De beste barbier van Europa verlaat Sluis en spreidt haar vleugels uit 20 PORTRET Sluis is te klein voor 22-jarige Prins. Ze wil en gaat de wereld veroveren met haar barbershops. De vaste klanten van Dieuwertje zitten inmiddels flink met de han den in het haar. Want nu de beste - en de jongste vrouwelijke - bar bier van Europa de wijk heeft ge nomen naar Manchester, waar moeten zij dan terecht voor hun perfecte Brooklyn Fade, een gelikte Pompadour of een Dutch shave Dieuwertj e-style? „Ik weet niet wat er de laatste maanden allemaal is gebeurd", ver zucht 'Dieuw' een maand voordat ze haar shop NB Barbers in Sluis zal sluiten. Het lijkt wel of iedere hipster zich tegenwoordig in Sluis wil laten knippen en scheren door die stoere chick met 'gladde praat jes' en een scharentattoo met de naam 'Daan' (de naam van haar neefje) op haar rechter onderarm. Zo gek is dat niet. Sinds 2013 rijgt de Sluise barber de (interna tionale nominaties en prijzen aan elkaar, met als - voorlopig - hoog tepunt de titel Barber of the Year. Ongelooflijk voor een meid die in principe nog maar twee jaar in het vak zit en daarvoor nog serieus twijfelde wat ze nou zou worden: dierenarts? Marinier? Forensisch onderzoeker? Huidtherapeute? Het ging alle kanten op. „Ik had gewoon echt geen idee joh..." Ze besloot voor schoonheids specialiste te gaan, een trapje lager onder huidtherapeute. Een stage adres had ze al: in de salon Natu ral Beauty bij haar moeder Nicolle in Sluis. Die had binnen de salon ook nog ruimte te huur en Dieu wertje besloot in Gent de kappers opleiding te doen, kon ze zo mooi die ruimte vullen. Als een raket schoot ze door de kappersschool, ze deed er slechts zes maanden over. Knippen bleek echt wel 'haar ding' te zijn. Steeds zocht ze op het web naar nieuwe technie ken om te knippen, nieuwe stij len. „Ik wil trendsettend zijn, geen trendvolger." Eenmaal als kapster bezig in de salon van haar moeder, kreeg ze steeds vaker van mannen de vraag of ze hen ook kon knippen en hun baard kon stylen. „Toen be sloot ik ook het barbiersvak onder de knie te krijgen. Lessen volgde ik bij American Crew Company in Delft en ik heb ook een cursus ge volgd bij de mannen van Schorem uit Rotterdam. Maar het meeste haalde ik van internet en daar gaf ik dan mijn eigen draai aan." Het hoekje van de nagelstudio in de salon werd opgeofferd en Dieuwertje ging aan de slag met de inrichting; twee klassieke bar- berstoelen, een oventje om hand doeken in te steriliseren en te ver warmen, kwasten (varkenshaar voor stugge baardstoppels, en van dassenhaar voor mannen met slechts wat pluis), klassieke open (wegwerp)scheermessen, scharen, een paar tondeuses en pommades. Door haar deelname aan de Be nelux Beauty Awards in 2013 had Dieuwertje al naam gemaakt als 'ledereen die in Sluis bij mij uit de stoel kwam, was blij. Leuk hoor, tuurlijk, maar ik wil uitgedaagd worden!' kapster en visagiste en was haar ster rijzend. Als kind van deze tijd gebruikt ze veelvuldig social me dia, zo plaatste ze filmpjes van knipbeurten op YouTube en foto's op Facebook, Instagram en Twit ter. „Ik kreeg eigenlijk altijd alleen maar lovende commentaren. Dat is natuurlijk geweldig, maar ook verwarrend, want ik was immers nog maar net bezig." Glamour Om naam te maken, uitgedaagd te worden en om te kijken hoever ze stond in het vak schreef ze zich in voor vijf competities, een zet die zich uitbetaalde in een regen van nominaties en prijzen; een nomi natie voor de Spaanse Barberias Conecanto