Meer bedrijven maar minder banen I FZC COLOFON Directeur Wilhelm Verton van schoenenketen Om 10 ZEELAND Omoda gaat nog meer fysieke winkels openen. Het Zierikzeese bedrijf gelooft in het samenspel van webshop en stenen winkels. Dat blijkt uit het nieuwe jaarplan van Impuls. De afgelopen vijf jaar is het aantal nieuwkomers waar Impuls een steentje aan bijdroeg, toegenomen van 9 in 2010 naar 17 in 2015. Een geleidelijk opgaande lijn. Het aantal arbeidsplaatsen dat die bedrijven meebrachten, steeg in eerste instantie in rap tempo: van 90 in 2010 tot 498 in het re cordjaar 2013. Daarna ging het berg afwaarts: 450 nieuwe banen in 2014 en 285 in 2015. Impuls wist dus meer bedrijven binnen te ha len, maar minder grote. De crisis speelde daarin een rol. Impuls moest soms alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat bedrijven juist uit Zeeland zouden vertrek ken. Bovendien stellen bedrijven bij economische tegenwind een verhuizing naar Zeeland of uitbrei ding dikwijls uit. Daarnaast duurt het vaak jaren eer een bedrijf de knoop doorhakt om zich in Zee land te vestigen. Zo kan er plotse ling een dip in de opgaande lijn ko men. Impuls is optimistisch nu de economie aantrekt. Het aantal serieuze contacten met bedrijven neemt toe. Hoewel Impuls, of sinds kort de vestigingspoot Invest in Zeeland, tot nu toe wel ruim boven zijn ge stelde doelen heeft gepresteerd, raamt de ontwikkelingsmaatschap pij voor dit jaar vrij voorzichtig. Het gaat in 2016 uit van 15 bedrijfs vestigingen die zorgen voor 200 ar beidsplaatsen. De eerste buit is net binnen. Alternate Nederland, een webwinkel met onder meer com puters, elektronica en witgoed, bouwt een distributiecentrum in Tholen. De komst van het bedrijf is goed voor 30 banen, met uit zicht op verdere groei. Impuls is optimistisch nu de economie aantrekt. In het jaarplan stelt ze dat het aantal serieuze con tacten met bedrijven toeneemt. Ook koesteren bedrijven weer gro tere ambities en investeren ze daar om meer. Impuls moest soms alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat bedrijven juist uit Zeeland zouden vertrekken. De ontwikkelingsmaatschappij richt zijn pijlen ook nog wat scher per. Ze benadert met name bedrij ven in sectoren die in Zeeland al dominant zijn: chemie en procesin dustrie, agrofood, logistiek, mari tiem en offshore(wind). Simpel weg omdat de kans op resultaat zo het grootst is. Ze werkt op dat vlak nauw samen met het agentschap voor buitenlandse investeringen van het ministerie van Economi sche Zaken en daarnaast het Natio naal Acquisitieplatform/ Invest in Holland. De provincie wil de kringloop economie, waarbij goederen en grondstoffen worden hergebruikt, aanjagen. Impuls gaat ook daar be drijven voor zoeken, met name in kansrijke sectoren als de chemie en de agrofood. Vergroening van de regionale economie versterkt op termijn de concurrentiepositie van Zeeuwse bedrijven, maar de weg erheen is lang. Met name voor de chemie vergt het nogal wat om gaandeweg over te schake len van fossiele naar biogrondstof- fen. Het gaat minder snel dan ver wacht. Impuls signaleert dat de momenteel lage olie- en gasprij- zen deze overgang vertragen. 088-0139910. Een schokgolf van fail lissementen doet binnensteden op hun grondvesten tril len. In een jaar tijd gingen legden veel bekende winkelketens het loodje. De modezaken Mexx en Miss Etam, het warenhuis V&D en de drogisterijketen DA. Deze week kwamen daar de schoenenzaken Dolcis, Invito, Manfield en PRO Sport bij, eigen dom van Macintosh Retail. Dat dreigt gaten te slaan in de winkel straten van binnensteden, hoe wel in een aantal gevallen nog wordt bekeken of een doorstart mogelijk is. Is er een trend zichtbaar? Zijn landelijke ketens op hun retour? Verliest de stenen winkel ter rein? Volgens directeur Wilhelm Verton van schoenenketen Omo da in Zierikzee valt dat wel mee. „Er zijn nog best wel landelijke ketens die qua formule aanslui ten bij de wens van de consu ment. En waarvan de bedrijfsvoe- 'We gaan zeker nog meer winkels openen, met name in Midden- en Noord-Nederland' ring ook goed is. Vooral in de ste den zie je nu nieuwe ketens ko men die wel groeien. Alle ketens die echter de laatste 10 jaar geen investeringen hebben gedaan in hun