O NAARWIE LUISTERT SPIRITUEL NEDERLAND? Twee handen die wensen dat jij je één voelt 2 I HART& L)e kerstnachtmis zit stampvol, maar het gros van de Nederlanders komt zelden in de kerk. Hoe kunnen we toch tot verlichting komen? En welke goeroes geloven we op hun woord? De dalai lama De paus lekkei' in balans Hoe voelt het om in de decembermaand deeksha of spirituele 'blessings' te ontvangen uit de handen van schijnbaar gewone mensen? En: wat brengt het je? We zitten op kussens met gedempt licht en muziek om te ontspan nen. We luisteren naar de gever van deeksha. Ik had nog nooit ge hoord van deze tech niek. Deeksha-gevers willen je energie geven via hun handen. Niet om de volgende dag hard te kunnen wer ken, maar om je één te laten voelen, met an deren en met god, Jezus, Boeddha, de na tuur of wat jij verkiest. Zodat je minder tobt. We reizen in gedach ten langs punten in ons lichaam en zingen mantra's. Veel mensen krijgen spirituele klan ken moeilijk over hun lippen, dit groepje niet. De gever loopt achter ons langs en houdt haar handen boven ieders kruin. Ik voel de warmte. Na haar doet een tweede blessinggever dit. Voel ik extra energie? Dat niet. Het voelt wel be schermd en verbon den. tSf CATHÉRINE VAN DERUNDEN SFEER IN DE BIJEENKOMST Èfc ONTSPANNEND KWALITEIT VAN DE LERAAR VDü*i_k_G\ k&U okabjUK- dinsdag22 december 2015 GO EIGENTIJDSE herders Van alle Nederlanders luistert nog maar 10 procent elke week naar de dominee of pastoor. Dat is relatief weinig vergeleken bij de gewoonte kerkgangers van andere Europese landen, zoals Frankrijk, Scandinavië en Polen. Het groeiend aantal deeltijdgelovigen, twijfelaars, religieuze geheelonthouders en 'ik geloof niet in God maar wel dat er iets is' (ietsisten) zoekt zijn eigen weg en spirituele herders. De kerk is voor hen een plek om incidenteel te bezoeken op christelijke feestdagen, bij huwelijken en rouwplechtigheden. Toch gelooft meer dan 4 op de 10 buiten kerkelijken in een god of hogere macht en noemt zich (enigszins) spiritueel, zo geeft Joep de Hart van het Sociaal Cultu reel Planbureau aan. Dikke kans dat deze groep zich in het circuit van de 'nieuwe spiritualiteit' ophoudt. Dat dijt met alle (zelfhulp)goeroes, cursussen, trainingen, boeken en privésessies al jaren uit. Een op de vier Nederlanders volgde al eens een cursus op dat gebied. Alles draait in de nieuwe spiritualiteit om je 'ware ik' vinden, om te leren vertrou wen op je intuïtie en je innerlijke stem. Geloven in jezelf als basis van je ontwik keling in het leven. Onderzoeker Joep de Hart noemt dat 'zelfspiritualiteit'. Daar voor moetje terugschakelen uit een druk maatschappelijk leven naar yoga, mind fulness, boeken of koken. De vraag is al leen: wie kies je als stralend voorbeeld? Naar wie wil je luisteren? Is het de popu laire paus Franciscus, Arjan David of een spirituele herder met wortels in het boeddhisme? Of houd je het liever bij een eetgoeroe, om je leven aan op te hangen? Van alle spirituele lei ders is Tenzin Gyatso (80) een van de in vloedrijkste. Al 75 jaar is hij de veertiende dalai lama van de Tibetanen. Hij richt zich met zijn boodschap van vriendelijkheid tot iedereen en zijn mededogen geldt voor alle levende wezens. Als geen ander kan hij uitleggen wat mensen ten diepste gelukkig maakt. Hij baseert zich daarbij ook op wetenschappelijk (hersenon derzoek. Gyatso ontving in 2012 de Templetonprijs voor zijn 'uitzonder lijke bijdrage aan het bevestigen van de spirituele dimensie van het leven'. Hij schreef vele boeken over geluk, wijsheid, vrede en meditatie. De Argentijnse jezuïet Jorge Mario Bergoglio (79) gedenkt Francis cus van Assisi die zijn bezittingen weggaf, niet al leen met zijn naam, hij volgt ook diens voorbeeld van soberheid. Voor hem geen gouden ring of luxe appartement. Als aartsbisschop nam hij de bus en brak hij met tra dities: zo waste en kuste hij de voe ten van vrouwelijke gedetineerden, moslims en aidspatiënten. De paus heeft 2016 uitgeroepen tot een hei lig jaar van barmhartigheid. Over drie weken verschijnt een interview met hem in boekvorm, 'De naam van god is genade'. Als nieuwkomer ebt je ongemaksnel weg. Verrassend om te zien dat iemand die een onopvallende straatgenoot zou kunnen zijn, jou opeens de hand boven het hoofd houdt. Geen spoor van typisch westers rationalisme en scep ticisme. ledereen stopt even met denken en doet mee. Fijn om aandacht te krijgen van een ander. Ook via han den en intenties. Mijn para- sympatische zenuwstelsel neemt het over: ik voel diepe rust en val bijna in slaap. Wat is het toch lastig om lang in kleermakerszit te blijven zitten. Het hoeft gelukkig niet. Je mag ook plaatsnemen op een stoel. Ze heeft een prettige stem en komt zelfverzekerd over. De volgende ochtend voel ik een deel van mijn brein, zonder dat deze tintelt of pijn doet. Nooit zo gevoeld. De achtergronden van deeksha moetje zelf googelen. Er blijkt een (dure) Indiase school achter te zitten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 47