'Nog minder klanten door vertrek van grote keten' 'Een stad is leuker als er onbekende winkeltjes zijn' 4 NIEUWS WINKELSTRATEN Eigenaar V&D wil nog wat terugzien van investeringen. Vijftig vestigingen van La Place kunnen zelfstandig verder. AMSTERDAM. V&D-eigenaar Sun Capital zou de vijftig losse La Pla- ce-vestigingen willen verkopen om nog zoveel mogelijk van zijn geïnvesteerde miljoenen in het wa renhuis terug te krijgen. Verkoop kan zo'n 45 miljoen euro op leve ren, zeggen bronnen. La Place, met z'n 150 filialen en zo'n vijfduizend medewerkers, is de parel en winstmaker van het noodlijdende warenhuis. Hoewel veel filialen zich in de V&D's be vinden, zijn er ook circa vijftig aparte restaurants van La Place die verzelfstandigd kunnen worden. Ze staan onder meer op Schiphol of langs de A4 bij Leiden. La Place heeft ook een events-afdeling, waarbij tijdelijke vestigingen neer gezet worden, zoals op de Libelle Zomerweek, en zijn er franchise- vestigingen in onder meer Ziggo Dome. Momenteel inventariseren be windvoerders Kees van de Meent en Hanneke de Conick- Smolders de scenario's, beiden hebben dit kerstweekend doorgewerkt. Duide lijk is dat de belangstelling voor (delen van) V&D en La Place groot is; er hebben zich tientallen kandidaten gemeld. Bedoeling is in de loop van deze week de meest kansrijke drie tot vijf opties te bespreken met topman John van der Ent van V&D. De bewind voerders verwachten gezien de ontwikkelingen dat de vestigin gen V&D en La Place sowieso nog zeker twee maanden open blijven. Ondertussen wordt langzaam meer duidelijk over de val van V&D. Eigenaar Sun Capital had toegezegd nog 12 miljoen euro bij te storten om de jaarrekening van V&D straks te kunnen afsluiten, vertelt Ondernemingsraadvoorzit- De belangstelling voor (delen van) V&D en La Place is groot, er hebben zich tientallen kandidaten gemeld ter Martin Oudejans. Daar bleef het niet bij: mede door het warme weer verkochten V&D's wintercol lecties bijzonder slecht en bleef de omzet iedere week ettelijke miljoe nen achter. „De achterstand liep op tot liefst 35 miljoen euro", schat Oudejans. „Bij elkaar zou Sun nog eens een kleine 50 mil joen bij moeten storten en zouden de verliezen tot 250 miljoen euro oplopen." Voorzitter Oudejans van de OR spreekt van een hard gelag. „Na tuurlijk had V&D eerder failliet kunnen gaan. Maar nadat Sun be gin juli de banken uitkocht, leek het echt alsof we twee jaar kregen om ons te bewijzen." Authentiek en sfeervol, schreeu wende gevels, kronkelende straten en historische ge bouwen in het hart van het met feestverlichting uitpuilende Gorinchem. In schril contrast daar mee: de invulling van de winkelpanden, die het best kan worden omschre ven als binnenstedelijke eenheidsworst. Van het goedkopere soort: Bristol, Cool Cat, Xenos, Wibra. V&D fungeert met een grote parkeergarage als een van de belangrijke toe gangspoorten tot het cen trum. Door die ligging maakt wethouder Eeuwit Klink zich minder zorgen over eventuele leegstand dan over het aanzien van de aanpalende historische Groenmarkt. Onterecht, vindt René Ederzeel, een van de klei nere ondernemers in Go rinchem. Hij vreest voor de omgeving van zijn ijssa- lon als grote ketens het loodje blijven leggen. Hij wijst naar de be paald niet drukke straten tijdens deze derde kerst dag. „Mensen lopen de deur niet plat en dat heeft de gemeente deels in de 'Er is er minder reuring en gezelligheid' hand gewerkt. Het gebied is autoluw en moeilijk be reikbaar, parkeergelden zijn torenhoog en boven winkels wonen is ontzet tend duur gemaakt. Daar door is er minder reuring en gezelligheid. Velen gaan dan liever online en drukken op enter als ze iets willen kopen. Ik snap dat wel. Als er niets veran dert zit ik over twee, drie jaar tegen allemaal lege panden aan te kijken. Go rinchem is