Basisscholen schorsten vorig schooljaar 287 leerlingen, blijkt uit cijfers inspectie NIEUWS 3 Bij schorsingen of verwijderingen in het basisonderwijs gaat het in 90 procent van zaken om jongens. UTRECHT. Voor het eerst heeft de Onderwijsinspectie bijgehouden hoeveel leerlingen op Nederland se basisscholen werden geschorst. De cijfers zijn in het bezit van de ze krant. Basisscholen hebben vorig schooljaar 31 keer een verwij- deringsproceduren opgestart, om een kind op een andere reguliere basisschool geplaatst te krijgen. In totaal zijn 287 leerlingen ge schorst, voor 88 van hen is een an dere school gezocht. In 57 andere gevallen zijn leerlingen doorver wezen naar het speciaal onder wijs. Dat kan alleen met instem ming van de ouders. De grootste groep leerlingen die met schorsingen of verwijder ingen te maken kreeg, zijn jon gens (89,9 procent). Bovendien za ten de meesten in de hogere groe pen. Ruim de helft (58,9 procent) in de groepen 6/7/8, 33,8 procent in groep 3/4/5. In 12,5 procent van de gevallen betrof het kleuters. Om de impact van zo'n besluit te begrijpen, moeten we ons ver diepen in de lotgevallen van Klaas, afkomstig uit een kleine plaats buiten de Randstad. Klaas (11) had al een surprise ge maakt. Maar die heeft hij nooit kunnen overhandigen. Want aan het sinterklaasfeest op school mocht hij niet meedoen, nadat een ruzie eind november was geës caleerd. Noodgedwongen en tegen de zin van hemzelf en zijn ouders 'Er was al een plek gereserveerd in het speciaal onderwijs. Of we snel wilden tekenen' begint hij vandaag op een andere school. Klaas is een ventje met ADHD en - zoals bleek uit een hersengolf- onderzoek - 'trekjes van autisme'. Niets zorgwekkends, oordeelden de experts. Hij kon vrij probleem loos mee op zijn reguliere basis school. Concentratie en motivatie laten soms te wensen over en hij heeft incidenteel driftbuien. Soms gebeurt er maanden of zelfs jaren niets, maar dan kan hij ineens boos worden. Vooral als de om standigheden om hem heen veran deren, dat vindt Klaas erg lastig. Maar, zegt zijn moeder Nelleke, wat er op die vrijdagmiddag eind november gebeurde - zoiets was nog nooit eerder voorgekomen. „Die week was zijn vaste juf ver vangen door anderen. En Klaas had met onze andere kinderen bij opa en oma gelogeerd, omdat mijn man en ik ook weg waren. Dat maakte het allemaal niet een voudiger voor hem. Tijdens het buiten spelen had een jongetje een bal in zijn gezicht geschopt, waarop Klaas hem sloeg. Samen zijn ze in de klas gezet. Daar heeft hij uit woede met het meubilair gegooid. De juf belde me op mijn werk, dat ik direct moest komen. Klaas ging met mij mee naar huis, op maandagmiddag zouden we een gesprek met de directeur en de leerkracht voeren." Tot dit moment vertelt Nelleke redelijk emotieloos, maar dan schiet ze vol. „We zagen het totaal niet aankomen, maar daar hoor den we dat de schoolleiding al had rondgebeld en dat er kilome ters verderop een plek in het spe ciaal onderwijs voor hem was ge vonden. Of we even bij het kruis je wilden tekenen. Dat deden we, maar we waren echt volkomen overrompeld." Vandaag begint Klaas op een school in het speciaal onderwijs. Nelleke: „Op zijn oude school had den ze enorme haast. We moesten en zouden met hem naar een psy choloog, die moest voorschrijven dat Klaas inderdaad naar zo'n school moest. We hebben alles ge daan wat nodig was, in het belang van Klaas. Maar daarna stel je je zelf de vraag: is dit allemaal wel nodig? We hebben zijn dossier op gevraagd bij school: daaruit bleek dat vijf eerdere woede-uitbarstin gen waren geregistreerd, maar on vergelijkbaar met dit incident." Klaas zelf: „Wat ik erg jammer vind, is dat er niet in staat dat ik veel kinderen juist heel goed ge holpen heb. En het is natuurlijk nooit mijn