honderd procent. Al
tijd blijft nog een deel voodoo.
Niemand kan in Benin om voodoo
heen. Bomen, dode voorouders,
schedels van dieren, ze kunnen al
lemaal worden geraadpleegd voor
het leven van alledag.
De voodoopaus,
naast hem een
zijn entourage
U wordt omschreven als iemand die
het voodoogeloof toegankelijker
wil maken. Is dit interview is daar
een voorbeeld van?
Waarom niet?
Maar mensen zijn bang gemaakt
door hekserij en vervloeking.
De zee, de lucht, bomen en planten
zijn essentieel in uw geloof. Dat is
erg actueel. We maken ons alle
maal zorgen om de planeet.
Vele duizenden bezoekers worden
tot 23 januari verwacht in Ouidah,
de voodoohoofdstad van de we
reld, voor een festival.
Aan de zuidkust van het West-Afri
kaanse land Benin, komen tot 23
januari alle (opper-) priesters, ora
kels en tovenaars samen voor het
grootste evenement in zijn soort.
Speciale gast is dit jaar de in Benin
geboren Hollywood acteur Djimon
Hounsou, bekend van de films
Blood Diamond en Gladiator.
Hounsou draait nu de documentai
re Op zoek naar Voodoo.