'Inwoners extra belasten in deze tijd onredelijk' Noordkade van Dokhaven in Vlissingen krijgt nieuwe damwanden WALCHEREN 7 Vlissingen maakt haast met de rotte kades in de Dokhaven. Er moet voor miljoenen euro's vernieuwd worden. met het dan afgesloten stuk Dokha ven gebeurt, is nog onduidelijk. En hoe het met de kadeversterking ter hoogte van de Scheldekraan moet, is ook de vraag. De fundering van de kraanbaan rust op betonnen schoren die schuin het havenwater in steken - daar sla je geen damwand doorheen. Beschikbaar De vervanger van de tijdelijke Ko- ningsbrug komt over twee jaar een paar meter westelijk van de nood brug te liggen. „Die moet beschik baar blijven voor verkeer tijdens de bouw", vertelt technisch projectlei der Sander Jacobusse. De brug wordt er een uit de zwaarste categorie hef- bruggen, vanwege het zware bedrijfs- transport die die dragen moet. Over de route naar de brug wordt nog over leg gevoerd. Maar het lijkt er op dat die tussen Timmerfabriek en Machi nefabriek door gaat lopen. Volgend jaar wordt de noordkade van de Dokhaven in Vlissin gen achter nieuwe damwanden gezet. Kosten: 6ooo euro per strekkende meter. „En dat is enkel het slaan van de damwand", zegt pro jectdirecteur Hans van Houdt. Langs alle 350 meters van de Jan Weugkade wordt het stalen bordes boven het water gesloopt en alle loze leidingen en kabels weggehaald. Ter hoogte van de Timmerfabriek zijn weer hek ken opgesteld om voetgangers weg te houden. „Je loopt er kans zó in een gat te verdwijnen", waarschuwt Van Houdt tijdens een inspectieronde in de boot van havenmeester Theo Mari- nisse. „Achter de damwand zijn holle ruimten in het zand." Voor de kadeversterking wordt naar oorlogsmunitie gezocht en er wordt fijnmazig gesondeerd op onver wachte obstakels. Die zijn ruim voor handen in de Dokhaven, bleek al bij de reparatie van de verzakkende kade aan de overzijde bij parkeerterrein Koudenhoek. Sinds de vroege zomer gaapt een brede bres tussen de nieu we damwand en de wrakke kade. Het slaan van de nieuwe damwand stokte op brokken beton in de havenbodem, 'zo groot dat ze niet op een vrachtwa gen kunnen', weet Van Houdt. Daar moet komend jaar ook een oplossing voor gevonden worden. De Dokhaven moet stevige wan den hebben, want er hangt veel aan vast: de nieuwe Koningsbrug die er in de tweede helft van 2017 moet ko men, de ontsluiting van de Machine fabriek, de jachthaven die inmiddels dimensies van een mirage krijgt, maar ook prozaïscher voorzieningen zoals de nieuwe binnenwaterkering aan de zijde van de Hellingbaan. Om dat de kop van de haven te weinig ruimte biedt voor de vereisten van Waterschap Scheldestromen komt er een nieuwe dam ter hoogte van de nu afgesloten, doorgeroeste voetgan gersbrug. De dam wordt tegelijk voet gangers- en fietsverbinding. Wat er 'Je loopt er kans zó in een gat te verdwijnen' MIDDELBURG. Hoe kan de belas tingdruk voor inwoners van Mid delburg weer wat omlaag? Over die vraag buigt het college van B en W zich de komende tijd. De opdracht komt van de gemeente raad, die een motie van WD en LPM ondersteunt. De aanleiding is de invoering van de precarioheffing op kabels en leidingen. Bedrijven zoals Del ta moeten daardoor meer beta len en zullen die kosten doorbe rekenen aan klanten. De WD, al tijd strevend naar lastenverlich ting, stemde 'met pijn in het hart' in met de precariobelas- ting. Andere gemeenten hebben dat al gedaan. Middelburgers gaan dus meer betalen aan bij voorbeeld Delta. Heft Middel burg geen precario, dan ziet de gemeente daar niks van terug, en de andere gemeenten wel. Maar de onroerendezaakbelas- ting is ook al omhoog gegaan met 7,5 procent. En Middelburg bezuinigt zwaar vanwege de gro te schulden. „Het is niet redelijk om onze inwoners in deze moei lijke financiële tijden extra te be lasten", stellen WD en LPM. Dat vinden CDA, D66 en SP ook; PvdA, GroenLinks, SGP en Chris tenunie steunden de motie dins dagavond niet. DONDERDAG 17 DECEMBER 2015 Inspectieronde van de Dokhavenka- des per boot: (vlnr) wethouder Josep hine Elliott, Hans van Houdt, Sander Jacobusse en Saskia Tromp. Boven: de honderd oude basaltkade onder de Koningweg met rafelende meerpa len. Onder: achter de oude kades schuilen verraderlijke gaten, foto Ruben Oreel. kades Miljoenen naar rotte door Claudia Sondervan Hans van Houdt, projectdirecteur door Maurits Sep

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 40