Directeur Schiphol: 'Stop met het polderen' Oude occasions VW populair Een maandje gitbuiken? Ontdek de nieuwste films series. t ECONOMIE 23 Meer mensen op wintersport Meer omzet FloraHolland 'Viacom ontdook fiscus' Deze winter gaan weer meer Nederlanders op wintersport. Dit seizoen gaat het om zo'n miljoen mensen, roo.ooo meer dan twee jaar geleden, zo blijkt uit onderzoek van ING Econo misch Bureau. FloraHolland heeft in 2025 meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. De veiling kwam uit op een omzet van 4,5 mil jard euro, i,s procent meer dan in 2014. Dat was vooral dankzij de snijbloemen. Viacom, bekend van 'Teenage Mutant Ninja Turtles' wilde via ons land miljoenen dollars belasting ontduiken. Dat stelt oud-directielid Nataki Williams in een aanklacht in New York tegen het concern. Om de toekomst van het vliegveld veilig te stellen, moet volgens be stuursvoorzitter Nijhuis snel wor den begonnen met het vaststellen van nieuwe groeiplannen. Anders legt Schiphol het definitief af te gen concurrenten als Frankfurt, Heathrow en nieuwe megalucht- havens bij Istanbul en in de Golfstaten. Het overleg over groei met be langhebbenden als de rijksover heid, bewoners en milieuclubs kan volgens Nijhuis dan ook niet langer op dezelfde voet worden voortgezet. „We houden elkaar ge vangen in een doorgeslagen over- legcultuur en verliezen momen tum. Terwijl we zo druk zijn met polderen, worden we ingehaald door de concurrentie. De tijden zijn veranderd. Ik heb te vaak mee gemaakt dat vaagheid en onduide lijkheid tot strategisch principe worden verheven om maar geen besluit te hoeven nemen. Er moet meer pit komen, meer onderne mersgeest. We moeten minder partijen bij overleg uitnodigen." Volgens hem is overleg noodza kelijk, maar 'beslissingen nemen te veel tijd in beslag omdat we conflicten proberen te mijden. We zijn bang voor het uitzetten van een heldere koers, bang voor het nemen van verantwoordelijk heid. Dat moet anders.' Nijhuis, wiens tweede termijn als topman over een jaar afloopt, steekt daarbij ook de hand in ei gen boezem. „Onze voorzichtig heid belemmert de vooruitgang. Dat geldt ook voor Schiphol zelf." Door de groei van het afgelo pen jaar nadert de luchthaven de door de politiek afgedwongen grenzen. Dat zal dit jaar volgens Nijhuis tot 'pijnlijke maatregelen voor iedereen leiden'. Zowel de stijging van het aantal passagiers - vorig jaar 6 procent naar 58,2 mil joen - als de grens van 500.000 starts en landingen per jaar knelt. In 2015 groeide het aantal vliegbe wegingen bijna 3 procent naar 451.000. Dit jaar zal de luchthaven naar eigen verwachting in hetzelf de tempo doorgroeien. Op drukke momenten wordt de maximumcapaciteit al bereikt. Op de platforms en aan de gates ontbreekt ruimte en zowel de snel- 'We zijn bang voor het uitzetten van een heldere koers' wegen als openbaarvervoerlijnen naar de luchthaven knappen uit hun voegen. „Mooi natuurlijk dat het aantal reizigers explosief groeit", aldus Nijhuis, „maar de ko mende jaren lopen we keihard te gen de grenzen aan. Zowel in de terminals als op de platforms en landingsbanen wordt het voller en voller. We moeten moeilijke keuzes maken." Welke dat zijn, laat hij nog in het midden. Maar de luchthaven sluit niet uit dat het aantal vluchten op de drukste tijdstippen zal worden terugge bracht. „Dat gaat pijn doen." Het kabinet moet volgens de topman maar eens duidelijkheid verschaffen over de toekomst van de luchthaven. „Schiphol, KLM en de luchtverkeersleiding hebben al vastgesteld waarvoor zij staan. Maar we hebben ook een actiege- richte overheid nodig die zorgt voor meer regie." Zo wil Nijhuis dat het kabinet het mogelijk maakt nieuwe lucht vaartmaatschappijen te weren of uitbreiding van activiteiten van maatschappijen af te wijzen als de ze niet bijdragen aan de concur rentiepositie van het vliegveld. Nu is Schiphol gedwongen iede re nieuwkomer toe te laten en uit breidingen toe te staan