4 8?
1
REDENEN
OM UITTE
GAAN
Laatste expositie in kazerne Willem3
Jeroen Jongeleen stelt
moderne
denkbeelden aan de
kaak in Willem3.
8?DOOR NICO OUT
The Saints
treden op
in Kortgene
Christmas
Carols in
Zierikzee
Geknutseld rijm en bordkartonnen nepdecors
'U
Ik kan niet wachten tot de gemiddel
de belastingbetaler gaat bepalen wat
kunst is en wat niet." „Een kind van
vier maakt mooiere dingen." „Hoog
tijd voor het fatsoen ergens wat van
te weten voor je je mond opentrekt."
Enkele van de op afgedankt plaatmateri
aal van goedkope meubels geschreven tek
sten die Jeroen Jongeleen (Apeldoorn, 1966)
in de Willerrt? als kunst presenteert. Een
kind van vier kan dit niet maken, maar het
ziet er bepaald niet mooi uit. En beant
woordt in het geheel niet aan het idee dat
de gemiddelde belastingbetaler van kunst
heeft. Wat is dan de zin en de waarde van
deze tentoonstelling?
Het is de laatste expositie die in de Wil-
lem3 te zien zal zijn. De gemeente moet be
zuinigen en over een paar jaar moet de Cul-
tuurwerf het zonder subsidie doen. Met
beeldende kunst verkoop je geen bier en
haal je geen 5000 bezoekers in een weekend
binnen, zoals dat bij festivals als 'Wonder-
stroom' wel lukt. Afstoten van de beeldende
kunstpoot is dan een logische stap. Met zijn
expositie haalt Jeroen Jongeleen de discus
sie die over kunst gevoerd wordt, de ten
toonstellingsruimte in. Die discussie heeft
niet altijd het niveau dat hij etaleert. Maar
oneliners en schreeuwers nemen in de pu
blieke ruimte wel vaak de plek in van genu
anceerde oordelen en zorgvuldige formule
ringen. Die laatste zijn elitair en wie zich
daarvan bedient, is niet populair.
Het ooit als basis van cultuurpolitiek ge
kozen motto 'Verheffing van het volk' is ge
smoord in de postmoderne idee dat ieder
een in zijn eigen stukje wereld leeft, De
Waarheid niet bestaat en dus het onder
scheid tussen hoge en lage cultuur niet rele
vant is. Daarmee is een essentieel deel van
de verlichtingswaarden verdwenen en te
vens de basis voor een overheidsbemoeienis
met kunst. Waar zou de overheid het recht
vandaan moeten halen om aan iets mee te
betalen dat een subjectieve waarde is voor
een relatief beperkt publiek?
De tentoonstelling van Jeroen Jongeleen
gaat daarover. Hij confronteert je met denk
beelden, meningen en onderbuikgevoelens
die hij op internet vond. Je staat middenin
de 'discussie'. Hoewel tekst de inhoud
vormt, gaat het hier wel degelijk om beel
dende kunst. De visuele vorm is namelijk
bepalend voor de zeggingskracht. De afge
dankte materialen waarop Jongeleen de tek
sten schreef, zijn symbool voor het verdwij
nen van de moderne idealen. Hun composi
tie in de ruimte is te herleiden tot werken
van Mondriaan en zijn collega's van De
Stijl. Zij waren bij uitstek vertegenwoordi
gers van een optimistisch vooruitgangsidee
dat zo kenmerkend was voor de moderne
kunst.
Jeroen Jongeleen stelt de vraag waar wij
nu staan in onze samenleving, met onze cul
tuur en onze kunst. U maakt dat zelf (wel)
uit. Maar ik permitteer me een bescheiden
bijdrage. Wij zijn wat naïef omgesprongen
met de waarden die vanaf de jaren '60 in
ons land meer en meer de toon aangaven.
De kostbare vrijheid waarvan de kunst één
en wellicht de meest uitgesproken expo
nent was, hebben we onvoldoende weten te
verbinden met verantwoordelijkheid die er
bij hoort. Eén van de verschijnselen daarvan
is de minachting voor wie die vreemde, rare
eigentijdse kunst niet begrijpt. Mensen op
zoeken, betrekken en de dialoog aangaan,
zal de basis moeten worden waarop nieuwe
initiatieven zich bestaansrecht gaan verwer
ven.
T/m 20/12. Willem^, Oranjestraat 4, Vlissin-
gen. Do. t/m zo. 13.00 -17.00 uur.
