GOI I 3 2 3 Bonen en thuisblijven ff if DE KLANT IS KLOOTWIJK m VIJF TIPS Een lezeres sleept elke vakantie uit Frankrijk blikken groene boontjes mee naar huis. Een blik kost 90 cent RITUALS HANDS FREE €4 4 ':r> ETOS HANDGEL BESCHERMEND €1 2016 moet het jaar van de boon worden. Maar mogen er dan ook wat meer bonen in de schappen van de supermarkten? FIJN MENEER. MIJN AUTO STAAT VOOR. KUNT U ALLES EVEN VOOR ME INLADEN? t A ifr- rd voor succesvol onderhandelen: verkoper in te schatten. Lijkt hij ie mand die tot onderhandelen bereid is? Oogt hij vriendelijk, behulp zaam, sympathiek? „Zo nee, over weeg dan of je het wilt proberen en er tijd en energie in wilt steken. Ga op je gevoel af," adviseert De Haas. „Bij succesvol onderhandelen komt veel psychologie kijken. Een deal komt makkelijker rond als mensen elkaar aardig vinden. Dat is de gun- factor." Daar kun je zelf ook ge bruik van maken: als de verkoper je aardig vindt, scheelt dat wellicht in de prijs. Dus maak je hem een compliment: „Mooie zaak. En wat een groot aanbod." Vrienden Het zou zomaar kunnen dat de ver koper enthousiast begint te vertel len over de vele voordelen van de vaatwasser. Vanzelfsprekend luister je aandachtig. Hij maakt grapjes, jij speelt daar op in. De stemming is goed. Als de verkoper klaar is met zijn verhaal, zijn jullie bijna vrien den. Nu is het tijd om zaken te doen. „Mooi apparaat, ik wil het graag hebben," zeg je. „Maar alleen als er wat van de prijs afgaat." Het echte onderhandelen gaat beginnen. Ver velend, gênant? Zie het als een spel, een ritueel, zegt De Haas. „Onder handelen kan ook léuk zijn. In Azië en Afrika zijn ze er dol op." De verkoper kijkt bedenkelijk en noemt een prijs, die je te hoog vindt. Je kijkt bedenkelijk en noemt een prijs net iets onder de laagste prijs van de internetwinkel. Zo pingpong je wat heen en weer tot de verkoper zijn bodem heeft bereikt. Lager kan en wil hij niet. Als dat het bedrag is dat je maxi maal wilde betalen, kun je zaken doen. Zo niet, dan kun je wellicht andere voordelen te berde brengen: een verlengde garantie, gratis thuisbezorgen en installeren, een groot pak gratis vaatwastabletten desnoods. De Haas: „Maar als je echt niet te vreden bent over de deal, schroom dan niet om het erbij te laten en weg te lopen. Mogelijk is de verko per dan alsnog bereid om je wat te gemoet te komen. En anders zijn er nog meer witgoedwinkels. Dan is het jammer maar helaas voor de verkoper, hoe aardig hij ook is. Emoties spelen een rol hij onder handelen en je moet ze gebruiken. Maar ze mogen niet de overhand krijgen. Uiteindelijk gaat het erom: hoe krijg ik de beste deal voor mij?" Coach Anders bent u halverwege dit stukje en breekt er een. Van de Verenigde Naties moet 2016 het jaar van de boon heten. Goed. We doen wat u zegt. We eten bonen. Maar in welke vorm? Voor deze gelegenheid, om het jaar van de boon te vieren, volgt nu een absurd verhaal. In Wageningen is vlees helemaal op nieuw uitgevonden. Het is gemaakt van bonen. Nauwkeuriger: van sojaeiwit met tarwegluten, wat ook eiwitten zijn. Deze grondstoffen zijn niet nieuw in de na- makerij van vleeswaren, maar Professor Van der Goot van de Univer siteit van Wa geningen doet ze in een ma chine die er een stevige structuur van kneedt. Het deeg dat er uit komt lijkt op een runder lapje. Het is nog niet af en niet geschikt voor verkoop, er moet nog wat aan worden opgelekkerd en bijge kleurd. Maar Wageningen claimt dat het gebraad straks, als er nog wat sappig heid in is aangebracht, in smaak en structuur niet van een echte biefstuk te onderscheiden is. Wel mist het machi nale kneedwerk wat begeerde voedings stoffen, maar die kunnen worden ingespoten. biefstuk is dus bonen. Die kun je ook zo eten in een groot aantal variaties. En dat, zegt de professor (klompen uit!), is ook zijn bedoeling. Als mensen vlees van bonen wegkauwen, realiseren ze zich dat ze net zo goed die bonen zelf kunnen eten. En dat het achterlijk is om er eerst iets taais van te maken dat ook nog veel energie kost. Hè, hè, we komen bij zinnen. Beter bonen dan een nare droom. Ik schreef eerder over bonen en kreeg reacties. Menig lezer wil in super markten meer soorten bonen in het schap zien. Ze weten dat er meer dan bruine en witte zijn, van hun reizen naar een buitenland. 'Op een overdekte markt in Brazilië zag ik een keur aan bonen te koop', schrijft een lezer. Haal die bonen naar hier, kruidenier. Een le zeres sleept elke vakantie uit Frankrijk fietstassen vol met blikken flageolets verts naar huis. Groene boontjes. Een fors blik, 800 gram bonen, kost maar 90 cent in een supermarkt daar, die ook hier vestigingen heeft. Ze vindt de boon tjes onweerstaanbaar. Nu eist ze, klant is koning, deze boontje op het Neder landse schap. Kan ze voortaan thuisblij ven. Dat wordt trouwens de trend van 2016. Thuisblijven. Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 6 januari 2016 GO Een lekker geurtje: mandarijn en munt. In tegenstelling tot de andere gels geeft deze handgel geen indringende alcoholgeuraf. Wel duur, 4 euro voor 50 milliliter. I U A L; Deze handgel voelt lekker fris aan. Bah, wat een penetrante alcoholwalm. En het draaidopje is onhandig. Tip aan de fabrikant: zet er een klepdop op. t:s F 1. Choose your battles: vraag jezelf af wanneer onder handelen zin heeft en wanneer niet. 2. Bereid je (thuis) goed voor. 3. Besef dat onder handelen tijd en energie kost. Heb je daar zin in? 4. Wees flexibel en oplossingsgericht. 5. Zetje schaamte opzij en durf te vragen. Meer weten? Internet staat vol met onderhandeltips. Er zijn zelfs online cursussen. Boekentips: Onderhandelen voor Dummies van M.C. Donaldson en Handboek Onderhandelen van Margaret A. Neale. Productie met dank aan Witgoedshoputrecht.nl Succesvol on derhandelen is een kwestie van psy chologie. Een deal komt makkelijker rond als mensen elkaar aardig vin den. Jeanette de Haas (47) is zelfstandig onderhandel- coach in Haarlem. Voorheen was ze professioneel in koper, voor onder meer ICT-dien- sten. De lessen die ze daar leerde, past ze nu toe in haar trainingen die ze vooral voor het bedrijfsleven verzorgt. Meer informatie: onderhandel- coach.com Heb u klompen aan? Doe ze uit. De belangrijkste grondstof voor de nieuwe Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl beschermend j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47