Raad akkoord met Visie Vestingstad Gratis parkeren loont Noodsleepdienst op zee naar Multraship Teer puntje Hond Bezoeker is volgend jaar 2,30 2 ZEELAND Ook Goes verhoogt tarieven. In totaal incasseren Zeeuwse gemeenten per jaar 18 miljoen aan parkeerbelasting. COMMENTAAR Parkeertarieven liggen altijd gevoelig. Dus Middelburg en Goes trekken de aandacht omdat ze méér vragen. De kwaliteit van de parkeervoorzieningen verandert er niet of nauwelijks, maar de tarieven stijgen fors. Op een enke le plaats zelfs met 35 procent. Dat is niet uit te leggen. Het is be grijpelijk dat gemeenten hun kas trachten te spekken met par- keergeld. Want vergeleken met gemeentelijke belastingen is dit een vriendelijke maatregel. Waarom? Omdat niemand zich aan reinigingsrechten of aan onroerendezaakbelasting kan onttrek ken. Maar als je de parkeertarieven onredelijk vindt, kun je de fiets nemen. Alleen bewoners van de binnenstad kunnen niet ontsnappen. Zij horen een onthef fing te krijgen of minstens een ge reduceerd tarief. Verder zijn er wel wat argumenten tegen een verhoging. Om te beginnen de netto baten. Die zijn bijvoorbeeld in Middelburg zo laag, dat je aan gratis parkeren gaat denken. Het belang van de horeca en van de winkeliers vraagt ook om de uiterste voorzichtigheid met par keertarieven. Zeker nu de fysieke winkel grote concurrentie on dervindt van de webwinkel, is het niet het goede moment om een hindernis voor klanten op te werpen. Het mag dan steeds maar om een paar dubbeltjes extra gaan, het tikt toch door. De netto baten van betaald parkeren zijn zo gering dat de vraag naar het nut vanzelf opkomt Een amendement van het CDA om het verkeerscirculatieplan uit de visie te halen, werd door alle overige fracties afgewezen. Veran dering van de status van wegen en investeringen in rioleringen en 'Ontwikkeling van de Visie Vestingstad duurt veel te lang. We moeten nu stappen zetten' Clen de Kraker, WD wegen moeten toch door de ge meenteraad worden vastgesteld. De raad krijgt dus alle gelegen heid om onderdelen van de visie nog te wijzigen of er aanvullende voorwaarden bij te stellen, kreeg CDA'er Karei Martinet te horen. „Het is een dynamisch verkeers plan waar nog van alles mee kan gebeuren. Het is nu nodig om een stap te zetten. Ik wil vooruit, het duurt allemaal al veel te lang", ver woordde Clen de Kraker (WD) het bijna algehele gevoelen. Twee leden van Progressief Hulst (Francois Hoefnagels ging wel akkoord) misten de financiële dekking voor plannen in de visie, maar de overige raadsleden wa ren, met het college, van mening dat die te zijner tijd vanzelf volgt. De Visie Vestingstad Hulst was daarmee tot tevredenheid van On dernemersvereniging Hulst Ves tingstad en de wijkraad Binnen stad Hulst vastgesteld. Voorzitter Ed Peerbolte van de ondernemersclub meldde vrijdag dat hij blij is met het vaststellen van de visie. Hij gaat er vanuit dat de Hulster raad uiteindelijk ook het verkeerscirculatieplan om armt. „Er was weer discussie over het omdraaien van de rijrichting in de Frans van Waesberghestraat. Maar dan vergeten raadsleden dat ze al akkoord zijn gegaan met het meerjareninvesteringsplan waarin de werkzaamheden voor die straat staan. En het openstellen van het Princebolwerk gebeurt alleen als de school is gesloten. Dus dat hoeft ook geen probleem te zijn." Almanak Er werd nogal lacherig gedaan don derdagavond in de Sluise gemeente raad, over het voorstel van Lijst Ba- bijn om delen van de stranden hon- denvrij te maken. D66-raadslid Wim Huigh had zich tot in de puntjes voor bereid en legde omstandig uit dat het plan hem maar matig kon bekoren. „Van dit voorstel lusten de honden geen brood", oreerde de lolbroek on der meer. „Al vrees ik er een hele kluif aan te hebben om meneer Babijn daarvan te overtuigen." Die liet zich niet uit het veld slaan en trok droogjes de juiste conclusie. „Tja, nu ben ik zeker de gebeten hond?" Opbrengst gala voor Fibrosis Het kerstgala van het Zel- denrust-Steelant College in Terneuzen, afgelopen weekeinde, heeft 3800 eu ro opgeleverd voor de Stich ting Cystic Fibrosis. De stichting komt op voor be strijding van die ongenees lijke longziekte. Een werk groep van vier leerlingen - Valérie van Vooren, Merel Wevers, Laura Wevers en Maxime de Jonghe - zette het gala in De Brouwzaele op poten. Er traden onder meer twee dj's op. De kaartverkoop leverde bijna vier mille op. 