Zo. 16.00 uur 'Een goed gesprek. Over
kunst in Vlissingen en verder. Met Loek
Grootjans, Jeroen Jongeleen, Leon Riekwell,
Bianca Runge en het publiek. Om 16.45 urn
optreden Joe Kisser, daarna 'Vuurwerk'en
tot 18.00 uur 'dark ambient' muziek door
The Denzer.
CONCERT IN DE POMPWEIE
'CEREMONY' NIEUWE KERK
HET VOLK IN DOTHAN IN 'T BEEST GOES
Donderdag 17 december 2015
-> Frans van Dixhoorn
schreef met houtskool woor
den en stukken zin op aan
de wand hangende vellen te
kenpapier. Zonder dat zich
een logische ordening ver
toont, is het mogelijk om re
laties te leggen tussen de
schijnbaar willekeurige verza
meling woorden en fragmen
ten.
T/m 20/12. Frans van Dix
hoorn. Ik-eiland. Vlissingse-
straat 239A, Oost-Souburg.
Za. en zo. 12.00 - 17.00 uur.
- Stichting Johan Hendrik
Van Dale toont regelmatig
werk van jong talent. Gijs
Scholten is onlangs afgestu
deerd aan Academie Sint
Joost. Hij maakt prachtige
portrettekeningen op groot
formaat. Zoekend tast hij de
vormen af van de mensen
die hij tekent. Tegelijkertijd
probeert hij het innerlijk te
verbeelden van degene die
hij voor zich heeft.
T/m 7/2 2016. Raadskel-
der, Museum Het Belfort,
Groote Markt 1, Sluis. Wo.
t/m zo. 13.00-16.30 uur.
Een kleine zaal vol Jorien
Brugmans is een feest van
zien. Vorm, kleur en ritme
krijgen een verbeelding die
dat feest oproept. Vooral Zee
land komt aan bod, het sa
menspel van land en water.
Brugmans intensiveert het
waargenomen beeld. T/m 3
/4 2016. Historisch Mu
seum de Bevelanden, Singel
straat 13, Goes. Ma. t/m vr.
11.00 -17.00 uur, za. en zo.
13.00 -17.00 uur.
JONGELEEN ZET
OVER KUNST OP SCHERP
Met zijn expositie
haalt Jeroen Jongeleen
de discussie die over
kunst gevoerd wordt, met
oneliners de tentoonstel
lingsruimte in.
De band The Saints, in 1963
begonnen op de zeevaart
school in Vlissingen en in
1981 nieuw leven ingeblazen,
treedt zaterdag op in De
Pompweie in Kortgene.
De band speelt hoofdzakelijk
muziek van The Shadows.
Aangezien dit optreden vlak
voor kerst is, wordt het reper
toire voorzien van de nodige
kerstnummers in een
Shadows/Saintsjasje.
Het concert begint om 20.00
uur.
6
In de Nieuwe Kerk in Zierikzee
wordt morgenavond voor de
25e keer de Ceremony of
Christmas Carols uitgevoerd.
Vanwege de jubileumeditie tre
den, naast alle gebruikelijke
koren zoals het koor van de
Thomaskerk, vocaal ensemble
Waisisi, het Prins Mauritskoor
uit Middelharnis en het koper
ensemble, ook de solozange
res Martine van de Kar en een
strijkensemble op. Thema is
dit jaar 'herders van mensen'.
Aanvang: 20.00 uur.
Het Fonds van de Podiumkun
sten ziet Het Volk als 'kleine
meesters van het literaire
volkstoneel'. Mooie lof voor
een paar hardwerkende to
neelfanaten. Want structurele
subsidie krijgen ze pas sinds
achttien jaar, en ze bestaan
dit seizoen veertig jaar. Dat
wordt gevierd, met de reprise
van één van hun grootste suc
cessen Het Volk in Dothan uit
1996.
Dit oude bijbelse treurspel
(Vondel), waarin Joseph door
zijn broers in een put gewor
pen en verkocht wordt, is niet
meer zo bekend. Drie docen
ten van het hoger onderwijs
betreuren dat en proberen
hun studenten een eigentijd
se versie aan te bieden.
Maar het vlot niet zo goed
tussen de drie, dat wordt dra
ma in een drama.
Kromme zinnen, geknutseld
rijm, bordkartonnen nepde
cors, het bepaalt allemaal
mee het zogenaamde 'volkse'
karakter. Maar het machtelo
ze en het onvolmaakte heb
ben zo iets treurigs, dat het
én universeel én tragiko
misch wordt.
Het Volk speelt Het Volk in
Dothan vanavond in 't Beest
in Goes. De voorstelling be
gint om 20.00 uur.
Het Volk in Dothan.
het roK K
KauVreNAAI
-t* WTtef.fl
iGD i