O NAARWIE LUISTERT SPIRITUEL NEDERLAND?
Twee handen
die wensen dat
jij je één voelt
2 I HART&
L)e kerstnachtmis zit stampvol, maar
het gros van de Nederlanders komt
zelden in de kerk. Hoe kunnen we
toch tot verlichting komen? En welke
goeroes geloven we op hun woord?
De dalai lama
De paus
lekkei' in balans
Hoe voelt het om in de decembermaand
deeksha of spirituele 'blessings' te
ontvangen uit de handen van schijnbaar
gewone mensen? En: wat brengt het je?
We zitten op kussens
met gedempt licht en
muziek om te ontspan
nen. We luisteren naar
de gever van deeksha.
Ik had nog nooit ge
hoord van deze tech
niek. Deeksha-gevers
willen je energie geven
via hun handen. Niet
om de volgende dag
hard te kunnen wer
ken, maar om je één te
laten voelen, met an
deren en met god,
Jezus, Boeddha, de na
tuur of wat jij verkiest.
Zodat je minder tobt.
We reizen in gedach
ten langs punten in
ons lichaam en zingen
mantra's. Veel mensen
krijgen spirituele klan
ken moeilijk over hun
lippen, dit groepje
niet. De gever loopt
achter ons langs en
houdt haar handen
boven ieders kruin. Ik
voel de warmte. Na
haar doet een tweede
blessinggever dit. Voel
ik extra energie? Dat
niet. Het voelt wel be
schermd en verbon
den. tSf CATHÉRINE VAN DERUNDEN
SFEER IN DE
BIJEENKOMST
Èfc ONTSPANNEND
KWALITEIT
VAN DE LERAAR
VDü*i_k_G\
k&U okabjUK-
dinsdag22 december 2015
GO
EIGENTIJDSE
herders
Van alle Nederlanders luistert
nog maar 10 procent elke
week naar de dominee of
pastoor. Dat is relatief weinig
vergeleken bij de gewoonte
kerkgangers van andere Europese landen,
zoals Frankrijk, Scandinavië en Polen.
Het groeiend aantal deeltijdgelovigen,
twijfelaars, religieuze geheelonthouders
en 'ik geloof niet in God maar wel dat er
iets is' (ietsisten) zoekt zijn eigen weg en
spirituele herders. De kerk is voor hen
een plek om incidenteel te bezoeken op
christelijke feestdagen, bij huwelijken en
rouwplechtigheden.
Toch gelooft meer dan 4 op de 10 buiten
kerkelijken in een god of hogere macht en
noemt zich (enigszins) spiritueel, zo
geeft Joep de Hart van het Sociaal Cultu
reel Planbureau aan. Dikke kans dat deze
groep zich in het circuit van de 'nieuwe
spiritualiteit' ophoudt. Dat dijt met alle
(zelfhulp)goeroes, cursussen, trainingen,
boeken en privésessies al jaren uit. Een
op de vier Nederlanders volgde al eens
een cursus op dat gebied.
Alles draait in de nieuwe spiritualiteit om
je 'ware ik' vinden, om te leren vertrou
wen op je intuïtie en je innerlijke stem.
Geloven in jezelf als basis van je ontwik
keling in het leven. Onderzoeker Joep de
Hart noemt dat 'zelfspiritualiteit'. Daar
voor moetje terugschakelen uit een druk
maatschappelijk leven naar yoga, mind
fulness, boeken of koken. De vraag is al
leen: wie kies je als stralend voorbeeld?
Naar wie wil je luisteren? Is het de popu
laire paus Franciscus, Arjan David of
een spirituele herder met wortels in het
boeddhisme? Of houd je het liever bij een
eetgoeroe, om je leven aan op te hangen?
Van alle spirituele lei
ders is Tenzin Gyatso
(80) een van de in
vloedrijkste. Al 75 jaar is
hij de veertiende dalai lama
van de Tibetanen. Hij richt zich met
zijn boodschap van vriendelijkheid
tot iedereen en zijn mededogen
geldt voor alle levende wezens. Als
geen ander kan hij uitleggen wat
mensen ten diepste gelukkig
maakt. Hij baseert zich daarbij ook
op wetenschappelijk (hersenon
derzoek. Gyatso ontving in 2012 de
Templetonprijs voor zijn 'uitzonder
lijke bijdrage aan het bevestigen
van de spirituele dimensie van het
leven'. Hij schreef vele boeken over
geluk, wijsheid, vrede en meditatie.
De Argentijnse jezuïet
Jorge Mario Bergoglio
(79) gedenkt Francis
cus van Assisi die zijn
bezittingen weggaf, niet al
leen met zijn naam, hij volgt ook
diens voorbeeld van soberheid.
Voor hem geen gouden ring of luxe
appartement. Als aartsbisschop
nam hij de bus en brak hij met tra
dities: zo waste en kuste hij de voe
ten van vrouwelijke gedetineerden,
moslims en aidspatiënten. De paus
heeft 2016 uitgeroepen tot een hei
lig jaar van barmhartigheid. Over
drie weken verschijnt een interview
met hem in boekvorm, 'De naam
van god is genade'.
Als nieuwkomer ebt je
ongemaksnel weg.
Verrassend om te zien dat
iemand die een onopvallende
straatgenoot zou kunnen
zijn, jou opeens de hand
boven het hoofd houdt.
Geen spoor van typisch
westers rationalisme en scep
ticisme. ledereen stopt even
met denken en doet mee.
Fijn om aandacht te krijgen
van een ander. Ook via han
den en intenties. Mijn para-
sympatische zenuwstelsel
neemt het over: ik voel diepe
rust en val bijna in slaap.
Wat is het toch lastig om lang
in kleermakerszit te blijven
zitten. Het hoeft gelukkig niet.
Je mag ook plaatsnemen op
een stoel.
Ze heeft een prettige stem en
komt zelfverzekerd over.
De volgende ochtend voel
ik een deel van mijn brein,
zonder dat deze tintelt of
pijn doet. Nooit zo gevoeld.
De achtergronden van
deeksha moetje zelf
googelen. Er blijkt een (dure)
Indiase school achter te
zitten.