een moeilijk verhaal voor speciaalza ken. Shoppers gaan vol gens mij liever naar Rot terdam of Utrecht, waar het aanbod groter is." Bert van Zuilen, eige naar van de gelijknamige modezaak en secretaris van de winkeliersvereni ging, denkt daar anders over. „De formule van V&D is verouderd. Ande re ketens staan in de rij om die plek over te ne men. H&M en ZARA, Act ion. Permanente leeg stand is niet aan de orde. Anders zou ik mijn zaak niet drastisch gaan verbou wen binnenkort. Het land schap zal veranderen, maar niet verslechteren." Herre den Uijl van het bij V&D gelegen brand weermuseum kan zich meer vinden in de woor den van Ederzeel. „Als een gezichtsbepalend pand leegstaat, is dat een dreun voor werknemers. Maar ook voor collegamid denstanders die dan nog minder klanten krijgen." Natuurlijk, ook in hartje Rotter dam zijn lege etalages te zien. Tegelijkertijd barst het van de nieuwe winkels. Galerieën, een outlet met exclusieve tassen en porte monnees, Amsterdamse brillen, sneakershops, een zaak vol duurzame artike len. Op en om de Lijn baan en Koopgoot kunnen shoppers die van authen tieke zaken houden hun hart ophalen. Diversiteit lijkt het nieuwe codewoord van de winkelcentra. De grote ke tens zijn belangrijk om te hebben, maar shopstraten hoeven niet overal hetzelf de te zijn, vinden Rotter damse shoppers en onder nemers. „Een stad is leu ker als er onbekende win keltjes zijn. Daar heb je net even andere spullen", meent de Rotterdamse Alyssa Sonneville. Ze struint de kledingrekken van Urban Outfitters af, een zaak waarvoor ze tot voor kort altijd naar Am sterdam afreisde. Ze zitten in het pand waar eerst de ter ziele ge- gane boekenwinkel van Se- lexyz zat. Net als brillen- verkoper Ace Tate en een outletstore van Fab. met tassen en portemon nees. Alle drie hebben ze een contract voor enkele maanden. Dat blijft niet onopgemerkt. „De aan loop is goed", constateert 'Mensen vinden het fijn om iets nieuws te zien' Merel van den Bemd, ma nager van Fab. „Klanten zijn verrast. Ze vragen: zijn jullie nieuw? Mensen vinden het fijn om iets nieuws te zien." Hoewel een potentieel faillissement van de grote ketens V&D, DA drogist en de schoenwinkelketen Macintosh (Invito, Man- field, Dolcis, Scapino) een drama is voor het perso neel, kan het kansen bie den voor winkelcentra. In Rotterdam verschij nen pop-up stores, waar van een deel wil testen of de zaak een toekomst heeft in de stad. Ook vul len nieuwe zaken, zoals sneakerwinkels en kle dingwinkels, de leegko mende panden. „We zien grote ketens neerstrijken die hier nog niet zaten. Ook durven jonge onder nemers het aan een nieu we winkel te openen", zegt wethouder Adriaan Visser (Binnenstad). Kunstenaars Robert Rost en Timon de Laat kre gen op een toplocatie een (pop-up)pand om hun kunst te exposeren. „Men sen waarderen onze zaak. Ze komen tijdens het shoppen rustig even bin nenlopen om te kijken, vinden dat hartstikke leuk", constateert Rost. Tanita Verheij en Yvo van der Tol zijn blij met de komst van Ace Tate, waar trendy brillen te koop zijn. „Van deze zaak gaan er geen dertien in een dozijn", zegt Tanita. „Internet is leuk, maar ik kan een bril écht niet onli ne kopen, hoor." terug door La Place Geld door David Bremmer door Annemart van Rhee Het winkelcentrum van Go- rinchem hangt aan elkaar van grote ketens als V&D, Hema, Xenos en We. Klei nere ondernemers houden hun hart vast voor de toe komst. Rene Ederzeel ondernemer door Ellen van Gaaien De verdwijning van grote winkelketens kan kansen bieden. In Rotterdam vul len steeds meer nieuwe en exclusieve winkels de lege panden. Merel van den Bemd manager Fab. Alyssa Sonneville bij Urban Outfitters in Rotterdam. foto Marco de René Ederzeel van de ijssalon in Gorinchem. foto Arie Kievit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 4