Directeur Schiphol: 'Stop met het polderen'
Oude occasions
VW populair
Een maandje gitbuiken?
Ontdek de nieuwste
films series.
t
ECONOMIE 23
Meer mensen
op wintersport
Meer omzet
FloraHolland
'Viacom
ontdook fiscus'
Deze winter gaan weer meer
Nederlanders op wintersport.
Dit seizoen gaat het om zo'n
miljoen mensen, roo.ooo meer
dan twee jaar geleden, zo blijkt
uit onderzoek van ING Econo
misch Bureau.
FloraHolland heeft in 2025
meer omzet gedraaid dan een
jaar eerder. De veiling kwam
uit op een omzet van 4,5 mil
jard euro, i,s procent meer dan
in 2014. Dat was vooral dankzij
de snijbloemen.
Viacom, bekend van 'Teenage
Mutant Ninja Turtles' wilde
via ons land miljoenen dollars
belasting ontduiken. Dat stelt
oud-directielid Nataki
Williams in een aanklacht in
New York tegen het concern.
Om de toekomst van het vliegveld
veilig te stellen, moet volgens be
stuursvoorzitter Nijhuis snel wor
den begonnen met het vaststellen
van nieuwe groeiplannen. Anders
legt Schiphol het definitief af te
gen concurrenten als Frankfurt,
Heathrow en nieuwe megalucht-
havens bij Istanbul en in de
Golfstaten.
Het overleg over groei met be
langhebbenden als de rijksover
heid, bewoners en milieuclubs
kan volgens Nijhuis dan ook niet
langer op dezelfde voet worden
voortgezet. „We houden elkaar ge
vangen in een doorgeslagen over-
legcultuur en verliezen momen
tum. Terwijl we zo druk zijn met
polderen, worden we ingehaald
door de concurrentie. De tijden
zijn veranderd. Ik heb te vaak mee
gemaakt dat vaagheid en onduide
lijkheid tot strategisch principe
worden verheven om maar geen
besluit te hoeven nemen. Er moet
meer pit komen, meer onderne
mersgeest. We moeten minder
partijen bij overleg uitnodigen."
Volgens hem is overleg noodza
kelijk, maar 'beslissingen nemen
te veel tijd in beslag omdat we
conflicten proberen te mijden.
We zijn bang voor het uitzetten
van een heldere koers, bang voor
het nemen van verantwoordelijk
heid. Dat moet anders.'
Nijhuis, wiens tweede termijn
als topman over een jaar afloopt,
steekt daarbij ook de hand in ei
gen boezem. „Onze voorzichtig
heid belemmert de vooruitgang.
Dat geldt ook voor Schiphol zelf."
Door de groei van het afgelo
pen jaar nadert de luchthaven de
door de politiek afgedwongen
grenzen. Dat zal dit jaar volgens
Nijhuis tot 'pijnlijke maatregelen
voor iedereen leiden'. Zowel de
stijging van het aantal passagiers -
vorig jaar 6 procent naar 58,2 mil
joen - als de grens van 500.000
starts en landingen per jaar knelt.
In 2015 groeide het aantal vliegbe
wegingen bijna 3 procent naar
451.000. Dit jaar zal de luchthaven
naar eigen verwachting in hetzelf
de tempo doorgroeien.
Op drukke momenten wordt
de maximumcapaciteit al bereikt.
Op de platforms en aan de gates
ontbreekt ruimte en zowel de snel-
'We zijn
bang voor
het uitzetten
van een
heldere koers'
wegen als openbaarvervoerlijnen
naar de luchthaven knappen uit
hun voegen. „Mooi natuurlijk dat
het aantal reizigers explosief
groeit", aldus Nijhuis, „maar de ko
mende jaren lopen we keihard te
gen de grenzen aan. Zowel in de
terminals als op de platforms en
landingsbanen wordt het voller
en voller. We moeten moeilijke
keuzes maken." Welke dat zijn,
laat hij nog in het midden. Maar
de luchthaven sluit niet uit dat
het aantal vluchten op de drukste
tijdstippen zal worden terugge
bracht. „Dat gaat pijn doen."
Het kabinet moet volgens de
topman maar eens duidelijkheid
verschaffen over de toekomst van
de luchthaven. „Schiphol, KLM en
de luchtverkeersleiding hebben al
vastgesteld waarvoor zij staan.
Maar we hebben ook een actiege-
richte overheid nodig die zorgt
voor meer regie."
Zo wil Nijhuis dat het kabinet
het mogelijk maakt nieuwe lucht
vaartmaatschappijen te weren of
uitbreiding van activiteiten van
maatschappijen af te wijzen als de
ze niet bijdragen aan de concur
rentiepositie van het vliegveld.