naar be stemmingen die al door meerdere andere maatschappijen worden aangedaan. Dat komt de luchtha ven regelmatig op kritiek te staan van onder meer KLM, die de onge breidelde activiteitengroei van on der meer Golfmaatschappijen en prijsvliegers op de luchthaven he kelt. Daarnaast verwacht hij maatre gelen om de bereikbaarheid van de luchthaven te verbeteren - vooral per spoor en bus. „We heb ben een overheid nodig die mee denkt en meedoet aan het verbete ren van de bereikbaarheid." Zowel het NS-station als de spo ren ernaartoe zijn al jaren overbe last. Dat leidt in toenemende ma te tot storingen en vertragingen. Overvolle perrons leveren boven dien een veiligheidsrisico op: de nooduitgangen en roltrappen zijn niet berekend op de huidige reizi- gersstroom. Nijhuis spreekt met deze grief niet alleen het kabinet aan, maar ook de gemeente Amsterdam. Hij pleit al langer voor het doortrek ken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Daar voelt de gemeente niets voor. Omdat de treintunnels niet kunnen worden uitgebreid, is een langs de Aio en A4 doorge trokken metrolijn volgens Nijhuis de beste oplossing voor het drei gende verkeersinfarct. De site keek naar de zogeheten 'statijden' van tweedehandsau to's - de tijd tussen het moment dat ze te koop gezet worden en het moment dat iemand toehapt. Van de veelverkochte model len scoort de Volkswagen Polo het best, en dan met name de exemplaren die eind jaren '90 op de markt gekomen zijn. De mo dellen van 1996 en 1997 spannen de kroon. Deze staan gemiddeld maar 15 dagen te koop. De Polo's worden gevolgd door de Ford Fo cus uit 2000, met een statijd van gemiddeld 16 dagen. Volkswagen raakte vorig jaar verwikkeld in een enorm schan daal, nadat bekend werd dat het motortests manipuleerde met zo geheten sjoemelsoftware. De populariteit van de Volks wagens heeft vooral betrekking op de oudere modellen. Uit een overzicht dat branchevereniging Bovag op verzoek van deze krant maakte blijkt dat de Polo over de gehele levensduur van het mo del, dus met alle varianten uit al le bouwjaren meegerekend, be duidend slechter scoort. Met een gemiddelde verkooptijd van 44 dagen staat het model op de 25e plaats. In dit overzicht scoren de nieuwe modellen van Opel juist weer heel goed. De Karl en de Mokka bezetten de eerste twee plekken. Daarna volgen de Nis san Leaf en de Peugeot 108. Dat de Polo in het overzicht van Bo vag veel lager staat, kan er vol gens een woordvoerder op dui den dat de nieuwere Polomodel len langer te koop staan dan de oude. De algemene trend is overi gens dat tweedehands auto's kor ter te koop staan dan vroeger. In 2009 was het gemiddeld aantal stadagen van het wagenpark 80, vorig jaar nog maar 67. Eerder deze week publiceerde Bovag de verkoopcijfers van nieu we auto's in 2015. Daaruit bleek dat Volkswagen het ondanks de negatieve publiciteit erg goed heeft gedaan, met een plus van 25 procent. In andere landen kreeg het merk juist een flinke knauw. Vooral in de Verenigde Staten kelderde de verkoop. i:\ -'v. DONDERDAG 7 JANUARI 2016 3,2 De verkoop van nieuwe auto's in Duitsland is in 2015 met 6 procent gestegen tot 3,2 miljoen. Dat is het hoogste niveau in zes jaar, aldus brancheorganisatie VDA. door Herman Stil SCHIPHOL. Luchthaven Schiphol groeit zo explosief dat de grens van 500.000 starts en landingen per jaar veel sneller dan verwacht in zicht komt. Topman Jos Nijhuis wil besluitvaardigheid en minder overleg. Jos Nijhuis topman Schiphol door Sander van Mersbergen SOESTERBERC. Oudere Volkswa gen-modellen blijven in Neder land onverminderd populair, on danks het door het sjoemelschan- daal besmeurde imago van de fa brikant. Dat stelt Autoverleden.nl, een website die informatie over occasions verzamelt. 9 f V 'i - r 1 1 "2L v#- r 35,-vs Wfrm%kpn Alles-in-1pakketdereguliereprijs.Kijkopkpn.com li^F I I voor beschikbaarheid, voorwaarden en prijzen. IH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23