klanten, assortiment en win kels hebben het nu moeilijk. Het is vooral lastig voor de medewer kers van die ketens die nu weer een job moeten zoeken." Omoda is groot geworden door de eigen webwinkel. Zijn die faillissementen ook mede het gevolg van een verschuiving naar online-aankopen? „Dat laatste is aan de hand, maar we zien zelf heel erg de voordelen van klanten die online mooie schoenen zien en in de winkel passen of reserveren en andersom. De webwinkel en on ze stenen zaken versterken el kaar." Als concurrerende schoenenza ken verdwijnen, is dat wellicht gunstig voor Omoda. Of is dat niet zo? „De ontwikkeling van lege winkelstraten zijn voor ons ook zeker niet goed. Voordeel is mis schien dat er in de leegstaande panden nieuwe of verrassende winkels komen. Wij groeien voor al doordat wij wel investeren in onze medewerkers, winkels, as sortiment en naamsbekendheid. In de lokale marktgebieden waar we zitten, willen we de relevant- ste winkel zijn voor schoenenlief hebbers." Omoda investeert naast de clicks ook stevig in bricks. Daar uit kun je concluderen dat Omo da ook sterk gelooft in stenen. Waarom is het - nog steeds - aantrekkelijk om ook fysieke winkels te exploiteren? „Onze fysieke winkels groeien nog steeds en zijn ook winstge vend. We denken dat we met on- ze winkels het merk Omoda meer waarde geven. Je kan er heen voor advies, experience, pas sen en ook reserveren en opha len. Als we een winkel openen in een stad merken we dat we onli ne in de directe omgeving van die plaats meer verkopen." Een stenen winkel verhoogt je geloofwaardigheid als merk? „Ik denk dat dat bij consu ment vertrouwen wekt." Omoda telt nu 16 winkels, voor al in Zuid-Nederland. Hoe groot is jullie expansiedrift? „We gaan zeker nog meer win kels openen. We willen ook voet aan de grond krijgen in Midden- en Noord-Nederland." TWITTER Online Top-5 Video Modesty @marijkedentz Moet Anouk toch zelf lekker weten! Leuke kinderen en een financieel onaf hankelijke mooie moeder! De kift! Kijk op www.pzc.nl of O @pzcredactie G facebook.com/depzc V ©pzcredactie door Frank Balkenende MIDDELBURG. De bedrijven die me de door begeleiding van ontwikke lingsmaatschappij Impuls in Zee land neerstrijken, brengen steeds minder arbeidsplaatsen mee. Na een piek in 2013 is de werkgelegen heid bij nieuwe vestigers gedaald. Krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel onze bezorgservice: 088 0561510, of meld het op: www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Vragen? Bel: 088-0139910 Uitgever Erik van Cruijthuijsen Commercieel directeur Tessa van Waarde Advertenties Afdeling Direct Sales reeio Zuid www.persgroepadvertising.nl T: 088-0139995 - E-mail: advertising.zeeland@persgroep.nl Personeelsadvertenties: 055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 of familieberichtenpzc@persgroep.nl Kleintjes: 0900- 6743 836 Hoofdredactie Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Centrale redactie Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl www.pzc.nl Redactie Walcheren. Bevelanden. Schouwen-Duiveland en Tholen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen T: 0118- 434021 E-mail: walcheren@pzc.nl; bevelanden@pzc.nl; schouwen-duiveland@pzc.nl; tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl U vindt de Algemene Voorwaarden, Privacyverklaring en Copyrightverkla ring op: www.pzc.nl/voorwaarden Stenen winkel m door Frank Balkenende Wilhelm Verton, directeur Omoda De zesde zwangerschap van zangeres Anouk (40) deed gisteren veel stof opwaaien op Twitter. De vader van het kind is de 21-jarige Domini que Schellekens. Anouk heeft al vijf kinderen (13,11 10, 5 en 1,5). 1. Meisje aangerand in Oost-Sou burg 2. Yarahaven dicht na olielekkage 3. Roompot ontkent opvang asiel zoekers op camping Renesse 4. Angela Merkel krijgt Four Freedoms Award uitgereikt 5. PVV niet blij met Freedoms Award voor Merkel In de gemeente Borsele is het al zeker twintig jaar vaste prik: kin deren uit de dorpskernen verza melen eens per jaar kerstbo men en leveren die in bij een van de verzamelpunten. Ciste ren was het weer zover. Elke boom bracht vijftig cent op. Ai- dan Neufeglise keek mee. Kijk op www.pzc.nl/video

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42