'Een gouden tijd voor het theater'
24 CULTUUR SHOW
Nicolette van Dam staat volgende
week voor het eerst op de planken
met haar jeugdheld Ron Brandsteder.
Ze zijn kerstfee en kerstman in The
Christmas Show'.
'Dit is een mooi
kerstverhaal, omlijst
door muziek'
Ron Brandsteder
(65) is niet eerder
in Van Dam ge
weest, de brasserie
die Nicolette van
Dam (31) en haar
broer van hun ouders hebben
overgenomen. Hij kijkt goedkeu
rend rond en dist wat fijne kerst
herinneringen op. „Eén keer gin
gen we met kerst met de familie
Van Praag naar een bekakt restau
rant in Hilversum. Hun kinderen
Chiel en Marga (de latere journa
liste) waren van onze leeftijd. Er
zaten allemaal ouwe gebakkies
met van dat blauwe haar. Het or
kestje speelde zeurmuziek. Marga
vroeg of ze ook iets van The Beat
les konden. Nou, dat vonden ze
leuk, maar één tafel was zo gecho
queerd dat ze de zaal verlieten."
Rons lach buldert door de zaak,
Nicolette schatert mee. In de na
wee van die lach, trekt de presen
tatrice een serieus gezicht: „Ik
vind het echt heel cool dat ik hier
zit met jou, Ron Brandsteder. Ik
keek vroeger altijd naar jou." Het
is niet alleen het interview dat ze
samenbrengt. Ze werken ook in
tensief samen voor The Christmas
Show, op 26 en 27 december. Hij
als kerstman, zij vliegt als kerstfee
heel Ziggo Dome door.
Ron schudt zijn hoofd. „Maar ik
denk wel dat er behoefte aan is.
Een gezamenlijk uitje met kerst,
samen iets beleven. Dat maakt
meer indruk dan een berg cadeau
tjes."
Nicolette: „Ik ben twee jaar gele
den met Bas (haar man, red.) in
New York naar een kerstshow in
Radio City Hall geweest. We wil
den dat gewoon eens zien. Het is
hysterisch, het is veel, het is Ame
rikaans. Het is indrukwekkend
om te zien, maar ik weet eigenlijk
niet meer precies wat er allemaal
gebeurde. Het was wauw wauw,
veel veel, snel snel. Dit is een
mooi kerstverhaal, omlijst door
muziek."
Nicolette: „Ja, het is veel en spec
taculair, maar het is ook het war
me kerstgevoel omdat als rode
draad het verhaal van het jonge
tje Max wordt gebruikt. Het
wordt wel mooi: Ziggo Dome he
lemaal in het wit."
Ron: „Wil je een witte
kerst? Dan krijg je een witte
kerst. (Nicolette lacht) Het
zal wel een werk worden
om dat allemaal op te rui
men. Vijf keer die hele
zaal vol sneeuw."
Ron: „Dat is het leven van de ar
tiest. Ik heb het nooit zo erg ge
vonden."
Nicolette: „Ik ben niet anders
gewend dan met kerst te moeten
werken. Ik blokte altijd vrij van te-
Na vijfjaar keerde Johan
Simons dit theatersei
zoen terug als artistiek
leider bij NTGent. Zijn
eerste zaalregie daar sindsdien, De
kersentuin van Tsjechov, beleeft
vandaag zijn Nederlandse premiè
re in Amsterdam.
Tsjechov voltooide De kersen
tuin in 1904, een paar maanden
voor hij stierf. „Net als nu maakte
de wereld woelige tijden door",
zegt Simons. „De Russische Revo
lutie stond voor de deur. Het is
een einde-der-tijdenstuk. En ik
heb het gevoel dat wij ook op een
kantelpunt zitten. Er is veel pro
test tegen de samenleving die wij
hebben gecreëerd."
„Daarom is het op dit moment,
hoe wrang dat ook klinkt, een gou
den tijd voor het theater. Het is
noodzaak om het over grote poli
tieke thema's te hebben. Cultuur
is de samenhang van alle dingen,
daar horen voetbal en alle andere
soorten uitingen ook bij. Daarbo
ven heb je de kunst, en die becom
mentarieert de cultuur."
Simons trad dit jaar opnieuw
aan bij NTGent. De afgelopen vijf
jaar was hij leider bij de
Münchner Kammerspiele. Dat
zijn jaren in Duitsland hem heb
ben gevormd, is te zien aan het de
cor. Het podium staat vol schot
ten, planken en bouwmaterialen,
met daarvoor slechts een smalle
strook voor de acteurs. Het toneel
beeld is abstract.
Hij probeert mensen te verleiden
mee te denken. Simons wil pole
mische voorstellingen maken,
werk dat mensen opwindt. „Ik
moet geen dingen maken die mak
kelijk door de strot gaan. Dat kan
ik trouwens ook niet."
Er is veel veranderd in de tijd
dat hij niet aan NTGent verbon
den was. „Theater maakt nu nog
minder deel uit van het dagelijks
discours. Dat terugveroveren
moet, maar is ook een zendelin
genjob. Die wil ik wel op me ne
men."
Dat begint bij de vertegenwoor
diging van de samenleving bin
nen het gezelschap. Vroeger wa
ren bij grote gezelschappen alle
leeftijdsgroepen in het acteursen
semble vertegenwoordigd. „Dat
ligt nu veel moeilijker, omdat er
waanzinnig veel nationaliteiten
bij zijn gekomen. Die moet je deel
uit laten maken van het discours."
Niet alleen door acteurs meerta
lig op te leiden maar ook door
veel verschillende nationaliteiten
op te nemen. Sterk voorbeeld daar
van is de theaterbewerking van
Soumission, naar de meest recente
roman van Michel Houellebecq,
die hij volgend seizoen bij NT
Gent gaat regisseren. „Daar wil ik
veel Noord-Afrikaanse acteurs bij
betrekken. En dan moet ik mezelf
natuurlijk inlaten met heel andere
ideeën en vormen van theater."
Een witte kerst bij Ron en
Nicolette van Dam schittert
met Ron Brandsteder in de kerst
show. foto's Daniël Kroll
Nicolette van Dam actrice
door Marlies van Leeuwen
The Christmas Show is een spekta
kel dat we in Nederland niet kennen,
naar Angelsaksische traditie. Zijn jul
lie weieens naar zo'n show geweest?
Is dit niet ook veel? Ik kreeg een
persbericht over de 'grootste plaat
selijke sneeuwbui ooit'.
Is werken op Tweede Kerstdag niet
ongezellig?
door Sander Janssens
De kersentuin, NTGent. 22-23/12,
Stadsschouwburg Amsterdam. Tour
nee. www.ntgent.be
Johan Simons is na vijfjaar terug
bij NTGent. foto Caroline Seidel/EPA