was het begin. Nomina ties voor Barber Battle en de Dutch Coiffure Awards volgden. De grote klapper moest toen nog komen: de strijd om de Europese titel Bar ber of the Year, een wedstrijd in het Britse Newport, omgeven met glitter en glamour, beroemdhe den, gulle lokale kleding- en brillensponsors en luxe kap- persmerken die wapperden met ambassadeurscon tracten. De concur rentie was niet mals, maar Dieuwertje wist de jury te imponeren met haar ei gen stijl, onnavolgbare techniek en haar kunde op vele terreinen; van visagie tot fotografie; een self made meid. In juni 2015 kreeg ze de award uitgereikt; beste barbier van Europa. En nog vrouw ook. En piepjong. „Ik wil de wereld in spireren en tegelijk zelf geïnspi reerd worden om echt de beste in mijn vak te worden." De barbershop in Sluis, met klassieke gestreepte barber's pole aan de gevel, werd door Dieuwer tje nog meer aangekleed en geper- sonaliseerd. Een muur is een ver zameling van foto's, emaille recla meborden (zoals van Brylcreem), een gebruiksaanwijzing hoe een Windsorknoop in je stropdas te leggen, oude scheermessen en zelfs een oude foto van de opa van sterrenkok Sergio Herman, die was ook barbier in Sluis. Het bar- bervak, ademt iets ontegenzegge lijks klassieks Amerikaans/Brits. Pommades en colognes van het chique merk Truefitt Hill staan netjes op een rijtje, een eindje ver derop liggen de blikjes van het merk Reuzel op de sfeerhaard, pommades die zijn samengesteld door de mannen van Schorem, mannen met baarden, snorren en tattoo's, die het barbiersvak in Ne derland op de kaart hebben gezet. En ja, snorrenvet verkoopt Dieu wertje ook. Door haar Europese titel werd de Sluise gevraagd ambassadeur te worden van Hairbond, een produ cent van stylingproducten. Ze zit in het artistiek team en is daar mee een inspiratie voor andere barbiers. Ook is ze ambassadeur van Matakki, een scharenmerk. Ze test er alle scharen van en geeft commentaar. Haar collectie scha ren is enorm, ze heeft er zelfs een tje van acht inch, een enorm ding, die voor vrouwenhaar niet zo snel gebruikt zal worden. En dan nog maar te zwijgen over haar collectie tondeu ses en opzetstukken; voor melkboerenhon denhaar tot stug afro- haar. Gebruikt een ge middelde kapster die ook heren knipt, mis schien twee opzet stukken per kap- beurt voor een man, Dieuwertje ge bruikt er ontstel lend veel, voor elk effect een ander op- zetstuk. Dieuwertje knipt jongetjes, pubers, kerels, heren en senioren, van on geveer 3 tot 87 jaar. Sommi ge kruipen toch wat nerveu- zig de stoel in bij Dieuwer tje als ze zich laten scheren en letterlijk het mes op de keel krijgen. „Ach, som- mige mannen zijn schij- terds!", lacht Dieuwertje. Inmid dels heeft ze ook al best wat be roemdheden onderhanden geno men, al is ze discreet en noemt ze geen namen. Liever heeft ze dat de celebrities zelf vernoemen dat ze een 'coupe Prins' hebben. Knip pen en scheren deed ze in Sluis al leen nog maar op afspraak. Het ging allemaal ontzettend lekker, Dieuwertje wist de jury te imponeren met haar eigen stijl, onnavolgbare techniek en haar kunde op vele terreinen. maar... Dieuwertje wilde méér. En dat ging haar in Sluis niet lukken. In Nederland ook niet. Ze kreeg een wereldkans, een eigen salon openen in Oldham bij Manches ter, en greep deze met beide han den aan. „Iedereen die in Sluis bij mij uit de stoel kwam, was blij. Leuk hoor, tuurlijk, maar ik wil uitge daagd worden! Kritiek en concur rentie houden me scherp. Ik had de laatste tijd