Zeeuws Tijdschrift Een oceaan vol tranen Wat zou Vlissingen zijn zonder Hofman? Bundel met verhalen en losse gedachten 12 BOEKEN Kort en lang, verhalend en heel of half gedicht. Wim PhafF ziet mensen op vele manieren. Wim Phaff is lid van de harde kern van koffie- en theeschen- kerij St. John in de Sint Jansstraat in Middelburg. Vanachter het raam of - als het weer meezit - vanaf het terras ziet hij daar sinds 1996 bedrijvig volk aan zich voor bij trekken. „Door deze gewoonte leerde ik veel mensen herkennen aan hun stap, krakende fietsket- ting, rammelend spatbord of an dere soort specifieke kenmerken en maakte ik met velen inmid dels ook persoonlijk kennis. LEUK!!" Observeren, de indrukken op slaan en vervolgens naar woor den zoeken om de waarnemin gen weer zichtbaar te maken. Dat is precies wat Wim Phaff doet in zijn afgelopen week verschenen bundel Mensen kijken. Hij presen teert daarin korte verhalen, losse gedachten en korte bondige uit spraken. Misschien dat ze ontstaan zijn aan de koffietafel van St. John, dat wil niet zeggen dat we alleen maar voorbijgangers krijgen voor geschoteld. Verre van dat, zelfs. De schrijver laat zijn gedachten vele kanten uitwaaieren. Wim Phaff heeft naam ge maakt als preparateur: het opzet ten van dode dieren. Verder houdt hij zich bezig met het boet seren van organismen in diverse materialen. Ook bij dat soort acti viteiten geldt dat een goed ont wikkeld observatievermogen noodzakelijk is om tot een bevre digend resultaat te komen. De bundel Mensen kijken kan met recht een allegaartje worden genoemd. We leren Phaff kennen als een verstokte pijproker. En een kattenhater, althans iemand die naast hondenbelasting ook graag kattenbelasting in zou voe ren, omdat de kattenbeesten een 'horreur' zijn voor tuiniers en vo gelliefhebbers. Hij voert verzon nen personen op, zoals klusser Dolf die wel eens even een douchebakje zal installeren. De schrijver kruipt ook in de huid van Joep, een vier jaar oude Ierse Setter. Verder lezen we over een mislukte vakantie in de Arden nen, tuinman Riekus die twee Franse militairen denkt op te gra ven in Yerseke, en schelpenverza melaar Jewannes van Dieke uit Griepskareke. En vele korte wijs heden: 'Kunstenaars die hun werk presenteren zonder titel/ vinden zelf ook dat het nergens op lijkt'. Wim Phaff Het laatste Zeeuws Tijd schrift van 2015 is meteen de catalogus bij de tentoonstelling Van Zeeuwse bodem, een selectie uit tien jaar Zeeuwse Lichting (tot 13 januari 2016 in het Centrum voor Beeldende Kunst Zeeland op de Balans in Middelburg). Voor de 'Zeeuwse Lichting' worden sinds 2006 jaarlijks kun stenaars uit Zeeland uitgeno digd, die in het betreffende jaar afstuderen aan één van de Neder landse kunstacademies. Van Zeeuwse bodem toont werk van tien kunstenaars, die de afgelo pen tien jaar hebben meegedaan. Het betreft beeldend kunste naars, (mode)ontwerpers, foto grafen en een architect. Voor het Zeeuws Tijdschrift interviewde kunstcriticus Frits de Coninck de tien deelnemers: Maartje Korstanje, Johan Nieu- wenhuize, Rens de Waal, Christi an van der Kooy, Pepijn Bakker, Dennis Wisse, Martijn Wilde, Charlotte Apers, Sjoerd Vroon land en Gino Anthonisse. Wim Buth woont in Middelburg. Hij schreef een boek over zijn er varingen op de detox-afdeling van een verslavingskliniek, waar hij terechtkwam nadat hij bijna ten onder was gegaan aan over matig alcoholgebruik. De titel: Een oceaan vol tranen is van mij. In het boek lezen we over zijn strijd om het alcoholmonster on der controle te krijgen. Zijn re laas is een moedige poging om anderen te waarschuwen. Zeeland geboekt www.pzc.nl/zeelandgeboekt Slaap maar, vader, droom van iets moois', wenste Wim Hofman in een ge dicht uit Wat we hadden en wat niet zijn vader voor diens ne gentigste verjaardag toe. Het mooi ste wat Hofman sr. in zijn leven zag, was 'de frambozenlimonade- roze avondzon boven de zee bij Vlissingen' of anders 'het weer lichten in de nacht boven de zee bij het vissen.' Volgens Hofman jr. tenminste, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat hij zijn eigen voorliefdes tevens aan zijn vader toedicht. Wat zou Wim Hofman zijn zonder Vlissingen, en niet te ver geten wat zou Vlissingen zijn zon der Wim Hofman? Iedereen kent zijn jeugdboeken, werken als Het vlot met zijn Vlissingse jeugd herinneringen. Maar wie leest er wel eens in zijn dichtbundels, tus sen 2003 en 2013 verschenen er vier, minstens even vol van Vlis singen? Wim Hofman De aanduiding dichtbundel moet je bij Hofman trouwens ruim dan wel dwars opvatten. Hij stopt verrassend veel proza in zijn poëzie, verhalen die dan uiteinde lijk weer geen verhaal willen zijn. 'Óp een dag liep ik langs het strand van Vlissingen, denk nu niet dat dit een verhaal wordt,' be gint een van de teksten uit Wat we hadden en wat niet. Hij ontdekt een dode vis, aanleiding voor een bespiegeling over hoe het dier aan zijn einde kan zijn gekomen. Zo gaat het steeds weer, de schrijver als strandwandelaar of eventueel de dichter als duinloper die ziet en ziet wat jij niet ziet. Dat is zijn gebied, heel ver bui ten Vlissingen komt hij niet. Dis hoek of Domburg zijn nog net in zicht, maar aan het Nollestrand heeft hij genoeg om herinnering en verbeelding te laten gedijen. Dankzij alles wat 'onder water bo ven water' gebeurt. En vooral dankzij alles wat aanspoelt. In een van de gedichten uit Na de storm somt hij op: 'Eergisteren zag ik op het strand/ 1 dode witte kip/ en 1 dode zwart- wit-gevlekte hond'. Weer een reden voor een fanta sievolle reconstructie. De dichter is dus afhankelijk van 'windkracht acht negen tien'. Wie heeft de zee ooit zo ge zien? Mensen kijken PhafF kijkt mensen door Jan van Damme Wim Phaff: preparateur en observator, foto De Drvkkery Schrijverspodii Mensen kijken Korte verhalen, gedichten en aforismen. De Drvkkery Schrijverspodium 200 pagina's 16,50 euro door Mario Molegraaf Na de storm Wim Hofman Nadcstortr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 44