Godsdienstexpert: terreur en ongelijkheid dienen alleen eigenbelang fanaten NIEUWS 17 Jezus, Paulus, Mohammed, ze zouden totaal geschokt zijn door de wereld van nu. „Dit is niet waarvan ze droomden", zegt Karen Armstrong, autoriteit op het gebied van religies. Ze is klein van gestal te. Innemend, met een zachtaardige blik. Bijna verlegen. Ze houdt niet van op smuk, draagt sobere kleding. Maar schijn bedriegt. Hier zit een autoriteit van wereld faam, een gelouterde eenpersoons denktank. Karen Armstrong (71) is auteur van vijftien internationale bestsel lers over het christendom, het jo dendom en de islam. Over heel de wereld zijn er miljoenen van ver kocht. Haar nieuwste boek is een reha bilitatie van de apostel Paulus. In haar voorlaatste boek In naam van God, over religie en geweld, werd gezocht naar antwoord op de pran gende vraag waarom er nu zoveel terreur wordt uitgeoefend in naam van Allah. Klooster In de jaren '60 dompelt de Britse zich onder in een rooms-katho- liek klooster. Maar die wereld is haar te klein. In 1969 verruilt zij de orde voor Oxford om aan het St. Anna College Engelse taal- en letterkunde te doceren. In 1982 be- 'Jezus zou schrikken van de ongelijkheid in de wereld. De ene mens heeft het 2000 jaar later nog altijd veel beter dan de andere' sluit zij zich fulltime toe te leggen op schrijven en op het maken van tv-programma's. In 1991 breekt zij door met Een geschiedenis van God waarna zij in recordtempo naam maakt als kenner van de wereldre ligies. Ze wordt een vraagbaak voor politici en diplomaten. Als de stichters van wereldreli gies de wereld van 2015 de maat zouden kunnen nemen, hoe zou den ze dan reageren? „Als Jezus in en buiten het Vaticaan om zich heen zou kijken, zou hij zich rot schrikken. Van de pracht en praal. Van het geruzie dat het christen dom heeft verscheurd. Van de on gelijkheid in de wereld. De ene mens heeft het 2000 jaar later nog altijd veel beter dan de ander", schetst Armstrong. „Ook Mohammed zou ge schokt zijn. Hij zou niets begrij pen van Islamitische Staat. Waar om die beweging zo gewelddadig en onverzoenlijk is. Mohammed wilde geen exclusieve religie met volgelingen die anderen uitsluiten en te vuur en te zwaard bestrij den. Net als Jezus wilde hij een voor iedereen betere wereld." Een sprongetje naar haar jong ste boek, Paulus, is snel gemaakt. Volgens Armstrong valt ook van deze apostel, die de eerste kerken stichtte in Europa en Azië, veel te leren. Kloofblijft „Zijn boodschap heeft niet aan kracht ingeboet. We zijn allemaal gelijk, zei hij. Als we als mensheid willen blijven bestaan, zullen we barrières tussen mensen moeten slechten. Helaas is er nog steeds een elite die het voor het zeggen heeft, vele keren rijker dan het volk. Die kloofblijft bestaan ter wijl we meer verenigd zijn dan ooit. Onze economieën zijn met el kaar vergroeid. Het slagveld in Sy rië zorgt voor schokgolven die ge voeld worden in Europa. Vluchte lingenstromen trekken zich niets aan van grenzen. We zijn elektro nisch met elkaar verbonden. In ar me Afrikaanse landen zien ze op hun mobiele telefoons hoe we hier in het Westen leven. De onge lijkheid blijft, maar wordt door de techniek blootgelegd en beter in kaart gebracht." De staat van de mensheid baart Armstrong grote zorgen. „We moeten hoge eisen stellen aan ons zelf. Ons bestaan staat op het spel. Kijk naar het klimaat. Bij elke nieuwe onderhandelingsronde constateren we dat er dringend iets moet gebeuren maar ferme maatregelen blijven uit. Niemand pakt echt goed door." Volgens haar is er te weinig tijd voor diepgaande reflectie. „Ook over het Midden-Oosten. We los sen niets op. Integendeel, we ma ken er een chaos van. De crisis daar is ook onze crisis. Begin vori ge eeuw trokken koloniale mo gendheden er verkeerde grenzen. Palestina werd gesplitst. Later wer den dictators als Hosni Mubarak en Saddam Hoessein gesteund. Voor politici is het altijd moeilijk om toe te geven dat er fouten zijn gemaakt. Dat er excuses moeten worden aangeboden en dat er be leid moet worden gecorrigeerd." Gewelddadig In haar boek In naam van God bindt Armstrong de strijd aan met de claim dat religies en hun volge lingen altijd gewelddadig zijn. Vol gens haar zit het geweld in de mens, niet in de religies. „Religie is nooit de oorzaak, de bron van oorlogen. Fundamentalisme, of het nu joods, christelijk of islami tisch is, hoeft op zich geen geweld dadig verschijnsel te zijn." Ze wijst erop dat slechts een klein deel van de fundamentalis ten terreurdaden begaat. De mees ten proberen gewoon een vroom leven te leiden. „Oorlogen worden zelden uit idealisme gevoerd, maar vooral uit berekening. Ook terrorisme heeft altijd een politieke achtergrond, terroristen halen daar hun motiva tie uit", zegt Armstrong met stel ligheid. Chronische ongelijkheid, eigen belang en gebrek aan liefde voor de buur, dat zijn de echte bron nen van het kwaad. VRIJDAG 18 DECEMBER 2015 Mohammed zou zich omdraaien in zijn graf door Hans van Zon Karen Armstrong: „Er is te weinig tijd voor diepgaande re flectie." foto Marco Okhuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 17