'Dat 'Journaal' verleukt, deert kijker niet' 26 CULTUUR SHOW Feest 400e sterfdag Shakespeare 'Geen idee hoe film eindigt' Expo Bosch is verlengd Volop ijspret in het Teylers Museum in Haarlem. De winterse taferelen doen verlangen naar de tijden van weleer. William Shakespeare stierf op 23 april 1616, vierhon derd jaar geleden. Enge- lands beroemdste schrijver werd 52 jaar. Niet alleen zijn geboorte- en sterf plaats Stratford-upon- Avon maakt zich op om hem te herdenken. In het hele land beklimmen ac teurs en actrices podia om een van zijn 38 toneelstuk ken te spelen. Alle grote Britse gezelschappen her denken de schrijver. Naast toneelstukken zijn er lezin gen, conferenties, films, concerten, opera's en ten toonstellingen. Renée Zellweger schittert in de derde Bridget Jo nes-film, maar ze heeft geen idee hoe de film ein digt. „Best briljant: nie mand van de cast weet wie de vader van Bridgets baby is of voor wie ze zal kie zen", vertelt Zellweger die in Bridget Jones's Baby voor de derde keer de titelrol op zich neemt. „Het plan is om ons allemaal onwetend te houden tot aan de pre mière." Er zijn drie ver schillende eindes voor de film geschreven. Bridget Jo nes's Baby is vanaf septem ber in Nederland te zien. Ik doe dit voor de lol, oké? De verzameling kunstwer ken van Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel de Oude en tijdgenoten is een week langer te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. De expositie De ontdekking van het dage lijks leven - van Bosch tot Bruegel duurt nu tot en met 24 januari. Al 115.000 mensen kwamen af op de tentoonstelling. Topstuk is De Hooiwagen van Jheroni mus Bosch. Dat schilderij is voor het eerst in 450 jaar in ons land te zien. Dit jaar is het wel heel duidelijk: voor een Holland se winter met sneeuw en ijs moet je naar het museum. In het Teylers Museum in Haarlem heerst volop sneeuw- en ijspret. Op de schilderijen van Andreas Schelfhout vullen drie mannen een slee met sprokkelhout in een Hol landse polder onder een imposante wolkenlucht. Er schaatst een eenza me man over de sloot. Je kunt het ijs bijna horen kraken, zo realistisch is het donkere, spiegelende oppervlak met schaatssporen weergegeven. Op de schilderijen van Schelfhout is het altijd helder en prachtig wintersport- weer. Holland op zijn best. Het wintergezicht lijkt van alle tij den, maar dat is niet helemaal waar. Het genre kwam in de zeventiende eeuw op met schilders als Hendrick Avercamp, Jan van Goyen, Aert van der Neer en Jacob van Ruisdael. Aan het eind van de zeventiende eeuw waren Nederlanders nog steeds elke winter bevangen door de ijskoorts, maar vreemd genoeg werden er nau welijks meer schilderijen van dit fe nomeen gemaakt. De smaak ver schoof ineens naar een op Frankrijk georiënteerd classicisme en daarin pasten geen realistische ijstaferelen uit het dagelijkse leven. In het prentenkabinet van Teylers Museum zijn een paar zeventien- de-eeuwse wintergezichten te zien. De tentoonstelling Echte winters be strijkt voornamelijk de negentiende eeuw. Aan het eind van de achttien de eeuw pakten schilders als Jacob van Strij de draad van de zeventien de eeuw weer op. Van Strij maakte een landschap met boerderijen langs de bevroren ri vier de Devel. Het is tamelijk stil op het ijs. Een man met tonnen op een slee maakt een praatje met een vrouw met kind. Een hond kijkt naar een rechthoekig wak in het ijs en in de verte tuurt een man met een mand op zijn rug uit over de be sneeuwde polder met knotwilgen, molens en een kerktoren. Natuurlijk waren de vredige, troostrijke wintergezichten waarin al les er harmonieus aan toeging een tik keltje eenzijdig. Ook vanuit de een entwintigste eeuw gezien, lijkt het al lemaal iets te prachtig, die knusse koek-en-zopietentjes, dat gezellige vertier bij een kraakheldere hemel. In werkelijkheid traden veel negen- tiende-eeuwers de winter met angst en beven tegemoet. De meeste hui zen waren verschrikkelijk tochtig en hadden maar één kachel. Mensen slie pen dicht bij