'Een gouden tijd voor het theater' 24 CULTUUR SHOW Nicolette van Dam staat volgende week voor het eerst op de planken met haar jeugdheld Ron Brandsteder. Ze zijn kerstfee en kerstman in The Christmas Show'. 'Dit is een mooi kerstverhaal, omlijst door muziek' Ron Brandsteder (65) is niet eerder in Van Dam ge weest, de brasserie die Nicolette van Dam (31) en haar broer van hun ouders hebben overgenomen. Hij kijkt goedkeu rend rond en dist wat fijne kerst herinneringen op. „Eén keer gin gen we met kerst met de familie Van Praag naar een bekakt restau rant in Hilversum. Hun kinderen Chiel en Marga (de latere journa liste) waren van onze leeftijd. Er zaten allemaal ouwe gebakkies met van dat blauwe haar. Het or kestje speelde zeurmuziek. Marga vroeg of ze ook iets van The Beat les konden. Nou, dat vonden ze leuk, maar één tafel was zo gecho queerd dat ze de zaal verlieten." Rons lach buldert door de zaak, Nicolette schatert mee. In de na wee van die lach, trekt de presen tatrice een serieus gezicht: „Ik vind het echt heel cool dat ik hier zit met jou, Ron Brandsteder. Ik keek vroeger altijd naar jou." Het is niet alleen het interview dat ze samenbrengt. Ze werken ook in tensief samen voor The Christmas Show, op 26 en 27 december. Hij als kerstman, zij vliegt als kerstfee heel Ziggo Dome door. Ron schudt zijn hoofd. „Maar ik denk wel dat er behoefte aan is. Een gezamenlijk uitje met kerst, samen iets beleven. Dat maakt meer indruk dan een berg cadeau tjes." Nicolette: „Ik ben twee jaar gele den met Bas (haar man, red.) in New York naar een kerstshow in Radio City Hall geweest. We wil den dat gewoon eens zien. Het is hysterisch, het is veel, het is Ame rikaans. Het is indrukwekkend om te zien, maar ik weet eigenlijk niet meer precies wat er allemaal gebeurde. Het was wauw wauw, veel veel, snel snel. Dit is een mooi kerstverhaal, omlijst door muziek." Nicolette: „Ja, het is veel en spec taculair, maar het is ook het war me kerstgevoel omdat als rode draad het verhaal van het jonge tje Max wordt gebruikt. Het wordt wel mooi: Ziggo Dome he lemaal in het wit." Ron: „Wil je een witte kerst? Dan krijg je een witte kerst. (Nicolette lacht) Het zal wel een werk worden om dat allemaal op te rui men. Vijf keer die hele zaal vol sneeuw." Ron: „Dat is het leven van de ar tiest. Ik heb het nooit zo erg ge vonden." Nicolette: „Ik ben niet anders gewend dan met kerst te moeten werken. Ik blokte altijd vrij van te- Na vijfjaar keerde Johan Simons dit theatersei zoen terug als artistiek leider bij NTGent. Zijn eerste zaalregie daar sindsdien, De kersentuin van Tsjechov, beleeft vandaag zijn Nederlandse premiè re in Amsterdam. Tsjechov voltooide De kersen tuin in 1904, een paar maanden voor hij stierf. „Net als nu maakte de wereld woelige tijden door", zegt Simons. „De Russische Revo lutie stond voor de deur. Het is een einde-der-tijdenstuk. En ik heb het gevoel dat wij ook op een kantelpunt zitten. Er is veel pro test tegen de samenleving die wij hebben gecreëerd." „Daarom is het op dit moment, hoe wrang dat ook klinkt, een gou den tijd voor het theater. Het is noodzaak om het over grote poli tieke thema's te hebben. Cultuur is de samenhang van alle dingen, daar horen voetbal en alle andere soorten uitingen ook bij. Daarbo ven heb je de kunst, en die becom mentarieert de cultuur." Simons trad dit jaar opnieuw aan bij NTGent. De afgelopen vijf jaar was hij leider bij de Münchner Kammerspiele. Dat zijn jaren in Duitsland hem heb ben gevormd, is te zien aan het de cor. Het podium staat vol schot ten, planken en bouwmaterialen, met daarvoor slechts een smalle strook voor de acteurs. Het toneel beeld is abstract. Hij probeert mensen te verleiden mee te denken. Simons wil pole mische voorstellingen maken, werk dat mensen opwindt. „Ik moet geen dingen maken die mak kelijk door de strot gaan. Dat kan ik trouwens ook niet." Er is veel veranderd in de tijd dat hij niet aan NTGent verbon den was. „Theater maakt nu nog minder deel uit van het dagelijks discours. Dat terugveroveren moet, maar is ook een zendelin genjob. Die wil ik wel op me ne men." Dat begint bij de vertegenwoor diging van de samenleving bin nen het gezelschap. Vroeger wa ren bij grote gezelschappen alle leeftijdsgroepen in het acteursen semble vertegenwoordigd. „Dat ligt nu veel moeilijker, omdat er waanzinnig veel nationaliteiten bij zijn gekomen. Die moet je deel uit laten maken van het discours." Niet alleen door acteurs meerta lig op te leiden maar ook door veel verschillende nationaliteiten op te nemen. Sterk voorbeeld daar van is de theaterbewerking van Soumission, naar de meest recente roman van Michel Houellebecq, die hij volgend seizoen bij NT Gent gaat regisseren. „Daar wil ik veel Noord-Afrikaanse acteurs bij betrekken. En dan moet ik mezelf natuurlijk inlaten met heel andere ideeën en vormen van theater." Een witte kerst bij Ron en Nicolette van Dam schittert met Ron Brandsteder in de kerst show. foto's Daniël Kroll Nicolette van Dam actrice door Marlies van Leeuwen The Christmas Show is een spekta kel dat we in Nederland niet kennen, naar Angelsaksische traditie. Zijn jul lie weieens naar zo'n show geweest? Is dit niet ook veel? Ik kreeg een persbericht over de 'grootste plaat selijke sneeuwbui ooit'. Is werken op Tweede Kerstdag niet ongezellig? door Sander Janssens De kersentuin, NTGent. 22-23/12, Stadsschouwburg Amsterdam. Tour nee. www.ntgent.be Johan Simons is na vijfjaar terug bij NTGent. foto Caroline Seidel/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24