Nu is Schiphol gedwongen iede
re nieuwkomer toe te laten en uit
breidingen toe te staan naar be
stemmingen die al door meerdere
andere maatschappijen worden
aangedaan. Dat komt de luchtha
ven regelmatig op kritiek te staan
van onder meer KLM, die de onge
breidelde activiteitengroei van on
der meer Golfmaatschappijen en
prijsvliegers op de luchthaven he
kelt.
Daarnaast verwacht hij maatre
gelen om de bereikbaarheid van
de luchthaven te verbeteren -
vooral per spoor en bus. „We heb
ben een overheid nodig die mee
denkt en meedoet aan het verbete
ren van de bereikbaarheid."
Zowel het NS-station als de spo
ren ernaartoe zijn al jaren overbe
last. Dat leidt in toenemende ma
te tot storingen en vertragingen.
Overvolle perrons leveren boven
dien een veiligheidsrisico op: de
nooduitgangen en roltrappen zijn
niet berekend op de huidige reizi-
gersstroom.
Nijhuis spreekt met deze grief
niet alleen het kabinet aan, maar
ook de gemeente Amsterdam. Hij
pleit al langer voor het doortrek
ken van de Noord/Zuidlijn naar
Schiphol. Daar voelt de gemeente
niets voor. Omdat de treintunnels
niet kunnen worden uitgebreid, is
een langs de Aio en A4 doorge
trokken metrolijn volgens Nijhuis
de beste oplossing voor het drei
gende verkeersinfarct.
De site keek naar de zogeheten
'statijden' van tweedehandsau
to's - de tijd tussen het moment
dat ze te koop gezet worden en
het moment dat iemand toehapt.
Van de veelverkochte model
len scoort de Volkswagen Polo
het best, en dan met name de
exemplaren die eind jaren '90 op
de markt gekomen zijn. De mo
dellen van 1996 en 1997 spannen
de kroon. Deze staan gemiddeld
maar 15 dagen te koop. De Polo's
worden gevolgd door de Ford Fo
cus uit 2000, met een statijd van
gemiddeld 16 dagen.
Volkswagen raakte vorig jaar
verwikkeld in een enorm schan
daal, nadat bekend werd dat het
motortests manipuleerde met zo
geheten sjoemelsoftware.
De populariteit van de Volks
wagens heeft vooral betrekking
op de oudere modellen. Uit een
overzicht dat branchevereniging
Bovag op verzoek van deze krant
maakte blijkt dat de Polo over de
gehele levensduur van het mo
del, dus met alle varianten uit al
le bouwjaren meegerekend, be
duidend slechter scoort. Met een
gemiddelde verkooptijd van 44
dagen staat het model op de 25e
plaats. In dit overzicht scoren de
nieuwe modellen van Opel juist
weer heel goed. De Karl en de
Mokka bezetten de eerste twee
plekken. Daarna volgen de Nis
san Leaf en de Peugeot 108. Dat
de Polo in het overzicht van Bo
vag veel lager staat, kan er vol
gens een woordvoerder op dui
den dat de nieuwere Polomodel
len langer te koop staan dan de
oude.
De algemene trend is overi
gens dat tweedehands auto's kor
ter te koop staan dan vroeger. In
2009 was het gemiddeld aantal
stadagen van het wagenpark 80,
vorig jaar nog maar 67.
Eerder deze week publiceerde
Bovag de verkoopcijfers van nieu
we auto's in 2015. Daaruit bleek
dat Volkswagen het ondanks de
negatieve publiciteit erg goed
heeft gedaan, met een plus van
25 procent. In andere landen
kreeg het merk juist een flinke
knauw. Vooral in de Verenigde
Staten kelderde de verkoop.
i:\ -'v.
DONDERDAG 7 JANUARI 2016
3,2
De verkoop van nieuwe auto's in
Duitsland is in 2015 met 6 procent
gestegen tot 3,2 miljoen. Dat is
het hoogste niveau in zes jaar,
aldus brancheorganisatie VDA.
door Herman Stil
SCHIPHOL. Luchthaven Schiphol
groeit zo explosief dat de grens
van 500.000 starts en landingen
per jaar veel sneller dan verwacht
in zicht komt. Topman Jos Nijhuis
wil besluitvaardigheid en minder
overleg.
Jos Nijhuis
topman Schiphol
door Sander van Mersbergen
SOESTERBERC. Oudere Volkswa
gen-modellen blijven in Neder
land onverminderd populair, on
danks het door het sjoemelschan-
daal besmeurde imago van de fa
brikant. Dat stelt Autoverleden.nl,
een website die informatie over
occasions verzamelt.
9 f V 'i -
r 1 1 "2L v#- r
35,-vs
Wfrm%kpn
Alles-in-1pakketdereguliereprijs.Kijkopkpn.com li^F I I
voor beschikbaarheid, voorwaarden en prijzen. IH