Mr De ijdele peetvader van veel rocksterren 1945-2015 Het succes van een speciale theatervorm verklaard 24 CULTUUR SHOW Dit jaar stonden er meer biografische musicals dan ooit op de theateragenda. Waarom? „De iconen van vroeger zijn amper meer te horen ofte zien." i Soldaat van Oranje verwelkomde dit jaar de r,8 miljoenste bezoe ker in de theaterhangar in Val kenburg en is de langst lopen de voorstelling ooit. De musi cal Sonneveld werd vorig jaar wegens succes verlengd. Na de eerste ron de hadden al meer dan 75.000 mensen de kleinschalige voorstelling over de cabare tier bekeken. En het nummer Ik zie jou uit de musical Het meisje met het rode haar be reikte eind augustus binnen een dag een top 10-notering in iTunes. De biografische musicals hebben een bijzonder goed jaar achter de rug. Waar om namen ze zo'n vlucht? Musical-expert en theatermaker Maurice Wijnen: „Waar gebeurde verhalen vinden we, net als in Hollywood, enorm interessant. Zeker als ze gaan over mensen die de Nederlandse cultuur hebben gevormd." Een toename van waargebeurde verha len in musicalvorm is bovendien logisch, omdat ook de musical an sich de afgelo pen jaren een flinke inhaalslag maakte. Frits Sissing, presentator van radiopro gramma Musical Moods: „De musical is een serieus genre geworden. Dat beeld van een vrolijk verhaaltje waarbij op gek ke momenten wordt gezongen, is lang zaam aan het verdwijnen." Theaterproducent Albert Verlinde bracht diverse biografische verhalen op de planken. „De eerste voorstelling die ik maakte, was een biografische musical over Edith Piaf, met Liesbeth List in de hoofdrol. Sindsdien ben ik ronduit verslin gerd geraakt aan het genre. En ik niet al leen: het publiek smult van de verhalen over helden van vroeger." Dat publiek komt op radio en televisie niet aan zijn trekken. „De iconen van vroe ger, zoals Wim Sonneveld en Willem Ruis, zijn amper meer te horen of te zien", constateert Verlinde. „De musical is in dat gat gesprongen. Er zit natuurlijk veel nostalgie bij. Je ouders van 70 of 80 hadden vroeger Ip's van deze artiesten. Het is geen heimwee naar vroeger, maar wel een gevoel van vergankelijkheid: deze tijd komt nooit meer terug. Het is heerlijk om er weer even deel van uit te maken." Een andere reden voor het succes: de herkenbaarheid. Sissing: „Veel toeschou wers hebben de hoofdpersoon gezien toen hij nog leefde, in het echt of op tele visie." Dat is tegelijkertijd een valkuil, er kent hij. „Het zit in heel kleine dingen: de manier van praten, een speciaal loopje, een gek woordje. Dat luistert nauw." Want je kunt dat ook te ver doorvoe ren. Wijnen: „Het moet geen imitatie show worden. Het beste is een goede ba lans tussen lijken op het personage en ei gen talent en karakter. Dat werkte bijzon der goed bij Martijn Fischer, die André Ha- zes vertolkte, en recent bij Paul Groot die nu als Robert Long in het theater staat." Wijnen bedacht zelf de musical rond prinses Diana. „Actrice Vera Mann koos er toen bewust voor haar niet af te beelden als slachtoffer. Ze gaf Diana pit. Het was toen drie jaar na haar dood en men kende haar nog helemaal niet zo. De keuze van Vera pakte geweldig uit, vooral omdat ze haar op deze manier geloofwaardiger neer kon zetten." Het is een voordeel als acteurs uiterlijk lijken op het personage. Kopzorgen kreeg acteur Tony Neef ervan. Hij speelde in theaterseizoen 2014/2015 Wim Sonneveld. „Ik zag Alex Klaassen in Toon. Hij leek niet op Toon Hermans, hij was het ge woon. Hij wist diens maniertjes perfect neer te zetten. Dat wilde ik ook." Een voorbeeld? De choreograaf vertelde Neef dat Sonneveld altijd kaarsrecht op het po dium stond. „Dus dat deed ik ook. Om te oefenen, stofzuigde ik zelfs met een rech te rug." Voor 2016 staan weer een aantal biogra fische musicals op stapel. Onder meer een voorstelling over het leven van Nelson Mandela. Pas op tweede kerstdag kreeg Ian 'Lemmy' Kilmis ter te horen dat hij een agressieve vorm van kan ker had. Twee dagen later overleed hij aan de gevolgen ervan. De voor man van de legendarische hard- rockformatie Motörhead met het kenmerkende grommende stemge luid riep in interviews maar al te graag: 'Ik ben onverwoestbaar'. Maar Lemmy wist eigenlijk beter. De laatste jaren moest hij meerde re keren een concert afzeggen van wege gezondheidsproblemen. In september stapte hij in het Ameri kaanse Salt Lake City al na een paar nummers ziek van het po dium. In de kringen van de (hard)- rock- en metalmuziek was Kilmis ter een icoon. Hij werd geboren in het Engelse Burslem en zette in 1967 als roadie van Jimi Hendrix de eerste schreden in de showbusi ness. Na een korte carrière bij de psychedelische groep Hawkind, richtte hij in 1975 Motörhead op. De eerste vijf albums van de band plaveiden de weg voor bands zoals Metallica, Guns N' Ro ses, Foo Fighters, Nirvana en Queens of The Stone Age. „Hij Ian 'Lemmy' Kilmister was de ultieme 'bad ass'. Een man van wie je bang was, maar van wie je ook hield", zei Dave Grohl van Foo Fighters Kilmister stond bekend als een man met losse handjes. Op de praatstoel ontpopte hij zich als een magnifiek causeur en een hu morist. Als hij niet op tournee was met Motörhead of thuis films over de twee wereldoorlogen zat te kijken, was The Rainbow Bar and Grill op Sunset Boulevard in Hollywood zijn vaste plek. Met een sigaret tussen de lip pen en een fles whisky binnen handbereik, verbaasde hij zich over zijn iconische status. „Ik ben geboren als een loser en een junk. Ik drink een fles whisky per dag en gebruik al mijn hele leven lsd, maar ben nooit gevallen voor he roïne. Of ik ongezond leef? Dat gaat niemand wat aan." Kilmister was verbaasd over zijn status in de muziekwereld. „Leden van bands zoals Queen, Metallica, en de Foo Fighters zijn veel groter dan ik. Maar ze zien mij als een soort peetvader. Na tuurlijk ben ik daar trots op; ik ben ijdeler dan je denkt." Hij verdiende miljoenen met zijn band, maar kreeg wekelijks van zijn manager een afgerond be drag cashgeld. „Als ik te veel dol lars in mijn hand heb, ren ik eerst naar mijn dealer, dan naar de hoe ren en met het geld wat over is, koop ik een nieuw paar laarzen. Alleen die laatste heb ik echt no dig." Smullen van verhalen over helden van vroeger 4J i door Chantal Blommers Tony Neef in de rol van Wim Sonneveld. foto Roy Beusker door Jean-Paul Heek Een rocker van de oude stempel. Drank en drugs kon hij aan, de slo pende kanker niet. Rockicoon Lem- my Kilmister (70), oprichter van Motörhead, overleed maandag in Los Angeles.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24