al een supergoede naam opgebouwd in Engeland en het kan bovendien nooit kwaad om mijn Engels te verbeteren - ik had vroeger een 3.8 voor mijn En gels, hahaha -, zodat ik niet als een domme duts op het podium sta. Ook zijn er in Engeland mak kelijker modellen te krijgen als ik weer eens wat nieuws wil uitpro beren. Hier in Nederland zijn die ook wel, maar die hebben vaak ei sen. Willen ze hun haar zus en per se niet zo. Pffff... Dus ik dacht: Dieuw, als je verder wil, moet je verder denken. Daarom heb ik nu, tussen tig andere barbershops bij Manchester, mijn eigen zaak geo pend Prins Booth Barbershop. Sa men met Christian Booth, mijn za kenpartner en creatief evenbeeld, gaan we eerst Engeland veroveren, dan Amerika en dan de wereld. Let maar op!" Dieuwertje leerde Christian kennen tijdens de Barber of the Year wedstrijd. Ze bleken dezelfde ideeën te hebben en besloten een team te vormen. Zakelijk, want voor een relatie heeft Dieuwertje naar eigen zeggen 'echt helemaal geen tijd'. Ze gaat het avontuur echt helemaal alleen aan. „Ik heb de laatste jaren zo ontzettend kei hard gewerkt dat ik er sowieso al helemaal niet voor open stond om iemand te ontmoeten, laat staan dat ik tijd had om een relatie te on derhouden. En stel dat ik iemand had, dan was ik toch vertrokken naar Engeland. Krijg je daar weer gedoe mee. Dus nee hoor, ik vind het echt prima zo." Haar barbershop in Oldham zal anders zijn dan anders. „We wil len ook gaan knippen en scheren in de etalage, dus dat mensen zien wat we doen." Bovendien hebben Dieuwertje en Christian nog een idee om op te vallen in de massa: een bar in de shop. „In Sluis bood ik mijn klanten ook altijd wat te drinken aan. Maar ik kreeg daar ook vaak groepen over de vloer, gasten die gezellig samen naar mij kwamen en allemaal geknipt of ge schoren wilden worden. Terwijl ze op elkaar zaten te wachten, bleef ik drankjes weggeven. En zo hou je per saldo weinig over na tuurlijk. Daarom bedacht ik: waar om openen we geen bar in Prins Boothl Krijgen ze het eerste drank je gratis en de rest kunnen ze zelf bestellen." Voetballers Het werd niet zomaar een barre tje. Christian en Dieuwertje von den hun kennis, eigenaar van het hippe en populaire Italiaanse res taurant Mazzo, bereid een Maz- zo-bar in Prins Booth te openen. „Sinds hij de spelers van Manches ter United een keer over de vloer kreeg, zit het daar elke avond stampvol. Ik hoop dat de voetbal lers zich dan ook bij ons laten knippen. Je kunt je toch geen bete re reclame wensen dan beroemde voetballers die met jouw coupe over het veld rennen?" Dieuwertje wil in Manchester verder gaan met het geven van cur sussen. Ook wil ze de zaken uit breiden naar de Verenigde Staten en uiteindelijk over de hele we reld. Australië en Chicago staan voor 2016 op het programma en wie weet wat nog meer? „Ik wil graag mode gaan bepalen in plaats van mode overnemen. Dus dat het niet uitmaakt welke barber je knipt, maar dat je wel kunt zien dat het een look is van Dieuwer tje." Wie de komende tijd mannen met een permanentje over straat ziet gaan, kan er zeker van zijn dat het een trend is die door Dieuwer tje is gestart. „Een permanent bij mannen is nu nog niet hip, maar ik ga dat hip maken! Net zoals een variant van de Beatles-look. Er is voor iedereen een kapsel wat het beste bij hem naar boven brengt, want er zit een stukje schoonheid in iedereen!" Dieuwertje scheert ze niet door Sheila van Doorsselaer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20