elkaar, met dekens en veel truien en jassen aan. Indrukwekkende schilderijen van de winterse natuurkrachten, zoals het beroemde werk De ijszee van Caspar David Friedrich, zijn zeld zaam in de Nederlandse kunst. Toch is er een aantal getuigenissen van ver woestende winterse taferelen. De winter van 1799 was zo streng dat tal van dijken doorbraken, ijsverstoppin gen ontstonden, zeventien mensen verdronken en talloze huizen door het kruiende ijs werden vermorzeld. Je kunt het ijs in Teylers Museum bijna horen kraken De idyllische ijsgezichten worden door de schilders van de Haagse School gezien als oubollig De winter van 1830 mocht er ook we zen. Eind december lagen rijkgevul- de koopvaardijschepen vastgevroren in het ijs bij Amsterdam. Er werden drastische maatregelen genomen. Jo hannes Hermanus Koekkoek maakte een tekening met pen en penseel waarin te zien is hoe zeshonderd mannen het ijs door proberen te za gen. Ze waren er weken mee bezig. In de loop van de negentiende eeuw veranderen de wintertaferelen weer van karakter. De idyllische ijsge zichten worden door de schilders van de Haagse School gezien als oubollig en slechts een enkeling waagt zich er nog aan. Anton Mauve maakte bij voorbeeld een iconisch schilderij van een omkijkende herder met een kud de schappen op de besneeuwde hei de. Vincent van Gogh tekende een aquarel naar Jozef Israels, waarin een man op krukken voortstrompelt over een halfbesneeuwd pad. Het was hem duidelijk meer te doen om de zelfkant van het leven dan om een vrolijk wintergezicht. Rond 1900 zijn kunstenaars als Jan Mankes en Willem Witsen vooral geïnteresseerd in de stille, serene kant van het Hollandse landschap met een dik pak sneeuw. Helaas mis sen we in deze sectie de schilder Flo- ris Verster, die prachtige sneeuwland schappen heeft gemaakt die helemaal Vooral sinds de ingebruikname van het hypermoderne nieuwe de cor, bijna vier jaar geleden, zou 'hét journaal' zich schuldig maken aan populisme met vlotter taalge bruik, her en der een flauw grap je, 'versimpeling' en kinderachtige items om de boel 'op te leuken'. Nieuwslezer Astrid Kersse- boom, twaalf jaar actief bij de taak- omroep, is bekend met de kritiek. „Het 'gewoner praten' is toegeno men. Dat zie je overal. Het gaat er om dat we betrouwbaar blijven, maar je moet er ook met plezier naar kunnen kijken. Ik vind ook dat bij ons het buitenland nog steeds ruim aan bod komt. Als bij voorbeeld Congo te lang buiten beeld blijft, is er altijd wel iemand die aan de bel trekt. Populisme? Die kritiek deel ik niet." Pia Dijkstra, van 1988 tot 2000 een van de vaste NOS-gezichten, ziet wel een ander journaal. „Ik denk weieens dat het Hart van Ne derland- gevoel wat de overhand lijkt te nemen. Veel naar binnen gericht, met de focus op het bin nenlandse nieuws. Ik zie weinig buitenlandse items die niet direct van invloed zijn op Nederland. Dat vind ik jammer, maar aan de andere kant schraap ik dat nu ook bijeen via internet", zegt Dijkstra, die tegenwoordig Tweede Kamer lid is voor D66. Dat de NOS zich schuldig maakt aan 'verleuking' is volgens oud-hoofdredacteur Hans Laroes (2002-2011) een oud liedje. „Dat is omdat het Journaal miljoenen mensen en dus heel verschillende doelgroepen bedient en soms, maar heel beperkt, luchtig nieuws brengt. Of een uitsmijtertje door Philip Freriks destijds. In zendtijd uitgedrukt gaat het om een heel marginaal iets en de meeste kij kers, leert onderzoek, hebben er geen moeite mee." CROOT-BRITTANNIË BRIDGET JONES Celine Dion zangeres zingt een cover van Adeles hit Hello in Las Vegas MUSEUM Hollandse winters op het doek door Kees Keijer door Gudo Tienhooven en Marlies van Leeuwen HILVERSUM. De NOS, vandaag 60 jaar oud, was voorheen altijd 'saai en degelijk'. Nu klinken ande re geluiden. De omroep zou zich juist meer en meer schuldig maken aan 'verleuken en versimpelen'. Drie meningen van (ex)-medewer- kers over het Journaal. Oud-hoofdredacteur Hans Laroes. foto Pim Ras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26