Raad akkoord met
Visie Vestingstad
Gratis parkeren loont
Noodsleepdienst op
zee naar Multraship
Teer puntje
Hond
Bezoeker is volgend jaar 2,30
2 ZEELAND
Ook Goes verhoogt tarieven. In totaal
incasseren Zeeuwse gemeenten per
jaar 18 miljoen aan parkeerbelasting.
COMMENTAAR
Parkeertarieven liggen altijd gevoelig. Dus Middelburg en
Goes trekken de aandacht omdat ze méér vragen. De
kwaliteit van de parkeervoorzieningen verandert er niet
of nauwelijks, maar de tarieven stijgen fors. Op een enke
le plaats zelfs met 35 procent. Dat is niet uit te leggen. Het is be
grijpelijk dat gemeenten hun kas trachten te spekken met par-
keergeld. Want vergeleken met gemeentelijke belastingen is dit
een vriendelijke maatregel. Waarom? Omdat niemand zich aan
reinigingsrechten of aan onroerendezaakbelasting kan onttrek
ken. Maar als je de parkeertarieven onredelijk vindt, kun je de
fiets nemen. Alleen bewoners
van de binnenstad kunnen niet
ontsnappen. Zij horen een onthef
fing te krijgen of minstens een ge
reduceerd tarief. Verder zijn er
wel wat argumenten tegen een
verhoging. Om te beginnen de
netto baten. Die zijn bijvoorbeeld
in Middelburg zo laag, dat je aan
gratis parkeren gaat denken.
Het belang van de horeca en van
de winkeliers vraagt ook om de uiterste voorzichtigheid met par
keertarieven. Zeker nu de fysieke winkel grote concurrentie on
dervindt van de webwinkel, is het niet het goede moment om
een hindernis voor klanten op te werpen. Het mag dan steeds
maar om een paar dubbeltjes extra gaan, het tikt toch door.
De netto baten van
betaald parkeren
zijn zo gering dat de
vraag naar het nut
vanzelf opkomt
Een amendement van het CDA
om het verkeerscirculatieplan uit
de visie te halen, werd door alle
overige fracties afgewezen. Veran
dering van de status van wegen
en investeringen in rioleringen en
'Ontwikkeling van de Visie
Vestingstad duurt veel te lang.
We moeten nu stappen zetten'
Clen de Kraker, WD
wegen moeten toch door de ge
meenteraad worden vastgesteld.
De raad krijgt dus alle gelegen
heid om onderdelen van de visie
nog te wijzigen of er aanvullende
voorwaarden bij te stellen, kreeg
CDA'er Karei Martinet te horen.
„Het is een dynamisch verkeers
plan waar nog van alles mee kan
gebeuren. Het is nu nodig om een
stap te zetten. Ik wil vooruit, het
duurt allemaal al veel te lang", ver
woordde Clen de Kraker (WD)
het bijna algehele gevoelen.
Twee leden van Progressief
Hulst (Francois Hoefnagels ging
wel akkoord) misten de financiële
dekking voor plannen in de visie,
maar de overige raadsleden wa
ren, met het college, van mening
dat die te zijner tijd vanzelf volgt.
De Visie Vestingstad Hulst was
daarmee tot tevredenheid van On
dernemersvereniging Hulst Ves
tingstad en de wijkraad Binnen
stad Hulst vastgesteld.
Voorzitter Ed Peerbolte van de
ondernemersclub meldde vrijdag
dat hij blij is met het vaststellen
van de visie. Hij gaat er vanuit dat
de Hulster raad uiteindelijk ook
het verkeerscirculatieplan om
armt. „Er was weer discussie over
het omdraaien van de rijrichting
in de Frans van Waesberghestraat.
Maar dan vergeten raadsleden dat
ze al akkoord zijn gegaan met het
meerjareninvesteringsplan waarin
de werkzaamheden voor die straat
staan. En het openstellen van het
Princebolwerk gebeurt alleen als
de school is gesloten. Dus dat
hoeft ook geen probleem te zijn."