bedoeling geweest om met die stoel die ik gooide andere kinderen te raken." Zijn moeder: „Al gauw kreeg ik door dat de school vooral zo snel handelde omdat andere ouders dreigden hun kinderen van school te halen als Klaas zou blijven. Er is echt flink gedreigd. En om het nog gecompliceerder te maken: we hebben ook nog andere kinde ren op die school zitten. Je wilt toch dat zij op geen enkele manier 'Een school zal nooit lichtzinnig overgaan tot zulke ingrijpende maatregelen' last hebben van dit gebeuren." Het aantal schorsingen (256) en verwijderingen (31) van basis schoolleerlingen is vorig school jaar voor het eerst bijgehouden door de Onderwijsinspectie en kan dus niet vergeleken worden met eerdere jaren. Gevoelsmatig, zegt Marieke Boon namens Infor matiepunt Ouders Onderwijs, lijkt het alsof scholen steeds snel ler op deze verstrekkende maatre gelen teruggrijpen. „Een schor sing of verwijdering is altijd een teken van onvermogen", stelt Boon. „Er is een bepaalde situatie ontstaan waarvan het schoolperso- neel ook echt niet weet hoe er mee om te gaan. Terwijl dit een ui terste noodmaatregel zou moeten zijn. De boodschap is namelijk heel zwaar voor een kind: je bent niet meer welkom op school. Dat gaat erg ver." Ze concludeert dat in het hele dossier van Klaas za ken verkeerd zijn gegaan. „Een ver wijzing naar het speciaal onder wijs zonder waarschuwing vooraf, dat zou niet mogelijk moeten zijn. Wij zeggen altijd: ga met elkaar in gesprek, zo vroeg mogelijk. Zijn er klachten van andere ouders, zijn er signalen dat er zo'n woede-uit barsting aan kan komen, dat zijn genoeg redenen om bij elkaar te komen en een escalatie voor te blijven. Want dat wil niemand." „Elke school hanteert een vast gesteld toelatings- en verwijde- ringsbeleid. Dat hoeft niet overal hetzelfde te zijn", reageert Petra van Haren, voorzitter van de Alge mene Vereniging Schoolleiders. „Een schoolleiding zal nooit licht zinnig overgaan tot zulke ingrij pende maatregelen, maar heeft wel de verantwoordelijkheid voor de sociale en fysieke veiligheid van alle leerlingen - om over het personeel nog maar te zwijgen. Vaak gaat er eerst een schorsing aan vooraf, als afkoelingsperiode. Met het samenwerkingsverband waarin de school zit wordt dan ge zocht naar de beste oplossing." Klaas is in de afgelopen ander halve maand nog één keer terugge gaan naar zijn groep 8, om af scheid te nemen. „Bijna iedereen zei: jammer dat je weg bent en gaf me zijn telefoonnummer. Ook het jongetje met wie ik ruzie had ge kregen op het schoolplein." Uit privacy-overwegingen zijn de na men van Klaas en zijn moeder in dit artikel veranderd en is hij onherken baar gefotografeerd. FEITEN CIJFERS Executieverkoop Belastingdienst MAANDAG 4 JANUARI 2016 Nelleke moeder van Klaas Petra van Haren voorzitter AVS In het voortgezet onderwijs werden het afgelopen schooljaar 4.899 leerlingen tussen de 1 en 5 dagen ge schorst, een stijging van 1,5 procent ten opzichte van schooljaar 2013-2014. Het aantal verwijderingen lag op 594, een kleine stij ging (0,8 procent). Fysiek geweld tegen mede leerlingen, verbaal geweld tegen personeel en storend gedrag binnen de lessen wa ren de hoofdredenen voor schorsingen of verwijderin gen. In ruim driekwart van de ge vallen betreft het jongens. De meeste meldingen kwa men uit het praktijkonder wijs of vmbo-b en uit de Randstad. In de provincie Overijssel kwamen de minste schorsin gen of verwijderingen (0,1 procent) voor. Voor alle executieverkopen van de Belastingdienst. Kijk op www.veilingdeurwaarder.nl De 11-jarige Klaas (I) is één van de 287 geschorste basis schoolleerlingen. foto Corné Sparidaens 'Ouders dreigden hun kind van school te halen als Klaas bleef door Jeroen Schmale

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 3