'Inwoners extra belasten
in deze tijd onredelijk'
Noordkade van Dokhaven in Vlissingen krijgt nieuwe damwanden
WALCHEREN 7
Vlissingen maakt haast met de rotte
kades in de Dokhaven. Er moet voor
miljoenen euro's vernieuwd worden.
met het dan afgesloten stuk Dokha
ven gebeurt, is nog onduidelijk. En
hoe het met de kadeversterking ter
hoogte van de Scheldekraan moet, is
ook de vraag. De fundering van de
kraanbaan rust op betonnen schoren
die schuin het havenwater in steken -
daar sla je geen damwand doorheen.
Beschikbaar
De vervanger van de tijdelijke Ko-
ningsbrug komt over twee jaar een
paar meter westelijk van de nood
brug te liggen. „Die moet beschik
baar blijven voor verkeer tijdens de
bouw", vertelt technisch projectlei
der Sander Jacobusse. De brug wordt
er een uit de zwaarste categorie hef-
bruggen, vanwege het zware bedrijfs-
transport die die dragen moet. Over
de route naar de brug wordt nog over
leg gevoerd. Maar het lijkt er op dat
die tussen Timmerfabriek en Machi
nefabriek door gaat lopen.
Volgend jaar wordt de
noordkade van de
Dokhaven in Vlissin
gen achter nieuwe
damwanden gezet.
Kosten: 6ooo euro per
strekkende meter. „En dat is enkel
het slaan van de damwand", zegt pro
jectdirecteur Hans van Houdt. Langs
alle 350 meters van de Jan Weugkade
wordt het stalen bordes boven het
water gesloopt en alle loze leidingen
en kabels weggehaald. Ter hoogte
van de Timmerfabriek zijn weer hek
ken opgesteld om voetgangers weg te
houden. „Je loopt er kans zó in een
gat te verdwijnen", waarschuwt Van
Houdt tijdens een inspectieronde in
de boot van havenmeester Theo Mari-
nisse. „Achter de damwand zijn holle
ruimten in het zand."
Voor de kadeversterking wordt
naar oorlogsmunitie gezocht en er
wordt fijnmazig gesondeerd op onver
wachte obstakels. Die zijn ruim voor
handen in de Dokhaven, bleek al bij
de reparatie van de verzakkende kade
aan de overzijde bij parkeerterrein
Koudenhoek. Sinds de vroege zomer
gaapt een brede bres tussen de nieu
we damwand en de wrakke kade. Het
slaan van de nieuwe damwand stokte
op brokken beton in de havenbodem,
'zo groot dat ze niet op een vrachtwa
gen kunnen', weet Van Houdt. Daar
moet komend jaar ook een oplossing
voor gevonden worden.
De Dokhaven moet stevige wan
den hebben, want er hangt veel aan
vast: de nieuwe Koningsbrug die er
in de tweede helft van 2017 moet ko
men, de ontsluiting van de Machine
fabriek, de jachthaven die inmiddels
dimensies van een mirage krijgt,
maar ook prozaïscher voorzieningen
zoals de nieuwe binnenwaterkering
aan de zijde van de Hellingbaan. Om
dat de kop van de haven te weinig
ruimte biedt voor de vereisten van
Waterschap Scheldestromen komt er
een nieuwe dam ter hoogte van de
nu afgesloten, doorgeroeste voetgan
gersbrug. De dam wordt tegelijk voet
gangers- en fietsverbinding. Wat er
'Je loopt er
kans zó in een
gat te
verdwijnen'
MIDDELBURG. Hoe kan de belas
tingdruk voor inwoners van Mid
delburg weer wat omlaag? Over
die vraag buigt het college van B
en W zich de komende tijd. De
opdracht komt van de gemeente
raad, die een motie van WD en
LPM ondersteunt.
De aanleiding is de invoering
van de precarioheffing op kabels
en leidingen. Bedrijven zoals Del
ta moeten daardoor meer beta
len en zullen die kosten doorbe
rekenen aan klanten. De WD, al
tijd strevend naar lastenverlich
ting, stemde 'met pijn in het
hart' in met de precariobelas-
ting. Andere gemeenten hebben
dat al gedaan. Middelburgers
gaan dus meer betalen aan bij
voorbeeld Delta. Heft Middel
burg geen precario, dan ziet de
gemeente daar niks van terug,
en de andere gemeenten wel.
Maar de onroerendezaakbelas-
ting is ook al omhoog gegaan
met 7,5 procent. En Middelburg
bezuinigt zwaar vanwege de gro
te schulden. „Het is niet redelijk
om onze inwoners in deze moei
lijke financiële tijden extra te be
lasten", stellen WD en LPM.
Dat vinden CDA, D66 en SP ook;
PvdA, GroenLinks, SGP en Chris
tenunie steunden de motie dins
dagavond niet.
DONDERDAG 17 DECEMBER 2015
Inspectieronde van de Dokhavenka-
des per boot: (vlnr) wethouder Josep
hine Elliott, Hans van Houdt, Sander
Jacobusse en Saskia Tromp. Boven:
de honderd oude basaltkade onder
de Koningweg met rafelende meerpa
len. Onder: achter de oude kades
schuilen verraderlijke gaten,
foto Ruben Oreel.
kades
Miljoenen
naar rotte
door Claudia Sondervan
Hans van Houdt,
projectdirecteur
door Maurits Sep