Almanak
Er werd nogal lacherig gedaan don
derdagavond in de Sluise gemeente
raad, over het voorstel van Lijst Ba-
bijn om delen van de stranden hon-
denvrij te maken. D66-raadslid Wim
Huigh had zich tot in de puntjes voor
bereid en legde omstandig uit dat het
plan hem maar matig kon bekoren.
„Van dit voorstel lusten de honden
geen brood", oreerde de lolbroek on
der meer. „Al vrees ik er een hele kluif
aan te hebben om meneer Babijn
daarvan te overtuigen."
Die liet zich niet uit het veld slaan en
trok droogjes de juiste conclusie. „Tja,
nu ben ik zeker de gebeten hond?"
Opbrengst gala
voor Fibrosis
Het kerstgala van het Zel-
denrust-Steelant College
in Terneuzen, afgelopen
weekeinde, heeft 3800 eu
ro opgeleverd voor de Stich
ting Cystic Fibrosis. De
stichting komt op voor be
strijding van die ongenees
lijke longziekte. Een werk
groep van vier leerlingen -
Valérie van Vooren, Merel
Wevers, Laura Wevers en
Maxime de Jonghe - zette
het gala in De Brouwzaele
op poten. Er traden onder
meer twee dj's op. De
kaartverkoop leverde bijna
vier mille op.
's-Landshuis nu
het Kersthuis
Het 's-Landshuis in Hulst
is nog tot en met tweede
kerstdag, zaterdag 26 de
cember, omgetoverd tot
het Kersthuis. Vandaag en
morgen zijn tussen 14.00
uur en 16.00 uur de Kerst
man en zijn vrouw aanwe
zig om iedereen, met name
kinderen, welkom te he
ten. Het Kersthuis is ver
der geopend tijdens de ope
ningsuren van de VW; tus
sen 10.00 en 12.30 uur en
tussen 13.00 en 17.00 uur.
Dinsdag gesloten.
Opnieuw dumping
aan Kievitendreef
Aan de Kievitendreef in
het buitengebied van Koe
wacht is vrijdag opnieuw
gedumpt afVal gevonden.
Het gaat zo goed als zeker
om afval van een wietkwe-
kerij. Volgens de vinder,
Chantal Kesbeke van de
hondenuitlaatservice Chan-
tal's PetCorner, zijn zulke
dumpingen in de polders
bij Koewacht schering en
inslag. „Maandelijks kom
ik er wel één tegen."
De gemeente Terneuzen
reageerde direct op mel
ding. Het afval zal snel wor
den verwijderd.
AH Hulst is beste
van Zeeland
Albert Heijn Hulst is uitge
roepen tot beste super
markt van de provincie
Zeeland. De winkel van
franchisenemer Ivo Mat-
theeuws is beoordeeld
door een jury, mystery-
shoppers en ook werden
klanten geïnterviewd. De
winkel aan het Stations
plein strijdt nu om de lan
delijke titel 'beste super
markt van het jaar.' Wie
die titel wint, wordt be
kend gemaakt op 19 maart.
De wedstrijd wordt voor
de 21e keer gehouden.
MIDDELBURG. De Markt (en om
geving) in Domburg had tot nu
toe de twijfelachtige eer de duur
ste parkeerlocatie van Zeeland te
zijn. Die titel gaat per 1 januari
2016 naar Middelburg. Daar gaat
het tarief voor een deel van de
binnenstad (van Het Groene
Woud tot en met Damplein) om
hoog van 2,10 naar 2,30 euro.
Parkeren wordt volgend jaar
in Middelburg en Goes duurder.
De stijging is in Middelburg het
sterkst: 20 cent per uur erbij. Het
stallen van de auto in een van de
vier parkeergarages was tot nu
toe aanmerkelijk goedkoper (1,30
per uur), maar dat wordt vrijwel
ongedaan gemaakt. Het tarief
gaat naar 2 euro per uur, ofwel
een verhoging met 35 procent.
Over het motiefis de gemeen
te helder: zij heeft het geld hard
nodig. Het risico dat de verho
ging leidt tot minder bezoekers
calculeert de gemeente in. Per
saldo moet de operatie 280.000
euro per jaar extra opleveren.
