Veel prijzen voor een
mager musicaljaar 2015
CULTUUR SHOW 29
ALLE WINNAARS
'Schrijven van tv-series is als
worst: je moet er niet te lang bij
stilstaan hoe het wordt gemaakt'
herd. Toen acteur Patrick Demp-
sey zich op zijn racecarrière wil
de richten, was de dood van zijn
personage de enige optie voor
Rhimes. „De andere mogelijk
heid was dat hij zijn vrouw zou
verlaten, en dan was de liefde
nooit echt geweest. Dat had ik
nooit kunnen doen."
Die keuze maakte de televisie
maakster overigens zonder er
lang bij stil te staan. „Ik ben
bang dat als ik bij het bedenken
van verhalen te veel nadenk, ik
het niet meer kan. Schrijven van
televisieseries is als worst: je
moet er niet te lang bij stilstaan
hoe het gemaakt wordt."
De meeste prijzen sleep
te De Terugkeer van
Hans en Grietje van bui
tenstaander Orkater in
de wacht: vier beeldjes. Daaronder
eentje voor actrice Annet Malher
be voor Beste Vrouwelijke Bijrol
in een Kleine Productie en eentje
voor Elise Schaap voor Beste Vrou
welijke Hoofdrol in een Kleine
Productie. En verder onderschei
dingen voor regie en choreografie
en voor vormgeving en toneel
beeld.
Vijftien prijzen zijn er gistera
vond in Utrecht uitgedeeld. Der
tien musicals, die in 2015 te zien
waren, hadden daarvoor 55 nomi
naties bij elkaar gesprokkeld. Die
aantallen lijken te wijzen op een
bijzonder succesvol musicaljaar in
Nederland. Maar wie kritisch kijkt
naar wat er werd voorgeschoteld,
kan niet anders dan concluceren
dat het een mager seizoen was.
Waar een jaar eerder topproduc-
ties als Billy Elliot, Moeder Ik Wil
Bij De Revue en De Kleine Blonde
Dood de toon zetten, was het in
de afgelopen twaalf maanden toch
een beetje behelpen. En vooral
ook pijnlijk: want zowel Billy als
Moeder slaagde er niet in langer
dan een jaar overeind te blijven.
Simpelweg omdat er niet genoeg
publiek kwam kijken.
Voor The Bodyguard lijkt de
kaartverkoop prima te gaan. De
musical sleepte maar liefst negen
nominaties binnen, maar de vakju
ry kende er slechts twee toe. The
Bodyguard kon zijn favorietenrol
dus niet waarmaken. Het predi
kaat Beste Grote Musical is ook
een twijfelachtige eer: op creatief
gebied is de productie op alle fron
ten voorbijgestreefd door andere
shows.
Het omgekeerde is het geval
met De Zere Neus van Bergerac.
Een aantal belangrijke prijzen
(Beste Mannelijke Hoofdrol in een
Grote Productie, Beste Vrouwelij
ke en Beste Mannelijke Bijrol in
een Grote Productie) gingen naar
deze voorstelling van het Ro Thea
ter. De titel Beste Grote Productie
was bij deze voorstelling mis
schien beter op zijn plaats ge
weest.
Opvallend ook dat de vorig jaar
nog zo luid bejubelde musical De
Tweeling slechts één award (voor
muziek en arrangementen) in de
wacht sleepte. Een smaakkwestie?
Of zaten de dames en heren critici
er destijds zo naast?
Kritiek is er natuurlijk altijd, zo
dra er prijzen uitgereikt worden.
Bij theater heeft dat ook vaak te
maken met smaak. Maar het lijkt
er nu verdacht veel op dat de vak
jury zwetend heeft zitten wikken
en wegen om de prijzen zo subtiel
mogelijk te verdelen. Echt een top-
jaar was 2015 tenslotte niet voor
Nederland Musicalland. Mis
schien had de jury wat meer lef
moeten tonen en moeten beslui
ten sommige prijzen gewoon niet
toe te kennen. Daarmee zou ze
een duidelijk signaal hebben afge
geven. Zo van: dames en heren,
leuk geprobeerd, maar dit moet
en kan beter.
Eén Musical Award kon gistera
vond overigens alle kritiek moeite
loos weerstaan: de Oeuvre Award
voor Joop van den Ende. Het is de
vraag hoe het musicalgenre in Ne
derland ervoor zou staan zonder
zijn jarenlange inspanningen op
dat gebied. Terecht dus dat hij
met de eretrofee naar huis mocht.
Inclusief een staande ovatie.
DONDERDAG 7 JANUARI 2016
Beste Grote Productie
The Bodyguard
Beste Vrouwelijke Hoofdrol in een
Grote Productie Lone van Roosen
daal Heerlijk Duurt Het Langst
Beste Mannelijke Hoofdrol in Grote
Productie Wart Kamps De Zere
Neus van Bergerac
Beste Kleine Productie Rent
Beste Vrouwelijke Hoofdrol in Klei
ne Productie Elise Schaap De Terug
keer van Hans en Grietje
Beste Mannelijke Hoofdrol in een
Kleine Productie Alex Klaasen Kiss
of the Spider Woman
Beste Vrouwelijke Bijrol in een
Grote Productie Sylvia Poorta De
Zere Neus van Bergerac
Beste Mannelijke Bijrol in een
Grote Productie Arjan Ederveen
De Zere Neus van Bergerac
Beste Vrouwelijke Bijrol in een
Kleine Productie Annet Malherbe
De Terugkeer van Hans en Grietje
Beste Mannelijke Bijrol in een Klei
ne Productie Mitch Wolterink Rent
Aanstormend talent Romy
Monteiro The Bodyguard
Creatieve awards: Willem Ruis, de
Show van zijn Leven (script), De
Tweeling (muziek en arrangemen
ten), De Terugkeer van Hans en
Grietje (regie, Vormgeving)
Patrick Pouw: „Natuurlijk was er soms twijfel, maar twijfel is goed. Mis
schien heb ik daarom ook niet zo veel met geloof." foto Geert Snoeijer
Een scène uit de eerste successerie van Shonda Rhimes: Grey's Anatomy
met vlnr: Kelly McCreary, Ellen Pompeo en Chandra Wilson, foto ABC
Shonda Rhimes tv-maker
Grey's Anatomy is elke dinsdag te
zien op Net 5.
door Martin Hermens
foto's ANP Kippa, Bob Bronshoff,
Pim Ras en Frank de Roo
The Bodyguard mag zich de beste
musical van afgelopen jaar noe
men. De voorstelling van Stage En
tertainment won gisteravond in
Utrecht de hoofdprijs tijdens de
vijftiende editie van de Musical
Awards.
Alex Klaasen (I): Beste Mannelijke
Hoofdrol in Kleine Productie The Kiss
of the Spider Woman.
Annet Malherbe: Beste Vrouwelij
ke Bijrol in Kleine Productie.
Elise Schaap: Beste Vrouwelijke
Hoofdrol in Kleine Productie.
Arjan Ederveen: Beste Mannelijke
Bijrol in Grote Productie.
Romy Monteiro: uitgeroepen tot
Beste Aanstormend Talent.