Basisscholen schorsten vorig schooljaar 287 leerlingen, blijkt uit cijfers inspectie
NIEUWS 3
Bij schorsingen of
verwijderingen in
het basisonderwijs
gaat het in 90
procent van zaken
om jongens.
UTRECHT. Voor het eerst heeft de
Onderwijsinspectie bijgehouden
hoeveel leerlingen op Nederland
se basisscholen werden geschorst.
De cijfers zijn in het bezit van de
ze krant.
Basisscholen hebben vorig
schooljaar 31 keer een verwij-
deringsproceduren opgestart, om
een kind op een andere reguliere
basisschool geplaatst te krijgen. In
totaal zijn 287 leerlingen ge
schorst, voor 88 van hen is een an
dere school gezocht. In 57 andere
gevallen zijn leerlingen doorver
wezen naar het speciaal onder
wijs. Dat kan alleen met instem
ming van de ouders.
De grootste groep leerlingen
die met schorsingen of verwijder
ingen te maken kreeg, zijn jon
gens (89,9 procent). Bovendien za
ten de meesten in de hogere groe
pen. Ruim de helft (58,9 procent)
in de groepen 6/7/8, 33,8 procent
in groep 3/4/5. In 12,5 procent van
de gevallen betrof het kleuters.
Om de impact van zo'n besluit
te begrijpen, moeten we ons ver
diepen in de lotgevallen van
Klaas, afkomstig uit een kleine
plaats buiten de Randstad.
Klaas (11) had al een surprise ge
maakt. Maar die heeft hij nooit
kunnen overhandigen. Want aan
het sinterklaasfeest op school
mocht hij niet meedoen, nadat
een ruzie eind november was geës
caleerd. Noodgedwongen en tegen
de zin van hemzelf en zijn ouders
'Er was al een plek
gereserveerd in het
speciaal onderwijs. Of
we snel wilden tekenen'
begint hij vandaag op een andere
school.
Klaas is een ventje met ADHD
en - zoals bleek uit een hersengolf-
onderzoek - 'trekjes van autisme'.
Niets zorgwekkends, oordeelden
de experts. Hij kon vrij probleem
loos mee op zijn reguliere basis
school. Concentratie en motivatie
laten soms te wensen over en hij
heeft incidenteel driftbuien. Soms
gebeurt er maanden of zelfs jaren
niets, maar dan kan hij ineens
boos worden. Vooral als de om
standigheden om hem heen veran
deren, dat vindt Klaas erg lastig.
Maar, zegt zijn moeder Nelleke,
wat er op die vrijdagmiddag eind
november gebeurde - zoiets was
nog nooit eerder voorgekomen.
„Die week was zijn vaste juf ver
vangen door anderen. En Klaas
had met onze andere kinderen bij
opa en oma gelogeerd, omdat
mijn man en ik ook weg waren.
Dat maakte het allemaal niet een
voudiger voor hem. Tijdens het
buiten spelen had een jongetje
een bal in zijn gezicht geschopt,
waarop Klaas hem sloeg. Samen
zijn ze in de klas gezet. Daar heeft
hij uit woede met het meubilair
gegooid. De juf belde me op mijn
werk, dat ik direct moest komen.
Klaas ging met mij mee naar huis,
op maandagmiddag zouden we
een gesprek met de directeur en
de leerkracht voeren."
Tot dit moment vertelt Nelleke
redelijk emotieloos, maar dan
schiet ze vol. „We zagen het totaal
niet aankomen, maar daar hoor
den we dat de schoolleiding al
had rondgebeld en dat er kilome
ters verderop een plek in het spe
ciaal onderwijs voor hem was ge
vonden. Of we even bij het kruis
je wilden tekenen. Dat deden we,
maar we waren echt volkomen
overrompeld."
Vandaag begint Klaas op een
school in het speciaal onderwijs.
Nelleke: „Op zijn oude school had
den ze enorme haast. We moesten
en zouden met hem naar een psy
choloog, die moest voorschrijven
dat Klaas inderdaad naar zo'n
school moest. We hebben alles ge
daan wat nodig was, in het belang
van Klaas. Maar daarna stel je je
zelf de vraag: is dit allemaal wel
nodig? We hebben zijn dossier op
gevraagd bij school: daaruit bleek
dat vijf eerdere woede-uitbarstin
gen waren geregistreerd, maar on
vergelijkbaar met dit incident."
Klaas zelf: „Wat ik erg jammer
vind, is dat er niet in staat dat ik
veel kinderen juist heel goed ge
holpen heb. En het is natuurlijk
nooit mijn bedoeling geweest om
met die stoel die ik gooide andere
kinderen te raken."