Ook Goes maakt het parkeren
duurder. Het tarief gaat van 1,70
naar 1,80 euro per uur. Op de
Koepoort, Dam en Damplein
moeten parkeerders voortaan elk
uur 2,10 euro in de automaat
doen, in plaats van 2 euro.
De andere Zeeuwse gemeen
ten houden hun tarieven groten-
De meeste gemeenten
verhogen de prijzen
voor vergunningen.
Middelburg spant
ook hier de kroon
deels gelijk. In Vlissingen is het
standaardtarief 2 euro (in de par
keergarages 1,80), in Domburg
en Veere variëren de prijzen van
1,50 tot 2,20 euro. In Terneuzen
bedraagt het uurtarief 1,40 euro,
in Zierikzee is het 1 euro, in Re-
nesse, Burgh-Haamstede en Wes-
tenschouwen 1,50 euro (alleen
Door parkeerkosten te verlagen,
te beperken of zelfs helemaal af
te schaffen, komen de mensen
terug naar de winkelstraat. Dat
stelt Cor Molenaar, hoogleraar
marketing. Hij houdt zich al ja
ren bezig met het koopgedrag
van de consument en is ervan
overtuigd dat de parkeerkosten
daar een negatieve invloed op
hebben. De gemeenten die op
basis van zijn adviezen experi
menteren met goedkoper of gra
tis parkeren, zien een positief ef
fect op het aantal bezoekers in
het centrum. Als voorbeeld
noemt hij Velp, Steenwijk en
Winschoten. „Daar komt ruim
tien tot vijftien procent meer be
zoekers." Molenaars verklaring:
„Bij bestellingen op internet
moet de consument meestal
geen verzendkosten betalen,
maar als je naar een fysieke win
kel wilt, word je 'gestraft' met
parkeerkosten. De binnensteden
belanden zo in een negatieve spi
raal. Hogere parkeerkosten, zor
gen voor minder consumenten
in de stad. Dat betekent: minder
winst voor de winkeliers, wat
weer leegstand in de stad veroor
zaakt. En zo wordt het nóg min
der aantrekkelijk voor de consu
ment om er te winkelen." Mole
naar adviseert gemeenten daar
om naar alternatieven te zoeken.
„In steden, zoals Middelburg en
Terneuzen, kun je bijvoorbeeld
kiezen om automobilisten enkel
op drukke parkeerplaatsen of
drukke dagen te laten betalen.
Zo reguleer je de drukte, in
plaats van dat je de kas spekt."
„Een mooie mijlpaal", rea
geert algemeen directeur Leen-
dert Muller op de verwerving
van het contract dat eerder in
handen was van Svitzer Salvage
(voorheen Wijsmuller) in IJmui-
den. De nieuwe opdracht levert
enkele tientallen banen op. Het
schip dat de noodsleepdienst uit
voert en in Den Helder is gesta
tioneerd, moet dag en nacht be
mand zijn.
De Ievoli Amaranth is het
schip dat sinds 2013 beschikbaar
is voor de noodservice. Multra
ship neemt de grote zeesleper
(bijna 66 meter lang en 15,5 me
ter breed) over en doopt het
schip om tot Guardian. Bij wind
sterktes vanaf vijf Beaufort moet
de Guardian positie kiezen op de
Noordzee om schepen snel te
kunnen assisteren. De sleepboot
is ook inzetbaar voor zoek- en
reddingsoperaties op de Noord
zee. De activiteiten van de nood
dienst worden aangestuurd door
de Kustwacht.
door René Hoonhorst
HULST. B en W van Hulst kunnen
aan de slag met de Visie Vesting
stad Hulst. De meerderheid van de
gemeenteraad ging donderdag
avond akkoord met het ongewij
zigd vaststellen van de visie.
Tip? redactie@pzc.nl
TERNEUZEN
HULST
KOEWACHT
HULST
Parkeerder
door Rolf Bosboom en Elodie Kint
door Harmen van der Werf
TERNEUZEN. Multraship heeft een
prestigieus contract binnenge
haald. Het Terneuzense sleep- en
bergingsbedrijf mag de komende
tien jaar de noodsleepdienst op
de Noordzee uitvoeren voor Rijks
waterstaat.