winkelen ook Straks ook televisie kijken op je T-Mobile-abonnement Mijn bedrijf overal waar ECONOMIE 23 Recordomzet winkels verwacht Miljoenenboete KLM van tafel Met Cloucfvan KPN /mnd per gebruiker Winkeliers rekenen deze kerst periode op een recordomzet. De tailhandel Nederland schat dat consumenten bij elkaar 815 mil joen euro aan kerstinkopen uit geven. Voor kerst vorig jaar ging de brancheorganisatie nog uit van een extra omzet van 800 miljoen euro. Dat was vergelijk baar met het jaar ervoor. Het her stel van de economie zet door en dat is ook in de winkelstra ten merkbaar, zeggen de winke liers. De consument is in door snee positiever gestemd en daar mee neemt ook de koopbereid heid toe. Dat leidt tot meer ca deautjes en luxere diners. Een miljoenenboete die de Euro pese Commissie oplegde aan KLM is van tafel geveegd. KLM moest 127 miljoen euro betalen wegens kartelvorming. Ook Air France (182 miljoen) en Martinair (29,5 miljoen) gingen vrijuit. de zwakste bedrijven stoppen, de sterke overleven." En worden groter. Er zijn na melijk wel degelijk varkenshou ders die in goede tijden genoeg buffers hebben opgebouwd om de huidige crisis te overbruggen. Een deel van hen ziet nu kansen om te investeren in uitbreiding van hun veestapel, zegt varkens- econoom Robert Hoste van het LEI. „Zij kopen de productierech ten op van degenen die stoppen. Als de prijzen weer stijgen, kun nen ze daar direct van profiteren door meer varkens te verkopen." Het aantal varkensbedrijven in Nederland is de afgelopen vijf tien jaar gehalveerd, terwijl het aantal dieren per bedrijf verdub belde. Die schaalvergroting zal doorzetten, verwacht hij. De Rabobank, die leningen heeft uitstaan bij 85 procent van alle varkenshouders, gaat vanwe ge het vooruitzicht op hogere varkensprijzen soepel om met boeren die hun leningen nu niet kunnen aflossen. Rabobank ver wacht wel dat komende tijd meer varkensboeren met hun be drijf moeten stoppen. verstuurd worden, vertelt Elmar Lastdrager, die aan de Universi teit van Twente onderzoek naar phishingmails doet. „Het is niet meer 'beste klant', maar je wordt persoonlijk aangesproken. Dat vergroot de kans dat je erin stinkt." Dat mailtjes gepersonaliseerd zijn komt doordat internetcrimi- nelen er in zijn geslaagd lijsten met grote aantallen e-mailadres- sen te bemachtigen. Ook hebben ze gespecialiseerde software die speurt naar e-mailadressen. De onderzoeker adviseert om bij twijfel over de afzender niet meteen op de link te klikken. „Cybercriminelen willen graag dat je zo snel mogelijk reageert, de kans bestaat immers dat hun nepsite door de autoriteiten uit de lucht wordt gehaald. Laat het mailtje dus twee dagen rusten." Door de muis boven de link te houden, zonder te klikken, kun je verder zien naar welk web adres de link leidt. „Als het een dubieuze site is in Rusland of iets dergelijks, zie je dat algauw." Vertrouwen op je eigen ge voel blijft sowieso het beste ad vies. „Als je twijfelt over een mail, of als iets er te mooi om waar te zijn lijkt, klopt het meest al niet." Onduidelijk blijft wie er ach ter de phishingmails zitten. De Fraudehelpdesk zegt het niet te weten, maar vermoedt dat het om zowel Nederlanders als bui- De nieuwe dienst heet KNIPPR - spreek uit 'knipper' - en stelt de smartphone en tablet centraal. „Maar klanten kunnen de beelden ook via een Google Chrome-don- gel of Apple-tv doorstreamen naar hun grote tv-scherm, zegt Tisha van Lammeren, directeur consu mentenmarketing. „De beeldkwa liteit is high definition en dus hoog." Jongeren Met de nieuwe dienst mikt T-Mo- bile op de groeiende groep jonge ren die alleen nog uitgesteld kijkt via internet, maar ook op moder ne gezinnen waar ouders en kin deren vaak op de iPad kijken in plaats van op de televisie. Hoe veel KNIPPR maandelijks gaat kosten, wil T-Mobile nog niet kwijt, maar het zal een aantrekke lijk tarief zijn. Volgens Van Lammeren krijgt de nieuwe dienst een kleine basis- hoeveelheid van de populairste zenders, zoals NPO 1 tot 3, RTL en SBS. „Je kunt vervolgens a la carte de kanalen toevoegen waarnaar je het liefst kijkt." Uit eigen onder zoek van T-Mobile blijkt dat de ge middelde kijker slechts vijftien Met de nieuwe dienst mikt T-Mobile op de groeiende groep jongeren die alleen nog uitgesteld kijkt via internet zenders daadwerkelijk bekijkt. „De huidige spelers bieden echter basispakketten van tot wel 60 zen ders aan", aldus Van Lammeren. „Zo krijg je dus allerlei extra's waar je als consument niet om vraagt, maar wel voor betaalt." Geen alles-in-één Met KNIPPR is het bovendien mo gelijk de aanschaf van een al- les-in-i-pakket te omzeilen. „Veel mensen willen zo'n abonnement niet, vertellen ze ons. Bij ons vol staat een internetverbinding en betaal je niet meer dan nodig." Een ander voordeel van KNIPPR is dat het abonnement maande lijks valt aan te passen of op te zeg gen. Ook kan het zenderpakket naar believen worden aangepast. KPN T-Mobile is niet de eerste met een televisiedienst via de tablet en smartphone. Eerder dit najaar in troduceerde KPN al 'Play'. De exacte lanceerdatum maakt T-Mobile in januari bekend, dan start ook een testversie waarvoor consumenten zich kunnen in schrijven. Altijd de meest recente Office-programma's Met 1 terabyte cioudopslag. kpn.com/zakelLjk 0800 0403 kpn XL winkel Overal veilig toegang tot uw bestanden en e-mails met Office 365. DONDERDAG 17 DECEMBER 2015 De Chinese economie groeit volgend jaar 6,6 tot 6,8 procent. Dat verwachten Chinese academici. In 2014 gingen de Chinezen uit van 7 procent groei. Komkommers worden gesorteerd, foto Freek van den Bergh door David Bremmer DEN HAAG. Het wordt drukker op de tv-markt: T-Mobile introduceert komend voorjaar zijn eigen televi- siedienst gericht op gezinnen en jonge kijkers. De telecomaanbieder hoopt zo klanten af te snoepen van kabelaar Ziggo en KPN.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23