's-Landshuis nu het Kersthuis Het 's-Landshuis in Hulst is nog tot en met tweede kerstdag, zaterdag 26 de cember, omgetoverd tot het Kersthuis. Vandaag en morgen zijn tussen 14.00 uur en 16.00 uur de Kerst man en zijn vrouw aanwe zig om iedereen, met name kinderen, welkom te he ten. Het Kersthuis is ver der geopend tijdens de ope ningsuren van de VW; tus sen 10.00 en 12.30 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur. Dinsdag gesloten. Opnieuw dumping aan Kievitendreef Aan de Kievitendreef in het buitengebied van Koe wacht is vrijdag opnieuw gedumpt afVal gevonden. Het gaat zo goed als zeker om afval van een wietkwe- kerij. Volgens de vinder, Chantal Kesbeke van de hondenuitlaatservice Chan- tal's PetCorner, zijn zulke dumpingen in de polders bij Koewacht schering en inslag. „Maandelijks kom ik er wel één tegen." De gemeente Terneuzen reageerde direct op mel ding. Het afval zal snel wor den verwijderd. AH Hulst is beste van Zeeland Albert Heijn Hulst is uitge roepen tot beste super markt van de provincie Zeeland. De winkel van franchisenemer Ivo Mat- theeuws is beoordeeld door een jury, mystery- shoppers en ook werden klanten geïnterviewd. De winkel aan het Stations plein strijdt nu om de lan delijke titel 'beste super markt van het jaar.' Wie die titel wint, wordt be kend gemaakt op 19 maart. De wedstrijd wordt voor de 21e keer gehouden. MIDDELBURG. De Markt (en om geving) in Domburg had tot nu toe de twijfelachtige eer de duur ste parkeerlocatie van Zeeland te zijn. Die titel gaat per 1 januari 2016 naar Middelburg. Daar gaat het tarief voor een deel van de binnenstad (van Het Groene Woud tot en met Damplein) om hoog van 2,10 naar 2,30 euro. Parkeren wordt volgend jaar in Middelburg en Goes duurder. De stijging is in Middelburg het sterkst: 20 cent per uur erbij. Het stallen van de auto in een van de vier parkeergarages was tot nu toe aanmerkelijk goedkoper (1,30 per uur), maar dat wordt vrijwel ongedaan gemaakt. Het tarief gaat naar 2 euro per uur, ofwel een verhoging met 35 procent. Over het motiefis de gemeen te helder: zij heeft het geld hard nodig. Het risico dat de verho ging leidt tot minder bezoekers calculeert de gemeente in. Per saldo moet de operatie 280.000 euro per jaar extra opleveren. Ook Goes maakt het parkeren duurder. Het tarief gaat van 1,70 naar 1,80 euro per uur. Op de Koepoort, Dam en Damplein moeten parkeerders voortaan elk uur 2,10 euro in de automaat doen, in plaats van 2 euro. De andere Zeeuwse gemeen ten houden hun tarieven groten- De meeste gemeenten verhogen de prijzen voor vergunningen. Middelburg spant ook hier de kroon deels gelijk. In Vlissingen is het standaardtarief 2 euro (in de par keergarages 1,80), in Domburg en Veere variëren de prijzen van 1,50 tot 2,20 euro. In Terneuzen bedraagt het uurtarief 1,40 euro, in Zierikzee is het 1 euro, in Re- nesse, Burgh-Haamstede en Wes- tenschouwen 1,50 euro (alleen Door parkeerkosten te verlagen, te beperken of zelfs helemaal af te schaffen, komen de mensen terug naar de winkelstraat. Dat stelt Cor Molenaar, hoogleraar marketing. Hij houdt zich al ja ren bezig met het koopgedrag van de consument en is ervan overtuigd dat de parkeerkosten daar een negatieve invloed op hebben. De gemeenten die op basis van zijn adviezen experi menteren met goedkoper of gra tis parkeren, zien een positief ef fect op het aantal bezoekers in het centrum. Als voorbeeld noemt hij Velp, Steenwijk en Winschoten. „Daar komt ruim tien tot vijftien procent meer be zoekers." Molenaars verklaring: „Bij bestellingen op internet moet de consument meestal geen verzendkosten betalen, maar als je naar een fysieke win kel wilt, word je 'gestraft' met parkeerkosten. De binnensteden belanden zo in een negatieve spi raal. Hogere parkeerkosten, zor gen voor minder consumenten in de stad. Dat betekent: minder winst voor de winkeliers, wat weer leegstand in de stad veroor zaakt. En zo wordt het nóg min der aantrekkelijk voor de consu ment om er te winkelen." Mole naar adviseert gemeenten daar om naar alternatieven te zoeken. „In steden, zoals Middelburg en Terneuzen, kun je bijvoorbeeld kiezen om automobilisten enkel op drukke parkeerplaatsen of drukke dagen te laten betalen. Zo reguleer je de drukte, in plaats van dat je de kas spekt." „Een mooie mijlpaal", rea geert algemeen directeur Leen- dert Muller op de verwerving van het contract dat eerder in handen was van Svitzer Salvage (voorheen Wijsmuller) in IJmui- den. De nieuwe opdracht levert enkele tientallen banen op. Het schip dat de noodsleepdienst uit voert en in Den Helder is gesta tioneerd, moet dag en nacht be mand zijn. De Ievoli Amaranth is het schip dat sinds 2013 beschikbaar is voor de noodservice. Multra ship neemt de grote zeesleper (bijna 66 meter lang en 15,5 me ter breed) over en doopt het schip om tot Guardian. Bij wind sterktes vanaf vijf Beaufort moet de Guardian positie kiezen op de Noordzee om schepen snel te kunnen assisteren. De sleepboot is ook inzetbaar voor zoek- en reddingsoperaties op de Noord zee. De activiteiten van de nood dienst worden aangestuurd door de Kustwacht. door René Hoonhorst HULST. B en W van Hulst kunnen aan de slag met de Visie Vesting stad Hulst. De meerderheid van de gemeenteraad ging donderdag avond akkoord met het ongewij zigd vaststellen van de visie. Tip? redactie@pzc.nl TERNEUZEN HULST KOEWACHT HULST Parkeerder door Rolf Bosboom en Elodie Kint door Harmen van der Werf TERNEUZEN. Multraship heeft een prestigieus contract binnenge haald. Het Terneuzense sleep- en bergingsbedrijf mag de komende tien jaar de noodsleepdienst op de Noordzee uitvoeren voor Rijks waterstaat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 83