Zijn moeder: „Al gauw kreeg ik
door dat de school vooral zo snel
handelde omdat andere ouders
dreigden hun kinderen van school
te halen als Klaas zou blijven. Er is
echt flink gedreigd. En om het
nog gecompliceerder te maken:
we hebben ook nog andere kinde
ren op die school zitten. Je wilt
toch dat zij op geen enkele manier
'Een school zal nooit
lichtzinnig overgaan
tot zulke ingrijpende
maatregelen'
last hebben van dit gebeuren."
Het aantal schorsingen (256) en
verwijderingen (31) van basis
schoolleerlingen is vorig school
jaar voor het eerst bijgehouden
door de Onderwijsinspectie en
kan dus niet vergeleken worden
met eerdere jaren. Gevoelsmatig,
zegt Marieke Boon namens Infor
matiepunt Ouders Onderwijs,
lijkt het alsof scholen steeds snel
ler op deze verstrekkende maatre
gelen teruggrijpen. „Een schor
sing of verwijdering is altijd een
teken van onvermogen", stelt
Boon. „Er is een bepaalde situatie
ontstaan waarvan het schoolperso-
neel ook echt niet weet hoe er
mee om te gaan. Terwijl dit een ui
terste noodmaatregel zou moeten
zijn. De boodschap is namelijk
heel zwaar voor een kind: je bent
niet meer welkom op school. Dat
gaat erg ver." Ze concludeert dat
in het hele dossier van Klaas za
ken verkeerd zijn gegaan. „Een ver
wijzing naar het speciaal onder
wijs zonder waarschuwing vooraf,
dat zou niet mogelijk moeten zijn.
Wij zeggen altijd: ga met elkaar in
gesprek, zo vroeg mogelijk. Zijn er
klachten van andere ouders, zijn
er signalen dat er zo'n woede-uit
barsting aan kan komen, dat zijn
genoeg redenen om bij elkaar te
komen en een escalatie voor te
blijven. Want dat wil niemand."
„Elke school hanteert een vast
gesteld toelatings- en verwijde-
ringsbeleid. Dat hoeft niet overal
hetzelfde te zijn", reageert Petra
van Haren, voorzitter van de Alge
mene Vereniging Schoolleiders.
„Een schoolleiding zal nooit licht
zinnig overgaan tot zulke ingrij
pende maatregelen, maar heeft
wel de verantwoordelijkheid voor
de sociale en fysieke veiligheid
van alle leerlingen - om over het
personeel nog maar te zwijgen.
Vaak gaat er eerst een schorsing
aan vooraf, als afkoelingsperiode.
Met het samenwerkingsverband
waarin de school zit wordt dan ge
zocht naar de beste oplossing."
Klaas is in de afgelopen ander
halve maand nog één keer terugge
gaan naar zijn groep 8, om af
scheid te nemen. „Bijna iedereen
zei: jammer dat je weg bent en gaf
me zijn telefoonnummer. Ook het
jongetje met wie ik ruzie had ge
kregen op het schoolplein."
Uit privacy-overwegingen zijn de na
men van Klaas en zijn moeder in dit
artikel veranderd en is hij onherken
baar gefotografeerd.
FEITEN CIJFERS
Executieverkoop
Belastingdienst
MAANDAG 4 JANUARI 2016
Nelleke moeder van Klaas
Petra van Haren voorzitter AVS
In het voortgezet onderwijs
werden het afgelopen
schooljaar 4.899 leerlingen
tussen de 1 en 5 dagen ge
schorst, een stijging van
1,5 procent ten opzichte
van schooljaar 2013-2014.
Het aantal verwijderingen
lag op 594, een kleine stij
ging (0,8 procent).
Fysiek geweld tegen mede
leerlingen, verbaal geweld
tegen personeel en storend
gedrag binnen de lessen wa
ren de hoofdredenen voor
schorsingen of verwijderin
gen.
In ruim driekwart van de ge
vallen betreft het jongens.
De meeste meldingen kwa
men uit het praktijkonder
wijs of vmbo-b en uit de
Randstad.
In de provincie Overijssel
kwamen de minste schorsin
gen of verwijderingen (0,1
procent) voor.
Voor alle executieverkopen
van de Belastingdienst.
Kijk op www.veilingdeurwaarder.nl
De 11-jarige Klaas (I) is één
van de 287 geschorste basis
schoolleerlingen.
foto Corné Sparidaens
'Ouders dreigden hun kind van
school te halen als Klaas bleef
door Jeroen Schmale