Veel prijzen voor een mager musicaljaar 2015 CULTUUR SHOW 29 ALLE WINNAARS 'Schrijven van tv-series is als worst: je moet er niet te lang bij stilstaan hoe het wordt gemaakt' herd. Toen acteur Patrick Demp- sey zich op zijn racecarrière wil de richten, was de dood van zijn personage de enige optie voor Rhimes. „De andere mogelijk heid was dat hij zijn vrouw zou verlaten, en dan was de liefde nooit echt geweest. Dat had ik nooit kunnen doen." Die keuze maakte de televisie maakster overigens zonder er lang bij stil te staan. „Ik ben bang dat als ik bij het bedenken van verhalen te veel nadenk, ik het niet meer kan. Schrijven van televisieseries is als worst: je moet er niet te lang bij stilstaan hoe het gemaakt wordt." De meeste prijzen sleep te De Terugkeer van Hans en Grietje van bui tenstaander Orkater in de wacht: vier beeldjes. Daaronder eentje voor actrice Annet Malher be voor Beste Vrouwelijke Bijrol in een Kleine Productie en eentje voor Elise Schaap voor Beste Vrou welijke Hoofdrol in een Kleine Productie. En verder onderschei dingen voor regie en choreografie en voor vormgeving en toneel beeld. Vijftien prijzen zijn er gistera vond in Utrecht uitgedeeld. Der tien musicals, die in 2015 te zien waren, hadden daarvoor 55 nomi naties bij elkaar gesprokkeld. Die aantallen lijken te wijzen op een bijzonder succesvol musicaljaar in Nederland. Maar wie kritisch kijkt naar wat er werd voorgeschoteld, kan niet anders dan concluceren dat het een mager seizoen was. Waar een jaar eerder topproduc- ties als Billy Elliot, Moeder Ik Wil Bij De Revue en De Kleine Blonde Dood de toon zetten, was het in de afgelopen twaalf maanden toch een beetje behelpen. En vooral ook pijnlijk: want zowel Billy als Moeder slaagde er niet in langer dan een jaar overeind te blijven. Simpelweg omdat er niet genoeg publiek kwam kijken. Voor The Bodyguard lijkt de kaartverkoop prima te gaan. De musical sleepte maar liefst negen nominaties binnen, maar de vakju ry kende er slechts twee toe. The Bodyguard kon zijn favorietenrol dus niet waarmaken. Het predi kaat Beste Grote Musical is ook een twijfelachtige eer: op creatief gebied is de productie op alle fron ten voorbijgestreefd door andere shows. Het omgekeerde is het geval met De Zere Neus van Bergerac. Een aantal belangrijke prijzen (Beste Mannelijke Hoofdrol in een Grote Productie, Beste Vrouwelij ke en Beste Mannelijke Bijrol in een Grote Productie) gingen naar deze voorstelling van het Ro Thea ter. De titel Beste Grote Productie was bij deze voorstelling mis schien beter op zijn plaats ge weest. Opvallend ook dat de vorig jaar nog zo luid bejubelde musical De Tweeling slechts één award (voor muziek en arrangementen) in de wacht sleepte. Een smaakkwestie? Of zaten de dames en heren critici er destijds zo naast? Kritiek is er natuurlijk altijd, zo dra er prijzen uitgereikt worden. Bij theater heeft dat ook vaak te maken met smaak. Maar het lijkt er nu verdacht veel op dat de vak jury zwetend heeft zitten wikken en wegen om de prijzen zo subtiel mogelijk te verdelen. Echt een top- jaar was 2015 tenslotte niet voor Nederland Musicalland. Mis schien had de jury wat meer lef moeten tonen en moeten beslui ten sommige prijzen gewoon niet toe te kennen. Daarmee zou ze een duidelijk signaal hebben afge geven. Zo van: dames en heren, leuk geprobeerd, maar dit moet en kan beter. Eén Musical Award kon gistera vond overigens alle kritiek moeite loos weerstaan: de Oeuvre Award voor Joop van den Ende. Het is de vraag hoe het musicalgenre in Ne derland ervoor zou staan zonder zijn jarenlange inspanningen op dat gebied. Terecht dus dat hij met de eretrofee naar huis mocht. Inclusief een staande ovatie. DONDERDAG 7 JANUARI 2016 Beste Grote Productie The Bodyguard Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een Grote Productie Lone van Roosen daal Heerlijk Duurt Het Langst Beste Mannelijke Hoofdrol in Grote Productie Wart Kamps De Zere Neus van Bergerac Beste Kleine Productie Rent Beste Vrouwelijke Hoofdrol in Klei ne Productie Elise Schaap De Terug keer van Hans en Grietje Beste Mannelijke Hoofdrol in een Kleine Productie Alex Klaasen Kiss of the Spider Woman Beste Vrouwelijke Bijrol in een Grote Productie Sylvia Poorta De Zere Neus van Bergerac Beste Mannelijke Bijrol in een Grote Productie Arjan Ederveen De Zere Neus van Bergerac Beste Vrouwelijke Bijrol in een Kleine Productie Annet Malherbe De Terugkeer van Hans en Grietje Beste Mannelijke Bijrol in een Klei ne Productie Mitch Wolterink Rent Aanstormend talent Romy Monteiro The Bodyguard Creatieve awards: Willem Ruis, de Show van zijn Leven (script), De Tweeling (muziek en arrangemen ten), De Terugkeer van Hans en Grietje (regie, Vormgeving) Patrick Pouw: „Natuurlijk was er soms twijfel, maar twijfel is goed. Mis schien heb ik daarom ook niet zo veel met geloof." foto Geert Snoeijer Een scène uit de eerste successerie van Shonda Rhimes: Grey's Anatomy met vlnr: Kelly McCreary, Ellen Pompeo en Chandra Wilson, foto ABC Shonda Rhimes tv-maker Grey's Anatomy is elke dinsdag te zien op Net 5. door Martin Hermens foto's ANP Kippa, Bob Bronshoff, Pim Ras en Frank de Roo The Bodyguard mag zich de beste musical van afgelopen jaar noe men. De voorstelling van Stage En tertainment won gisteravond in Utrecht de hoofdprijs tijdens de vijftiende editie van de Musical Awards. Alex Klaasen (I): Beste Mannelijke Hoofdrol in Kleine Productie The Kiss of the Spider Woman. Annet Malherbe: Beste Vrouwelij ke Bijrol in Kleine Productie. Elise Schaap: Beste Vrouwelijke Hoofdrol in Kleine Productie. Arjan Ederveen: Beste Mannelijke Bijrol in Grote Productie. Romy Monteiro: uitgeroepen tot Beste Aanstormend Talent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 29